Honda Jazz 1.4i ES (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4i ES |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
onze ervaring met de honda jazz
- 125.000 km
Voor de aanschaf van de Honda Jazz hebben we een proefrit met de Suzuki Swift en een Peugeot 307 gereden. De 307 was een heel comfortabele auto, maar viel een beetje buiten ons budget. De Swift was qua prijs en rijstijl een hele goede auto. Echter de kofferbak was iets te klein. Met gezinsuitbreiding in het vooruitzicht was de kofferbak van de Swift toch iets te klein. Daarom is voor ons de keus gevallen voor de Honda Jazz.
Van buiten lijkt de Jazz niet zo groot, maar eenmaal binnen gestapt heb je een zee aan ruimte voor auto in deze klasse. De kofferbak heeft een handige schuifklep i.p.v. een hoedeplank. Dit is zeer handig bij inladen van zaken die net iets groter zijn. Ons kinderwagen van gemiddeld formaat past er makkelijk in. En als we een weekend met de kleine gaan logeren bij familie, dan kunnen echt veel dingen kwijt in de auto. Het is echt een gezinsauto. Ook heel handig zijn de "Magic seats". Bij het omhoog klappen van de achterbanken, kunnen we nog hoge dingen in kwijt. Wanneer de bank omlaag is in normale stand, kun je zelfs nog dingen onder de bank schuiven.
Wat de rijeigenschappen betreft vinden we hem tussen de comfortabel en sportief zitten. Voor ons is dit ruim voldoende.
Voor ons had het iets comfortabeler mogen zijn.
De Jazz presteert met zijn 1.4 motor (83pk's) voldoende trekkracht en kan aardig meekomen met het verkeer. Met ons niet al te sportief rijgedrag halen we tussen de 1 op 15 en 1 op 16.
We rijden nu bijna 4 jaar in de Jazz en jaarlijks maken we rond de 20 duizend kilometers. De Jazz heeft nu drie servicebeurten achter de rug (één keer per jaar) en tot nog toe geen hoge kosten aan de beurten gehad. We laten de servicebeurten door een niet dealer garage doen, omdat de service beurten bij de Honda dealer erg hoog zijn. Over een paar maanden moet de auto weer voor een grote beurt. Dan moeten we wel de remschijven vervangen. Dit zal wel een dure grap zijn, maar dat mag ook wel na zoveel kilometers. Ik vind dat dit onder de onderhoud valt. Vorig jaar hadden we de accu vervangen en twee voorbanden. Deze waren bijna aan vervangen toe en toen raakte de rechter voorband lek. Dus alle twee vervangen. Die Toyo banden hadden meer dan 50.000 kilometers gemaakt.
Wat de gebruikskosten betreft valt het erg mee. Wegenbelasting is erg laag (€ 29 per mnd) omdat auto iets minder dan 1.000 kg weegt.
Over het geheel gezien zijn we erg tevreden met de Honda Jazz. We zijn van plan om nog jaren plezier te hebben met de Jazz. Nu begrijpen we ook waarom Honda Jazz al een aantal keren de tevredenheidstrofee heeft gewonnen.
Problemen:
Ik moet zeggen dat we nooit echte problemen hebben gehad met de Jazz. De auto kon vorig jaar opeens niet meer starten, maar dat komt omdat de accu aan vervanging toe was. De voorbanden zijn vervangen, vanwege lekke band.
Van echte problemen met de Honda Jazz hebben we tot nu toe niet gehad. Houden zo. Tot de volgende review dan maar weer.
Laatste review Honda Jazz
- 245.000 km
Beste autoliefhebber,
Het is al ruim vijf jaar geleden van mijn vorige review van de Honda Jazz. Binnenkort ga ik toch wel met pijn in mijn hart afscheid nemen van mijn altijd zo betrouwbare Jazz. Hij heeft me in de afgelopen jaren, bijna tien jaar maar twee keer laten staan. Een keer met een lege accu, omdat accu aan vervanging toe was. En een keer was de dynamo stuk en kon de accu niet geladen worden.
De Jazz heeft ons bijna tien jaar en bijna na 200.000 km te hebben gereden altijd met plezier en tevreden laten rijden.
De auto heeft ons de afgelopen vijf jaar iets meer aan onderhoud gekost, vanwege vervangen van kapotte radiateur, airco condensator, remschijven en remklauw. Verder de regulieren banden en kogellagers. Dit valt volgens mij gewoon onder de reguliere onderhoudskosten, vanwege slijtage gevoelige onderdelen. Verder zijn er geen grote problemen geweest.
Echter waren er wel wat mindere dingen aan de auto. Dit betreft waterlekkage. Onder de kofferbak werd water opgevangen door een onbekende lekkage. Dit was makkelijk en kosteloos opgelost op advies van een Honda medewerker. Door twee gaten in de kofferbak onder de reservewiel te boren, liep het water daar weg.
Later werd er ook water ontdekt linksonder bij de achter passagiers stoel. Ook dit is opgelost door een aantal gaten in de bodem te boren. Gezien de ouderdom van de auto (bijna 13 jaar) was het financieel niet de moeite waard om de lekkage op te laten sporen.
Wat ik de afgelopen jaren hebt ontdekt is dat er best wel nog zuiniger te rijden is met de Jazz. Zie het verschil van de twee verbruiksmonitor. Bij de eerste verbruiksmonitor schakelde in meestal op tussen de 2000 en 2500 toeren per minuut.
Bij de twee verbruiksmonitor heb ik geprobeerd tussen de 1500 en 2000 toeren per minuut te schakelen. Dat levert toch wel wat verbruikskosten op.
Wel rijd ik meestal 5 tot 10% langzamer dan het maximale snelheid. En haast met rijden heb ik weinig door gewoon op tijd te vertrekken.
Ik heb zo graag gewild om de auto op te willen rijden en te kijken hoeveel kilometers zo'n Jazz kan rijden. Echter heeft het gevoel om een Toyota Auris Hybrid (occasion uit 2013 model) te rijden de strijd gewonnen. En is na een paar proefritten te hebben gemaakt was het gevoel alleen maar sterker geworden.
Ik zal na een tijdje rijden met de Auris hiervan ook een review schrijven.
Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben gehad.
Groeten van een Honda Jazz liefhebber.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.