Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (2024)

autoreview

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (2024)

Signalement

UitvoeringPuma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst6.800 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Teleurstellende betrouwbaarheid! 1 ster is tev

  • 6.800 km

Eind 2024 is de auto afgeleverd. De auto rijdt fijn en alles lijkt het goed te doen. Eind januari 2025 werkt het stop-start systeem niet meer. Maar even de digitale handleiding bekijken (geen papieren handleiding in de auto). Wel via het media systeem maar dan eerst de auto starten (dat is niet erg slim natuurlijk).
Met de laptop op schoot in de auto om te checken. De waslijst aan redenen waarom het stop-start systeem niet werkt staat in de handleiding.
Te warm.
Te koud.
Accu capaciteit < 85% en vele andere redenen.
Begin maart in de garage voor het nog steeds niet werkende stop-start systeem. Garage (Sutherland Drachten) doet een reset en check de accu. Geeft aan als ik veel kortere ritten rij het stop-start systeem sowieso niet werkt (update 27 juni 2025- dit blijkt inmiddels na de vervanging van de bobine onzin - binnen 2 kilometer werkt het stopstartsysteem - dat had de auto sinds aflevering nog nooit gedaan - daarmee is de auto met een slechter werkende bobine afgeleverd) te zijn. Opladen accu blijkt pas na ca 15 km rijden te werken wordt aangegeven. De volgende dag valt het stop start weer uit.
Onze volgende lange rit is in mei. Probleemloos brengt de auto ons naar Overijssel (ca 130 km). Weer werkt het stop-start systeem niet. Maar het was een koud en nat weekend.

In juni met vakantie naar Frankrijk. In noord-Frankrijk verschijnt het oranje motorlampje (brand continue). De handleiding geeft aan doorrijden naar garage. Voordat ik dat kan doen gaat het lamp oranje knipperen en loopt de motor onregelmatig. We zijn gestrand voor Nancy.
Ford Assistance gebeld. Op de snelweg moet je eerst worden afgesleept ( via Gendarmerie). Na een uur wachten worden we opgehaald en worden afgesleept naar de lokale Renault dealer.
Via Ford Assistance internationaal wordt de auto twee dagen later afgesleept naar de Ford dealer bij Nancy. Na drie dagen hoor ik (ik moet zelf bellen met Ford Assistance - zelf bellen ze zelden) dat de dealer bij Nancy over ca 1 maand tijd heeft (mijn vakantie is dan allang afgelopen). Tevens geven ze aan dat de dealer in Metz de auto op gaat halen. Dit ophalen is nooit meer gedaan. De vrijdag voordat ik terug ga bel ik maar weer eens om een vervangende auto (3 keer om gevraagd) voor de terugreis. Einde van de dag wordt ik gebeld dat mijn auto wordt afgesleept naar een vakgarage (Ford dealers hebben geen tijd - in Frankrijk is dus niks geregeld door Ford Nederland). Overigens werd mijn auto tijdens het belletje al afgesleept. Ik ben geen voorstander van werken aan mijn auto door een Vakgarage vanwege garantie. Ford kan dit toch veel slimmer uit regelen voor haar klanten. Niet alleen gemiste kans maar Ford Assistance kan het verschil maken voor je als klant. Nu is het een enorme zeperd van Ford.
Zaterdag wordt de auto gecontroleerd, alarm gereset en goed bevonden. Ik moet de onderzoekskosten zelf betalen. Gratis Ford Assistance in het buitenland niks waard (service voor klanten is er niet).
Op weg naar de camping verschijnt het oranje motorlampje weer en loopt de motor onregelmatig. Toch maar even bellen met Ford Assistance. Na een langduriger gesprek (zeer onbevredigend) start ik de auto weer. Het lampje brand niet meer. De laatste 30 km geen probleem. Vanwege de niet opgeloste problemen gaan we een dag eerder naar huis. De terugreis verloopt dramatisch met snel weer het oranje motorlampje aan. De auto moet na enige tijd na elke 15 tot 20 minuten stoppen en dezelfde tijd koelen (motorkap open). We hebben een oververhit motorcompartiment. Na 25 uur reizen en wachten komen we thuis. Bij de dealer drop ik de auto. Zij constateren een probleem met de bobine en vervangen deze (de auto is dan 7 maanden).
Mijn verhaal ligt inmiddels bij Ford Nederland. Na 13 jaar Ford rijden is het voor mij wel klaar. De Puma is voor mij een mooi uitziende onbetrouwbare auto.
Vertrouw ook zeker niet op Ford Assistance internationaal. Er is niks geregeld. Ik heb de hele vakantie geen auto gehad.
Inmiddels weer een maand verder. Sutherland geeft niet thuis op de vragen die ik gesteld heb anders dan een mail. In het gesprek met de verkoper geeft hij aan dat hij ook aan zijn bedrijfsvoering moet denken. Ik had gevraagd aan een inruil van de Puma die recht doet aan de problemen die ik had (standaard inruilprijs volgens ANWB waardebepaling - meer zit er niet in). Kortom Sutherland Drachten is geen bedrijf om een auto te kopen. De bedrijfsvoering is daarmee belangrijker als klanten behouden. Heb alle vrienden en bekenden die Ford reden inmiddels geadviseerd om hun volgende aankoop geen Ford meer aan te schaffen.
Mijn klacht uiteraard bij Ford Assistance gedropt (inmiddels 7 keer). Zij geven niet thuis. Ook Ford Nederland heeft alleen maar interesse in verkoop en lijkt het vervelend te vinden klanten te hebben.
Met dank aan mij review op instagram heb ik toch een reactie van Ford gekregen. Vooralsnog gaat deze niet verder dan ik zoek het graag uit. Geen reactie op mijn DM bericht gehad.
Inmiddels op zoek naar een betrouwbare auto. Het wordt een Kia Niro, Suzuki S-cross of eventueel een Dacia duster. Toyota, Lexus of Subaru zijn kwalitatief ook goed maar erg aan de prijs. 6 november 2026 verloopt de garantie dus dat is ook het moment om uiterlijk een andere auto te hebben.

2,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.