Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024) #2

autoreview

Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024)

Signalement

UitvoeringEV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af!

  • 2.000 km

Na vijf jaar in een Tesla Model 3 SR+ was het tijd voor een nieuwe auto. Het afscheid van de Tesla was met een lach en een traan omdat we er bijzondere momenten in hebben meegemaakt en bovenal gewoon een hele fijne auto.

In de zoektocht naar een nieuwe leaseauto heb we een aantal eisen bedacht, waarbij ik vooral zelf het keuzeproces leidde en mijn vrouw af en toe goed- of afkeuring gaf. De nieuwe auto moest in ieder geval geen sedan meer zijn, bij voorkeur ruimer en met een langere netto actieradius. Op de shortlist stonden een BMW i5 touring (te laag en groot maar niet super ruim), een Audi Q8 etron (mooi maar toch wel wat verouderd qua EV-techniek), BMW ix3 (ook wel wat verouderd), Model Y (helaas nog niet het nieuwe model en viel dus af) en de Kia EV9. De EX90 was ook mooi geweest maar nog niet beschikbaar.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een EV9 GT-line AWD in de kleur Iceberg Green.

De eerste indruk en eerste KM’s zijn erg positief. De auto is, zeker in vergelijking met de Tesla, heel comfortabel geveerd en rijdt erg fijn. De ruimte binnenin is gigantisch en erg bruikbaar omdat alles zo recht is. Afwerking en bediening zijn prima in orde. De auto is wat ‘traditioneler’ dan de Tesla met diverse knoppen en hendels, maar eigenlijk is dat wel prettig.

Het is wel erg wennen dat de auto groot is, erg groot voor sommige plekken in Nederland. Op smalle wegen en in parkeergarages merk je vooral de breedte. De auto heeft geen meesturende achterwielen dus een behoorlijk grote draaicirkel en zicht over de motorkap heen is niet altijd super.

Tot nu toe heb ik ritjes door Nederland gemaakt en twee wat langere ritten naar Limburg en België. Als reisauto is de EV9 top en ik heb zelfs de massagestand geprobeerd die ‘vreemd maar wel lekker’ is. Het verbruik valt me, in oktober en november, best wel mee met 23,4 kWh/100 km. Daar zitten behoorlijk wat snelwegkilometers bij met een snelheid van 130 km/uur.

Absoluut nog geen spijt van de overstap tot nu toe. Helaas wel na een week al blikschade omdat in de file achter me iemand in slaap was gevallen maar dat wordt hopelijk snel en goed hersteld.

Vakantie-update

  • 17.000 km

Inmiddels alweer driekwart jaar de ‘tank’ in bezit zoals deze liefkozend wordt genoemd thuis. We zijn ermee op vakantie naar Frankrijk gegaan met onze dochters van 3,5 en 1,5. De auto is eigenlijk wat te groot voor binnenstedelijk Nederland maar als reisauto echt heerlijk. De hele auto zat afgeladen vol met kinderbedje, kinderwagen, fietsjes en speelgoed. Vanwege de breedte van de auto was het zelfs mogelijk om en toe tussen de autostoelen van de meiden achterin te zitten voor wat vermaak.


Infotainment en comfort
De eerste maanden heb ik eigenlijk vooral CarPlay gebruikt wat uitstekend werkt en nooit storing kent. De laatste tijd gebruik ik wat vaker de KIA-navigatie die verrassend goed werkt en ook de HUD inzet voor aanwijzingen. We hebben de rit naar de camping in Frankrijk volledig op de KIA-navigatie gereden inclusief voorgestelde laadstops, dat ging prima. Je kunt eenvoudig instellen met hoeveel % je wil aankomen bij een laadstop of de eindlocatie. De KIA kent daarnaast, in tegenstelling tot Tesla alle snelladers en in Frankrijk is dat wel zo prettig.

Verder is het infotainment snel en makkelijk te doorgronden. Er zijn veel instellingen op het gebied van bestuurdershulp en comfort. Geluid is erg goed. Ik ben echter zeker geen audiofiel dus wellicht is die observatie niet zo betrouwbaar. Het is fijn dat de auto goed geïsoleerd en stil is waardoor de audio goed te horen is.

De stoelkoeling, zowel voorin als achterin is een hele prettige optie. Ook het voorverwarmen en -koelen via de app gaat prima. De app is prima maar niet zo snel of gebruiksvriendelijk als die van tesla, die mis ik nog weleens.

Werkende automatische ruitenwissers en eenvoudig te bedienen airconditioning zijn dan wel echt weer heel prettig en ook de (snel)knoppen op het stuur zijn echt handig. Ik kijk in deze auto echt beduidend meer naar de weg dan hiervoor omdat alles goed bedienbaar is zonder weg te kijken.

Van de verplichte piepjes zet ik eigenlijk alleen de snelheidsmelding via een sneltoets op stil. De ‘lane keeping assist’ is soms iets te enthousiast en vooral op Nederlandse dijken (met lijnen aan de zijkant) ronduit irritant. Het ‘rode oogje’ wat je waarschuwt als je niet oplet, vind ik eigenlijk wel nuttig want je kijkt soms ongemerkt toch lang naar je navigatie of instellingen.

Rijden
De auto rijdt nog steeds heerlijk, vooral op langere stukken. De auto is comfortabel geveerd en ligt stevig op de weg. In de stad merk je overduidelijk dat je met een grote auto rijdt en ik heb nog zweet op mijn rug staan van een parkeergarage in centrum Amsterdam waarbij elke bocht naar boven een uitdaging was. Maar goed, dat probleem had ik op gehad als ik een Volvo EX90 had gekozen.

De adaptive cruisecontrol werkt erg fijn. Veel minder nerveus dan in mijn Tesla Model 3 die ik hiervoor reed. Wisselen van rijstrook gaat automatisch en handmatig soepel en de auto ‘onthoudt’ de snelheid waardoor je prima even kunt versnellen en daarna weer terugzakt naar de ingestelde snelheid.

Actieradius
Na 17.000 km (oktober t/m juni) is het gemiddelde verbruik 24.1 kWh/100km. Niet heel slecht voor zo’n enorme auto. Daarnaast was ik prettig verrast door het verbruik op de Franse snelweg, ongeveer 27 kWh/100km. Met dat verbruik kun je op de cruise control 350km prima halen. Wij moesten na ongeveer 250km echt wel even stoppen voor onze dochters waardoor we geen moment landstress hebben gehad. Ook het snelladen ging echt boven verwachting. Binnen een paar minuten zit de laadsnelheid op 210 kW en houdt die snelheid lang vast. Voor wij klaar waren bij een stop was de auto al lang vol. De fabrieksopgave van 10-80% in ongeveer 24 minuten klopt wel bij benadering. Het aantal laadpalen bij de meeste aires in Frankrijk vond ik wel tegenvallen, meestal 6-8. Nu in het voorseizoen was het prima maar in het hoogseizoen zal het druk zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV9

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.