Mazda 3 1.6 GT-M Line (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 3 1.6 GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8.515 km |
KM-stand laatst | 50.297 km |
Eerste ervaringen na ruim 1.000 km.
- 9.558 km
Ik reed hiervoor een Mazda 6 1.8 Sportbreak Touring en wilde wat kleiner gaan rijden. In verband met een andere werkomgeving ga ik de komende tijd flink meer kilometers rijden en zocht daarom een betrouwbare auto met een lage kilometerstand, maar niet nieuw en kwam al snel bij de Mazda 3 uit. In verband met de betrouwbaarheid van het merk en de service van mijn dealer was de keuze om een Mazda te nemen snel gemaakt. Ik heb gekozen voor een 1.6i GT-M line Hatchback uit 2011.
Na ruim 1.000 km. met de auto ben ik er erg tevreden over. De motor is tot 110 km. per uur gewoon erg stil. Ook als je harder op de snelweg gaat, is het geluid niet hinderlijk. De auto plakt aan het wegdek, en nodigt uit tot sportief rijden. Het is een 1.6, dus je moet af en toe wel even terugschakelen, maar dat heeft ook wel wat. De versnellingsbak werkt prima, schakelen gaat allemaal erg soepel. Ook is het een heerlijke auto om rustig mee te rijden en lekker te cruisen.
Om eerlijk te zijn, hij rijdt beter dan mijn vorige Mazda 6. Ik heb het gevoel de auto beter onder controle te hebben dan de 6, terwijl dat ook een heerlijke auto is.
Het dashboard is erg fraai, alleen de knoppen en de boardcomputer zijn erg wennen. De cruisecontrol werkt ook net anders dan op de 6. Ik moet een Mazda altijd even leren kennen. Knoppen en werking van de systemen zitten vaak onlogisch in elkaar. Maar als je eenmaal je draai gevonden hebt, is het een heerlijke reiswagen.
Het zicht rondom is wat minder dan met de Mazda 6 die ik hiervoor had, maar hij is goed overzichtelijk. In combinatie met de goede sportstoelen is het rijden in de auto een genot.
Hieronder mijn persoonlijke plus-en minpunten:
PLUS:
Luxe uitgebreide uitrusting
Geweldige sportstoelen
Design van het model
Motorgeluid
MIN
Zicht rondom
Ruimte achterin valt wat tegen
Ervaringen na 4 maanden
- 16.000 km
Ik rijd nu ruim vier maanden in de 3. De auto stelt me absoluut niet teleur. Ik rijd voornamelijk woon-werkverkeer op de snelweg. Het verbruik ligt tussen de 6.2 en 7.0 ( 1:14 tot 1:15,5) afhankelijk van wel of geen files. Ik vind dit een zeer acceptabel verbruik.
De sportieve wegligging is ook prettig. Hij is lekker hard geveerd en de sportstoelen van de gtm-line bieden genoeg steun en lange dagelijkse ritten zijn prima vol te houden.
Vorige week heb ik bridgestones 15" winterbanden erop gemonteerd en dan verliest de auto toch wat van zijn sportieve karakter.
In de 8000 km die ik in deze vier maanden heb afgelegd heb ik geen problemen gehad met de auto. Wat ik wel vind, is dat de kofferbak soms moeilijk in het slot valt. De dealer is niet bekend met dit probleem bij andere 3-en. Hij heeft het slot gesmeerd, maar ik merk weinig verbetering.
Ik ben nog steeds erg blij met de auto, zeker deze gtm line heeft alles wat een bestuurdershart begeert. Zelfs stoelverwarming. Deze heb ik nu 1x aangehad.....heerlijk!
8 maanden verder
- 23.000 km
Ik heb de auto nu acht maanden in bezit. Rijden doet hij prima, het blijft een Mazda, dus dat zit wel goed. Hier valt ten opzichte van mijn vorige review weinig aan toe te voegen.
Toch heb ik wel wat minpunten aan de auto ontdekt.
-Roest aan de scharnieren van alle vier de portieren. Hiervoor ga ik binnenkort eens met de dealer praten als de winterbanden worden ingewisseld.
-Rammeltjes achterin, bij de hoedenplank.Ik krijg hier geen grip op.
-Lak erg gevoelig voor steenslag. Ik rijd veel snelwegkilomters en bemerk elke keer dat ik de auto was weer nieuwe steenslag. Mijn vorige Mazda (een 6) had hier duidelijk minder last van.
Het is en blijft een fijne auto, maar roest voor een auto van exact twee jaar oud vind ik erg opvallend.
update na een weekje vakantie
- 27.250 km
Ik ben net een weekje weg geweest met kinderen en bagage in de auto. Normaliter rijd ik alleen in de auto met een snelheid van 100-110 op de snelweg en bereik dan op een tank ongeveer 6,5 liter per 100 km. Nu met bagage en vier man in de auto en een snelheid van 120-130 een verbruik gehaald van 7,3 liter. Mijn insziens een alleszins acceptabel verbruik. Overigens is het verbruik sinds ik de auto heb 7,0 liter per 100 kilometer. Dit is gemeten over 19.000 kilometer, inclusief winter en regelmatig stadsverkeer erbij.
Ik heb de auto nu 10 maanden en heb bijna 20.000 km ermee gereden. Volgende maand krijgt hij zijn 1e grote beurt. Hierna zal ik weer een update plaatsen.
Een update na weer 9 maanden rijden
- 42.847 km
De auto rijdt nog steeds uitstekend, over weggedrag en prestaties niets te klagen. Toch beginnen er kleine ergernissen te ontstaan. Er zijn dingen aan de auto die ik met mijn vorige twee Mazda's niet heb ervaren:
1)Kwaliteit van de lak. Elke keer als ik de auto was, ontdek ik nieuwe krasjes en plekjes die er afwijkend uitzien. Ik gebruik uitsluitend producten van Poor Boys world en Dodo Juice. De wasstraat ziet de auto niet. Het lijkt wel of de hardheid van de lak te wensen overlaat, ondanks dat de auto metallic lak heeft.
2)Roest. Ik had al eerder last van roest aan de scharnieren. Dit is overigens keurig door de dealer hersteld. Nu begon de overgang van dak naar binnenkant bij de achterklep te roesten. Er ontstonden scheurtjes in de lak die begonnen te roesten. ook dit is inmiddels verholpen, maar bleek geen garantie omdat niet aan te tonen was dat dit roest van binnenuit was. Er konden ook door het gebruik scheuren zijn ontstaan. Discussie met de dealer over de garantie maar deze beweerde dat een claim bij Mazda niets zou uithalen. Hij heeft wel 3/4 van de kosten voor zijn rekening genomen uit coulance.
De auto is nog geen drie jaar oud en dan dit al. Over één a anderhalf jaar wil ik een andere auto kopen, maar ik denk dat dit geen Mazda meer wordt.
Verkocht
- 50.297 km
Na bijna twee jaar in deze auto te hebben gereden en 42.000 km te hebben afgelegd is het tijd voor afscheid. De kinderen worden groter en mijn zoon van 1m86 zit niet echt lekker meer in de auto. Tijd voor wat anders, wat groters, en de auto daarom ingeruild voor een Hyundai I40 Wagon. Binnenkort zal ik met een review voor deze auto beginnen. Mijn eindconclusie voor deze auto:
Plus:
- Rijeigenschappen
- Uitrusting
- Model van de auto
- Prijs/kwaliteitverhouding
Min:
- Roestgevoelig, grote ergernis geweest en een reden om geen Mazda meer aan te schaffen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 1.6 TS Plus A/C, Stoelvw, CC, PDC v/a, LM, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 212.282 km

Mazda 3 1.6 TS Plus, Airco, Cruise control, 17 inch, Parkeersensoren, Isofix, Youngtimer, Betrouwbare Japanse kwaliteit, 3 maanden garantie
- 2009
- 123.323 km

Mazda 3 1.6 Business
- 2010
- 124.464 km