Hyundai Ioniq 5 84kWh Connect (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 84kWh Connect |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.300 km |
Geweldig, maar niet perfect
- 1.300 km
Na diverse dealers te hebben bezocht, heb ik besloten deze Hyundai Ioniq 5 te kopen. Ik ben vrij lang (1,97m) en de belangrijkste eis was dat ik comfortabel kon zitten in de bestuurdersstoel, met voldoende bewegingsvrijheid. In de meeste auto's voel ik me ingesloten zitten, met name ook door de hoge middenconsole wat ze tegenwoordig bijna allemaal hebben. Ik vind dat niet fijn.
Hieronder ga ik wat meer in op comfort en functionaliteit. Zaken als het verbruik, aantal pk, acceleratie, wegligging, aantal inch wielen en wat voor banden eronder liggen, etc, interesseren me niet zo. Een auto moet voor mij vooral praktisch zijn en lekker zitten.
De eerste foto is genomen in de zon, de tweede met wolken voor de zon. Het is de Long Range Connect-versie in kleur "Ultimate Red", de enige kleur dat niets extra's kost.
Ruimte en comfort
De auto is vrij groot en in mijn zoektocht heb ik gemerkt dat de grootte van een auto niet zo heel veel zegt over de ruimte binnenin. Deze auto is echter wel heel ruim van binnen, het is de meest ruime auto waar ik in heb gezeten. Achter een bestuurder van 2 meter kan zonder problemen nog iemand van 2 meter zitten. De achterbank kan in delen (60/40) van voren naar achteren worden geschoven en zelfs de leuning van de achterbank kun je verstellen. Echt supercomfortabel, het zou de perfecte taxi zijn. Voorin vind ik de verstelbare middenconsole met doorlopende vloer geweldig, ik hou hiervan. De achterbak is lekker op hoogte en vlak. In principe kun bij regen onder de klep gaan zitten (niet getest). Ik heb er een rubberen mat bij besteld, omdat ik nogal eens natuurgebieden in ga en troep meeneem. Er kan een hoop in, meer dan ik zo op het eerste gezicht had verwacht, zoek maar eens op "Hyundai Ioniq 5 banana box test" op Youtube. Er is nog een ruimte onder de vloer beschikbaar voor laadkabels, noodpakketten, etc. Vanaf de Connect+ versie zit hier ook de subwoofer die best wel wat ruimte inneemt. Voorin zit nog een Frunk waar ook best veel in kan. De elektrische stoffen stoelen zijn goed verstelbaar en zitten heel lekker. Naar voren, naar achteren, omhoog, omlaag, leuning schuiner (kan helemaal naar achteren, tot op de achterbank), zitting schuiner, het kan allemaal.
De sleutels
Er worden vrij grote, vintage, goedkoop uitziende sleutels meegeleverd. Minpunt is dat de noodsleutels en los bij zitten, die hadden gewoon in de sleutel moeten zitten. Er zit een hoesje om de noodsleutel heen die ja na twee dagen kwijt bent. Ik heb de mijne al op straat moeten zoeken. De noodsleutel heb je nodig als de batterij op is, of voor het ontgrendelen van het stopcontact onder de achterbank. Dat ontgrendelen gaat overigens een beetje knullig.
De auto aan zetten
De auto heeft drie standen: ACC, AAN en READY. Eén keer op start/stop drukken gaat het infotainment systeem aan op de 12V-accu en kun je radio luisteren. Nog een keer drukken gaat ook het cluster aan op 12V-accu. Drukken met rempedaal ingedrukt houden en op start/stop drukken, dan wordt de echt accu bijgeschakeld, gaat de auto in READY-mode en kun je gaan rijden. De reden waarom ik dit vertel is dat ik het nut niet inzie van ACC en AAN. Waarom zou je je auto niet altijd in READY-mode zetten? De twee andere modi trekken je 12V-accu leeg, je krijgt er zelfs een melding van in het cluster. Maar goed, we gaan door: als je de auto aan zet, dan kun je je profiel kiezen in het infotainment scherm. Dat profiel, daar zie ik ook het nut niet van in. De instellingen van je stoelen en spiegels worden niet onthouden. Dus óf zorg dat het werkt, óf laat het gewoon weg, óf zorg ervoor dat je profielen kunt uitzetten. Drive-mode staat altijd standaard op NORMAAL, snap niet waarom. Als je liever in ECO of SPORT rijdt, dan moet je altijd na het aanzetten van de auto de Drive mode veranderen. Hetzelfde geldt voor one-pedal driving. De auto onthoudt wel regeneratie level 0 tot 3, maar niet iPedal. Ik snap niet waarom je bestuurders lastig gaat vallen met handelingen die niet nodig zijn. Dit soort dingen, het niet onthouden van de laatst gekozen instellingen, vind ik echt een minpunt.
Gepiep
Is deze auto irritant met gepiep? Het valt op zich wel mee. De Lane Keep Assist en snelheidswaarschuwingen zijn uit te zetten met twee knoppen op het stuur, maar moeten bij iedere rit worden ingedrukt. Sommige piepjes zijn ook wel uit te zetten in het informtainment systeem, zoals van de navigatie. De achterklep piept bij openen, maar zou je kunnen uitschakelen door de connector van de speaker te verbreken in de achterklep. Het Vehicle Engine Sound System (geluid buiten de auto bij langzaam rijden) hoor je haast niet als je ramen dicht zijn. Gelukkig zit er geen eye-tracking in deze auto, maar verschijnt wel af en toe de melding "Neem een pauze". Deze laatste is het meest irritant. De heb je net 8 uur geslapen, rij je weg en na een kwartier verschijnt er "Neem een pauze", die je overigens weg kunt krijgen door even te remmen. Ik hoop dat ze dit nog gaan verbeteren, of nog liever: die wet opheffen. Ik rij al 26 jaar schadevrij en nooit een piepje gehoord, en nu moet er ineens vanalles gaan piepen. Ik snap dat niet.
Audio
De geluidskwaliteit vind ik een beetje tegenvallen, ik geef het een zesje. Vanaf de Connect+ krijg je een Bose-systeem. Ik heb die gehoord en geef dat een 7. Wil je meer, dan zul je toch echt iets anders moeten inbouwen. Instellingen wijzigen in de equalizer en positie helpt wel iets, maar het blijft matig.
Android Auto
De auto ondersteunt Android Auto. Ik heb het geprobeerd, maar zie er toch vanaf. Ik vind het teveel gedoe en mijn telefoon wordt er te heet van, zeker als deze dan ook nog in de draadloze lader ligt. Het navigatiesysteem van de auto kan beter, maar voldoet. Op internet las ik ergens dat ze bezig zijn met de implementatie van meer muziekstreamingdiensten. Nu zijn alleen nog Amazon Music en SoundCloud beschikbaar. Ik hoop dat het niet heel lang meer duurt voordat de app Spotify standaard beschikbaar is via het infotainment systeem.
V2L
De auto heeft Vehicle2Load, oftewel: een stopcontact onder de achterbank. Dat werkt goed. Ik ben met deze auto wezen kamperen en heb er veelvuldig gebruik van gemaakt. De auto heeft een kampeermodus dat ervoor zorgt dat de auto aan blijft en er niet met de auto kan worden gereden. Een nadeel is dan weer dat je de auto niet op een normale manier kunt afsluiten in kampeermodus, in bijvoorbeeld een situatie waarbij je gaat wandelen en de koelbox in de auto aan wilt laten staan. Dat zou gewoon moeten kunnen, maar dat kan nu alleen met een omslachtige manier. Procedure: je gaat in de auto zitten en doet het raam open. Dan ga je de auto uit, steek je arm door het raam en druk je vanaf buiten op de deurverendelingsknop en raam sluiten. Bij de Connect-versie wordt geen externe V2L-adapter meegeleverd, maar is wel te bestellen. De auto ondersteunt geen Vehicle2Home en Vehicle2Grid.
Laden
Dit is mijn eerste elektrische auto en ik heb gemerkt dat veel mensen vragen naar thuis laden. Ik heb er eerlijk gezegd geen behoefte aan. Wat dat betreft gebruik ik de auto als een benzine-auto: laden bij een station als het nodig is. Dat ding is ook zo vol, dus ik zie het probleem niet. Volgens mij beginnen die laad-issues ook een beetje achterhaald te worden. Waar ik nog wel een beetje huiverig voor ben, zijn de problemen die je hoort met de 12 Volt-accu en laadunits (de ICCU). Die gaan nog wel eens stuk. We zullen zien. Op advies van anderen heb ik een startbooster gekocht. En er zit tegenwoordig wel een AGM-accu in, dus dat scheelt. Overigens is dit niet per se een Ioniq-euvel, meerdere merken hebben hier last van.
Bleulink App
Bij de auto wordt natuurlijk een app geleverd. Ik heb hier geen klachten over. Ik kan niet wachten tot het winter wordt en ik de auto kan voorverwarmen.
Achterruitruitenwisser
Deze auto heeft, in tegenstelling tot de vorige versie van de Ioniq 5, een achterruitruitenwisser. Dat is een hele verbetering, maar hij had wel een paar centimeter langer mogen zijn.
Eindconclusie
---------------
Met uitzondering van wat zaken die ik vreemd vind en veelal te maken hebben met software en wettelijke vereisten, is dit gewoon een geweldige auto. Hij is superstil, comfortabel, praktisch en rijdt heel vloeiend. Voorlopig wil ik niks anders meer. Mocht deze in prak worden gereden, dan zou ik gewoon weer dezelfde nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.