Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #10
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Mazda CX-60
- 135.000 km
Ik heb al heel wat reviews gelezen van de CX-60’s en voeg nu dan (eindelijk misschien) ook de mijne maar eens toe.
Van een Skoda octavia (diesel) naar een Skoda Kodiaq (benzine) had ik in begin ‘23 de keus (via mijn werkgever) voor een hybride of volledig elektrische auto. Ik had de CX-60 al voorbij zien komen en vond het een zeer fraaie auto. Gezien de forse prijs nog wel even getwijfeld maar uiteindelijk toch de keus gemaakt voor een CX-60 naar een proefrit bij Misker in Emmen. Omdat ik uiteindelijk met spoed een vervangende bedrijfsauto mocht heeft mijn werkgever een importauto uit Duitsland met 4000km aangekocht. Ondertussen sturen we al een tijdje met de auto en staat er nu een kleine 120.000km op de teller en zijn we al vele ervaringen rijker.
Mankementen tot nu toe helaas;
- vering achter is na een paar weken door de dealer al vervangen door een nieuwe set. Nog steeds geen 10, maar het nemen van drempels gaat weer redelijk “normaal”.
- via terugroepactie is de veer van het stuurhuis vervangen. Had geen last van stuurproblemen gelukkig, maar is toch vervangen
- vering voor kraakt bij het uitrijden van bijvoorbeeld de oprit. Hier heeft de dealer een noodoplossing voor uitgevoerd maar zal nu, in december ‘24, preventief worden verholpen door een laatste update die het probleem preventief moet verhelpen.
- bij 60dz kilometer plopt er een motorstoring op. Verder niets te merken aan de auto en bij het uitlezen van de storing bij de dealer blijkt een defect aan de katalysator voor de storing te zorgen. Dient vervangen te worden. Helaas door het in back order staan van een pakking heeft de auto toch bijna 4 weken bij de dealer gestaan. Niet de dealer aan te reken maar toch vervelend.
- uitklappen van de trekhaak lukt niet meer en een defecte trekhaakmodule blijkt de veroorzaker te zijn. Vervangen door de dealer tijdens onderhoudsbeurt.
- bij circa 80dz km kom ik, per toeval achter, bij het openen van de motorkap dat de auto koelvloeistof lekt. Radiateur blijkt lek en wordt bij 80dz kilometerbeurt vervangen voor een nieuwe.
Ook vervangt de dealer de cardanas welke het bekende probleem van het dreunen moet verhelpen tussen de 50 en 70km per uur. Dreunen is minder maar zeker bij koude start nog duidelijk waarneembaar
- bij 111.000km plopt er weer een motorstoring op. Bij het uitlezen bij de dealer blijkt wederom de katalysator defect te zijn. (Bij 60dzkm ook al vervangen). Type katalysator wat nu voorhanden is zou beter moeten zijn door gebruik van ander materiaal geeft de dealer aan. begin december staat hij wederom bij de dealer voor vervanging.
- bij snelheden boven de 120km/h is er soms een rare fluittoon te horen bij het bestuurdersraam. Laat je de ruit iets zakken uit de rubbers is het vreemd genoeg ook weg. Soms weken geen last, dan weer 3x in de week wel. Ook hier zal de dealer begin december naar kijken.
Al met al een hele waslijst en met mijn vorige Skoda’s ben ik nog nooit zo vaak met problemen terug geweest naar de dealer.
Gelukkig heeft de auto ons nog nooit laten staan maar het vertouwen is toch wel tot een minimum gezakt. Erg jammer omdat ik het nog steeds een prachtige wagen vind met lekker veel vermogen. Ook vindt hij het geen probleem welke aanhanger ik er achter knoop en sleept alles van A naar B zonder maar te kreunen of te steunen. Hier hadden de Skoda’s meer moeite mee.
Januari ‘25 - 128.000km
Alle onderdelen van de katalysator zijn binnen en de auto is 1,5 dag binnen geweest bij de dealer voor vervanging. Het lampje van de motorstoring is dan ook weer uit. Gelijktijdig is ook de 130dz kilometerbeurt uitgevoerd en zijn er nogmaals updates uitgevoerd op de auto. Ook de krakende voorvering zou nu preventief verholpen moeten zijn en heb dit inderdaad nog niet weer waargenomen.
Blijkbaar zijn er een aantal mankementen welke er gewoon niet uit te krijgen zijn met een ‘update’. Met name de automaatbak en het gejengel van de lane assist zijn nog steeds de grootste ergernissen. De automaat geeft vaak een schrapend geluid uit de aandrijflijn welke naar bovenkomt bij het overschakelen van 1ste naar 2de versnelling. Het terugschakelen van 8 naar 7, rijdend op de acc gaat soms ‘schokkend’ als de auto meer vermogen nodig is.
Auto blijft soms maar piepen als je te dicht bij de streep bent, ook al stuur je weer terug…..
6-2-2025 - 135.000km
- 135.000 km
Bijna thuis uit Amsterdam nog even tanken bij het tankstation om de hoek. Met de tank weer vol en nog geen 200meter verder plopt “storing in het hybride systeem” laat de auto controleren op. Wat nu weer?! Eerst de auto maar eens aan de kant en de auto uit gezet. Hopelijk vergeet hij de storing en kunnen we weer verder maar helaas heeft de Mazda daar geen zin in.
Ondanks dat het 17uur is geweest toch maar naar de dealer. Heb ook geen zin dat de auto me morgenochtend laat staan bij vroeg vertrek naar Amsterdam of dat ik onderweg ergens strand. Met een vervangende auto weer op pad blijft de CX60 wederom achter bij de dealer. Zo langzamerhand staat de auto vaker bij de dealer op de oprit dan bij ons thuis… het vertrouwen in de auto heeft dan nu ook wel zijn dieptepunt bereikt met de zoveelste storing en/of mankement op rij is dit verre van ‘premium’ zoals Mazda beweert…
April ‘25
- 150.000 km
Begin februari heeft de auto met een hybride storing bij de dealer gestaan. Na een paar dagen onderzoek bleek er geen defect te zijn maar zou er ‘lucht’ in het brandstofsysteem hebben gezeten. Nu een kleine twintig duizend kilometer verder staat de negende onderhoudsbeurt gepland bij de dealer en hebben we geen storingen of meldingen meer gehad met de auto. Ook wel eens fijn. Enigste grootste ergernis is nog het trillen/dreunen van de auto, voornamelijk te voelen bij hogere snelheden op de snelweg. Dealer vermoed dat het met de banden te maken heeft, hopelijk kunnen ze dit verhelpen bij de beurt
Mei ‘25
- 163.000 km
Bij de laatste onderhoudsbeurt is de dealer er helaas niet aan toe gekomen om ook de remblokken te vervangen en mocht de auto toch nog een keertje terug komen op bezoek. Ook zou de dealer nader onderzoek naar het trillen en dreunen van de auto.
Bij een blik onder de auto zie ik dat de beschermplaat ook nagenoeg compleet los bungelt onder de auto. Zal waarschijnlijk ook wel mede een oorzaak zijn dat de auto bij hoge snelheden trilt en dreunt.
Uiteindelijk heeft de dealer de remblokken vervangen, achterbanden vernieuwd en de cardanas opnieuw uitgelijnd.
Eindelijk is het getril en gedreun weg bij hogere snelheden op de snelweg en is toch eindelijk de grootste irritatie van de auto verholpen…. Toch ook wel prettig.
Als nu ook de automaat nog wat beter schakelde zou het echt gewoon een prima auto zijn. Deze heeft toch nog veel te vaak een misser en schakelt soms echt met horten en stoten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV 327pk Automaat Homura Panorama 360 BOSE Volledig in PPF!
- 2024
- 14.030 km

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV 327 Homura Plus | 12,3-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander, touchscreen (voor Apple CarPlay / Android Auto™) of voice control | 12,3-inch digitale meterset | 20-inch lichtmetalen velgen, Black
- 2025
- 10 km

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV 327 Homura Business Edition | 12,3-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander, touchscreen (voor Apple CarPlay / Android Auto™) of voice control | 12,3-inch digitale meterset | 20-inch lichtmetalen velgen, Black
- 2025
- 10 km