Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line (2022)

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line (2022)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Exclusive-Line
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 500 km

Lang verhaal kort: omdat Seat de door mij bestelde Tarraco PHEV pas na 18 maanden zou gaan leveren (waarschijnlijk, kon ook langer zijn) de bestelling geannuleerd en eind juli dit jaar de CX-60 besteld. De dealer kon z'n ogen ook niet geloven toen deze begin september bij de garage werd afgeleverd. En zo rij ik sinds enkele dagen in een Mazda CX-60 Exclusive Line met Convenience, Comfort en Driver assistance pakket, kleur Machine Grey. Uiteindelijk wel 6.000 euro duurder dan de Tarraco maar daar krijg je wel véél meer voor terug.

Om te beginnen is de CX-60 buiten groot. Echt best wel groot. Je hebt het gevoel op een halve meter van je bijrijder te zitten en ook achterin is in de breedte veel ruimte. De beenruimte achterin is wellicht niet zo groot als je zou verwachten, zeker voor lange volwassenen. Voor mijn kinderen is het echter meer dan genoeg. Ook is de bagageruimte meer dan voldoende voor mij, maar je kunt voor dit geld elders meer liters vinden. De 20" velgen zijn ingetogen van vormgeving en de Machine Grey lak geeft een mooie strakke, zakelijke uitstraling.

De stoelen zitten fijn en zijn op meerdere manieren goed in te stellen. De sportstoelen in de X1 die ik hiervoor reed vond ik echter nog iets fijner, met name de zijdelingse steun was daar beter. De Mazda heeft echter niet alleen stoelverwarming maar ook -ventilatie en dat kwam zelfs in september nog van pas, lekker hoor! Het dikke stuur pakt goed beet en de knopjes er op zijn logisch ingedeeld. Sowieso is de ergonomie voor de bestuurder geweldig: niks touchscreens, gewoon knoppen en een "drive" om alles mee te regelen. En een echte houder voor je zonnebril in het dak, dat zie je bijna nergens meer!

Woon-werk is voor mij 40km en dat gaat met gemak in EV modus. Dan komt de auto prima met het verkeer mee. In 2 uur is de auto weer vol voor de terugreis. Zet je de rij modus knop echter in Sport dan zit je in een echte Japanse raket. De auto trekt dan als een dolle met een flinke roffel uit de motor. De 8-bak schakelt soepel en wanneer je het zelf ook zou doen. Gecombineerd met een wegligging waar de X1 niet eens bij in de buurt komt is de rijervaring echt fantastisch.

De uitrusting omvat allerlei veiligheids- en assistentiesystemen die geen onverwachte dingen doen. Verder een prima klinkend Bose systeem en allerlei leuke gimmicks waar je bij de Duitse merken flink voor mag betalen.

Is er dan niets wat niet helemaal naar mijn smaak is? Jawel, maar dan ga je wel naar details kijken: het wijzigen van de snelheid van de cruisecontrol kon bij de X1 makkelijker in stappen van 10 km/u. Ook vind ik het jammer dat de displays niet naar eigen smaak zijn in te richten. En de head up display had van mij kleiner gemogen, bijna de hele onderzijde van de voorruit wordt geprojecteerd.

Verbruik tot nu toe 22kWh/100km (EV) en 6,8 liter/100km (hybride).

Oeps.....

  • 5.500 km

En toen was er van alles mis........

Na 3000km besloot de 360 graden camera er compleet mee te stoppen. Best onhandig als je een grote auto als deze in Nederlandse parkeervakken wil manoeuvreren. Dus gelijk langs de garage gereden. Fout zat in de aanstuurmodule, zou een nieuwe voor komen, ik zou tot die tijd door kunnen rijden.

Tot een week geleden: "storing in het hybride systeem, ga direct naar een specialist". Vervolgens stopt de motor er mee. Niet handig als je net op een N-weg rijdt waar je 100 mag en geen vluchtstrook aanwezig is. Gelukkig haalde ik net een vluchthaventje waarvandaan de auto door een berger is afgevoerd.

Bij de garage bleek dat niet alleen de computer van de camera's, maar nog een aantal andere modules defect waren. Na een paar dagen was alles vervangen en kon ik weer op weg.

Inmiddels ken ik de auto steeds beter en sta ik, ondanks bovenstaande negatieve ervaring, nog steeds achter mijn keuze voor de CX-60. Het is een goede auto om lange afstanden mee te rijden, maar in EV modus door de stad is ook prima te doen. De ergonomie vind ik top: alle knopjes zitten op logische plekken en het multimedia systeem nodigt niet uit om er continu mee bezig te zijn: je ogen horen op de weg gericht te zijn.

10.000km

  • 10.000 km

En er staan 5 cijfers op de kilometerteller......

Sinds het debacle met de modules loopt de Mazda weer als een tierelier. Alles doet het zoals het zou moeten. Ondertussen via een engels forum een software upgrade (versie 14012) mogen ontvangen en deze via een USB stick in de auto geladen. Het lijkt er op dat bepaalde kleine bugs uit het mediasysteem zijn gehaald.

Binnenkort de eerste onderhoudsbeurt en dan mag er gelijk worden gewerkt aan de ophanging. Ik heb namelijk begrepen dat bij de eerste batch in de fabriek er verkeerde onderdelen zijn gebruikt en bepaalde onderdelen niet met het juiste aanhaalmoment zijn vastgezet. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar als ik rustig (onder 20km/u) over een drempel rijdt komt er een kraak uit de voorwielhophanging.

Verder valt op dat de batterijen niet van kou houden: tijdens de kou in december ging de EV actieradius onder de 40km. Maar ik heb begrepen dat alle (PH)EVs daar last van hebben.

Een andere auto

  • 27.000 km

Een andere auto? Ja en nee. Ik rij nog steeds de CX-60, maar na de eerste geplande beurt een paar weken geleden is er dermate veel aangepast dat het lijkt of ik een andere auto rij.

Ten eerste is de enorm irritante kraak uit de voorwielophanging compleet verdwenen. Daarnaast is de Bluetooth/Android Auto verbinding nu stabiel en schakelt DAB radio gewoon in als ik de auto start. Verder tal van kleine kinderziektes die weg zijn gehaald.

De EV range is met temperaturen van 25 graden nu gestegen naar bijna 60km, wat er voor zorgt dat ik 80% van de tijd electrisch rij. De overschakeling naar de verbrandingsmotor lijkt soepeler te zijn geworden.

Verder eigenlijk geen bijzonderheden, behalve dat ik inmiddels steeds vaker een jonger broertje van de auto op de weg zie. Meestal in de Homura uitvoering, waarbij ik heel blij ben met mijn keuze voor de Exclusive ivm de kleur van de velgen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.