Hyundai ix20 1.6 i-Vision (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix20 1.6 i-Vision |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 40.100 km |
om te beginnen
- 75 km
Na wikken en wegen gekozen voor een nieuwe Hyundai IX20 I-Vision 1.6 Automaat. Bij eerdere reviews gelezen dat het tanken problematisch was omdat de laatste liters tergend langzaam gaat. Mijn ervaring is anders. Het tanken gaat normaal vlot zonder problemen. Omdat dit voor mij een afweging was en dat voor anderen ook kan zijn wil ik deze ervaring gelijk melden en het eerder gemelde probleem uit de weg helpen.
Verder zijn mijn eerste ervaringen in het algemeen prima.
- De auto voelt degelijk aan
- de stoelen zijn goed instelbaar en zitten prima
- De auto is bij rijden in de stad stil
- Bij rijden op de snelweg wat windgeruis maar niet hinderlijk
- De zit is wat hoger en daardoor meer overzicht
- de ruimte in de auto met 4 volwassenen is goed
- Ik heb een actieve houder voor TomTom en dat werkt geweldig
- Parkeersensoren achter laten plaatsen en dat is een verrijking
Benzine verbruik kom ik op terug. Fijne auto en ik kan niet wachten op de volgende rit :-)
3 weken in bezit
- 488 km
Nu 488 km gereden, niet veel op snelwegen maar vaak in bebouwde kom en kleine ritjes. Het is duidelijker dat je een hogere zit hebt. Dat stapt makkelijk in en uit, geeft meer overzicht maar is ook wat stugger geveerd. Zeker niet hinderlijk maar even wennen door mijn overstap van een Mazda 6. De motor (1.6 aut) is heerlijk rustig en mijn Vredestijn (195/65R15)snowtrack winterbanden maken ook bijna geen geluid. Windgeruis is wat meer aanwezig dan bij mijn Mazda 6.
Het verbruik blijkt 1:12,2. Dat valt mij niet tegen gezien de vele korte ritjes in de stad wat zeker de helft van de aantal kilometers beslaat. Het tanken ging zonder problemen of afslaan dus dat is echt geen probleem in tegenstelling tot wat ik in eerdere reviews heb gelezen.
Ik heb aan de linkerstijl een actieve steun voor een TomTom Go Live 1005 laten plaatsen en daar heb ik helemaal geen spijt van. Geen draden over het dashboard en de TomTom herkent direct mijn telefoon dmv Bluetooth. Werkt helemaal perfect.
Ik heb een storing in mijn centrale deurvergrendeling. Als je gaat rijden dan zorgt deze vergrendeling ervoor dat je deuren automatisch op slot gaan. Na anderhalve week bleef hij tijdens het rijden ver- en ontgrendelen en het lichtje (links naast de knop voor de alarmlichten) bleef knipperen. De garage besteld een nieuwe unit en ik zal laten weten hoe dit afloopt.
Volgende keer meer.
Fijne auto
- 1.537 km
Veel tussendoortjes. Je weet wel: Effe de auto pakken. (1:12) Elke keer weer een plezier om in te stappen. De unit voor de centrale portiervegrendeling is niet vervangen maar werkt toch weer helemaal prima. Het vermoeden is dat er iets (relais?) was bevroren. plotseling deed hij weer wat ie moest doen (super auto met zelfherstellend vermogen :-)). Nu winterbanden vervangen voor de zomerbanden. Ik ben benieuwd of dat nog iets verrassends oplevert.
Fijne instap en heerlijk stil
- 3.582 km
Op zomerbanden blijkt mijn IX20 iets minder zuinig in benzine verbruik. maar wat een heerlijke auto. Veelzijdig voor wat betreft het ruimte gebruik, telkens weer gemak bij het (hoger) instappen en hij rijdt zo mooi stil. Boven de 120 km p/u gaat het motorgeluid iets meer spelen maar zeker niet hinderlijk. Er zou eigenlijk een 5 traps automaat in moeten zitten voor snelheden (130 en meer) op langere afstanden :-). Geen problemen te melden. zie ook de verbruikscijfers.
1 jaar in bezit
- 7.455 km
Ik rij nu 1 jaar met de IX20 en heb geen klagen. Er is niets kapot gegaan en hij brengt me telkens waar ik zijn moet zonder problemen.
Wat me wel tegenvalt is het benzine verbruik. Ik tank euro 95 en in het begin had ik nog wel eens een lange rit van ongeveer 1:14 of voornamelijk stadsritten van ongeveer 1:12 maar dat wordt minder lijkt het. Lange afstanden met de maximale snelheden (100/120) hebben toch een gemiddeld gebruik van 1:12 en in de stad kom ik maar amper boven de 1:10. (zie mijn verbruikscijfers)
verder blijft het een fijne auto om in te rijden.
Op vakantie
- 13.266 km
We zijn voor het eerst met 4 volwassenen en bagage met de IX20 op vakantie geweest. We hebben 3512 km gereden. De auto is tijdens de lange ritten minder gaan verbruiken (ongeveer 1:14) maar ik ben niet bewust zuiniger gaan rijden sterker nog ik heb afstanden gereden met een snelheid van 150/160 km (op de teller).
De IX20 heeft zich voortreffelijk gedragen in alle opzichten. De temperatuur instelling, de ruimte en zit is comfortabel; het geluidsniveau is prettig; de plek waar de vaste standaard van de tomtom zit is prima; de bagageruimte met de klep laag is voldoende, kortom een heerlijke auto om ook lange afstanden mee te rijden.
1 puntje van ergernis is voor de bestuurder de linker voorruitstijl. Deze is hinderlijk voor het zicht linksvoor op de weg. Vooral bij bochten naar links en op rotondes is het goed uitkijken.
Bijna 2 jaar
- 16.000 km
De auto heeft de eerste 2 jaren goed doorstaan. Geen noemenswaardige problemen ondervonden en hij rijdt prima en comfortabel.
Zoals eerder gezegd en ook te zien bij de verbruikshistorie is het feit dat hij 1 op 12 gemiddeld verbruikt. Dat valt mij wel tegen. Ik heb hem mede aangeschaft omdat de fabrieksopgave een veel gunstiger beeld laat zien. Maar goed. het doet niets af aan de rijkwaliteit en het ervaren plezier van de auto.
Een aanrader voor mensen die comfort van een automaat op prijs stellen, een iets hogere instap willen, een iets ruimere auto ook voor de bagage nodig hebben en gecombineerd met een iets grotere motor. Zie hier ten opzichte van de kleintjes, de ideale auto.
Dit was mijn laatste review voor de Hyundai IX20. Ik wens alle lezers succes met hun eigen ervaringen.
bijna 4 jaar
- 30.300 km
Mijn Hyundai heb ik nu bijna 4 jaar in gebruik en nog steeds met vol plezier. Eigenlijk weinig kilometers gemaakt maar als ik ze maak zijn het ook vakantiekilometers. De laatste keer was dwars door Frankrijk naar de zuidwestkust (St Jean Pied de Port) en via de Alpen weer terug (3.500km). Hij heeft zonder problemen en met een gemiddeld verbruik van 1:13 gereden. Er heeft zich inmiddels wel een probleempje voorgedaan met de benzinemeter. Hierdoor ben ik zonder benzine komen te staan omdat de meter aangaf dat de tank nog 1/4 vol zat. maar in werkelijkheid was hij helemaal leeg. Omdat ik een mobiliteitspas heb werd de auto (en ik) zonder kosten opgepikt en naar een benzinestation gebracht. Ook na het tanken bleef de meter 1/4 vol aangeven. De meter is onder garantie vervangen en alles is weer in orde. Dus ook nu nog kan ik de Hyundai IX20 van harte aanbevelen.
Bijna 5 jaar
- 40.100 km
Tja wat valt er te zeggen. De IX20 blijft heerlijk rijden. Motorisch een klein probleempje gehad. De auto ging plots op 3 cilinders rijden waardoor het lampje met het motorblokje ging branden. Ditect in de garage geholpen en werd ontdekt dat van een cilinder de bobine kapot was. Voorlopig vervangen en na levering van de nieuwe deze omgewisseld. Door garantie geen kosten in rekening gebracht. Fijne auto, geweldige garage in Zevenaar en goede service. Nog steeds kan ik de Hyundai IX20 aanbevelen. Hij is betrouwbaar en de automaat 1.6 rijdt heerlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.