Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Voldoet aan verwachting
- 2.000 km
Het was weer tijd om een andere leaseauto uit te zoeken. Deze keer wilde ik een wat hogere instap en een model wat niet alledaags is. Ik kwam na een goede afweging uit op een zwarte Ford Puma ST-line (model 2023). Het eigenzinnige model (dan vooral de neus) vind ik mooi. Daarbij ook compact, want rij vaak naar klanten in de stad. Mijn vorige auto voelde daarbij als een slagschip aan.
Auto vorige maand opgehaald bij Wensink Arnhem, keurig verlopen. Ik heb nog het model 2023, dus met het Fiesta interieur, mooier dan het foeilelijke interieur van model 2024. Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken.
Inmiddels nu 2000 km gereden, dus kan voorzichtig al wat zeggen over de indruk van deze auto. Algehele kwaliteitsindruk is prima te noemen. Even wennen aan de iets hogere instap, echter de auto zelf oogt niet zo hoog vergeleken met zijn andere compact SUV concurrenten in deze klasse. Optie Driver Assistance Pack erbij genomen voor wat meer veiligheid.
De automaat snijdt als een warm mes door de versnellingen heen, trekt sportief op bij het stoplicht. Voor mij is deze Puma met 125 pk snel zat. Ook op de snelweg bij een versnelling kan de Puma prima meegaan met het verkeer. Je voelt af en toe dat de accu bijspringt met snelheid maken. Zicht naar achteren is wel wat minder, mede door de dikke C-stijlen. Maar ook dat is een kwestie van wennen.
Over de wegligging van deze Puma is hier al veel geschreven en geprezen. En ik kan ze gelijk geven, ondanks dat hij wat hoger is, merk je daar in het bochtenwerk niets van. Hij blijft stabiel en plakken aan de weg. Je merkt dat de grenzen nog lang niet zijn bereikt, echter mijn rijstijl is ook niet toegespitst op deze grenzen, maar dat kan deze zeker wel.
Lekker dik stuur, wat goed beet te pakken is. Mooi is het rode stiksel overal. Lekker direct sturen is een feest. Middels knoppen op het stuur kan je het meeste bedienen, echter knoppen om nummers voor -of achteruit te drukken zit niet op het stuur. Wel harder of zachter. Als Spotify weer eens klote muziek voorstelt, moet ik telkens naar het dashbord om nummer verder te gaan.
Onder de airco is een ruimte voor de telefoon. Meer past er ook niet meer bij. Hij kan gelijk draadloos opladen als je telefoon daarvoor geschikt is. Wat dan wel jammer is dat ik nog steeds met een kabel Apple Carplay moet aansluiten. (model 2024 heeft dat draadloos)
Maar met het snoertje past de telefoon niet meer in het daarvoor bestemde vakje. Dat is niet echt handig en niet over nagedacht. Gelukkig laad de telefoon ook via de kabel. Echter ligt de tel nu op de uitsparingen van de drinkbekers.
Er zit ook voorin een 12v aansluiting, daar heb ik nu maar een houder in gegaan voor mijn telefoon.
Automatisch airco doet zijn werk goed in deze warme tijden. Snel op juiste koeling, zonder dat er een wervelwind door je auto gaat.
Ik heb paar keer de auto zelf laten parkeren in een parkeervak, leuk foefje, maar zelf parkeren doe ik toch sneller. Maar mensen die moeite daarmee hebben, kan dit wel een uitkomst zijn. Je hoeft alleen maar "beetje" gas te geven.
Op de achterbank is het voor korte ritjes wel uit te houden, maar als je 1.80 cm bent, zit je wel krap. Ritje Spanje dan niet aan te raden. Maar goed, ik zit er meestal alleen in. Viel mij wel op dat achter geen handvaten zitten aan het plafond.
De kofferbak is prima voor deze klasse, je kan het in 2 hoogtes aanpassen en simpel de bodem omhoog tillen en je komt bij de megabox..... en die is zeker mega. Paar zakken ijs erin, met blikjes bier (geniet met mate) of frisdrank, en lekker genieten van koude drankjes. Daarna stop eruit halen, en water weer weg laten lopen. Goed gevonden.
Ik ga wat meer ervaring opdoen, en komt dan hier weer terug voor een nieuwe beschrijving.
nog steeds tevreden
- 5.800 km
Het is weer tijd voor een update over mijn ervaring met de Puma. Over de rijeigenschappen heb ik in mijn eerdere post al het nodige gezegd, en dat is onverminderd positief.
In de comments vroeg iemand naar het verbruik van de auto, ik zit nu gemiddeld op 5,4 liter per 100 km, oftewel 1 op 18,52. Meestal snelwegkilometers, waarbij ik meestal tussen de 110 en 130 km/uur rij.
Helaas sta ik regelmatig in de file. Wat een uitkomst is, is het intelligente cruise control. Bij langzaam rijden, zet ik deze aan, niet zelf meer optrekken of afremmen, dat doet de auto voor jou. Echter zet dan de cruise control niet gelijk op 100 km, want als er dan een gat ontstaat, dan wil de Puma gelijk optrekken naar die 100km. Met gevolg dat deze ook weer vrij abrupt moet afremmen. Ik zet de cruise control op de snelheid van de file. Heel relax moet ik zeggen.
Wat ik een minpunt(je) vind, en dat is hieronder ook vermeld, is dat de middensteun voor mij te kort is, mijn ellenboog leunt echt op het randje van de steun. Helaas niet verstelbaar. ik ben zelf 172 cm, wellicht als je langer bent, en de stoel staat meer naar achter dat je meer steun hebt.
De kofferbak qua ruimte is voor mij meer dan voldoende, met verbouwing toch aardig wat kunnen vervoeren. De megabox is een welkome toevoeging. In de megabox ligt de gevarendriehoek en doos met lampjes, wat af en toe stoort is dat het hoorbaar schuift bij het nemen van een bocht. Had mooi geweest als Ford gewoon paar klemmetjes erin had gemonteerd. Maar goed, misschien een beetje miereneuken van mijn kant.
Een ander puntje is de afmontage, bij beide achterwielkasten steekt het stapbord iets uit, daar melding van gemaakt. Gaat nog eens herstelt worden.
Wat ik jammer vind, en dat is bij meer nieuwe auto's. Waarom wordt er in het ontwerpen van een dashbord niet rekening gehouden met het feit dat bijna iedereen nog een telefoonhouder nodig heeft. Ik heb nu een foeilelijk ding op mijn dashbord.
De navigatie van de Puma gebruik ik nooit, vind het onoverzichtelijk t.o.v. Googlemaps, die ook nog eens up to date is. Het geluid wat uit de boxen schalt (meestal hard muziek aan) is redelijk te noemen. Wel gespeeld met de juiste afstelling voor het mooiste geluid. De standaard instellingen voldoen dan eigenlijk niet.
De Climate Control doet zijn werk goed, de luchtstromen zijn nauwelijks merkbaar, en dat is wel prettig. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Snel op de juiste instelling, met warm weer is de auto snel koel, met de kou nog niet meegemaakt, maar hoop dat dat nog heel lang niet hoeft.
Met het warme weer, de auto op afstand middels app laten koelen. Heerlijk om dan een koele auto in te stappen. De motor slaat aan, en daardoor de koeling. Waarom niet de stroom van de ondersteuningsaccu gebruiken om de koeling te laten werken ipv dat de auto start?
Daarbij dacht ik, dat andere mensen dan zo met mijn draaiende auto zouden wegrijden, maar de auto blijft op slot, en je moet op de startknop drukken om weg te kunnen rijden.
Stoelen zitten goed, en voldoende in te stellen naar jouw persoonlijke wens. Misschien iets te korte zitting. Wat mij wel opvalt is zijn de zijwangen van de stoel. Daar lijkt niet zoveel "vulling" in te zitten, waardoor er nu een soort van plooi in de zijwang komt.
Met de ruitenwissers ben ik met regen nog steeds aan het stoeien, volgens mij moet dat automatisch gaan, maar merk dat ik zelf nog regelmatig aan het hendeltje zit te prutsen tijdens regen. Dan weer te langzaam, dan te snel.
De lichtopbrengst van de koplampen is redelijk te noemen, had wellicht toch wel beter gekund, vooral donkere langweggetjes had ik wel wat meer licht willen hebben.
Voor de rest, voldoende opbergvakken in de auto. Ik kan veel erin kwijt.
De collisionsensor doet zijn werk ook goed, soms te goed, als je in een smalle straat rijd waar auto's her en der geparkeerd staan, denk het systeem een melding te moeten geven. Maar goed, zolang het maar werkt bij een echte situatie. En het is niet hinderlijk.
Ik ga weer lekker genieten van deze leuke auto, en zal later weer terugkomen met de dan opgedane ervaringen.
Tevreden Puma rijder
- 28.000 km
Het is weer tijd om een review te geven over mijn ervaringen met de Ford Puma. Ik kan niet anders zeggen dat ik elke ochtend met veel plezier de auto instap. inmiddels ook een kleine onderhoudsbeurt gehad. Was goed allemaal.
In de file heb ik profijt van de adatieve cruisecontrole, is heerlijk relax rijden op lage snelheid, de auto houd keurig afstand en stop zonder echt abrupt af te remmen.
Medepassagiers vinden de auto van binnen ruimer ogen dat dat de buitenzijde doet vermoeden.
Zijn er dan geen minpunten (minpuntjes). Jawel, maar er is mee te leven.
In het handschoenkastje had ook wel verlichting mogen zitten. In het donker zit je te graaien naar spullen.
De armsteun had best verstelbaar mogen zijn, ik kan er wel redelijk op leunen met mijn 172cm lengte.
Op de snelweg bij versnelling merkt ik dat er een kleine vertraging is met het gaspedaal. Niet irritant maar het valt op.
Bij vooruitparkeren merkt ik dat de voorsensoren, voor mijn gevoel iets te laat reageren. Maar komt ook wel door de hoge neus, waardoor je denkt dat je er al bijna tegenaan zit. In werkelijkheid is dat niet zo. Dus moet nog wat meer vertrouwen hebben in de sensoren.
Met de hoedenplank heb ik al een paar keer ruzie gehad, is vernuftig gemaakt, maar echte kwaliteit is het niet te noemen
Het verbruik is nu 6 liter/100km. Met de opmerking dat ik een redelijke stevige rijder bent, en op snelwegen meestal tussen de 110 en 130 km/uur rij.
De megabox is echt mega, en perfect om extra spullen mee te nemen.
De "plank" die op de megabox ligt in het bagageruim lijkt wel net te kort, maar is, denk ik gedaan om ruimte te bieden om deze op te klappen.
Apple Carplay werkt uitstekend (met een snoer), snel en betrouwbaar. Wil misschien nog zo'n draadloos gadget komen, maar hoor wisselende verhalen erover.
irritant vind ik wel de melding over de autogordels, telkens als ik instap en gordel omdoe, dan nog verschijnt een melding op dashbord met groen kruisje dat ik de riem omdoe. Telkens dan weer op OK drukken. Lijkt mij dat dat niet echt nodig is.
De auto op afstand starten is handig met de vrieskou, de ramen zijn snel ontdooit, echter zou handig zijn als alleen de accu zorgt voor het ontdooien. Maar daar zal de accu niet op berekend zijn.
Al met al, dik tevreden over de Puma.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.