Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line (2023) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV9 99.8kWh AWD Dual Motor Launch Edition GT-line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Gemengde gevoelens…
- 38.000 km
Na bijna twee jaar ervaring met de auto wil ik graag mijn ervaringen delen.
Ik heb gemengde gevoelens over deze auto maar laat ik beginnen met de positieve kanten want die zijn er zeker;
* De ruimte is eindeloos!
* De uitrusting is zeer compleet
* De actieradius is ruim voldoende
* Goede trekauto
* De afwerking van binnen is erg netjes, goedkope materialen maar wel goed in elkaar gezet. Geen piepjes of gerammel.
Helaas echter ook veel matige punten;
* De waarschuwingspiepjes zijn gekmakend, vooral de camera die continue naar je gezicht kijkt en al jammert als je een keer naar de navigatie kijkt. Bij de meeste auto’s kun je deze makkelijk uitzetten maar bij Kia alleen de snelheidswaarschuwing. De rest zit enkele klikken diep in het systeem.
* De ACC is ronduit slecht. Absoluut niet vloeiend, gaat zeer abrupt op de rem, laat veel te grote afstanden ertussen, zelfs in de kortste stand, snapt niet dat als je van baan wisselt hij alweer kan versnellen, enz. Automatische snelheidsaanpassing werkt alleen als je exact de maximum snelheid instelt. Als je bijv 102 instelt waar je 100 mag werkt het niet.
* De lane keeping control rijdt heel dicht bij de middenstreep van de weg. Andere automobilisten steken geregeld hun middelvinger op en motorrijders in de file zijn (terecht) helemaal boos.
* De auto begrijpt niet dat je na 19.00 uur 130 mag. Van Utrecht naar Amsterdam loopt ie de hele weg te piepen en rood te knipperen omdat hij denkt dat je te hard rijdt… Dit was opgelost via een OTA update maar bij de volgende update was het weer terug en is nooit meer opgelost.
* De deurhendels komen niet altijd naar buiten en kunnen dan niet gebruikt worden. Als je bijvoorbeeld eerst de achterklep open maakt voor je boodschappen dan werkt keyless daarna niet meer en moet je alsnog je sleutel gaan zoeken.
* Achterklep openen gaat niet met de gebruikelijke schopbeweging maar door precies op een bepaalde plek te gaan staan waarna de auto 5 keer peipt en dan gaat de klep open. Probeer maar eens een fiets op je fietsendrager te zetten, of je trailer aan te koppelen, of achter je auto met iemand te praten. Vreemde keuze van Kia…
* Het stekkercontact van de auto kan de zware stekkers van snelladers niet helemaal aan dus je moet zelf de stekker erin blijven duwen als je hem aanzet. Wij hebben dat opgelost door viltjes in de opening te plakken.
Wij hebben inmiddels ook al drie keer de Zombie mode (zie internet) mogen ervaren waarbij de auto zegt dat ie niet kan starten en je hem in P moet zetten (waar hij gewoon in staat). Uitzetten en 10 minuten wachten heeft tot nu toe gewerkt.
En last but not least; de dealers hebben nooit tijd voor je waardoor beurten eindeloos uitgesteld worden. Daar zit nog wel een addertje onder het gras want ik heb inmiddels begrepen dat Kia heel moeilijk doet over garantie als je auto ook maar een beetje te laat zijn beurt gehad heeft, terwijl dat door hun eigen dealers veroorzaakt wordt… Die 7 jaar garantie betekent dus niet perse heel veel…
Update
- 39.000 km
Enkele mensen hebben terecht aangegeven dat hun dealer wel goed reageert en beurten op tijd inplant. Terechte opmerkingen, laat me hierbij dus melden dat mijn dealer helaas beurten pas 6 weken later inplant en ze vervolgens verzet naar nog eens 6 weken later. Op zich geen probleem, ware het niet dat Kia NL vervolgens de geldigheid van de garantie in twijfel trekt en ook geen enkele optie geeft de auto te laten keuren of iets dergelijks om alsnog weer in de garantie te vallen.
Ik vind dat bijzonder kwalijk van Kia, aangezien het door hun eigen dealer veroorzaakt is. De 7 jaar garantie verliest daarmee heel veel glans voor mij...
Maar, het is onterecht om alle dealers over één kam te scheren. Er zijn ongetwijfeld ook vele goede bij. Ik ben echter niet zeer ' Content' over mijn dealer.
Rijden
- 39.500 km
De auto rijdt overigens prima. Heel rustig en voorspelbaar, zolang je de automatische rijsystemen uitlaat tenminste. Met die systemen aan wordt hij heel onrustig en gaat veel te dichtbij de middenlijn rijden.
Maar met die systemen uit is het best lekker rustig rijden. Als je wil kan hij echt snel optrekken maar je voelt wel dat je met een hele zware auto onderweg bent. Als je een fan bent van dynamisch rijden dan is deze auto niet voor jou. Als je lekker een beetje wil cruisen dan is hij prima.
Stoelen geven goede steun en zitten lekker, de bekleding voelt alleen nogal plastic-achtig aan.
Kort samengevat; vindt je automatische rijsystemen belangrijk en/of houdt je van wat sportiever rijden? Dan raadt ik de Kia EV9 af.
Wil je lekker cruisen zonder de rijsystemen aan? Dan is dit een prima auto voor je. (als je de grootte ok vindt want hij is wel echt gigantisch, zeker in Nederlandse parkeergarages en binnensteden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.