Mazda 3 2.0 i-stop GT-M (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 2.0 i-stop GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 350 km |
Ervaring: Mazda - 3 2.0 i-stop GT-M
- 350 km
De Mazda 3. Nou wat een wereld auto. Dat wist ik uiteraard al omdat ik de vorige generatie al had gereden. Daarnaast is deze nieuwe generatie vele malen beter en toch weer iets anders dan de gemiddelde meestverkochte auto's. Ben een type dat zich graag onderscheid van de massa, en met deze auto kan dit voorlopig nog wel.
Ik heb deze auto vrijdag de 16e september mogen ophalen en heb geen enkel negatief punt over de dealer te melden. Ik weet dat ik de auto pas een paar dagen heb, maar wil voorlopig alleen het geen melden waar ik reeds ervaring mee heb.
Exterieur:
Niets op aan te merken. Ik moet eerlijk zijn en vind de afwerking op het moment nog subliem te noemen. Mooie lijnen en het ziet er allemaal degelijk uit aan de buitenkant. Ik heb gekozen voor een witte lak: White cristal pearl mica. Die ziet er werkelijk wonderschoon uit. Maar dat wordt wel behoorlijk wassen, maar goed dat wist ik van te voren ook al. Hoop dat de lak minder steenslaggevoelig is als de vorige generatie mazda 3. Dit zal blijken in de komende jaren. De xenon verlichting is werkelijk geniaal met de meedraaiende koplampen. Fabrieksaf is dit vele malen beter als de halogeen koplampen.
Interieur:
Het interieur ziet er voor een japanner zeer degelijk uit. Ik vind het plastic gehalte reuze meevallen. Ik heb ook gekozen voor lederen bekleding (volledig) en dit is werkelijk geweldig en ruikt heerlijk. Een pluspunt voor het comfort dat de stoelen bieden. Vooralsnog heb ik voldoende ruimte in de auto daar ik niet achterin zit. Op het eerste gezicht lijkt de auto weinig beenruimte achterin te hebben. Dit moet uiteindelijk nog blijken wanneer er mensen achterin gaan zitten.
Audio: Tevens heb ik als optie van de dealer de oorspronkelijke navigatie ingeruild voor een Bose audio systeem. Nou wat een geluid, ik wil niks anders meer. Incl. versterker, tweeters en center speaker. Corrigeer me als ik iets ben vergeten. Dit is achteraf de juiste keus geweest voor mij omdat ik meer radio luister dan dat ik de navigatie nodig zou hebben.
RVM:Daarnaast bevat de auto de gadgets als rear vehicle monitoring, dat tot nu toe naar behoren werkt en piept en brandt wanneer ik te vroeg van baan zou wisselen. Met de mogelijkheid deze optie nog eens uit te schakelen wanneer dit echt zou hinderen. Het is m.i. beter als het Blis van volvo. Dat voornamelijk in de winter nogal wat steken laat vallen.
Verder zit alles binnen het interieur goed inelkaar, genoeg opbergmogelijkheden voor bijv. zonnebril, cd's (wie maakt daar tegenwoordig nog gebruik van als je bijv. een aux ingang hebt) en andere spullen die altijd in de auto liggen.
Rijgedrag:
Naar aanleiding van berichten op verschillende fora's zoals ik mij ook meen te herinneren hier op AW heb ik de standaard toyo banden laten vervangen door Michelins. Dit is m.i. een goede keuze geweest. De auto volgens mij nog stiller en stabieler op de weg dan met de toyo's. Tja het weggedrag van de Mazda 3 is als vanouds top. Focus onderstelletje hé. Niks anders dan lof hiervoor, heerlijk in de bochten, met ook de optie om de tractiecontrole uit te schakelen, niet dat ik dat heb gedaan..
Ik zal mijn ervaringen over het rijgedrag t.z.t. aanvullen naarmate ik meer km heb gereden.
Brandstofverbruik:
Op het moment heb ik de auto volgetankt. Ik rijd de auto vooralsnog rustig in en kom niet hoger als 3000 toeren en schakel over het algemeen bij 2500 toeren. Ik zal de AW verbruiksmonitor bij gaan houden, dit is m.i. een uitstekende manier om het verbruik bij te gaan houden waarbij reële waarden zullen ontstaan.
Start-stop:
Ik weet nog niet of dit werkelijk helpt het brandstofverbruik te reduceren maar het werkt vooralsnog goed. Op twee momenten na dan. Toen de motor uit was en ik de koppeling weer indrukte de versnellingsbak niet direct in de eerste wilde gaan. Ik kijk dit nog een tijdje tegenaan en anders zal ik toch naar de dealer moeten. Niet iets wat ik gewend ben bij een jap.
Dit zijn voorlopig mijn eerste ervaringen en ik zal mijn review t.z.t. verder aanvullen met ervaringen. Ook zal ik in de loop van de week proberen een aantal foto's te maken zodat lezers ook kunnen genieten van deze prachtig auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.