Honda Jazz 1.5 Dynamic (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.5 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Mijn eerste Honda Jazz
- 40.000 km
December 2018
Ik zit sinds december 2018 in de Filippijnen (daar getrouwd met een Filippijnse en opzet van eigen kleinbedrijf).Toch leek het me leuk om een auto review te plaatsen van een model dat ook in Nederland verkrijgbaar was.
Wegens migratiekosten, investeringen etc. liet het overgebleven auto budget echter niet meer toe wat ik in Nederland gewend was; Seat Leon (en andere VAG auto's, Audi & VW).De Filippijnse automarkt is natuurlijk anders dan wat we gewend zijn in Europa; Subcompacte sedans zijn hier misschien wel het meest voorkomende type personenwagens;
Je hebt het dan over auto's van gemiddeld 14 duizend euro (omgerekend). 95% procent van dit segment draait zonder turbo, allemaal rond de 90-120 PK. Echter, met mijn voorkeur voor hatchbacks ging ik dus op zoek naar een hatchback in dit segment. (dat toen al aan het krimpen was "dankzij" de SUV hype)
Uiteindelijk bleven twee kandidaten over, Honda Jazz RS of Volkswagen Santana GTS Wagon. Laatstgenoemde is de stationwagon versie van de Santana sedan; een soort VW Polo sedan (PQ25+ platform). Opvallend detail is dat de Santana op papier sterk doet herinneren aan de Audi 80 B4 die mijn pa ooit had rond 1994. Kwa afmetingen, specificaties en uitvoeringsniveaus zijn deze kleine sedans hier in Azië,vergelijkbaar met de Europese compacte middenklassers van 'jaren 90' weleer. Toch viel de definitieve keuze op de Honda Jazz. Vooral omdat je hier met merken zoals Honda op veel meer onderhoud ondersteuning kunt rekenen.
Het aantal Volkswagen garages/dealers kon je destijds nog op 1 of 2 handen tellen. Daarbovenop komt het feit dat de Jazz meer airbags (6 totaal) heeft dan de Santana. Dit is in de realiteit een cruciaal verschil gebleken, maar daar kom ik later nog op terug. Het design? Tja, kwestie van smaak. Ik vind hatchbacks met een kort neusje leuk. Tegenwoordig zie je soortgelijk silhouet met de VW ID3 en Cupra Born weer terug.
Op het eerste gezicht lijkt deze Jazz identiek aan de Jazz Dynamic 2018/2019 die in de EU verkrijgbaar was. Toch zijn er een paar cruciale verschillen. Allereerst, de prijs. De Nederlandse Jazz Dynamic kostte dik 26 duizend Euro. De Jazz RS in de Filipijnen kost omgerekend 17,5 duizend euro. Dat prijsverschil verklaart de volgende technische verschillen; de EU Jazz Dynamic heeft 10 pk meer, maar deze weegt ook 40 kg meer dan de Aziatische versie.Daarnaast heeft de Nederlandse Jazz ook schijfremmen op de achterwielen en het complete elektronische veiligheidssysteem, waaronder forward collision mitigation en lane departure warning.Zoiets heb je hier in de Filippijnen eigenlijk niks aan, als je ziet hoe de wegbelijning hier regelmatig bagger is en hoe gestoord druk en chaotische verkeerssituaties kunnen zijn in een metropool zoals Manila.Laatstgenoemde factor benadeelt enigszins de goede verbruikscijfers van de Jazz als je in de spits rijdt. Toch kan ik onder normale verkeersomstandigheden een gemiddeld verbruik van 14.8KM/L bevestigen. Op de snelweg bij een gemiddelde snelheid van 100 is dat ongeveer 20 KM/L Hoe dan ook, de Jazz blinkt uit in praktische interieurruimte. Dankzij de Honda magic seats kun je tot circa 1000 liter laadruimte maken en dat is uiterst nuttig gebleken bij verhuizing van de grote stad naar de provincie. Ook hoge en lange voorwerpen passen in de Jazz.Kwa passagiersruimte is de Jazz ook fantastisch dankzij de ietwat hoge daklijn en de lage middenberm. Auto's in het duurdere segment zoals de Mazda 3 kunnen echt niet tippen aan de praktische interieurruimte van de Jazz.
December 2019 circa 10 duizend KM
Al met al een zeer tevreden eerste jaar met de Jazz. Kwa rij-ervaring is hij natuurlijk niet te vergelijken met de Seat Leon die ik in Nederland reed, maar hij valt zeker niet tegen. De Filippijnse maximumsnelheid is al jaar en dag 100 KM p/u dus 120 PK is echt voldoende voor een wagentje van slechts 1085 kg lege massa. Op een weg in heuvelachtig gebied met soepele, glooiende bochten, komt de Jazz in zijn element en dan heb je echt rijplezier.Pikant detail - waar ik later pas achter kwam - is dat de Jazz extreem goed heeft gescoord in de eland/moose test. Zelfs sportieve auto's zoals de VW Golf GTI kunnen de Jazz bij lange na niet evenaren.
Jazz moose test filmpje: https://youtu.be/oCPl7Er22e4?si=tBxv3pTZp83dY9T6
De CVT 'transmissie' is misschien wel de meest beperkende factor in de context van prestaties. Slechts een maximum koppel van 145 Nm. Echter, dit filmpje demonstreert dat de Jazz de 0 - 100 KM p/u specificatie van 10 seconden in praktijk daadwerkelijk kan behalen;
https://youtu.be/thqUxTZclJ0?si=LVEARMDjGpqQpzRF
14 januari 2020 Vulkaanuitbarsting.
Onderweg van de provincie naar Manila zagen we grote rookpluimen van de plaatselijke vulkaan (was al 30 jaar niet meer actief geweest). Voor de rest van de rit - route van 73 km door de aswolken heen gereden met de snelheid beperkt tot 40 km/h. Bij aankomst in de stad, meteen de carwash ingegaan. (zie foto). Paar dagen later eindelijk gelegenheid gehad om de auto naar de garage te brengen voor een nieuw luchtfilter en een engine flush behandeling.
21 februari 2022 Pech op de weg.
We wonen op een soort gigantisch golf course terrein dat volop nieuwe bouwprojecten heeft. Helaas kom je dan zo nu en dan spijkers tegen. Zie foto. Uiteindelijk toch besloten alle 4 banden te laten vervangen. Gelukkig zijn deze 185/55 R16 banden niet zo duur.
2 Juni 2023 - Aanrijding.
Het was vrijdagochtend en ik naderde een kruising met verkeerslichten voorzien van een afteller. Er was slechts een motorrijder voor mij en toen kregen wij groen licht. De motorrijder ging de kruising over, ik volgde er net achter. Plots zie ik in mijn linker ooghoek iets aankomen. Een "Jeepney" , lokaal Filipijns openbaar busvervoer, had blijkbaar zijn rood licht genegeerd en doorgereden. Jeepneys zijn inderdaad gebaseerd op het chassis van de Amerikaanse jeeps van de Tweede Wereldoorlog, maar dan verlengd tot ruim 7 meter lang, met een passagierscapaciteit van circa 20 man en een lege massa van 2600 kg. Hij raakte me precies in de linkerflank. Ik denk dat hij op het laatste moment nog net een beetje kon afremmen om een volledig ongeremde botsing te voorkomen. Op het moment van impact, de plofjes van de zijdelingse curtain airbags en toen een kort moment van verdwazing. Wonderbaarlijk genoeg geen verwonding, maar het linkerportier ging niet meer open - dus via het rechterportier eruit. Plots was de Jeepney bus nergens meer te bekennen en omstanders drongen me aan de auto van het kruispunt te halen. Ik ben toen de auto maar weer in gekropen, hopen dat ie überhaupt nog zou rijden. Wonderbaarlijk genoeg startte de motor en ik kon de auto langs de kant van de weg parkeren. Na ongeveer twintig minuten was daar opeens de Jeepney bus weer. Volgens de chauffeur was hij door rood gereden omdat ie een beroerte patiënt aan boord had en hij was met extreme haast op weg naar het ziekenhuis. Ik zei hem dat hij hier bijna een tweede patiënt had gemaakt.Bij de politie had de Jeepney chauffeur schuld bekend. Helaas rijden zulke chauffeurs hier rond zonder verzekering. De schadekosten moesten trouwens nog worden bepaald bij de Honda garage. Na 3 weken kregen we een kostenplaatje van 5700 euro gepresenteerd. Gezien het feit dat de Jeepney chauffeur geen verzekering heeft, moesten we onze eigen verzekering verzoeken om dekking. Na een maand kregen wij bevestiging dat de verzekering circa 75 procent van de kosten zou dekken. Uiteindelijk zijn we met de chauffeur overeengekomen dat hij de rest betaalt in maandelijkse termijnen, over een periode van 3 jaar . Hij had echter wel degelijk geprobeerd hier onderuit te komen.
6 september 2023 - Auto terug.
Na maanden te hebben gewacht was de auto reparatie min of meer voltooid. Het duurde zo lang omdat de vervangende airbags en het airbag-sensoren systeem op zich lieten wachten. De dealer had moeite deze te bemachtigen gezien het feit dat de Jazz hier onderhand is uitgefaseerd. Echter, ik hoor tal van lokale verhalen van verzekeringsclaims die 6 maanden duren, dus ik heb nog geluk gehad zou je kunnen stellen.
De Honda garage heeft ons al die jaren uitstekend geholpen en de Jazz is een absolute topper gebleken. Na 4 jaar bezit en circa 40 duizend kilometer op de teller ga ik nog wel een tijdje door met dit fantastische wagentje. Het enige echte minput van de Jazz is de matige geluidsisolatie, maar dat valt in het niet bij al de pluspunten van de Jazz. Zeer betreurenswaardig dat dit soort compacte maar extreem praktische auto's uitgefaseerd raken in de SUV hype.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Jazz 1.5 e:HEV Executive
- 2020
- 49.415 km

Honda Jazz 1.3 i-VTEC 102pk Automaat Trend Cruise Control Armsteun Airco Dealer Onderhouden
- 2018
- 20.469 km

Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance Automaat | Navigatie | Camera | Stoelverwarming | Cruise & Climate Control | LED Koplampen | Keyless Entry | Rijklaarprijs!
- 2018
- 98.787 km