Mazda CX-60 (2023)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2023 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 10.560 km |
Mazda CX60 Homura
- 10.560 km
Na 9 jaar 2x een BMW 320 diesel (sedan) gereden te hebben, werd het tijd voor een nieuwe lease auto. Bij voorkeur een ruimere auto (kinderen worden groter), minimaal 1.600 kg trekvermogen (voor de paardentrailer), een hoge(re) auto is een pré (makkelijker in- en uitstappen en beter zicht op de weg). Na een uitgebreide zoektocht ben ik uiteindelijk vorig jaar zomer (2022) bij de Mazda dealer langs gegaan om te kijken naar de CX60. Naast het imposante uiterlijk van deze SUV was ik ook positief verrast over het materiaalgebruik in de auto en de comfortabele zit van bestuurderstoel. Ook de achterbank zit goed en er is voldoende ruimte (zeker in vergelijk met mijn vorige auto) om langere tijd achterin te zitten.
In de 2e week van januari heb ik de auto in ontvangst genomen (geleverd door Mulder Mazda te Barendrecht). Inmiddels zijn we 2,5 maand verder en staat de teller op 10.560 km. In deze 2,5 maand zijn wij met de auto 2 keer op- en neer naar Oostenrijk gereden, 4 keer met trailer en paard weggeweest en verder het dagelijkse woon- werkverkeer (ca 60km) afgelegd.
Mijn rijervaring met de auto is over het algemeen positief. De zit in de auto bevalt tot op heden nog erg goed. De bestuurderstoel is lekker stevig en goed instelbaar. Zowel de stoelverwarming alsmede de stoelkoeling werken goed. De zijdelingse steun van de stoelen is beperkt (anders dan de sportstoelen in de BMW) maar met een normale rijstijl zal je niet van je stoel glijden. Het bestuurder herkenningssysteem is prettig maar werkt niet altijd feilloos. Neem je plaats in de stoel dan moet je even wachten, het systeem begroet je en zal je stoel en het stuur op de vooraf ingestelde positie brengen. Daarna start je de auto. Start je de auto eerder dan stopt de instelling. Dit is op te lossen om onder de knop 1 of 2 van de memory instelling (links naast het stuur) ook je profiel op te slaan (of door het hoofdmenu naar de instellingen te gaan en daar alsnog je profiel aanklikken). Ook de airco wordt ingesteld op basis van jouw voorkeur, bij koud(er) weer gaat dan ook automatisch de stoelverwarming en/of de stuurverwarming aan en zodra de auto de gewenste temperatuur heeft bereikt schakelt deze vanzelf weer uit (of lager). Omdat mijn vrouw ook regelmatig de auto gebruikt vind ik het persoonlijk erg fijn dat de bestuurderstoel helemaal naar achter staat zodat ik makkelijk in kan stappen.
De auto is voorzien van een automatische versnellingsbak en je moet de versnellingshendel/pook naar rechts duwen en naar je toe halen om de auto in drive te zetten. Als je de auto uit zet moet je de hendel/pook weer terug zetten in de P stand. Bij mijn vorige auto en de auto van mijn vrouw (Volvo XC40) gaat de auto automatisch in P zodra je het contact uitzet. Dus ik vergeet wel eens om de hendel/pook weer terug te zetten in P met als gevolg als ik de auto start en alsnog de hendel/pook weer terug zet in P hij vervolgens niet meer in beweging te krijgen is. Oplossing; contact uitzetten en opnieuw de auto starten. De automaat doet het verder goed, de overgangen zijn redelijk soepel (niet zo soepel als de bak van de BMW) maar wat opvalt is dat, als je wat harder optrekt, er een soort van metaalachtig geluid onder de auto uitkomt. Volgens mij heeft dit te maken met het hybride systeem wat op dat moment extra vermogen bijlevert (hier kom ik later op terug). Met 327pk heeft de auto voldoende vermogen. In de hybride stand voel je dat de auto zich rustig gedraagt, soms merk je wel de overgang tussen de elektrische aandrijving en het moment dat de verbrandingsmotor aanslaat als je langzaam (-30km p/u) rijdt.
In sportstand is de auto meer bij de les qua het leveren van vermogen en trap je de kick-down in dan gaat de auto er rap vandoor. Soms blijft de versnelling wat lang hoog in de toeren hangen (vooral als je alleen even snel wil inhalen) maar met de stuurschakeling kan je handmatig weer opschakelen (gebruik je vervolgens de 'flippers' niet dan gaat de bak weer zelf in de automatische stand (of niet als je dit zo hebt ingesteld in de instellingen)).
In de EV-modus rijdt de auto erg soepel en stil. Min ervaring in deze koudere periode is een actieradius van circa 40km.
Omdat wij een trekhaak hebben laten monteren kunnen we ook kiezen van de rijmodus 'aanhanger'. Deze modus schakelen we in zodra wij met de trailer gaan rijden. De rijervaring met trailer is erg prettig. De combinatie is erg stabiel en de auto heeft voldoende vermogen om de circa 1.600kg mee te nemen.
Net als andere gebruikers ervaar ik de vering van de auto als stug. Persoonlijk vind ik dit wel fijn (vorige auto had ook een stugge vering) maar als je over een vluchtheuveltje gaat dan zou een beetje extra veercomfort wel fijner zijn. Op normale wegen is dit verder geen probleem.
De laatste paar weken hoor ik wat kraakgeluiden thv de voorwielophanging komen als ik langzaam rij en een bocht maak (bijv. bij inparkeren). Blijkbaar, zo lees ik in andere reviews, is dit een bekend aandachtspunt. Tijdens de eerst volgende onderhoudsbeurt zal ik de dealer vragen dit op te lossen.
Deze week reed ik in de file van werk naar huis, de auto stond in de hybride rijmodus en ik had de autopilot ingeschakeld om rustig met de file mee te kunnen rijden. Plots geeft de auto een melding dat er een storing is in het hybride systeem en dat ik de auto naar een specialist moet brengen. Dit ging gepaard met het totale verlies van vermogen en ik moest al stapvoets van de meest linker rijbaan 4 banen opschuiven om naar de vluchtstrook te rijden. Op de vluchtstrook heb ik de auto uitgezet, even bijkomen, en toen de auto weer gestart. Gelukkig startte de auto zonder problemen alleen nog steeds met de melding omtrent de storing in het hybride systeem. Vervolgens ben ik zonder problemen naar huis gereden (+40km). Bijna thuis aangekomen heb ik al rijdend gekeken/beoordeeld wat er mis zou kunnen zijn. De auto kon nog steeds in EV modus, hybride modus en in sport modus. In sport modus merkte ik dat er wat minder vermogen beschikbaar was en het metaalachtige geluid dat ik voorheen hoorde weg was (vandaar eerder mijn conclusie dat dit geluid afkomstig is/was van de combinatie elektromotor en verbrandingsmotor zodra je wat meer vermogen verlangt).
In hybride modus kiest de auto nog steeds zelf of de aandrijving EV is of benzine. Volgens mij is er nu alleen geen samenwerking tussen beide (hetgeen ook het verlies van vermogen verklaart).
Volgens de dealer is de storing te verhelpen middels een systeem update (duurt een uurtje) en deze wordt over 2 dagen uitgevoerd. Tussentijds kunnen we de auto gewoon gebruiken.
Tot zo ver.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 PHEV Excl.-Line
- 2023
- 50.613 km

Mazda CX-60 3.3 E-SkyActiv D MHEV Homura | Panoramadak | Trekgewicht 2500kg | Stoelverwarming | Stoelventilatie | Bose Audio |
- 2023
- 48.799 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura Plus | 2025 | 1 km | Elektrische trekhaak | Panoramadak | Full Option
- 2025
- 0 km