Mazda 3 Sport 2.0 Active (2004)

autoreview

Mazda 3 Sport 2.0 Active (2004)

Signalement

Uitvoering3 Sport 2.0 Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na enkele jaren met plezier een Premacy te hebben gereden, werd het voor ons toch tijd voor wat nieuws. Het werd de Seat Altea 1.6 of Mazda3 Sport 2.0. Uiteindenlijk toch weer voor de Mazda gekozen. Een flinke stap vooruit qua looks, wegligging, materialen, luxe en power. Alleen qua functionaliteit en ruimte achteruit gegaan

EXTERIEUR
Inmiddels hebben we de auto alweer 3 jaartjes. Wat opvalt is dat we er nog steeds veel bekijks mee hebben. Een Executive valt niet echt op maar voornamelijk door de sideskirts oogt de auto een stuk dikker. Die camoufleert het ielige behoorlijk. Uiteraard helpen de forsere bumpers, 17’ velgen, achterspoiler en fraaie LED-achterlampen ook. Zilver is niet de meest spannende kleur maar voor een sportief en stoer model kan het uitstekend. De mooie lijnen en heupen komen er mooi uit. Vooral in de schemer. Hij verveelt in iedergeval nog steeds niet dus hij blijft mooi ook nog even. Eerst maar even afwachten hoe de 2008 Mazda3 eruit gaat zien

INTERIEUR
Niet op het niveau van een Golf of Astra maar het oogt absoluut niet goedkoop. Alles zit waar je het verwacht van een Mazda. De klokken (in twee standen te verlichten) zijn fraai en went erg snel. De stoelen vind ik persoonlijk erg fijn. Niet te zacht, niet te hard en met voldoende steun (ik ben 1m93). Men roept wel eens dat het interieur te druk is, vooral ’s nachts? Lampen wat dimmen en je hebt er echt geen last van. Sowieso vind ik het wat overdreven. In een Touareg of zelfs een Altea is het veel heftiger qua lampjes maar daar maalt niemand over

Wel wat missertjes; goedkope klepjes voor de make-up spiegels (eentje is zelfs afgebroken!), eigenlijk te harde middenarmsteun (maar wel érg diepe opbergvak! Netals lekker diepe dashboardkastje) en de dakbekleding is een beetje cheap ogend. Ruimte voorin is prima, achterin wel oke. Al vraag ik me echt af waar alle ruimte is gebleven in de langste middenklasser (als ik het goed heb) in zijn klasse! Ook de bagageruimte is maar zozo. Prima voor dagelijks gebruik, dat wel. Premacy had losse stoelen, de 626 en 323 hadden neerklapbare passagiersstoel, de Demio een verschuifbare achterbank, de Mazda6 het handige systeem voor de achterbank maar de MZ3 heeft NIKS van dat alles! Jammer

HET RIJDEN
Het schakelen en het koppelen e.d gaat allemaal lekker soepel en trefzeker. Bevalt uitstekend. Netals het stuurgedrag. Voelt nooit kunstmatig maar wel heerlijk direct. Elke keer ermee rijden is een feest! Jammer dat de voortrein wat roet in het eten gooit. Die heeft al snel last van de 150pk’s die de 2.0 kan bieden. Het klappert wel eens. Vooral als het nat is. Maar in totaalplaatje een heerlijke auto om mee te rijden! De motor is ook lekker pittig. Wegrijden in z’n 2 in een makkie. Maar power went zo snel... het mag weer wel wat sneller. Stiller trouwens ook. Persoonlijk stoor ik me er niet erg aan maar het kan gewoon beter. Ook qua rolgeluiden. Al hoor ik graag wat de auto allemaal doet

UITRUSTING
Simpelweg top. Waar Duitse merken aankakken met een zogenaamd topmodel kwam Mazda met de Active waar vrijwel alles op zit. Xenon, regensensor, radio, mistlampen, compleet uiterlijk, electrische ramen en verwarmde spiegels, ABS, DSC, climate control enz. Eigenlijk mis je alleen echt de cruise control. Tegenwoordig zouden inklapbare spiegels, gescheiden CC en dimmende binnenspiegel er ook moeten zijn maar Mazda loopt soms nogal achter de feiten achterna. Een groot (panorama)glazendak kennen ze ook nog niet... de radio is nogal mager. Geluid is prima maar de ontvangt echt bagger!

+ Erg strakke wegligging en veel communicatie
+ Dik en dynamisch uiterlijk
+ Complete uitrusting
+ Pittige motor

- Voortrein doet soms moeilijk
- Matig radio-ontvangst
- Relatief weinig ruimte/inhoud voor zo’n grote auto
- Enkele interieurmissertjes

PROBLEMEN

- Terugroepactie voor het airbag-controlesysteem (nov/dec 2004)
- nieuwe Bridgeston banden gemonteerd. De auto is er stiller van geworden
- klepje makeup-spiegel bijrijder afgebroken (nieuwe gekregen - garantie) (2006)

09-05-07: Auto is naar de garage geweest;
- Sensor is vervangen (airbaglampje brandde zomaar)
- Blaasjes op de 17’ velgen. Bekend probleem bij Mazda! Die kan je vergoed krijgen. Ze zijn er voor ons nu mee bezig
- We hoorden een soort ’kloink’ als je ging remmen. Dat is nu weg. Remklauwen, remleidingen e.d schoongemaakt waardoor het verholpen is. Op het Mazda3 Forum kwam ik dit probleem vaker tegen. Netals dat van de sensor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.