AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda 3 1.6 GT-L (2009)

autoreview

Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3 i-Stop
Mazda 3 i-Stop
Mazda 3 i-Stop
Mazda 3 i-Stop
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3

Signalement

Uitvoering3 1.6 GT-L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 66.000 km

Er moest een tweede auto komen. Switchen van baan maakte dat ik moest kiezen tussen elke dag fiets en trein, of een tweede auto. Gezien het feit dat ik veel afspraken heb op verschillende locaties is de auto flexibeler, dus op zoek naar een tweede auto.

Over de eerste insteek kan ik kort zijn:
Ik wilde een kleine, maar snelweg-waardige, auto die leuk is om te rijden (wegligging, power), met voldoende opties (climate-control, cruise control etc) en waar mijn vrouw ook in gezien wilde worden.

Het werd dus een mini :-)

Die auto is eind januari geleverd (import uit Duitsland) en voldeed aan alle eisen. Helaas bleek na een kleine 2 maanden dat de combinatie van deze auto (veel storingen) en de garage waar ik de auto kocht (Bavariacars, aparte review) verre van optimaal was. De mini moest dus wijken.

Wat dan wel?
De eisen die we in eerste instantie hadden zijn in principe gebleven, maar daar is BETROUWBAARHEID (ja, expres in hoofdletters) bijgekomen. Los daarvan wilde ik zo snel mogelijk weer mobiel zijn: dus geen ellenlang getouwtrek met de garage, maar een snelle (en dus dure) switch. Ik heb gezocht naar auto's die aan die eisen voldoen, en die aangeboden werden bij betrouwbare garages.

Dat leverde twee auto's op: een ford focus uit 2011 en een Mazda 3 uit 2009. Allebei auto's die bekend staan om een goede wegligging, betrouwbaar zijn en 'goed in de spullen zitten'. De uiteindelijke keuze was best lastig omdat de auto's elkaar verbazend weinig ontlopen. Uiteindelijk dus de keuze laten vallen op de Mazda. Het feit dat die garage bekend en dus vertrouwd is heeft daarbij een grote rol gespeeld. Het feit dat ik 80 PK terugga ten opzichte van de mini (cooper s) is wel even slikken, ik troost me met de gedachte dat ik daar betrouwbaarheid voor terugkrijg.

Uiteraard is de betrouwbaarheid en alle andere aspecten van de auto nu 'voorlopig' ingevuld: zie het als mijn verwachting van deze auto.

en (alweer) weg!

  • 100.000 km

Een beetje onverwacht, maar de 3 is er weer uit! Eerst de ervaring van de afgelopen periode, dan de reden en nieuwe auto.

Zoals gezegd was dit de tweede kleine auto (na de mini cooper s) in korte tijd. Deze deed precies wat we hadden gehoopt: betrouwbaar en best comfortabel kilometers maken! Ik heb de auto gebruikt voor woon-werk verkeer (130 km/ dag) en voor werk-ritten.

De auto rijdt zoals je verwacht van een mazda: zeker, stabiel en toch best sportief geveerd (hard, zullen sommige mensen zeggen). Voor mij, na dus die mini, wel even wennen aan 'maar' 100 pk. Ruim voldoende om mee te komen met het verkeer, maar wel iets meer aanloop nodig om op tempo te komen. Dat went uiteraard snel, maar ik blijf snelle auto's toch leuk vinden merk ik :-)

De betrouwbaarheid is prima gebleken: echt helemaal niets aan de hand geweest met deze auto. Uiteraard erg kort in bezit gehad, maar geen problemen ondervonden.

De auto was voorzien van alle luxe, wanneer je veel op de weg zit is dat fijn merk ik. verwerkbare stoelen en voorruit bijvoorbeeld, de dode hoek detectie, automatische lichten en ruitenwissers zijn allemaal prettig om te hebben. Wel viel me op dat het verbruik (heel) sterk afhankelijk is van de snelheid. Bij normale snelheden (zeg tot 130 km/h) is de auto best zuinig en kun je gemakkelijk 500 km rijden op 1 (40 liter) tank. Wanneer je standaard iets sneller rijdt dan gaat het verbruik fors omhoog. Dat verschil is groter dan in andere auto's die ik langere tijd heb gereden (peugeot 106, 306, golf, astra, passat, mondeo, zafira, CX-7).

Kortom: de auto deed precies wat deze moest doen, en heeft ons geen enkel probleem opgeleverd. tegelijkertijd is het geen auto waar ik uitgesproken blij van werd: geen speciale plussen die eruit sprongen.

Waarom dan weg?
De grote auto die mijn vrouw reed beviel haar steeds minder goed. Ruilen (ik de grote, zij de kleine) was geen optie: de grote verbruikte teveel voor mijn aantal kilometers per week en de kleine kon mijn vrouw niet bekoren.
Dus op zoek naar iets anders! Door wat werk-veranderingen hebben we ervoor gekozen om weer terug te gaan naar 1 auto, beide Mazda's zijn ingeruild voor een Honda Accord Tourer uit 2011. Van die auto zal ik uiteraard een nieuwe review maken.

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Benke
Benke
  • 0
Goede review, heb zelf een 3 2008 gereden en zou dat nu nog doen als de "nieuwe 3"2013 niet zou zijn uitgebracht. Ben het helemaal eens met de review van inzender