Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
De kop is er af!
- 2.000 km
Na vijf jaar in een Tesla Model 3 SR+ was het tijd voor een nieuwe auto. Het afscheid van de Tesla was met een lach en een traan omdat we er bijzondere momenten in hebben meegemaakt en bovenal gewoon een hele fijne auto.
In de zoektocht naar een nieuwe leaseauto heb we een aantal eisen bedacht, waarbij ik vooral zelf het keuzeproces leidde en mijn vrouw af en toe goed- of afkeuring gaf. De nieuwe auto moest in ieder geval geen sedan meer zijn, bij voorkeur ruimer en met een langere netto actieradius. Op de shortlist stonden een BMW i5 touring (te laag en groot maar niet super ruim), een Audi Q8 etron (mooi maar toch wel wat verouderd qua EV-techniek), BMW ix3 (ook wel wat verouderd), Model Y (helaas nog niet het nieuwe model en viel dus af) en de Kia EV9. De EX90 was ook mooi geweest maar nog niet beschikbaar.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een EV9 GT-line AWD in de kleur Iceberg Green.
De eerste indruk en eerste KM’s zijn erg positief. De auto is, zeker in vergelijking met de Tesla, heel comfortabel geveerd en rijdt erg fijn. De ruimte binnenin is gigantisch en erg bruikbaar omdat alles zo recht is. Afwerking en bediening zijn prima in orde. De auto is wat ‘traditioneler’ dan de Tesla met diverse knoppen en hendels, maar eigenlijk is dat wel prettig.
Het is wel erg wennen dat de auto groot is, erg groot voor sommige plekken in Nederland. Op smalle wegen en in parkeergarages merk je vooral de breedte. De auto heeft geen meesturende achterwielen dus een behoorlijk grote draaicirkel en zicht over de motorkap heen is niet altijd super.
Tot nu toe heb ik ritjes door Nederland gemaakt en twee wat langere ritten naar Limburg en België. Als reisauto is de EV9 top en ik heb zelfs de massagestand geprobeerd die ‘vreemd maar wel lekker’ is. Het verbruik valt me, in oktober en november, best wel mee met 23,4 kWh/100 km. Daar zitten behoorlijk wat snelwegkilometers bij met een snelheid van 130 km/uur.
Absoluut nog geen spijt van de overstap tot nu toe. Helaas wel na een week al blikschade omdat in de file achter me iemand in slaap was gevallen maar dat wordt hopelijk snel en goed hersteld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV9
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV9 99.8KWH 385PK AWD DUAL MOTOR LAUNCH EDIT. GT-LINE SCHUIFDAK/360CAMERA/LEER/HEAD-UP
- 2025
- 45 km

Kia EV9 Plus Advanced AWD 99.8 kWh - Direct leverbaar - Schuif-/kanteldak - Stoelverwarming-/ventilatie - Navigatie - Fabrieksgarantie tot 06-2032
- 2025
- 10 km

Kia EV9 Air 99.8 kWh - Stoelverwarming-/ventilatie - LED - Navigatie - 360 Camera - Climate Control - Climate Control - Fabrieksgarantie tot 05-2031
- 2024
- 30.267 km