Jaguar X-Type 2.5 V6 Le Mans (2003)

autoreview

Jaguar X-Type 2.5 V6 Le Mans (2003)

Signalement

UitvoeringX-Type 2.5 V6 Le Mans
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inmiddels ruim een jaar in bezit dus tijd voor een review!

Waarom een X-Type? Ik was zomer 2011 met een budget van zo’n 10 mille op zoek naar een mooie, comfortabele en enigszins moderne auto die net even anders dan anders was. Met die criteria leek er enerzijds heel veel mogelijk, anderzijds was er bijna niks dat mij aansprak. Een X-Types was een van de opties maar echt mooie werden er op dat moment ook niet aangeboden. Ik had al wel een proefrit gemaakt in een zilveren automaat. Fijne auto, maar ik wilde liever toch geen automaat en de specifieke auto voelde ook niet helemaal koosjer aan. Daarentegen had ik een Cadillac BLS gevonden die mij wel aansprak, dusdanig dat ik er ook een proefrit mee heb gemaakt die wel goed beviel. Vervolgens maakte ik nog maar weer eens wat rondjes over internet om te zien wat er nog meer werd aangeboden. Opeens kwam een knalblauwe X-Type langs die er zeer veelbelovend uitzag. Een prrachtige Le Mans-uitvoering met de juiste opties, handbak en een prima verhouding tussen prijs, bouwjaar en kilometerstand aangeboden door een Opel-garage. Meteen gebeld voor een proefrit en die beviel uitstekend. Daarop volgend ook nog naar een Peugeot 607 gekeken, ook een fraaie auto maar vooral ook erg groot, veel groter dan dat ik in mijn eentje nodig heb. Vervolgens terug gegaan naar de blauwe X-Type en na alles nogmaals overwegend de knoop doorgehakt en de auto gekocht.

Wat voor X-Type? Het betreft een Le Mans-uitvoering, een gelimiteerde serie uit 2003 van slechts 30 stuks. Deze 30 waren leverbaar als 2.5 V6 of als 3.0 V6 en als handbak of automaat. Ik heb de 2.5 handbak. De auto was leverbaar in zwart of zilver en daarnaast werd op de Le Mans de nieuwe kleur Ultraviolet Blue geïntroduceerd. De Le Mans is gebaseerd op de Sport en onderscheidt zich eigenlijk alleen daarvan met een andere houtstructuur op het dashboard. De 18” Performance R-velgen zijn standaard op de Le Mans maar als optie leverbaar op de Sport. De Le Mans werd echter ook afgeleverd met speciale raceschoenen en een racecursus met Jan Lammers. Dit zat helaas niet meer bij mijn auto. Sommige mensen doen wat lacherig over de auto omdat ze het zien als een opgedirkte Mondeo, maar dat is veel te kort door de bocht. Volgens Wikipedia zijn zo’n 15 à 20% van de onderdelen van Ford afkomstig. Ook de motor is door Jaguar opnieuw opgebouwd en afgesteld. De auto was aardig luxe, met als belangrijkste items xenon-lampen, leder/alcantara-bekleding en automatische airco. Er zat helaas geen cruisecontrol op, afgelopen zomer heb ik een Gold Cruise laten inbouwen en die werkt perfect.

Ervaringen

Al bij de proefrit bleek er een onbalans in het stuurgevoel te zitten. Dit zou voor aflevering in orde gemaakt worden maar achteraf bleek dit nog een hele bezoeking te worden. Inderdaad, de eerste kilometers na aflevering gingen uitstekend maar langzamerhand kwam het gevoel weer terug. Met name in snelle linker bochten, bijvoorbeeld op knooppunten van autosnelwegen. En het werd erger en erger. Ik had 6 maanden garantie en heb daar van gebruik gemaakt om het probleem op te lossen. Tot twee keer heeft de verkopende garage er naar gekeken en verondersteld het te hebben gerepareerd. Het bleef echter terugkomen dus heb ik overleg met de verkopende garage naar de Jaguar-garage in Den Haag gebracht. Die kwam al heel snel met de constatering dat de draagarm rechtsachter kapot was! Dat was enerzijds een onaangename verrassing, anderzijds was ik ook wel opgelucht dat er een duidelijk mankement was dat kon worden opgelost.

Toen dat allemaal achter de rug was kon ik echt genieten van de Jag. Het is een heerlijke auto, al heeft die natuurlijk ook zijn onhebbelijkheden.

Afgelopen zomer heb ik samen met een vriend de auto echt goed getest. We hadden een achtdaagse tocht gepland door de Alpen van Frankrijk, Zwitserland en Italië en vooraf de mooiste wegen uitgezocht. Uiteindelijk hebben we in die acht dagen bijna 4400 kilometer gereden, bijna 50 passen bedwongen en ruim 110 haarspeldbochten gerond. Gemiddeld zaten we 10 uur per dag achter het stuur. Het was geweldig, niet in de laatste plaats dankzij de X-Type. De auto hield zich uitstekend op alle soorten wegen, of het nou met 160 over de snelweg ging of met 60 de oostelijke Stelvio op. De auto was comfortabel, snel en niet van z’n lijn te krijgen. Het gemiddelde verbruik over deze dagen lag net boven de 1:10. Het was wel opvallend dat de auto merkbaar beter liep op 98 dan op 95. De motor pakte makkelijker op vanaf lage toeren en trok ook beter door, wat zich vooral uitte bij het accelereren uit krappe (haarspeld-)bochten.

’s Winters staat de auto op Dunlop-winterbanden op 16” origineel lichtmetaal.

Positief: ondanks een duidelijk sportieve inslag is de auto comfortabel. Goed veercomfort maar natuurlijk wel wat stug op dwarsrichels maar niet storend. Laag geluidsniveau en ook weinig windgeruis. Zeer goede wegligging dankzij 4WD en grote banden. Over betrouwbaarheid durf ik nog weinig te zeggen, tot nu toe geen klachten. Ik heb een keer de Wegenwacht nodig gehad maar dat kwam door een accu die aan het eind van z’n Latijn was. En ik vind het echt een prachtig ontwerp! Deze Le Mans-aankleding maakt hem nog veel mooier. Normaliter ben ik niet zo van de dikke velgen en spoilers, maar op deze X-Type vormt het een wel heel smakelijk geheel. En natuurlijk die geweldige kleur.

Minder positief: het is geen heel ruime auto. Nu ben ik 1,95 meter lang en dat is eigenlijk net even te veel. De hoofdruimte is maar net aan en de laag geplaatste binnenspiegel beperkt het zichtveld nogal. Ook de beenruimte op de achterbank is minimaal maar dat is voor mij gelukkig niet relevant. Serieuzer minpunt vind ik de remmen. De auto vertraagt an sich goed, maar de remmen voelen sponzig aan waardoor je soms harder moet trappen dan je verwacht. Zeker in stadsverkeer vergis ik mij zelfs nu nog af en toe in de wat matige reactie van het rempedaal. Volgens mij is het niet exemplarisch want ik ervoer het ook in de zilveren automaat.

Tien jaar oud, apk en schade

  • 129.071 km

De auto is nu tien jaar oud en ik heb hem zelf bijna twee jaar. Afgezien van wat kleine ergernisjes bevalt de auto nog steeds uitstekend! Het blijft een mooie, fijn rijdende en betrouwbare auto. De kleine ergernisjes zijn de te laag hangende binnenspiegel die mij veel zicht naar rechts ontneemt, een rammeltje en kraakje hier en daar en een niet altijd ontgrendelend portier. Laatst een keer het verbruik uitgerekend: 1:10,4 en dat viel me niet tegen.

Paar weken terug moest de auto voor apk en een beurtje en ik heb dat niet meer laten doen bij Fred Janssen waar ik de auto heb gekocht. Een kennis van mij heeft dit uitgevoerd en op verouderde remvloeistof na was er niks op aan te merken. Ook heeft hij met heel veel uitzoeken en proberen de motorstoring weten op te lossen: uiteindelijk bleek een van de van de lambdasensoren defect en die is nu vervangen. Daarnaast zijn de voorbumper en de linker buitenspiegel van de auto overgespoten. De bumper had last van afbladderende blanke lak en wat steenslagschade, de spiegel heeft vorig jaar tijdens de vakantie een brugleuning geschampt. Ook is de wielkast linksachter behandeld, daar waren roestblaasjes ontstaan. En net toen de auto spic en span bij de kennis voor de deur stond, reed er iemand achteruit tegen aan... Gelukkig niet op de gespoten delen maar bij de wielkast linksvoor. Hier en daar wat deukjes en schaafplekken maar niet heel dramatisch gelukkig. Auto staat nu bij het schadeherstelbedrijf in afwachting van taxatie en reparatie. Dus het is weer even geleden dat ik met de auto gereden heb - ik kan niet wachten hem weer helemaal in goede staat terug te krijgen!

Een jaar verder

  • 144.000 km

Nog altijd zeer tevreden met de auto! De Jaguar toont zich betrouwbaar en mede daardoor ben ik er nog altijd zeer over te spreken. Van het voorjaar de velgen laten renoveren dus dat ziet er weer strak uit. Van de zomer het achterdifferentieel laten vervangen en eindelijk de motorstoring verholpen door het vervangen van een lambasensor. Auto moest namelijk weer topfit zijn voor een monsterrit: 11 dagen vakantie/roadtrip door voormalig Joegoslavië waar we tot in Albanië zijn gekomen. Was geweldig: ontzettend mooie landschappen en geweldige wegen (qua uitzicht en omgeving, de staat was soms erbarmelijk). De X-Type komt dan helemaal tot zijn recht: lekker vlot, uitstekende wegligging en heerlijk comfortabel. Ook weer een paar hele slechte onverharde wegen gehad waar we zonder AWD ongetwijfeld waren vastgelopen, de Jag ploegde onverstoorbaar door. In totaal 5700 km gereden en ook geheel probleemloos, een lekke band kan je de auto niet kwalijk nemen. Of hoewel, de achteruitrijsensoren hebben het wel opgegeven en ik heb nog niet kunnen achterhalen waar hem dat zit. Verbruik ligt altijd ergens rond de 1:10.

Probleemloos verder

  • 153.000 km

Geen bericht, goed bericht! De auto bevalt nog steeds goed. Na goede ervaringen met het rijden op 98 in het buitenland doe ik dat nu ook in Nederland. De motor pakt dan makkelijker op en komt beter op toeren. Ook het verbruik lijkt wat beter. Mankementen? Nagenoeg geen. De centrale vergrendeling is soms van slag en wil dan niet ontgrendelen als je uit wilt stappen. Verder hier en daar een rammeltje, piepje en kraakje. Maar al met al blijf ik het een erg mooie en fijne auto vinden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens