Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

autoreview

Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

Signalement

UitvoeringX-Type 3.0 V6 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf154.800 km
KM-stand laatst1 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch over een X gestruikeld

  • 155.650 km

Nu de S de deur uit is en de zoektocht naar een X350 na 5 weken nog niet succesvol bleek, kwam ik "om de hoek" een X tegen met een lage km stand. Complete historie, ook bij G&G geweest en maakt een betrouwbare indruk. Aangezien ik in het verleden eerder na volle tevredenheid een X Estate Diesel heb gereden, kwam het allemaal weer een beetje bekend voor.

Wellicht is dit de Youngtimer voor de komende periode? We zullen het zien. De eerste kilometers zitten erop en de auto is duidelijk een klasse kleiner. Wanneer je je pijlen hebt gericht op een X350 (zeg maar S/A8/7 serie formaat) en koopt dan een X-type (zeg maar C/A4/3 serie...), dan is dat toch ff anders. Mind-set zullen we maar zeggen.

Hé, 3.0, AWD, Executive, Automaat, leder, 230pk etc. Dat moet toch iets goed maken? Het verbruik valt de eerste kleine 1000km al wel wat tegen. Op de snelweg voordeliger, in de stad duurder dan de eerdere V8 4.0.
Combi zit nu ongeveer gelijk.

Wanneer de auto echt blijkt te bevallen, overweeg ik LPG-G3. Wat zegt U? Ja, rijden op gas. Weet niet of je laatst de rekenmachine er nog bij hebt gehad? Maar... wanneer ik nu inbouw (kosten tussen 2500 en 3000 euro) en er 25 dkm per jaar mee maak, dan heb ik in het eerste jaar de installatie eruit! Schrijf ik dan af over 3 jaar (aanschaf auto + LPG) en reken met de meer (MRB/onderhoud) en minder (gas is ongeveer een €'tje) kosten, dan kom ik op een voordeel van ongeveer € 6000 a € 9000 over 3 jaar !!!!

Dat ze daar bij Autoweek behalve een klein artikel in maart dit jaar, niet eens een keer op wijzen! Voor milieu en portemonnee!

Nu eerst de probeerfase (2500km) door, bevalt alles goed en komt er geen XK (2006/2007) of X350 (2005/2006) op mijn pad, dan gaan we doorrijden. Keep ya posted.

Eerste ruim 5000 km zitten erop

  • 160.000 km

Na de aanschaf een beurt gedaan, olie (KROON LSP Duranza 5/30) en kwaliteitsfilters van Mann. Tevens rubbers voor de stabilisatorstang achter vervangen en de onderste motorsteun. Het verbruik valt wat tegen, zeker wanneer je uit een V8 komt ;-). Momenteel haal ik over de eerste 5000km een gemiddelde van 1 op 10. hiervan is zeg maar 3/4 snelweg. Wel valt mij op dat de auto "koud" echt slurpt. Zeker wanneer je 'm in de eerste 7,5km op temperatuur brengt. Verder de winterbanden omgezet naar zomer (ook Bridgestone). Scheelt een hoop rumoer, maar blijf ze niet geweldig vinden. Jammer genoeg (?) nog wat mm vanaf te rijden voor een vervanging. Overall geen bijzonderheden. Het is niet "het vliegende tapijt", maar wel een rijders auto. Aanschaf was ter overbrugging van S-type naar een X350, maar dat moet wel een hele mooie (en bovenal goede) zijn voordat ik toch weer overstap. Na 2dkm ongeveer 0,7l koelvloeistof moeten bijvullen, maar daarna niet meer. Dus inmiddels weer van de schrik bekomen. De G3 afweging is er nog, maar gezien de beperkte koelcapaciteit in combinatie met "kleine versnellingsbak en tussenbak" vernomen dat gas rijden wellicht voor temperatuurproblemen kan zorgen... Ervaringen? Dan hoor ik het graag. Ook deze Jag is kritisch op brandstof, E5/98 is dus de norm. Zodra weer iets te melden, leest u het weer!

Inmiddels +10dkm

  • 164.800 km

Geen enkele op- of aanmerking! Wat een fijn ding. Stoel wat aan de kleine kant, wanneer je tenminste uit een "grotere auto" komt ;-). Betrap af en toe op een rammeltje of kraakje, maar verder betrouwbaar gebleken. In die 10dkm alleen een half litertje olie moeten bijvullen. Grotendeels snelweg kilometers, geen vakantierit. Verbruik nu volgen boardcomputer op 9,3l op 100km. Werkelijk iets minder, bijna 1 op 10,5.
Geen vervanger tegengekomen, meeste X350 die mooi zijn, zijn dan ook meteen aan de prijs. Zeker lastig, wanneer je "uit de mooiste X van NL" komt. In die 10dkm ben ik echter maar een handje vol "collega's" al rijdende tegengekomen. Wel leuk dat men dan toch een duimpje omhoog doet of even de hand opsteekt. Super fijne wagen, moet iets beters voorlopig nog maar tegen zien te komen. Misschien anders een XK van de eerste jaren (2006/2008) of dan toch maar een S-type R? We blijven voorlopig lekker toeren. Mijn kritisch oor zegt dat we toch eens naar de voorwielophanging moeten kijken bij de volgende beurt. Wellicht een rubbertje of misschien zelfs dempers? Maar, het is natuurlijk een bijna 20 jaar oude auto!

Volgende beurt + APK

  • 173.000 km

Zonder enige noemenswaardigheden de volgende beurt. Nieuwe olie en filters, banden weer van winter naar zomer en een setje stabilisatorstangrubbers aan de voorzijde (wel even gehele subframe los). Voor de APK moesten wel de koplampen worden gereviseerd (dus ook gehele voorbumper eraf), zoals ook bij mijn vorige X ook hier de verstelnokjes. Maar dat was het dan eigenlijk. Mijn test de afgelopen maanden met bij iedere 4e tank een liter ASPEN4 toevoegen (tip van G&G) om de verbranding optimaal te houden lijkt goed te werken. Begin december met een motormanagementlampje even bij G&G geweest. Waarschijnlijk vervuilde sensor. De motor loopt wel iets rustiger. Verbruik op lange afstand kan gemakkelijk naar 1 op 12,5. Bij korte ritten en veel stadsverkeer is 1 op 7,5 toch wat veel. Gelukkig is dit laatste bijna niet van toepassing en kom ik gemiddeld toch op 10km per liter.

Tussenstand

  • 178.000 km

Na goed 5000km maar weer eens de kap opengetrokken en de vloeistoffen gecontroleerd. Er kon een half litertje olie bij, that's it.
Ook meteen ff nieuwe Aerotwins van Bosch erop, de winter komt eraan.
Afspraak voor de winterwissel maar weer eens gaan maken! Komende week de eerste vorst? Verder geen bijzonderheden, behalve dat door de vakantieperiode het kilometers maken is achtergebleven. Omdat het er echter op korte termijn meer zullen worden, staat ie nu wel te koop. Indien het niet lukt om een liefhebber te vinden, gaat er wellicht G3 in. Verstandiger is echter om nu naar elektrisch te gaan kijken. Wat een emotieloze boel trouwens... Of moet je dan een TON uitgeven? Tips welkom.
Overigens een keer een rammeltje in de linker achterdeur en in het stuur, met komen en gaan. Verder wil af en toe de PDC weigeren. Overall meer dan tevreden met deze bolide.

Verkocht

  • 1 km

Emotioneel afscheid, maar naar verwachting wel aanstaande liefhebber. Mag in ieder geval weer "binnen slapen". Dat is verdient!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.