Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024) #2

autoreview

Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024)

Signalement

UitvoeringEV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 60%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af!

  • 2.000 km

Na vijf jaar in een Tesla Model 3 SR+ was het tijd voor een nieuwe auto. Het afscheid van de Tesla was met een lach en een traan omdat we er bijzondere momenten in hebben meegemaakt en bovenal gewoon een hele fijne auto.

In de zoektocht naar een nieuwe leaseauto heb we een aantal eisen bedacht, waarbij ik vooral zelf het keuzeproces leidde en mijn vrouw af en toe goed- of afkeuring gaf. De nieuwe auto moest in ieder geval geen sedan meer zijn, bij voorkeur ruimer en met een langere netto actieradius. Op de shortlist stonden een BMW i5 touring (te laag en groot maar niet super ruim), een Audi Q8 etron (mooi maar toch wel wat verouderd qua EV-techniek), BMW ix3 (ook wel wat verouderd), Model Y (helaas nog niet het nieuwe model en viel dus af) en de Kia EV9. De EX90 was ook mooi geweest maar nog niet beschikbaar.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een EV9 GT-line AWD in de kleur Iceberg Green.

De eerste indruk en eerste KM’s zijn erg positief. De auto is, zeker in vergelijking met de Tesla, heel comfortabel geveerd en rijdt erg fijn. De ruimte binnenin is gigantisch en erg bruikbaar omdat alles zo recht is. Afwerking en bediening zijn prima in orde. De auto is wat ‘traditioneler’ dan de Tesla met diverse knoppen en hendels, maar eigenlijk is dat wel prettig.

Het is wel erg wennen dat de auto groot is, erg groot voor sommige plekken in Nederland. Op smalle wegen en in parkeergarages merk je vooral de breedte. De auto heeft geen meesturende achterwielen dus een behoorlijk grote draaicirkel en zicht over de motorkap heen is niet altijd super.

Tot nu toe heb ik ritjes door Nederland gemaakt en twee wat langere ritten naar Limburg en België. Als reisauto is de EV9 top en ik heb zelfs de massagestand geprobeerd die ‘vreemd maar wel lekker’ is. Het verbruik valt me, in oktober en november, best wel mee met 23,4 kWh/100 km. Daar zitten behoorlijk wat snelwegkilometers bij met een snelheid van 130 km/uur.

Absoluut nog geen spijt van de overstap tot nu toe. Helaas wel na een week al blikschade omdat in de file achter me iemand in slaap was gevallen maar dat wordt hopelijk snel en goed hersteld.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV9

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.