Jaguar X-Type 2.2D Executive (2006)

autoreview

Jaguar X-Type 2.2D Executive (2006)

Signalement

UitvoeringX-Type 2.2D Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst265.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 80.000 km met een baby jag

  • 233.000 km

Nadat de V70 total loss is verklaard moest ik natuurlijk snel iets anders. Het is ook iets heel anders geworden! Ik heb enorm genoten van de V70 (zie mijn andere review) maar hij is wel erg groot als je er bijna altijd alleen in zit en het interieur is niet heel bijzonder.

Wij waren aan het kijken naar een aantal stationskarren toen ik bij een garage deze x-type 2.2 diesel in de Edition uitvoering zag. Dus donkerblauw van buiten met weinig chroom, cremekleurig leer van binnen, met hout natuurlijk en een groot touchscreen met alles erop en eraan waaronder navigatie. Mooie standaard 17inch lichtmetaal van jaguar eronder.

Ook mijn vrouw vond de jaguar erg fraai en de proefrit beviel goed. Maar hoe nu op vakantie en bij grote aankopen?? De oplossing, een afneembare trekhaak en een aanhanger..... Voor die paar keer per jaar wil ik best een kar achter de jag hangen!

Inmiddels 83.000 kilometer gereden. En dat gaat prima. Gemiddeld verbruik over 83.000 km is 6.8l p/100km. Redelijk netjes. Ondanks de 6-bak rij ik regelmatig stevig door over lange afstanden. Toch is het verbruik wel hoger dan de V70 D5. Komt doordat de jaguar uitnodigd tot steviger doorrijden, ik merk dat ik in deze auto gewoon wat pittiger rij dan bij de volvo. De jaguar rijdt gewoon lekker strak door bochten en is bewegelijker in het verkeer dan de volvo.

De kosten:
Naast de grote beurten (om de 40.000 km, kleine beurten doe ik niet gezien het aantal km dat ik rij) heb ik alleen pech gehad met de EGR klep. De eerste keer direct na koop en onder garantie vervangen. De tweede na 65.000 km. Vervanging van de EGR klep is niet heel erg kostbaar. Helaas dacht men eerst, op basis van uitlezen computer, dat het de sleutel was. In ieder geval twee mooie nieuwe sleutels rijker.... Verder alleen normale slijtagezaken (remblok/schijf bij 190.000km etc.) en ik doe ook met deze auto 80.000 km met een setje banden. Oh ja, onderhoud bij een dorpsgarage natuurlijk....is toch een ford mondeo :)

Samengevat de voordelen
- zeldzame auto, je loopt niet te zoeken tussen al die (overigens ook fraaie) VAG producten in parkeergarages
- fraaie klassieke lijn en mooi interieur
- betrouwbaar!
- de 2.2 diesel is soepel en trekt vlot door. In de 6e versnelling is ie nog erg vlot je tikt zo de 150 aan

Nadelen:
- stoelen net wat te hard naar mijn mening. Maar als je V70 gewend bent komt het nooit meer goed met je, ben je verwend/verpest voor de rest van je autocarriere
- net als bij mijn passat toentertijd, regelmatig lampjes vervangen (nu 4x in 2jr/80.000 km)
- geen elektrische ramen achter :-(
- koud en stationair een beetje een onregelmatige (diesel)loop naar mijn mening, zodra je rijdt is het voorbij

update bij 265.500 km

  • 265.500 km

Inmiddels weer wat km'ers verder. Heb ook wat foto's op autoweek gezet. De km's glijden probleemloos onder de jaguar weg. Uitgezonderd de EGR-klep natuurlijk. Bij 242.000 is deze weer vervangen. Rond de 290.000 km zal de volgende zich wel weer melden!
Verder geen problemen of bijzonderheden, niks gaat stuk oid.
Even wat cijfers en feitjes op een rij
- sinds ik de auto in mijn bezit heb, heb ik er 113.000 km mee gereden
- in totaal 7.688 liter aan diesel verstookt
- totale kosten voor de diesel... € 10.019......
- gemiddeld verbruik over 113.000km = 6,8 liter per 100km
- kosten per km (incl rente en afschrijving) 23 cent per km

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.