Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #10

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-60

  • 135.000 km

Ik heb al heel wat reviews gelezen van de CX-60’s en voeg nu dan (eindelijk misschien) ook de mijne maar eens toe.

Van een Skoda octavia (diesel) naar een Skoda Kodiaq (benzine) had ik in begin ‘23 de keus (via mijn werkgever) voor een hybride of volledig elektrische auto. Ik had de CX-60 al voorbij zien komen en vond het een zeer fraaie auto. Gezien de forse prijs nog wel even getwijfeld maar uiteindelijk toch de keus gemaakt voor een CX-60 naar een proefrit bij Misker in Emmen. Omdat ik uiteindelijk met spoed een vervangende bedrijfsauto mocht heeft mijn werkgever een importauto uit Duitsland met 4000km aangekocht. Ondertussen sturen we al een tijdje met de auto en staat er nu een kleine 120.000km op de teller en zijn we al vele ervaringen rijker.

Mankementen tot nu toe helaas;
- vering achter is na een paar weken door de dealer al vervangen door een nieuwe set. Nog steeds geen 10, maar het nemen van drempels gaat weer redelijk “normaal”.
- via terugroepactie is de veer van het stuurhuis vervangen. Had geen last van stuurproblemen gelukkig, maar is toch vervangen
- vering voor kraakt bij het uitrijden van bijvoorbeeld de oprit. Hier heeft de dealer een noodoplossing voor uitgevoerd maar zal nu, in december ‘24, preventief worden verholpen door een laatste update die het probleem preventief moet verhelpen.
- bij 60dz kilometer plopt er een motorstoring op. Verder niets te merken aan de auto en bij het uitlezen van de storing bij de dealer blijkt een defect aan de katalysator voor de storing te zorgen. Dient vervangen te worden. Helaas door het in back order staan van een pakking heeft de auto toch bijna 4 weken bij de dealer gestaan. Niet de dealer aan te reken maar toch vervelend.
- uitklappen van de trekhaak lukt niet meer en een defecte trekhaakmodule blijkt de veroorzaker te zijn. Vervangen door de dealer tijdens onderhoudsbeurt.
- bij circa 80dz km kom ik, per toeval achter, bij het openen van de motorkap dat de auto koelvloeistof lekt. Radiateur blijkt lek en wordt bij 80dz kilometerbeurt vervangen voor een nieuwe.
Ook vervangt de dealer de cardanas welke het bekende probleem van het dreunen moet verhelpen tussen de 50 en 70km per uur. Dreunen is minder maar zeker bij koude start nog duidelijk waarneembaar
- bij 111.000km plopt er weer een motorstoring op. Bij het uitlezen bij de dealer blijkt wederom de katalysator defect te zijn. (Bij 60dzkm ook al vervangen). Type katalysator wat nu voorhanden is zou beter moeten zijn door gebruik van ander materiaal geeft de dealer aan. begin december staat hij wederom bij de dealer voor vervanging.
- bij snelheden boven de 120km/h is er soms een rare fluittoon te horen bij het bestuurdersraam. Laat je de ruit iets zakken uit de rubbers is het vreemd genoeg ook weg. Soms weken geen last, dan weer 3x in de week wel. Ook hier zal de dealer begin december naar kijken.

Al met al een hele waslijst en met mijn vorige Skoda’s ben ik nog nooit zo vaak met problemen terug geweest naar de dealer.

Gelukkig heeft de auto ons nog nooit laten staan maar het vertouwen is toch wel tot een minimum gezakt. Erg jammer omdat ik het nog steeds een prachtige wagen vind met lekker veel vermogen. Ook vindt hij het geen probleem welke aanhanger ik er achter knoop en sleept alles van A naar B zonder maar te kreunen of te steunen. Hier hadden de Skoda’s meer moeite mee.

Januari ‘25 - 128.000km
Alle onderdelen van de katalysator zijn binnen en de auto is 1,5 dag binnen geweest bij de dealer voor vervanging. Het lampje van de motorstoring is dan ook weer uit. Gelijktijdig is ook de 130dz kilometerbeurt uitgevoerd en zijn er nogmaals updates uitgevoerd op de auto. Ook de krakende voorvering zou nu preventief verholpen moeten zijn en heb dit inderdaad nog niet weer waargenomen.

Blijkbaar zijn er een aantal mankementen welke er gewoon niet uit te krijgen zijn met een ‘update’. Met name de automaatbak en het gejengel van de lane assist zijn nog steeds de grootste ergernissen. De automaat geeft vaak een schrapend geluid uit de aandrijflijn welke naar bovenkomt bij het overschakelen van 1ste naar 2de versnelling. Het terugschakelen van 8 naar 7, rijdend op de acc gaat soms ‘schokkend’ als de auto meer vermogen nodig is.
Auto blijft soms maar piepen als je te dicht bij de streep bent, ook al stuur je weer terug…..

6-2-2025 - 135.000km

  • 135.000 km

Bijna thuis uit Amsterdam nog even tanken bij het tankstation om de hoek. Met de tank weer vol en nog geen 200meter verder plopt “storing in het hybride systeem” laat de auto controleren op. Wat nu weer?! Eerst de auto maar eens aan de kant en de auto uit gezet. Hopelijk vergeet hij de storing en kunnen we weer verder maar helaas heeft de Mazda daar geen zin in.
Ondanks dat het 17uur is geweest toch maar naar de dealer. Heb ook geen zin dat de auto me morgenochtend laat staan bij vroeg vertrek naar Amsterdam of dat ik onderweg ergens strand. Met een vervangende auto weer op pad blijft de CX60 wederom achter bij de dealer. Zo langzamerhand staat de auto vaker bij de dealer op de oprit dan bij ons thuis… het vertrouwen in de auto heeft dan nu ook wel zijn dieptepunt bereikt met de zoveelste storing en/of mankement op rij is dit verre van ‘premium’ zoals Mazda beweert…

April ‘25

  • 150.000 km

Begin februari heeft de auto met een hybride storing bij de dealer gestaan. Na een paar dagen onderzoek bleek er geen defect te zijn maar zou er ‘lucht’ in het brandstofsysteem hebben gezeten. Nu een kleine twintig duizend kilometer verder staat de negende onderhoudsbeurt gepland bij de dealer en hebben we geen storingen of meldingen meer gehad met de auto. Ook wel eens fijn. Enigste grootste ergernis is nog het trillen/dreunen van de auto, voornamelijk te voelen bij hogere snelheden op de snelweg. Dealer vermoed dat het met de banden te maken heeft, hopelijk kunnen ze dit verhelpen bij de beurt

Mei ‘25

  • 163.000 km

Bij de laatste onderhoudsbeurt is de dealer er helaas niet aan toe gekomen om ook de remblokken te vervangen en mocht de auto toch nog een keertje terug komen op bezoek. Ook zou de dealer nader onderzoek naar het trillen en dreunen van de auto.
Bij een blik onder de auto zie ik dat de beschermplaat ook nagenoeg compleet los bungelt onder de auto. Zal waarschijnlijk ook wel mede een oorzaak zijn dat de auto bij hoge snelheden trilt en dreunt.
Uiteindelijk heeft de dealer de remblokken vervangen, achterbanden vernieuwd en de cardanas opnieuw uitgelijnd.
Eindelijk is het getril en gedreun weg bij hogere snelheden op de snelweg en is toch eindelijk de grootste irritatie van de auto verholpen…. Toch ook wel prettig.
Als nu ook de automaat nog wat beter schakelde zou het echt gewoon een prima auto zijn. Deze heeft toch nog veel te vaak een misser en schakelt soms echt met horten en stoten.

De laatste kilometers met de Mazda

  • 173.000 km

Volgende week staat de negende en waarschijnlijk de laatste onderhoudsbeurt gepland bij de dealer.
Over ruim twee weken gaan we nog 1keer met de CX60 naar Portugal en zullen de meeste kilometers met de Mazda toch echt gereden zijn. Eind augustus zal namelijk de Mazda ingeleverd worden bij de dealer voor een nieuwe, volledig elektrische auto. En nee, dit keer even geen Mazda. Ondanks dat ik de CX60 echt nog één van de mooiste auto’s vind die ik gereden heb rijdt de auto nog steeds niet ‘lekker’ . Van allerlei vreemde bijgeluiden vanuit vering/ophanging tot aan een schrapende maar vooral haperende versnellingsbak wordt en is het rijden soms gewoon ronduit irritant. Dus ondanks dat ik de auto nog wel eens vervloek tijdens het rijden nemen we voorzichtig aan met gemengde gevoelens afscheid van de Mazda…..

Laatste hoofdstuk

  • 176.000 km

Tijdens de laatste onderhoudsbeurt is er (je raad het bijna niet) weer een mankement aan de auto geconstateerd en blijkt wederom de radiateur te lekken. Dit is al de tweede keer en vervangen is noodzakelijk.
Nog vervelender is dat de dealer de auto niet meer hersteld krijgt voordat we op vakantie zouden gaan naar Portugal.
Dan denk je oké, dan maar met een, gelijkwaardige vervangend voertuig op vakantie als de dealer de auto niet tijdig hersteld krijgt. Alleen het antwoord van de dealer is dat zij niks beschikbaar hebben als vervangend vervoer. Ook na enig aandringen blijft het antwoord nee en moet ik zelf maar vervangend regelen?! Dit valt me echt vies tegen van de dealer welke me toch eigenlijk altijd wel goed geholpen heeft met alle ellende welke we gehad hebben met de CX60.
De enige coulance regeling die er getroffen kon worden is dat Mazda Nederland 50% van de herstelkosten voor haar rekening neemt. Hierop had ik voorgesteld dat volledige vergoeding eerder op zijn plaats zou zijn omdat het wederom een defect reparatieonderdeel is, maar helaas pindakaas…
Geluk is dat ik via mijn werkgever een vervangend voertuig mee kon krijgen zodat we in ieder geval met het gezin op vakantie konden richting Portugal. Kan de dealer en Mazda nog een voorbeeld aan nemen.
Voor mij was dit de eerste Mazda ervaring maar voorlopig ook wel even de laatste. Dan kan het nog zo’n fraaie auto zijn om te zien maar dit weegt echt niet op tegen alle ellende wat we met deze auto hebben gehad. Inmiddels is de ‘nieuwe’ , vervangende auto geleverd en zal deze na onze vakantie in Portugal worden uitgeleverd. Het Mazda boek sluit zich dan ook definitief bij deze….

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.