Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2005)

autoreview

Jaguar X-Type
Jaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-TypeJaguar X-Type - interieurJaguar X-Type - interieurJaguar X-Type - interieur

Signalement

UitvoeringX-Type 2.5 V6 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20.000 km

Eigenlijk had ik geen auto nodig, ik kan tegenwoordig op de fiets naar mijn werk en hobby auto had ik al in de vorm van mijn Porsche 911 cabrio.

Maar omdat de Jaguar zo weinig had gelopen en alle opties had ben ik uiteindelijk toch overstag gegaan.

Een Jag is een auto waar je je rustig in verplaatst, het is een automaat, en dat maakt hem niet erg vlot. Maar daardoor heb je wel extra tijd om te genieten van alle snufjes, heerlijk zo\'n schuifdak, eingelijk heb je het niet nodig maar nu ik er vaak in rij merk je dat het wel lekker is zo\'n frisse wind door de wagen.

Er zit een prima geluidsinstallatie in met in de kofferbak plaats voor 5 CD\'s. Navigatie is echt super, Porsche is ook net begonnen met touch screen, wel 10 jaar te laat maar Jaguar heeft het van Lexus en super gemakkelijk in gebruik. Via internet de laatste versie van de kaart besteld, scheelt weer 90 euro met de Jaguar dealer.

De ruimte op de achterbank is beperkt maar wanneer je kinderen nog onder de 180 blijven is het geen enkel probleem.

Het verbruik is wel stevig, 1 op 8 is echt normaal. Met de huidige benzine prijzen geen pretje.

PROBLEMEN

  • 20.000 km

Doorgebrande zekering die door de dealer onder fabrieksgarantie is vervangen.

Onderhoud

  • 26.000 km

Inmiddels bijna een jaar onderweg met de Jag. Het bevalt prima en heb helemaal 0 problemen ervaren. 1 onderhoudsbeurt gehad die zo'n 500 euro bedroeg. Geen bijzonderheden aangetroffen. Vond het wel typisch dat ze ruitenwissers vervangen die nog zo goed als nieuw zijn. Dat hoeft de volgende keer niet meer.

Brandstofgebuik is significant hoog, 1 op 8 is heel normaal. Op de snelweg gaat het een stuk beter. Met het mooie weer doet het schuifdak het weer prima.

klassieker

  • 28.600 km

Op de site van autoweek las ik dat de Xtype eruit gaat. Een klassieker in de dop is geboren.

Die mooie lijnen daar kan ik nog jaren van genieten en je ziet hem nu al weinig rijden dus een redelijk exclusieve auto.

De laatste maanden geen klachten gehad behalve een kras op mijn auto die keuring en gratis is weggepoetst door de CARE. Prima hersteller.

Zo'n Jaguar is een aanrader voor iedereen met een klassieke smaak!

zonnetje op de weg

  • 34.899 km

Probleemloos de winter door gekomen, de 4 wiel aandrijving werkt prima in de sneeuw al zijn een setje winterbanden wel aan te raden. Zeker met alle sneeuw van afgelopen winter.

In april z'n jaarlijkse beurt bij Jaguar Blankspoor gekregen, kosten € 400. Laat tegenwoordig alleen om mijn advies de ruitenwisserbladen vervangen maar verder regulier onderhoud.

Rijd prima, alleen de hoofdruimte achterin is toch wat beperkt. Gelukkig zitten daar nagenoeg nooit mensen boven de 1.80 dus dat probleem is maar beperkt.

Op naar de zomer, het schuifdak werkt perfect dus de zon kan gaan schijnen.

Trillend stuur

  • 43.000 km

4 wiel aandrijving heeft het zonder winterbanden toch prima gedaan in de sneeuwaanval van afgelopen weken. Het enige is dat het stuur enorm aan het trillen is.

Heb de jaarlijkse beurt bij hem in de planning staan, dan hoop ik dat ze het trillen ook kunnen verhelpen.

Vanwege stadsritjes is het verbruik nog steeds enorm. 1 op 7 blijf de norm, eigenlijk niet normaal bij zo weinig PK's. Met mijn 911 rij ik nog zuiniger.

schuifdak

  • 52.000 km

Na een proefrit te hebben gemaakt in de nieuwe XF ben ik wel aan het twijfelen geslagen. Wat een mooie auto is dat. Qua comfort echt weer twee stappen verder dan de X-type.

Na eens goed te hebben nagedacht en het beperkte aantal kilomters dat ik rij heb ik toch maar besloten om nog een jaartje door te rijden met de X-type.

Wel roest gevonden bij het schuifdak, bij Blankspoor geweest en ze gaan er een nieuw rubber strip in zetten waardoor het probleem is opgelost. Er zou in de rubber strip een stalen band zitten die is gaan roesten. Laat dat net buiten de garantie vallen omdat er maar 2 jaar garantie op het schuifdak zit.

Ik denk dat ik het toch maar even laat repareren.

Jaarlijkse beurt

  • 77.000 km

Weer een jaar verder, wat een fijne auto is deze Jag toch.

Iedereen denkt altijd dat het dure auto's in onderhoud zijn maar dat is zeker niet het geval.

Afgelopen week weer de jaarlijkse beurt gehad en net als de afgelopen jaren kwam de factuur niet boven de 400 euro uit.

De voorbanden zijn wel aan vervanging toe, even wachten op een goede aanbieding bij de Kwikfit want bij de dealer moet je nog een hele prijs neerleggen.

Verbruik van benzine blijft hoor maar gelet op het comfort hoor je mij niet klagen.

Ik ben wel een beetje aan het uitkijken naar een nieuwe auto maar heb nog geen idee wat het moet gaan worden, zolang ik dat nog niet weet bijf ik maar rustig doorrijden in deze schoonheid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.