Lexus GS 450h Executive (2011)

autoreview

Lexus GS 450h Executive (2011)
Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)Lexus GS 450h Executive (2011)

Signalement

UitvoeringGS 450h Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2.000 kilometer in mijn “nieuwe” Lexus

  • 162.000 km

Ik heb mijn rijbewijs sinds 1997 en heb sindsdien een stuk of 30 auto’s gehad. Hoewel ik sommige daarvan gelijktijdig in bezit had, wissel ik dus wel eens …
Een Lexus kwam in het rijtje nog niet voor maar toen kwam deze GS 450h van mei 2011 voorbij. Het is één van de allerlaatste exemplaren voordat in 2012 de vierde generatie GS verscheen.
Hoe zijn de eerste kilometers me bevallen? Erg goed.

Deze GS is ooit ontworpen als zogenaamde power hybrid. Het primaire doel van Lexus was (dus) niet om te komen met een zo zuinig mogelijke auto. Dat kan om te beginnen al moeilijk met een auto die rijklaar dik 1.900 kilogram weegt. Maar de auto op de kaart zetten als power hybrid en daarmee feitelijk de voorloper zijn van veel hybride sportwagens? Dat is helemaal gelukt. De 3.5 V6 benzinemotor levert een kleine 300pk en dat is al heel fijn. Maar het feest wordt compleet gemaakt door de 200pk sterke electromotor. Daardoor levert deze auto altijd en overal vermogen. Opgeteld is het niet simpelweg 500pk, maar gevoelsmatig zijn het er toch zeker 400;-)

Vanuit stilstand is het vermogen en koppel van beide krachtbronnen gelimiteerd. Echter rollend vanaf pakweg 30 km/h werken ze beide indien gewenst voluit samen. Voor wie zich er iets bij kan voorstellen: de vergelijking met een motorboot is op zijn plek. Door de CVT-bak kiest de auto bij het vloeren van het gaspedaal een toerental (gevoelsmatig rond de 4.000) en blijft dat vasthouden. In eerste instantie een vreemde gewaarwording aangezien de snelheidsmeter als een gek naar rechts knalt. Deze Lexus blijft maar versnellen, in alle rust. Hij heeft overigens geen toerenteller, maar wel een kW meter.

In kille cijfers uitgedrukt wordt pas duidelijk wat een wolf in schaapskleren dit is. Wat te denken van 0-200 in een dikke 18 seconden? Een Audi RS4 (de B5 van rond 2007) - om maar een snelle tijdgenoot te noemen - doet het in 17 tellen. Echter in de praktijk zijn tussenacceleraties natuurlijk veel relevanter dan voluit gaan vanuit stilstand. Het moge duidelijk zijn dat deze Lexus ook op tussensprintjes maar weinig concurrentie heeft.

Het gemiddeld verbruik dat Lexus opgeeft, ligt op 8L/100km. Ik zit zelf op 9L/100. De auto is heerlijk comfortabel, er rammelt of trilt werkelijk niets.

Bij een koude start springt de benzinemotor aan en loopt een tijdje mee. Tussentijds springt hij ook geregeld bij echter veel is er niet te merken/horen van de inspanningen van beide krachtbronnen. Je hoort vooral wind- en bandengeruis. Op het display in de middenconsole kun je zien welke van de motoren aan het werk is of zijn, hoeveel batterijlading geregenereerd wordt etc. De layout van dat display alsmede de grote digitale klok lijken wel uit 2005 of eerder te stammen…maar het stoort me niet. Het is geen nieuwe auto.

Ik ben eigenlijk altijd wel op zoek naar iets speciaals, iets dat je niet op elke straathoek ziet. Dat laatste geldt zeker voor deze Lexus. Op zich zie je zo nu en dan nog wel een GS van deze derde generatie rijden, echter de mijne betreft dus een 450h van ná de facelift (eind 2009). Hiervan staan slechts zo’n 35 op Nederlands kenteken en dat is natuurlijk bizar weinig. Voorzover ik kan zien staan er momenteel ook maar twee van zulke auto’s (GS 450h van 2010 of 2011) te koop in heel Europa: 1 beschadigd exemplaar in Duitsland en 1 kale uitvoering in Nederland: Stoffen bekleding in een Lexus OK, maar dan hooguit in een CT?

Ik was op zoek naar een dealeronderhouden facelift exemplaar van na de facelift met het Mark Levinson audiosysteem. Bovendien mocht er (vanwege mijn lengte) en het feit dat de GS weliswaar ruim is maar niet super ruim, geen schuifdak in zitten. Zo’n auto heb ik gevonden.
Het mooie van het facelift model vind ik dat die een wat ruimere kofferbak heeft dan de GS modellen uit 2006-2009 (330 vs 280 liter). Dat is nog steeds niet enorm maar ik kan wat dat betreft prima leven met een Golf formaatje.
De grille/voorzijde vond ik aanvankelijk niet bijzonder mooi (een beetje als een oude Saab 9-5 met “bril”) maar ik ben er inmiddels aan gewend.

Wat zijn nou zwakke punten van dit model?
- de electronische dempers kúnnen gaan lekken. Vervangen is erg kostbaar (denk aan 2.000€ plus). Gelukkig is er een oplossing om conventionele dempers te monteren, voor ongeveer een kwart van de prijs van vier nieuwe originele dempers.
- de oliekoeler kán het begeven. Vervanging zit op 2.000€ plus.
- de bandenspanningssensoren doen nog wel eens moeilijk.
- de hybride accu kán het in een uitzonderlijk geval begeven althans 1 of meerdere cellen daarvan. Er zijn bedrijven die deze cellen voor schappelijke bedragen repareren. Een hele nieuwe accu bij Lexus zit op zo’n 4.000€ echter een nieuwe, niet-originele accu zit op ongeveer 2.500€.

Wat mij betreft zijn deze punten prima te overzien. Het kost wat (iig potentieel) maar dan heb je ook wat. De afgelopen 2.000 km waren probleemloos. Wel had ik onlangs een defecte bandenspanningssensor.

De auto krijgt binnenkort een grondige poetsbeurt. Er zitten fijne krasjes in de lak en aan de bestuurdersstoel is te zien dat de vorige eigenaar van blauwe spijkerbroeken hield.

Tevens heb ik een originele achterspoiler (beter: lip) besteld. De Nederlandse Executive uitvoering moet die namelijk missen.

Tot slot: de auto heeft inmiddels een Duits kenteken aangezien ik in Duitsland woon (vlakbij Sittard). Ik heb de auto in Nederland gekocht en geëxporteerd.
In het kenteken zit de combinatie “GS 450”.

Nieuwe update

  • 163.000 km

Ik heb vorige week een beurtje laten uitvoeren bij de Lexusdealer. Standaard 348€ echter er kwamen nieuwe ruitenwissers bij alsmede 1 nieuwe bandenspanningssensor. Dat leidde alles bijeen tot een schadebedrag van 712€ (TPMS sensoren zijn waanzinnig duur voor dit model).
Ach de koffie smaakt er goed en ik heb opnieuw een stempel van de dealer in het boekje staan :-)

De zgn. Hybrid Check kon vorige week nog niet worden uitgevoerd (de accu is los gekoppeld geweest) waardoor ik eerst 500 km moest rijden. Dat is gelukt, dus vandaag naar de dealer om die check te laten doen. Die kost 60€ althans wanneer je hem samen met een beurt laat doen, anders 80€. De check leidde tot een certificaat waardoor ik weer een vol jaar garantie heb op het hybride systeem. Lexus biedt die garantie maar liefst tot een ouderdom van 16 jaar. De mijne is nu 11,5 jaar.

Verder bevalt de auto nog uitstekend.

Bekijk ook de review van mijn andere auto, een Peugeot 605 SV 3.0 uit 1997.

Heerlijk!

  • 168.000 km

Ik heb de Lexus nu een half jaartje in bezit en zo’n 8.000 kilometer mee afgelegd. De auto bevalt me uitstekend. Er hebben zich geen rare dingen voorgedaan. Zogezegd helemaal niets! Het rijden is een feestje, heerlijk comfortabel. De kofferruimte valt in de praktijk niet heel erg tegen. 330 liter is net aan voor een gezin met twee kids (van 4 en 6), maar weekjes weg gaan prima. Onder de bagagevloer zit een groot vak waarin je ook nog vanalles kwijt kan.

Mijn gemiddeld verbruik ligt op 9 liter/100km. Erg netjes mede gezien het feit dat ik óók veel korte stukjes rijd van bv 2x 4 kilometer.

Samengevat ben ik erg tevreden.

Deze blijft voorlopig ;-)

  • 172.000 km

Hierbij dan weer een korte update.
De GS doet het goed en bevalt nog uitstekend. Over de beperkte kofferruimte ga ik het niet meer hebben te meer omdat we beschikken over een Peugeot station voor de gevallen waarin we écht veel bagageruimte nodig hebben.

Wat een sleeper en zwaar onderschatte auto is dit. Je beschikt altijd en overal over een “instant” acceleratie, vooral in Sport en met de knop Hybrid Power geactiveerd. Het accupakket levert dan (nog) sneller en meer vermogen al wordt het vanwege de extra warmte-ontwikkeling afgeraden om deze stand gedurende langere tijd te benutten.
Met dan ook nog eens de electronische dempers in de Sport-stand verandert het karakter van de auto merkbaar. De demping wordt stugger en het sturen verloopt wat directer. Petje af Lexus.

Het gemiddeld verbruik in mijn handen ligt op 9.3l/100km waarbij opgemerkt moet worden dat ik het vermogen geregeld aanspreek en niet met een rauw ei onder het pedaal rijd.

Welke kosten heb ik de afgelopen tijd gehad? Buiten de onderhoudsbeurt kort na aanschaf was dat zeer beperkt: de rem(klauw) rechtsachter bleek vast te zitten en is voor 160€ weer gangbaar gemaakt.

De volgende beurt staat op het programma over 5.000km. Dat zal zijn in november, begin december.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.