Jaguar X-Type 2.2D (2006)

autoreview

Jaguar X-Type 2.2D (2006)

Signalement

UitvoeringX-Type 2.2D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst113.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stijl, kracht en comfort

  • 113.000 km

Aangezien ik per 1 juli overstap naar een andere werkgever en ik afscheid moet nemen van mijn leasehok (Ford Focus Wagon 1.6 Tdci Econetic) heb ik onlangs (februari 2013) deze Jaguar X-type aangeschaft. Het is de bedoeling om de auto dagelijks in te zetten voor woon-werkverkeer (165 km per dag).

Per toeval via Marktplaats tegen deze auto aangelopen. Ik was op zoek naar een auto die iets anders is dan datgene wat je op iedere straathoek aantreft.

De auto stond te koop bij een particulier. Ongeveer 50 kilometer vanaf mijn woonplaats.
Auto bekeken en bereden en na een paar weken de knoop doorgehakt.

De aanschafprijs bedroeg 8.800 euro. Voor deze auto gekozen vanwege de looks (mooie stijlvolle kleurencombinatie) en de krachtige en betrouwbare diesel. Op internet zijn eigenlijk geen vergelijkbare auto's te vinden met een dergelijke lage kilometerstand.

Na aanschaf van de auto direct een grote beurt laten uitvoeren en vier nieuwe banden eronder gezet. Bij de beurt kwam gelukkig naar voren dat ik een goede koop heb gedaan. Geen bijzonderheden.

Helaas bleek bij thuiskomst van de garage dat de auto flink olie aan het verliezen was. Een oliespoor liep vanaf de straat de parkeerkelder in. Na een paar minuten lag er ongeveer een halve liter olie onder de auto. Garage gebeld, die de auto weer heeft opgehaald.
Bij de inspectie door de garage kwam naar voren dat vermoedelijk bij het wisselen van het oliefilter een haarscheurtje in het plastic filterhuis is ontstaan. De auto viel dus verder niets te verwijten.

Omdat ik tot op heden nog steeds de beschikking heb over een lease-auto, heb ik de auto nog maar beperkt gebruikt. De weinige kilometers die ik heb gemaakt bevielen echter goed. De auto is vooral in 3, 4 en 5 erg vlot. Goede stevige stoelen en voorzien van allerlei nuttige snufjes. Een kleine greep:
- Navigatie
- Bluetooth-telefonie
- Parkeersensoren
- Elektrisch verstelbare stoelen

Over de betrouwbaarheid, het verbruik en de kosten kan ik nog weinig zeggen.

Onderhoud tot nu toe:
- Grote beurt
- Vier nieuwe banden (Michelin)
- Dimlicht vervangen (Osram Nigtbreakers)
- Airco-service
- Gasveer motorkap vervangen

Geen 5, maar 6 versnellingen

  • 113.000 km

Na het typen van mijn review is mij opgevallen dat er een fout staat in de keuzemogelijkheden die Autoweek biedt met betrekking tot de Jaguar X-type.

De 2.2 diesel heeft een zesversnellingsbak en is (althans voor zover ik weet) nooit geleverd met een vijfbak.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.