Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
De ruwe diamant
- 4.000 km
Van een Tesla Model X naar een Mazda CX-60. In alle eerlijkheid het is nogal een overgang, dan heb ik het niet alleen van elektrisch naar hybride, maar ook op gebied van comfort. Want een Tesla is qua comfort zo slecht nog niet, luchtvering is heerlijk, dat heeft de CX-60 niet en dat is een groot gemis, onderstel is nogal, laten we zeggen sportief. De achterkant is beduidend zwaarder, want een slecht wegdek is niet comfortabel te rijden. Ik lees ook over een nogal ruwe overgang als de auto van elektrisch naar de motor gaat, ik kan dat wel uitleggen. De auto start altijd op de accu en blijft voornamelijk op de accu rijden, de motor blijft dus uit en koud. Eenmaal op de snelweg wanneer je extra gas geeft, of de accu is leeg en hij moet op 100+ km/uur overschakelen naar de koude motor, ja dan knalt die er wel ff in. Ik start momenteel rustig op de motor en dan gaat het op de snelweg eenmaal met een warme motor boterzacht.
Looks van de auto zijn fenomenaal, Ik stond laatst geparkeerd naast een X5 en ja de Mazda ziet er dan gewoon veel mooier en bruter uit. Het verbruik valt mij allemaal reuze mee. 1 op 20 heb ik gedaan op de eerste tank. Toen ik ging tanken had ik 703 kilometer gereden en ik kon nog 100 gaan volgens de boordcomputer. Ik heb een paar keer de accu geladen, al met al niet slecht. De elektrische stand gaat niet geluidloos, omstanders horen je echt wel zeg maar.
Afwerking is heel goed te noemen geen piepje of kraakje en alles voelt ook kwalitatief zeer goed aan. hulpsystemen zijn af en toe hinderlijk, maar zijn uit te zetten, helaas moet je dat wel elke rit doen. Ik rij in een Homura uitvoering met de 3 optiepakketten. 30 juni gaat de auto naar de dealer voor een aantal updates, waaronder het draadloos laden. Ik ben benieuwd wat de updates gaan doen voor het rijgenot en beleving (lees lawaai van elektrisch rijden en vering), maar als Mazda deze lijn doorzet, dan krijgt de gevestigde orde het lastig.
Update: de auto staat nu een aantal dagen bij dealer…. Ik had de auto aan de lader gehangen op kantoor. Ik kreeg na ongeveer een uur een melding in de MyMazda app dat het laden abrupt gestopt is, ik dacht er niks van, kan gebeuren. Eenmaal onderweg naar huis, ik heb ongeveer 2 kilometer gereden kreeg ik een foutmelding, storing met hybride systeem en auto viel compleet stil! Dat was schrikken zo midden op de weg. Herstarten en de motor starte ik kon veilig naar een parkeerplek rijden en ondertussen pechdienst gebeld. Omdat de melding oranje was, zei de hulpdienst dat ik op eigen risico mocht doorrijden, mijn antwoord was, wat denk jezelf??? Kom maar ophalen! Ik had de auto nog net geen 30 dagen en het elektronisch koelpomp is stuk. Auto heeft nog geen 8000 km gereden. Kortom een knauw in het vertrouwen is wel ontstaan. Ik hoop de auto eind van de week weer te ontvangen. Ik hou jullie op de hoogte
update: Auto is na een week weer terug. Elektrische waterpomp was stuk. Met nog geen 8000km op de teller ik ga er maar vanuit dat het een toevalligheid is. Alle updates zijn ook uitgevoerd, ik merk dat de vering voor wat soepeler is, achterin is nog steeds te stug. Ook is het laden van telefoon nog niet mogelijk. Maar goed, verder is het rijden en laden top! Blijf verbazen over de zuinigheid. Ik rij veel snelwegkilometers en dan in sportstand is het best leuk om te zien dat je kilometers die je nog kan rijden oplopen in plaats van aflopen.
wat wel opvalt is dat na de software-updates als ik stil sta voor een stoplicht waar een flitspaal staat dat de Active sensoren uitschakelen door interferentie van de straling ofzo. Eenmaal weg van de flitspaal is er niks aan de hand en doet die het weer.
Drama
- 19.000 km
Tsja, wat een drama is het eigenlijk. Ik ben elke maand minstens, ik herhaal, minstens 1 keer bij de dealer. Wat is er allemaal in een kleine 15.000 kilometer gebeurd:
- gekke software meldingen
- wanneer je bij een flitspaal staat gaan de radarsystemen uit, wegens interferentie
- opeens was er bij de achterdeur een stuk lak losgeraakt
- tijdens cruisecontrol gaat het stuur opeens van links naar rechts, dat noemen ze sticky steering
- wanneer je een koude start doet rammelt er iets achter onderin
- wanneer je door een plas water rijdt dan ruik je een soort gekke plastic geur in interieur
- linkerachterdeur hendel klemt, dus opendoen, dan gaat de hendel niet meer terug
- Heb het idee dat de auto minder zuinig rijdt, eerst redde ik makkelijk 700 kilometer op een tank (benzine en elektra samen) nu 550/600
- koni's zouden geplaatst worden, auto was de hele dag bij dealer, om eind van de dag te bellen dat ze de koni's niet hadden.
Ik vergeet er nog een paar, dus tja, het is een auto en die rijdt, maar de lol is er wel een beetje vanaf. Ik overweeg nu wel een gesprek met de dealer, maar ben bang dat het een dure grap wordt om van de auto af te komen. en ik heb de auto nog geen 6 maanden......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.