Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line (2022) #3

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line (2022)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst39.200 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

geen onverdeeld genoegen deze CX60

  • 32.000 km

Beste lezers,

Ik heb al eerder een review op deze site willen plaatsen, maar heb deze niet geplaatst omdat ik al wat mankementen had aan de Mazda CX60 en de dealer de kans wilde geven dit netjes op te lossen.
Maar laten we bij het begin beginnen, in het jaar 2022 en wel in augustus. Onze BMW X1 had ruim een ton op de teller staan en ook het onderhoud contract liep af, kortom tijd om eens naar een nieuwe auto te kijken.
Omdat wij veel met de caravan op pad gaan moest de auto minstens 1800 kg kunnen trekken, onze Wilk mag 1700kg wegen.
Omdat wij ook zonnepanelen op het dak hebben met flink wat overproductie is een PHEV ook een optie. In 2022 waren er nog niet veel PHEV die 1800 kg konden trekken, je kwam dan al snel terecht bij onze Duitse buren of bij een Volvo XC60, allemaal vrij dure auto’s.
Maar plots verscheen er een artikel in Autoweek over de Mazda CX60, een helemaal nieuwe PHEV met een trekgewicht van 2500 kg en ook nog eens vierwielaandrijving.
Op naar de Mazda dealer maar helaas die had nog geen demo CX60 maar was wel zo vriendelijk om naar de grootste Mazda dealer te bellen om te zien of we daar terecht konden. En inderdaad was daar een CX60 beschikbaar voor een proefrit. De auto zag er schitterend uit en ook het interieur kon ons wel bekoren. Een proefrit gemaakt en de auto beviel ons goed, we hadden wel wat opmerkingen maar volgens de dealer was dit een voorselectie auto en bij de nieuwe geleverde auto’s zou dat opgelost zijn. Dit zou onze vijfde Mazda worden en bij alle voorgaande modellen die wij in ons bezit hebben gehad waaronder twee diesels uit de 6 serie hebben we nooit mankementen gehad.
Zelfs de 626 die ik eind jaren tachtig nieuw had gekocht en gelijk op gas heb gereden heeft mij in 180000 km nooit problemen gegeven. Dus ons vertrouwen in het merk Mazda was groot.
De CX60 besteld in Exclusive-Line soul red met trekhaak en klasse 3 alarm, besteld in augustus en aflevering zou eind februari 2023 worden, het lange wachten kon beginnen.
We kregen een bericht van de dealer dat onze auto op 20 december geproduceerd was en wat later dat we deze op 8 maart op konden halen.
Wat waren we trots toen onze rode bolide uit een mistwolk tevoorschijn kwam, we konden niet wachten om te gaan rijden. Maar eerst wat uitleg van de verkoper en dan snel rijden met die CX60. We waren iets te snel maar daarover later meer.
De eerste 1000 kilometer heb ik heel rustig op de benzinemotor gereden, Mazda raad aan om de eerste 1000 km geen caravan te trekken. Wat viel ons op in die eerste 1000 km: de slechte demping op de achteras, drempels moeten echt met heel lage snelheid bereden worden als je de achterpassagiers niet met hun hoofd tegen het dak wil laten komen.
Na een week of twee zagen we wat plastic onderdeeltjes liggen in een van de cupholders, we wisten niet wat dit was dus in de prullenbak ermee.
Toen begon de auto raar te doen, de deuren gingen niet automatisch op slot dus maar eens naar de dealer gebeld, er was een update beschikbaar. Het eerste wat de monteur ons vroeg waar zijn de tags? Nou die liggen in de prullenbak.
Bij de BMW zat het klasse 3 alarm geïntegreerd in de sleutel. Had handig geweest als deze tags aan de autosleutels hadden gehangen. Gelukkig waren ze nog uit de pedaalemmer te vissen.
Na 1500 km is het tijd om de auto eens te belasten en eens te kijken waar toe deze auto in staat was. Het hele snelle optrekken viel niet tegen, de auto komt goed van zijn plaats, helaas was dit ook het begin van een groot probleem.
Toen ik de volgende dag ging rijden merkte ik op dat de auto veel meer trillingen produceerde die er eerst absoluut niet waren, het leek wel uit de cardanas te komen.
Dus maar even de dealer gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was, ik kreeg nog een compliment dat ik de vinger op de zere plek had gelegd zijnde de cardanas. De oplossing was de as los te maken en een kwartslag te draaien, prima, vond het wat vreemd maar als dit de oplossing is zal het wel goed zijn. Afspraak gemaakt en langsgegaan. Bij terug naar huis rijden vielen de trillingen mee, maar helaas de volgende ochtend weer veel trillingen.
Dealer weer gebeld en nogmaals afspraak gemaakt voor nog een keer draaien.
Dit had ook geen resultaat, dan was er nog een oplossing, nieuwe cardanas maar deze was niet op voorraad.
Inmiddels stond onze vakantie voor de deur en was de vraag, kunnen wij zo weg. Volgens de chef-monteur was dat geen probleem en inderdaad hebben we onze rit van 3000 km volbracht zonder problemen. Wel trilde de auto erg als we met de caravan in koude toestand gelijk een heuvel op reden.
Wat viel ons verder op in die 3000 km, als eerste de slechte demping op de achteras, vooral met solo rijden, en het tanken waarbij je de laatste 7 liter in de tank moet druppelen.
Toen we begin juli terug waren is er een nieuwe cardanas geplaatst, helaas zonder resultaat wel iets beter maar niet weg. Na een tiental km rijden wordt het wel minder maar helemaal weg is het nooit.
Inmiddels ook nog een paar keer terug geweest voor diverse software updates voor de automaat en nog wat andere zaken. Ook het schokbreker probleem speelde nog maar daar had de dealer een oplossing voor, Koni schokbrekers. Deze zijn onder mijn auto gezet en heb ik op een solo rit naar Slovenie uit kunnen proberen en dat was een hele verbetering. De dealer heeft deze betaald voor mij, dat vond ik netjes.

In de winter wordt het trillen erger, de Hardyschijven (rubber trillingdempers) zijn dan ook stugger en duurt het langer voordat ze wat opwarmen.
In de winter zo doorgereden en om verder het verhaal niet heel lang te maken heb ik in april 2024 een lijst gemaakt van onopgeloste problemen en dit bij de dealer neergelegd. Ik moest daar toch zijn voor het uitklappen van de trekhaak omdat de module stuk was. Geen onbekend probleem bij de Mazda CX60.
Het vervelende, naast dat ik weer naar de dealer moest, was dat toen de fietsendrager erop zat de verlichting het niet deed, je zal maar met de caravan weg willen. Dat wordt ook door de trekhaak module aangestuurd.
Mijn nog niet opgeloste problemen zijn:
1.trillen cardanas
2.krakende voorwielophanging
3.ontechnisch geluide bij optrekken
4.soms een dreun door heel de auto, oorzaak versnellingsbak?
5.portiervergrendeling doet het 8 van de 10 keer wel, ik wil 10 van 10 keer
6. ondanks alle updates is het fantoom gas geven nog steeds aanwezig
7.mijn achterklep begint te rammelen op slecht wegdek

Eind april is er een nieuwe trekhaak module geplaatst en een update voor de versnellingsbak, dit is nu in orde.

In mei werd ik door de dealer gebeld om een afspraak te maken voor het oplossen van deze problemen. In juli zijn deze uitgevoerd, had eerder gekund maar wij zijn in mei en juni op reis met de caravan.
Ik was blij want eindelijk hebben ze het probleem met de cardanas opgelost, er komt weer een nieuwe onder.
Maar helaas deze nieuwe as trilt nog veel erger dan de vorige. Nu is de rij beleving in de eerste kilometers hetzelfde als van een 20 jaar oude Lada Niva met versleten steekassen, volstrekt onacceptabel voor een auto van 60000 euro of meer.
Ik schat dat ik twaalf keer bij de dealer langs ben geweest voor terugroep acties, updates en reparaties.
Ik ben er nu wel klaar mee en ga nu via juridische weg proberen de aankoop van deze auto te ontbinden. Ik hou jullie op de hoogte.

Een update: nadat ik deze review had geplaatst en een email naar de dealer had gestuurd, werd ik uitgenodigd door de dealer om de auto nogmaals aan te bieden voor een reparatie.
Er zou iemand van Mazda Nederland langs komen voor het verhelpen van de trillingen in deze auto.
De auto heeft weer een dag in de werkplaats gestaan en volgens een monteur waar ik een proefrit mee gemaakt heb was de cardanas deze keer met laser licht uitgelijnd. Resultaat nul, vooral veel trillingen bij gas loslaten vanaf 60 km/uur. Nu hadden ze ook nog een nieuwe lachwekkende verklaring, vierkante banden, ja meneer, deze auto is heel zwaar en als je een aantal km gereden hebt worden de trillingen minder, dat klopt, komt alleen niet door de banden maar door het opwarmen van de Hardy schijven die daardoor de trillingen beter dempen.
Er is nu een email gestuurd door de rechtsbijstandsverzekering, nu maar even afwachten waar Mazda mee komt.
Hieronder nog twee linken van YouTube over mijn problemen.

https://youtube.com/shorts/2qNw6eqLztI?si=BsU17nVBg_2L1--_

https://youtube.com/shorts/NA55APtKiMg?si=gkJud55vYPDsZJ3I

einde verhaal

  • 39.200 km

De Mazda CX-60 is retour dealer, na 1,5 jaar sleutelen aan de cardanas waaronder het drie keer vervangen van de as en geen verbetering zelfs een duidelijke verslechtering ten opzichte van de tweede as besloten in samen spraak met een jurist de auto in te leveren. Zoiets kost natuurlijk geld veel geld zelfs om een idee te geven zo'n 30% gaat eraf van de nieuw waarde.
Maar ik ben blij dat de auto weg is vind het nog steeds een mooie auto om te zien en ook met het interieur is niets mis. maar deze auto is te vroeg op de markt gekomen en Mazda heeft de vroege kopers gebruikt als testrijders.
De dealer heeft echt wel zijn best gedaan maar het probleem is tot nu toe niet opgelost en dat is best wel treurig voor een merk als Mazda.
Ik wens iedereen die een CX60 bezit veel rij plezier schijnbaar trilt niet iedere CX60 maar ik was er klaar mee.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.