Mazda 3 2.0 i-stop TS+ (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 2.0 i-stop TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Aangenaam rijden
- 2.800 km
Na een "vuile" diesel (wel met retrofit-filter) toch maar weer terug naar een benzinemodel, vanwege een vermindering van te maken kilometers. Wel met krachtige motor vanwege de te trekken caravan.
Al bijna 3000 kilometer rij ik met bijzonder veel plezier rond. De motor is bijzonder soepel en laat zich rijden als een diesel; veel toeren hoef je niet te maken, en hij is veel stiller. Daarnaast is hij uitgerust met een intelligente I-stop. Tot op heden heb ik gemiddeld 1:13 gereden, en dat is voor een twee-liter met relatief veel korte stukjes prima. Verder veel luxe in de auto, o.a lichtsensor, regensensor en verwarmde voorruit. Daardoor bleek bij ruitschade deze ruit alleen via de importeur te vervangen. Dat zal in de toekomst hopelijk beter worden.
bevalt steeds beter
- 9.000 km
Mede op verzoek van de recensent een update op de ervaringen.
Inmiddels zijn 9000 kilometers onder de banden doorgegleden en ik kan niet anders melden dat de auto steeds beter bevalt. Het brandstofverbruik blijft keurig voor een tweeliter, en de auto laat zich zowel rustig/gemoedelijk als ook fel en sportief bereiden. De motor, een door Mazda aangepaste Ford 2-liter, loopt als de spreekwoordelijke naaimachine. Ik krijg overwegend positieve reacties van anderen op het uiterlijk; het is nadrukkelijk geen 13 in een dozijn auto. Zoals ik van Mazda gewend ben, heb ik nog geen enkel probleem ervaren.
Ik heb al wel 0,5 liter olie moeten bijvullen maar dat schijnt normaal te zijn bij nieuwe motoren. In juli komt de caravan erachter en dan zal ik laten weten hoe dat gegaan is.
we naderen de eerste beurt
- 18.000 km
Tijdens de vakantie naar Frankrijk gereden met een caravan van 1200 kg. Dat ging prima; wel ben ik maar tot de 4e versnelling gegaan. Dan hield hij genoeg toeren. Thuis viel mij iets geks op. Waar in de folder werd gesproken over een maximaal trekgewicht van 1300 kg, stond in de autopapieren max. 1000 kg. Navraag via de dealer bij de importeur leerde dat de motor geoptimaliseerd was op verbruik en co2-uitstaat, en dat daardoor er minder toeren gedraaid werden. Gek verhaal want de automaat (zonder DISI en minder vermogen) mag 1300 kg trekken. Weet nog niet wat ik hiermee ga doen. Motor is in ieder geval krachtig genoeg. Ook heb ik zelfs al een keer 1:15 gereden. Een verbruik van 1:14 is gemakkelijk haalbaar (ook met airco). Het olieverbruik is zoals verwacht gestopt en volgende maand gaat hij voor zijn eerste beurt en montage van de winterbanden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.