Lexus GS 450h Executive (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | GS 450h Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Wat een onderschatte auto
- 224.000 km
07.03.23
Na veel verschillende merken en modellen (o.a. Alfa Romeo 156 1.9 jtd SW, Volvo's V70 XC 2.4 T, Rovers 75 Tourer cdti en een Jeep Commander 3.0 CRD) besloot ik om toch ook eens bij het Japanse aanbod te kijken. Directe aanleiding is dat we gaan verhuizen naar Nederland en de Jeep Commander in de MRB gewoon erg duur is.
Voor mij was de grootste uitdaging om een model te vinden dat mij aanspreekt en dat je relatief weinig ziet op de weg
Van alles passeerde de revue.
Toyota, Mazda, Nissan, Subaru, Mitsuhibishi... Buiten de Mitsubishi Outlander Turbo, was er niets dat me beviel, tot ik aan Lexus dacht.
Via Autoweek en online reviews bleek dit merk meer dan een onderzoek waard en qua model dacht ik aan de GS of de LS. Qua motorisering dacht ik aan hybride.
De reviews bleken erg goed voor beide modellen. Qua model viel mijn voorkeur uit naar de GS van de reeks 2005-2012.
Vanuit deze achtergrond startte mijn zoektocht naar een geschikte GS450h met 150.000 - 250.000 km en dealeronderhouden.
Het aanbod in Europa is echter zeer beperkt.
Enkele advertenties bleken binnen 48 uur na publicatie al verwijderd of als verkocht aangemerkt te zijn.
Tot ik op een Duitse advertentie uitkwam, redelijk in de buurt van een GS450h. Er was maar 1 foto van de buitenkant en daarop waren foute aftermarket velgen te zien.
Na contactname met de verkoper bleek hij 2e eigenaar te zijn, de aftermarketvelgen waren niet op de auto, de auto was dealeronderhouden, de hybrideaccu was in 2017 onder garantie vervangen en de laatste beurt met vervanging van de adaptieve schokbrekers was 5.000 km geleden gebeurd.
Kortom, voldoende reden om er naar toe te gaan.
De auto stond netjes klaar, zilver metallic, zwart leer, M&L-audio met bluetooth. In keurige staat op wat vergeelde koplampen en een schaafwondje op de bumper na. Een proefrit werd door de verkoper aanbevolen.
Ietwat onwennig reed ik binnendoor naar de Autobahn. Geen piepjes, geen kraakjes, heel stil en supersmooth.
Op de Autobahn eerst rustig 120 km/h tot de verkoper zei : Bitte, kickdown.
Die volgende ervaring was nieuw voor mij en mijn echtgenote; wat een geweldige kracht, wat een bijzondere acceleratie. En alles in stilte.
Ik hou van zoiets... Je ziet het niet, je verwacht het niet, maar het is er....en het blijft gaan zonder schakelmomenten.
Kortom, na overeenstemming in prijs werd de koop gesloten.
Nu staat de Lexus hier en heb ik 2.000 km gereden. De koplampen en de schaafwond zijn al gepolijst.
Iedere kilometer geniet ik.
Het comfort is gigantisch.
De kofferbak gigantisch beperkt.
De vouwfiets die ik dagelijks gebruik, leg ik op de achterbank op een hoes. Dat gaat prima.
De bediening van knoppen vergde wat gewenning net zoals de bediening van het scherm.
Dakdragers zijn aftermarket niet te vinden; een originele set is besteld.
De koude start is wat luidruchtig en klinkt wat rauw. Mogelijk is dat door het Atkinson-motorconcept.
Het verbruik tot nu toe, in redelijk koude omstandigheden en in gemengd verkeer zit op circa 8,6 liter per 100 km.
Mijn kinderen vinden het jammer dat de Jeep Commander weg gaat (tochtjes door de blubber zitten er niet meer in) , maar ik... Ik ben blij met de Lexus. Jammer dat ik niet eerder aan dit door velen onderschatte merk en model heb gedacht.
Ik hoop hier mijn verdere ervaringen te kunnen delen en ben benieuwd naar andere ervaringen met deze GS-reeks.
Update 224.000
Nu een 8.000 km onderweg.
Wat een fijne, stabiele en relaxte auto.
Het verbruik is stabiel met 8,6 liter/100 km.
Inmiddels ook het originele setje dakdragers gekocht voor komende vakantie.
Onderhoud:
Het was even slikken toen ik de Lexusprijzen vernam voor onderdelen.
Wiellager ra en remklauw ra moeten vervangen worden. Samen incl montage ongeveer € 800,-
Die zijn niet goedkoop, maar wel noodzakelijk. Aftermarket is ook niet eenvoudig te vinden, dus binnenkort werkplaatsafspraak + kleine beurt.
Ook gaf Lexus aan dat 2 stukken uitlaat slecht en ondicht zijn en dus aan vervanging toe zouden zijn. Kosten ca € 2.500,-. Dat was me te gortig.
Ik heb hier een universele garage naar laten kijken ; vervanging is zeker nog niet nodig omdat de staat van de uitlaat verder nog goed is. Met 2 uitlaatmoffen diameter 59,5 mm is dit gerepareerd. Het geluid is ook direct een stuk rustiger.
Om zeker te zijn gaan ook rondom 4 nieuwe banden Vredestein Quatrac Pro erop a € 175 + nieuwe bandenspanningssensoren a ca € 30,-/stuk (ipv € 250,-/stukprijs sensor via Lexus)
Dus, na 8.000 km nu wel forse kosten, echter een gedeelte was ingecalculeerd als onderhoud (beurt) en slijtage (banden + sensoren).
En met niet alles via Lexus te doen, valt ook zeker te besparen.
Kortom, een zeer fijne auto.
Geintesseerden dienen wel rekening te houden met hoge prijzen voor originele onderdelen. Werkplaatstarief is ook vrij hoog met ongeveer € 140,- incl BTW.
Update 228.000 km - sept 2023
Zalige auto. Ik kan niks anders zeggen..
Lange stukken rijden zijn zalig. Goede stoelen en heel hoog comfort.
Recent kort achter elkaar 2 keer gebruik moeten maken van Lexus-assistance (voordeel als je onderhoud bij Lexus laat doen).
Tot 2 keer toe de 12V accu leeg.
Bij de 2e keer even laten doormeten en de accu bleek op zijn einde.
Even bellen met kwikfit en concullega's leverde niks op. Type accu was niet bekend.
Bellen met Lexus : jep, morgen beschikbaar. € 550,- met plaatsen. Oef... De extra kosten na aanschaf vind ik, buiten de banden gerekend, hoog in vergelijking met andere auto's die ik gehad heb. Waar ik met andere auto's zeker ook zaken heb moeten laten maken, zijn het vooral de prijzen van onderdelen en beschikbaarheid ervan wel een nadeel bij Lexus.
Ik hoop en ga er van uit dat alle zwakke plekken van de diva aangepakt zijn en dat er nu 10.000 km zonder extra kosten gereden kunnen worden.
Qua verbruik: sinds aanschaf zit het verbruik nu op 8,8 liter/100 km met gemengd Euro 95 / Euro 98 waarbij de snelheid op de autobahn op rond de 140 zit. Voor deze auto een mooi verbruik.
Omdat we overtuigd zijn van de Japanse bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, heeft mijn vrouw een Toyota RAV4 2.0 vvti automaat gekocht. 2008 met 130.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus GS 450h Luxury Line | Mark Levinson | Stoelverwarming & Koeling | Sunroof |
- 2012
- 146.776 km

Lexus GS 450h President Line | Full Options! | Schuif-/kanteldak | Adaptive Cruise Control | Head-Up display | Night Vision
- 2012
- 175.543 km

Lexus GS 450h Executive PRACHTIGE AUTO !!!!
- 2011
- 183.269 km