Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Groot, Comfortabel, Snel en Gedoe
- 10.232 km
De Kia EV9 is een indrukwekkende verschijning, zelfs als uit een zeker niet krappe, Skoda Enyaq stapt.
Interieur:
Het interieur is netjes afgewerkt, overal goede materialen gebruikt. De stoelen zijn bekleed met een soort rubber in plaats van leer. Dat geeft een wat minder luxe indruk, maar ik gok dat het wel langer meegaat.
Rijgedrag:
Het is een grote en zware auto. Dat merk je wel als je onderweg bent. Klaverblad op hoge snelheid is geen probleem maar een rotonde is niet zijn favoriete plek.
Vermogen is prima in orde. Voor zo'n zware boot maakt hij hele grote stappen. De vermogensafgifte is een soepel en voorspelbaar.
Verbruik:
-januari t/m juni 22kWh/100km
Kinderziektes en problemen zijn alom:
-Pauze melding die blijft piepen en zeuren totdat je gaat stilstaan. Ook na 10 minuten rijden. Als mijn vriendin rijdt komt het ook voor
- Display op zwart tot dat je hem reset.
- Lane assist corrigeert onnodig op diverse wegen.
- Sleutel wordt niet herkend en je krijgt "accessory mode"
- TMS meldingen (Type Pressure System mekkert vaak onterecht) .
- Bestuurdersstoel lijkt los te zitten , "klikt" in de bochten
- Rechterspiegel klapt niet meer in/uit
- 12 Volt accu leeg vanmorgen, dus in de weer met startkabels
Edit: verbruik in de app is aanzienlijk lager dan in de display van de auto. Ik gok dat het verbruik op de display van de auto reëler is.
Kinderziektes
- 21.000 km
De grote vriendelijke reus heeft zich langzaamaan verbeterd en maar ook weer nieuwe eigenaardigheden ontwikkeld.
Positief:
Kleine maar zeer welkome verbetering is de snelkoppeling naar het uitschakelen van de snelheidsassistent (ISLA). Deze kan nu uit door de mute-knop vast te houden in plaats van een reis door het menu.
Deze zomer hebben we als gezin van zes in alle comfort naar Bretagne gereisd. De EV9 heeft zich als een zeer prettige metgezel bewezen. Het laden gaat snel en vrij probleemloos (als je eenmaal doorhebt dat je het kaartloos-betalen moet uitzetten in de auto om te kunnen laden bij Ionity ).
Negatief:
Wel merk je dat de dealer worstelt met diverse kinderziektes :
-tweede spiegel die niet meer goed in- en uitklapt en naar binnen draait door de wind.
-stoel die nog steeds loszit (dealer wacht al maanden op een oplossing van Kia)
- armsteun die rammelt en piept
Ik heb goede hoop dat alle kleinigheden netjes worden opgelost, maar die stoel duurt me wat lang….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV9
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV9 99.8KWH 385PK AWD DUAL MOTOR LAUNCH EDIT. GT-LINE SCHUIFDAK/360CAMERA/LEER/HEAD-UP
- 2025
- 45 km

Kia EV9 Plus Advanced AWD 99.8 kWh - Direct leverbaar - Schuif-/kanteldak - Stoelverwarming-/ventilatie - Navigatie - Fabrieksgarantie tot 06-2032
- 2025
- 10 km

Kia EV9 Air 99.8 kWh - Stoelverwarming-/ventilatie - LED - Navigatie - 360 Camera - Climate Control - Climate Control - Fabrieksgarantie tot 05-2031
- 2024
- 30.267 km