Mazda 3 1.6 TS+ (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 1.6 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
M'n eerste Mazda
- 2.100 km
De nieuwe Mazda3 (model 2009/10) is sedert 6 weken in ons bezit. We waren 15 jaar lang trouwe Nissan-rijders; echter we wilden niet per sé een SUV/MPV uiterlijk voor onze nieuwe auto en toch een (voor 2 personen) ruime en betrouwbare auto. Mede gezien de Autoweek-resultaten m.b.t. betrouwbaarheid zijn we voor onze nieuwe auto eens bij Mazda gaan kijken.
We waren de strak rijdende Primera (oud model) gewend, en de Mazda3 benaderde dat heel goed. De MPV-achtige auto's zijn, mede door hun hoogte, lang niet zo strak door bochten te rijden.
Het werd dus de Mazda3 -hatchback (1.6-motor), in de kleur "Alu-grijs".
Dan de auto zelf: we zijn gezwicht voor de TS+ uitvoering. In de "+ versie" zitten een aantal leuke extra's zoals cruise-control, parkeersensoren achter en een verwarmbare voorruit. Daarnaast krijg je dan ook 17 inch LM-wielen (ipv 16 inch) en verwarmbare voorstoelen!!! Dit laatste is nu niet bepaald een noodzaak in ons klimaat. Liever had ik dan voor de bijrijder OOK een in hoogte verstelbare stoel gehad, maar die optie kennen ze helaas niet. Instellingen van bestuurdersstoel en stuur zijn ruim voldoende. Ik kan met m'n 1mtr82 ruim zitten, bovendien is stuurwiel ook goed in te stellen. Achter lijkt de beenruimte niet overbemeten;wordt mede veroorzaakt door vrij diepe zittingen. Zittingen/rugleuningen zijn tamelijk hard; blijft echter heel subjectief. De een zal dat prettig vinden, iemand anders weer niet; hangt m.i. ook van je eigen gewicht af. Iemand van 65 kg zal een stoel anders ervaren als iemand van 95 kg.
Verder veel elektronica, die het hopelijk op lange termijn ook blijft doen. Zoals bv: elektrisch inklapbare buitenspiegels, zich automatisch inschakelende verlichting bij duisternis, automatisch dimmende binnenspiegel en regensensoren die afhankelijk van de regenintensiteit de ruitenwissers aansturen (werkt prima, dat moet gezegd worden).
De deuren sluiten perfect met een zachte "klik"; voelt solide aan. Tijdens rijden geen kraakje te bespeuren! Prima dus.
Voor een fietsdrager c.q. evt aanhanger een trekhaak laten monteren; wel vrij kostbaar (750 euro). Gezien de lage plaats van het nummerbord moet de haak demontabel zijn. Op/af-montage ervan is in een paar minuten gebeurd. Zonder de haak is in het geheel niet zichtbaar dat er sprake is van een trekhaak-montage. Ook de stekkerbus, is zijwaarts te draaien, en dan onzichtbaar. Onzichtbare trekhaak staat zeker fraaier, doch gezien de mentaliteit van veel autorijders is een zichtbare trekhaak wel afschrikwekkender: ze kijken dan beter uit bij het inparkeren of wegrijden!!! Ik spreek uit ervaring, want de eerste krasjes op de achterbumper t.g.v. al te gemakkelijke medeweggebruikers zitten er al op. Het is overigens opvallend hoeveel auto's er tegenwoordig volledig gespoten kunststof bumpers hebben (dus erg kwetsbaar). Goudmijn voor de spuitbedrijven.
De avond(led-)verlichting achter de schakelaars op middenconsole en stuur is opvallend (rood). Bovendien zijn er wel heel veel verlichte buttons ! In plaats van b.v. 1 bandkeuze-switch voor de radio is er voor zowel FM1, FM2, AM, CD en AUX een aparte button. Kwestie van wennen. Minder snel gewend was ik aan de bagageklep die met de vijfde deur mee omhoog gaat. Deze klep is van hard materiaal, en bovendien aan de rand vrij scherp. Als je meer dan 1meter 70 bent en je duikt met je hoofd naar beneden of je komt omhoog, dan is aanraking met de scherpe rand pijnlijk: ik heb er snel een zachte (grijze) strip tegenaan geplakt! Minpuntje betreft de bagageruimte zelf: de harde bekleding rondom zorgt voor een weliswaar mooi rechthoekig gebruiksoppervlak, maar volgt niet optimaal de carrosserievorm, zodat er m.i. veel ruimte moet zitten tussen bekleding en plaatwerk, dus minder nuttig bruikbare ruimte.
Verder gelukkig géén bandenplakset, maar een reservewiel; weliswaar een “thuiskomer-versie” , maar beter dat, dan een plakset. We zijn ooit in Spanje doelwit van criminelen geweest die 1 band vernield hadden; ook toen hadden we gelukkig een (huur) auto MET reservewiel, zodat we niet afhankelijk waren van criminele “helpers”. Maar ook een thuiskomer kan extra werk opleveren: hij mag nl niet gebruikt worden als voorwiel! Dus bij de pech aan de voorband: eerst een goede achterband omwisselen tegen het thuiskomertje, en dan de achterband naar voren toe.
Het motorgeluid in de auto is gewoon goed te noemen (behoorlijk stil). Alleen de banden (Toyo 17 inch) zijn soms nogal hoorbaar; op nieuw asfalt en gewone klinkerwegen niet storend, maar bij ouderwetse betonplaatwegen (gelukkig zijn die er niet zo veel) zijn de rolgeluiden erg goed hoorbaar. Verkeersdrempels worden echter keurig gedempt, zonder beangstigende klapgeluiden van het onderstel.
Auto trekt snel op met de 1600 cc motor, gevoelsmatig beter dan bv de 1800 cc die we in de Primera hadden, bij nagenoeg hetzelfde autogewicht.
Inmiddels pas 2100 km gereden; daarin geen rare dingen, behalve dat de benzinemeter wel erg pessimistisch is. Toen ik ging tanken bij het signaal dat wordt getoond op het dashboard, ging er maar 38 liter in, terwijl de tank 55 liter inhoud heeft...... Het gemiddeld verbruik (bij normale rijstijl en keurig de snelheidslimieten aanhoudend) ligt nu op 1 ltr op 12,5 km.
Qua kosten geef ik onze auto in eerste instantie niet de beste waardering; importeur Mazda heeft het behaagd per 1 augustus de prijzen 1000 Euro te verlagen. Ben ik dus helemaal niet blij mee. Betekent concreet 1000 Euro extra afschrijving, want bij inruil over enige jaren is er echt geen verschil tussen een juli en augustus-auto!!
Wel, zodra de eerste beurt geweest is (pas na 20.000!! cq.1 jaar) of zoveel eerder als er iets bijzonders te melden is, zal ik het review aanvullen.
1 jaar later
- 16.000 km
Nu, 1 jaar later, en een km stand van 16.000 zijn er geen bijzonderheden te melden. Geen problemen gehad.
Alleen opvallend was na 9000 km een olie-aanvulling van 0,7 liter; schijnt echter bij nieuwe motoren niet abnormaal te zijn. Heb ook niet de indruk dat bij 16.000 km aanvulling nodig zou zijn geweest. Uiteraard is bij de "kleine" beurt na het eerste jaar de olie toch geheel vervangen.
De kosten voor de eerste kleine beurt zijn niet abnormaal dunkt me: ca 220 Euro. Heb echter wel gezien dat volgend jaar bij de tweede beurt de kosten ruim het dubbele worden, door extra vervangingen tegen hoge prijzen (interieurfilter en remvloeistof).
Afgelopen winter gereden op Bridgestone LM30 winterbanden, op kleinere (16 inch) velgen. Aanvankelijk wilde ik daar stalen velgen voor kopen, doch er zijn niet veel duurdere lichtmetalen te koop (o.m. Dezent) die er toch beter uitzien dan staal.
Mede tgv de strenge winter denk ik, is er ooit een tip van een ruitrnwisserblad vastgevroren, en enigszins losgescheurd. Daar de orginele wisserbladen me te duur waren (ca 65 euro!!) heb ik een adres gegoogled waar ik Bosch Aerotwin A607S kon kopen voor minder dan de helft. Doen hun werk ook geruisloos en goed.
Al met al nog steeds tevreden; vreemd genoeg zijn er nog steeds niet veel 3-tjes op de weg te vinden!
Update na 2 jaar
- 31.000 km
Het tweede jaar heeft (gelukkig) geen speciale gebeurtenissen in negatieve zin gehad. Alles blijft het gewoon goed doen.
Zoals verwacht waren de kosten voor de tweede grote beurt hoger (ca 400 Euro)door vervanging pollenfilter en remvloeistof. De banden hebben nog ruim 4 mm profiel; komt mede door het gebruik van winterbanden over een periode van 3 maanden.
Enige extra controle vergde de achterremblokken (NA de grote beurt). Bij natte remmen en eerste remactie in de vroege ochtend leek het geluidr op een remmende tankwagen bij een stoplicht. Zonder aanvullende kosten zijn blokken schoongemaakt en bijgeslepen.Probleem lijkt daarmee opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 1.6 TS Plus A/C, Stoelvw, CC, PDC v/a, LM, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 212.282 km

Mazda 3 1.6 TS Plus, Airco, Cruise control, 17 inch, Parkeersensoren, Isofix, Youngtimer, Betrouwbare Japanse kwaliteit, 3 maanden garantie
- 2009
- 123.323 km

Mazda 3 1.6 Business
- 2010
- 124.464 km