Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 250 km |
Aankoop proces
- 250 km
Hallo,
Vanaf nu ga ik een poging wagen om deze review steeds een beetje bij te houden.
Voor nu beginnen we met de eerste indrukken en waarom we bij deze auto uitkwamen.
Waarom een andere auto?
De vorige auto was een Kia Niro, hier hebben we ook een review over geschreven. Een prima auto, maar qua ruimte met 2 dochters van nu 12 en bijna 14 merkten we dat met name op langere vakantiereizen (vaak richting Frankrijk op wintersport en in de zomer richting Frankrijk en deze zomer Kroatië) de ruimte qua kofferbak en vooral binnenruimte niet overhield.
Na toestemming van de wederhelft mochten we beginnen met het kijken naar een ruimer model auto.
De eisen aan de nieuwe auto:
-Ruimer dan de Kia Niro, zowel qua binnenruimte als qua kofferbak.
-SUV, nee is niet nodig, maar wij vinden het prettiger dan een lage auto.
-Meer vermogen dan de Kia Niro. De Niro is qua vermogen in NL prima, maar in het buitenland met wat heuvels en bergen (in de zomer vaak met bagagewagen er achter) hield het niet over.
-PHEV of EV model auto. Met de Niro rijden wij ongeveer 80% van de kilometers elektrisch. Vakanties zijn vaak in de zomer met een bagagewagen incl 4/5 fietsen daar boven op en in de winter met 2 dak koffers op de auto (kleine kofferbak of gewoon teveel spullen 😁).
De keuze tussen PHEV en EV.
Ondanks veel lezen, waarvoor dank aan de vele reviews hier, durfden wij EV toch nog niet aan. Met een bagagewagen erachter en meestal bestemmingen die redelijk in de middle of nowhere liggen zagen we daar, wellicht onterecht, toch nog wat spreekwoordelijke beren op de weg. Ook navraag in de vriendengroep waar enkelen reeds wel met een door het werk verplichte EV rijden deed dat inzicht niet veranderen.
Voor ons leek de PHEV nog steeds het beste ervan beide werelden. De gemiddelde Nederlander rijdt tussen de 39 en 40 kilometers per dag, wij wijken daar niet heel veel vanaf. Woon werk kilometers en boodschappen kilometers vormen naast de 2 vakanties het gros van de kilometers en kunnen dus grotendeels elektrisch worden gemaakt.
Bekeken auto's.
De Volvo XC60. Een hele mooie auto met meer vermogen dan de auto die we uiteindelijk hebben gekozen. Qua ruimte echter minder ruim. Redelijk verouderd info systeem, en een forse midden tunnel achterin.
Daarnaast leken de verkopers ook niet heel erg geïnteresseerd om te vragen waarom wij in de garage rondliepen.
De XC 90 was voor ons als nieuwe auto te duur. Geen Volvo dus 🙂.
De Skoda Kodiaq en of de VW Tayron.
Het grote pluspunt voor deze auto's vond ik de betere elektrische range (dubbel zoveel). Daarnaast is zeker de Kodiaq een aardig stukje goedkoper dan de Sorento.
Nadelen vonden wij het interieur dat ons minder aansprak dan dat van de Sorento. Het feit dat je zeker de Kodiaq echt heel veel ziet, dat heb je bij de Sorento heel wat minder. Daarnaast was onze ervaring met VW voor de overstap naar Kia niet heel goed, dat blijft in ons achterhoofd toch meespelen.
De Toyota RAV4. Zelf was ik best wel enthousiast over deze auto. Veel positieve reviews, zowel hier als op YouTube. Goede garantie voorwaarden vanuit Toyota. Op papier wel minder ruim, maar wat mij betreft zeker de moeite waard om de gaan kijken. Bij aankomst bij de dealer en het naar de auto toelopen melde mijn vrouw als dat die auto als niet mooi werd bestempeld en het dus niet ging worden. Het in de auto vermelden van de sterke punten van de Toyota was niet voldoende om nog een keer te gaan kijken. Geen Toyota dus.
De Hyundai Santa Fe
Deze auto is in heel veel opzichten gelijk aan de Kia Sorento qua techniek en onderdelen, maar ziet er wel heel anders uit. De neus vind ik zelf heel erg geslaagd, de achterzijde dan weer minder. Hoewel ik eerlijkheidshalve moet bekennen dat ik het in het echt mee vind vakken ten opzichte wat ik ervan vond bij het zien van de foto's.
Qua rijden vonden de Sorento prettiger rijden. Beide auto's na elkaar proef gereden en dezelfde ronde gereden.
Qua interieur heeft de Santa Fe wel een aantal dingen die leuker / handiger zijn dan de Sorento, zoals de extra bergruimte onder het midden console.
Bij het opmaken van de offerte werd een showroom model aangeboden, maar werd bij het vragen wat een nieuwe moest kosten niet vermeld dat Hyundai op dat moment een actie had lopen. Sowieso werd er voor ons gevoel heel erg gestuurd naar het snel tekenen voor het showroom model, iets waar wij ons niet prettig bij voelden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sorento
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | Automaat | Nieuw | Direct leverbaar |
- 2025
- 1 km

Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | Automaat | Nieuw | Direct leverbaar |
- 2025
- 1 km

Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | NIEUW |
- 2025
- 0 km
Lezersreacties (0)
Reageren