Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

autoreview

Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

Signalement

UitvoeringX-Type 2.5 V6 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ophalen van 'the Jag'

  • 142.000 km

Maart van dit jaar heb ik mijn leaseauto ingeleverd en omdat ik in mei mijn nieuwe huis opgeleverd kreeg heb ik sindsdien 4 maanden in een Ford Sierra 2.0 GT en 4 maanden in Mazda 323 1.6 16V GLX automaat '93 gereden. Beide auto's waren prima om de tijd mee door te komen. De Sierra was gewoon lachen. Achterwielaandrijving, power genoeg en een prachtig geluid. De Mazda was saai maar keurig. Nu nog geen 80.000 op de teller, rijd en schakelt foutloos en goedkoop om te hebben. Om te rijden minder want het beste wagentje verstookt gewoon 1:10. Maar na nu weer braaf maanden gespaard te hebben was het weer tijd voor een echte auto. Ik ben nu 38 en heb sinds mijn 18e mijn rijbewijs en elke auto die ik gehad heb was een 3- of 5-deurs hatchback dus één ding was duidelijk, deze keer wat anders. Iets aparts.

Ik wilde een comfortabele reisauto want het idee is om er volgend jaar mee naar Frankrijk op vakantie te gaan. Ik heb gekeken naar een Volvo S60 0f S80. Maar ik kon er steeds niet eentje vinden die mij echt kon bekoren. Ik heb ook gekeken naar een Peugeot 607 3.0 V6. Vooral heel mooi van binnen maar vond hem toch niet echt dat uitstralen wat ik wil. Tevens een Volvo C70 van 2002 bekeken. Mooie auto nog altijd maar begint toch iets gedateerd eruit te zien. En toen kwam ik op het spoor van de X-type. Deze Baby-Jag heb ik altijd een mooie auto gevonden. Puristen zullen zeggen dat het een veredelde Ford Mondeo is maar naar mijn mening zijn er dozijnen slechtere auto's om een platform mee te delen.

Ik heb eerst gereden in een hangeschakelde grijze 2.0 V6 met stoffen interieur. Aardig maar miste dat speciale gevoel wat zo een auto je hoort te geven. In dit geval een te hoog Mondeo gehalte zeg maar... ;-).

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een donkergrijs 2.5 V6 Executive AUT 4WD uit 2004. In 2007 geïmporteerd uit het Belgische Knokke (hoezo jetset) maar omdat de auto in 2007 ook in Nederland nog te koop was stoort het kenteken niet.
Crème lederen interieur, het nieuwe stuur in bruin leder met houtinleg erin, elektrisch inklapbare spiegels, elektrisch schuif/kanteldak, de jaguar echt staand op de motorkap, geen plat logo. Prachtige wagen met 142.000km op de teller welke ik particulier gekocht heb. De auto is van voor naar achter als nieuw. Geen krasje te bekennen! Deze wagen is echt met liefde voor gezorgd.

Minpuntjes? jazeker. De de auto heeft dubbele uitlaten à la AMG aan beide zijde achter, wat mij deed twijfelen. Het leek mij allemaal een beetje kamp. In het echt viel het gelukkig mee en het was ook echt keurig gemonteerd. Ook is het alleen optisch dus geen fout geluid. Ook staat de auto op standaard 16" velgen. Er kan makkelijker iets groter onder maar misschien i.c.m. de uitlaten is dit wel het beste. Daarnaast heeft de auto op de lendesteun een klein slijtplekje in het leder. Het is niet door of stuk, alleen de lederen laag is weggesleten. Ook op het stuur heeft hij twee miniscule slijtplekjes als deze. Maar dit is niks wat een interieurspecialist niet kan herstellen. Ook is de kentekenplaat voor aan het eind van zijn latijn maar gezien ik er toch platen met opzetletters op zet is dit ook geen issue.

De proefrit was heerlijk. Alles functioneert zoals het hoort, de automaat schakelt zijdezacht en de auto voelt lekker massief aan zonder lomp te zijn. Power genoeg als je het gas intrapt en bij 120km/h een serene 2500 toeren op de teller. Das toch 500 toeren minder dat de 2.0 maakte.

Al met al kan ik deze keer niet wachten tot het weekend voorbij is en ik morgen mijn nieuwe Jag over de weg kan glijden.

de eerste maanden

  • 147.000 km

ondertussen al weer enkele maanden onderweg met mijn Baby-Jag. Nog steeds is het genieten van elke kilometer. Elke dag dat ik na een dag werken in deze wagen naar huis rijdt krijg ik een glimlach op mijn gezicht. het blijft in mijn ogen een prachtige wagen en ook de dubbele uitlaten kan ik erg waarderen ondertussen. Het geeft de auto eigenlijk wat meer ballen.

Verbruik van de 2.5 V6 is wel iets waar je over zou kunnen vallen. Hoewel het bij 120km/h een keurige 1:12 is, is het in de praktijk gemiddeld zo een 1:9. Korte stukjes nekken het gewoon meteen ondanks dat ik hem niet vaak in sportstand zet en redelijk relaxt rijd. Af en toe mag hij ook wel eens ingetrapt worden natuurlijk, motor klinkt dan geweldig.
Geen cijfers om over naar huis te schrijven uiteraard maar dan moet je maar geen Jaguar rijden denk ik maar. Ik gooi nog elke keer met een glimlach de tank vol.

Kosten heb ik ook wel gehad aan de auto. De voorruit bleek erg onder de krassen te zitten. Iets wat je 's avonds pas echt zag doordat elk licht over de hele voorruit verspreid werd. Dit werkte verblindend en was zodoende onveilig uiteraard. Nieuwe voorruit laten plaatsen voor €500,-
Ja zelf betaald wat omdat ik de auto zo gekocht had viel het niet onder de verzekering en ik had geen zin te wachten tot hij op een andere manier kapot ging. Collateral damage dus zeg maar...

Daarnaast merkte ik toen de temperatuur buiten langzaamaan wat hoger werd, de airco niet echt kouder werd. Systeem bleek niet lek te zijn, hogedruksensor was in order... ja helaas... de aircopomp!! Uiteraard het duurste onderdeel. Gelukkig is een vriend van mij monteur/keurmeester in een garagebedrijf waar hij partner is en heeft hij het onderdeel, samen met een nieuwe multiriem voor mij vervangen. Dit tegen ongeveer de helft van de kosten dan als ik het bij een dealer zou hebben gedaan, omdat hij het in zijn eigen tijd doet en ik de onderdelen ex btw krijg door belast van hem. Maar wel gewoon gloednieuwe originele onderdelen met garantie, dus top! En de pomp die eronder vandaan kwam bleek de originele nog te zijn, stond een datum op van 8/2004. Nou mag die eens kapot gaan na 12 jaar.

Het leder wat versleten is op de stoel en het stuur heb ik nog niet laten maken. Dit wil ik in de zomer doen. Samen met het vilt op de A-stijlen waarvan de lijm loslaat waardoor de stof is gaan ribbellen. Maar ik vind het belangrijker dat de auto technisch in orde is. Wat hij overigens ook is volgens mijn monteur. Bij de volgende beurt een nieuwe stabilisatorstangetje achter en nieuwe remblokken achter en verder is die pico bello! de keuring gaat hij fluitend doorheen volgens hem.

Laatste viel mij trouwens wat op. Ik reed van huis weg 's ochtends en door de koude nacht lag er condens op de motorkap. Toen ik op mijn werk kwam zag ik het condens rond de ruitenwis-sproeiers op de motorkap was verdwenen. Twee mooie droge schone kringetjes zeg maar. Ik heb me hand erop gelegd maar kan niet met zekerheid zeggen dat ik warmte voelde anders dan je normaal op een motorkap doet. Is er iemand bekend mee of deze auto over verwarmde sproeiers beschikt? Ik kon er zelf niks over vinden maar vond het wel frappant.

na ruim een half jaar cruisen

  • 152.000 km

Ondertussen de Jag ruim een half jaar in bezit. Nog steeds er gelukkig met de auto. Ja het is niet de goedkoopste maar het plezier wat ik van de auto heb maakt alles goed. Laatst was ik in Limburg en toen ging het oranje motorlampje branden. Zal je zien dat het altijd gebeurt als je een weekendje weg bent. De auto ging gelukkig niet in de Limp-Home mode. Het motorvermogen bleef gelijk en er was verder niks te merken, alleen het irritante lampje brandde voor mijn neus. Na terugkomst thuis met de auto langs mijn eigen monteur gegaan. Na wat speurwerk met de computer om goed de foutmelding te analyseren bleek dat de lambda-sensor voor de uitlaat vervangen moest worden. Dit is gedaan en sindsdien geen lampje meer... heerlijk.

Overigens rij ik tegenwoordig bijna altijd in sportstand met de auto. Ik merk dat het voor het brandstofverbruik niet veel uitmaakt maar de auto schakelt wel fijner. Hij trekt hem net wat verder door in de versnelling waardoor je op een oprit niet ineens hoeft te gaan trappen om nog vaart te maken. Wanneer je het gaspedaal net wat dieper intrapt schakelt hij gelijk twee standen terug en begint de motor prachtig te brullen.

Ooktober moet de auto gekeurd worden. Voor zover we nu zien moeten de remblokken achter en een stabalisatorstangetje vervangen worden. Ook zal hij dan een grote beurt krijgen en verder is de auto in topconditie.

eeeuhh hij is verkocht

  • 156.000 km

En ja.. dan is die ineens verkocht. Nou ja... ineens.. heb hem zelf te koop gezet uiteraard en er is een andere liefhebber voor gekomen. Ik heb er een keurige prijs voor gekregen maar het is dan ook naar mijn bescheiden mening één van de mooiste X-type's in het land.

Ik rij toch wat meer kilometers per jaar dan verwacht en daardoor wou ik toch een goedkoper alternatief hebben. Ik ben dus weer gezwicht voor mijn oude liefde, een Opel Corsa D 1.3 CDTi Ecoflex. Deze keer een zwarte 111 Edition uit 2010 met 17" velgen en slechts 66.500km op de teller.

Ook van deze zal ik weer een review bijhouden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens