Daihatsu Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 72.699 km |
ERVARINGEN
- 72.699 km
Van 5 januari 2007 t/m 26 juni 2009 heb ik 72.699 km in een Sirion 2 1.0 Premium gereden. De keuze voor de Sirion had ik gemaakt na uitgebreide vergelijking. Omdat ik de auto voornamelijk alleen gebruik, had ik geen grote auto nodig. Maar zo nu en dan moeten er wel passagiers mee. Bij de oriëntatie sprong Daihatsu allereerst met de Cuore eruit. Klein en toch ruim, lage km kosten (beste uit het Consumentenbond onderzoek), betrouwbaar, hoge klanttevredenheid. Het prijsverschil met de Sirion vond ik te klein in verhouding tot wat de Sirion meer biedt: 5 zitplaatsen (i.p.v. 4), een 3/2 neerklapbare achterbank (i.p.v. 2/2), een iets krachtiger motor (51kw i.p.v. 43 en bijna net zo zuinig), een grotere spoorbreedte en betere stabilisatie (betere wegligging), zodat mijn belangstelling voor de Sirion werd gewekt. Een uitgebreide proefrit was verrassend.
Omdat het trio Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 met precies dezelfde motor geleverd wordt, heb ik een proefrit met de C1 vergeleken: een hemelsbreed verschil tussen mini en middenklasse. In een C1 hobbel je meer, klinkt het motorgeluid luider, zijn de stoelen niet zo comfortabel, zitten de achterpassagiers krap, en kun je door de achterklep niet eens een boodschappenkratje binnen krijgen. De Sirion is in vergelijking heel ruim (ook voor achterpassagiers), heeft een ideale instap (en uitstappen zonder klimpartijen), is veel comfortabeler geveerd, biedt veel meer mogelijkheden voor bagage. Voor slechts een fractie prijsverschil heb je met een Sirion geen mini maar een kleine middenklasser. Hoewel klein? In menige middenklasser zitten passagiers lang zo ruim niet als in de nieuwe Sirion.
Een klein min-puntje vind ik dat de rugleuning van de stoel niet traploos verstelbaar is, maar in een aantal vaste posities. Toch vind je in combinatie met de hoogteverstelling van zowel stoel als stuur (beide wel traploos) makkelijk een prettige zitpositie. Dagelijks maak ik lange ritten, inclusief de onvermijdelijke files, en het comfort is prima. Zelf vind ik de 3 cylinder 1.0 motor sterk genoeg voor de auto. Ik rijd voornamelijk alleen, maar ook met 5 volwassenen biedt de motor heel soepel voldoende power. Het typische 3 cylinder roffeltje klinkt bij normaal schakelen aangenaam rustig, en dringt alleen meer door bij fel doortrekken in de versnelling (of boven de 120 km/u, maar waar mag dat in Nederland?). De bediening is heel prettig. De stuurbekrachtiging doet goed zijn werk. In een test las ik dat het stuurgedrag op rechte stukken wat minder zou zijn, maar daar merk ik niets van. Ik heb inmiddels zo’n 4200 km gereden, met tot nog toe een gemiddeld verbruik van bijna 1:20 (5,1 liter / 100 km om precies te zijn). Kortom, wie zich oriënteert op een betaalbare, zuinige en comfortabele auto, doet zich beslist te kort als aan de Daihatsu Sirion 2 voorbijgegaan wordt!
Update 13-03-2007: Blijkt dat probleemloos een (ingeklapte) rolstoel achterin past, zelfs zonder de achterbank neer te klappen. Handig!
Update 14-07-2007, km stand 15.490:
Inmiddels alweer zo’n 15.000 km met veel plezier gereden, en de eerste beurt is uitgevoerd. Kosten € 105. Wat betreft het benzineverbruik kan ik melden dat het nu (in de zomer) regelmatig minder dan 5 liter/100km is (1 op 21). En dat terwijl ik dagelijks met files te maken heb, die niet gunstig zijn voor het verbruik.
Omdat ik gekozen heb voor een auto zonder airco, was ik benieuwd hoe me dat tijdens hete dagen zou bevallen. Hoewel de zomer tot nog toe wel wat te wensen heeft overgelaten, zijn er (met het voorjaar meegerekend) al aardig wat hete dagen geweest. Dan zet ik de beide rechter ramen (voor en achter) op een kier van zo’n 3 cm, waardoor er een aangename circulatie zonder tocht ontstaat. Bevalt prima, en zo mis ik de airco niet. Wat verbruik betreft zou het rijden met open ramen minder gunstig zijn, maar met zo’n kier denk ik niet dat het meer is dan meerverbruik door een airco.
Bij mijn dagelijkse ritten valt het me op nog steeds weinig Sirions te zien, in verhouding tot het trio Aigo/C1/107 met dezelfde motor. Misschien heeft het publiek nog niet ontdekt dat je voor zowat hetzelfde geld met een Sirion veel meer auto hebt. Maar waarom zou je met minder tevreden willen zijn?
Update 15-02-2008, km stand 33.630
Inmiddels al weer meer dan 30.000 km gereden met veel plezier. Laatst gingen we met z’n tweeën naar de Ikea voor een nieuwe keuken. We stonden weer verbaasd van de enorme ruimte in de Sirion. Zonder moeite paste er een compleet aanrechtblad van 230 cm. in (gedeelde achterbank plat en van de voorstoel de leuning naar voren plat). Ook de aanrechtkasten konden er makkelijk bij. En al zit op de terugweg dan de één voorin en de ander achterin, geen moment heb je het gevoel dat je ’opgepropt’ zit. Noem mij maar eens een andere auto in deze prijsklasse waar het zelfde voor geldt...
Natuurlijk zijn er ook wel wat nadelen te melden. Zo is de snelheidsmeter wat moeilijker afleesbaar als je bij fel zonlicht een zonnebril draagt, en de verlichting van de auto aan is (dan dus ook de dashboard verlichting). Om de snelheidsmeter bij de belangrijkste grenzen goed in de gaten te kunnen houden, heb ik met een watervaste stift even de 100, 80 en 50 km grens aangestipt. Dan zie je ook met een zonnebril makkelijker hoe hard het gaat, want voor je het weet ga je sneller dan toegestaan. Het motortje blijft namelijk lekker stil, dus daar zul je het niet aan merken. Het gemiddelde verbruik blijft zo rond de 5l./100 km. (1 op 20). Bij goede weersomstandigheden iets zuiniger, bij slecht weer (regen en wind) iets ongunstiger. En door bij het tanken af te rekenen met een Visa Greencard wordt de toch al geringe CO2 uitstoot ook gecompenseerd. Dat laatste kan iedereen trouwens doen, ongeacht met welke auto je rijdt. Maar ja, met de meeste andere auto’s valt er wel meer te compenseren...
Update 14-07-2008, km stand 45173
Sinds de vorige update weer 15.000 km gereden, nog steeds tot volle tevredenheid. Het verbruik is vrij constant 5 l./100 km. (1 op 20). De Sirion bevalt me uitstekend. De auto is beslist een aanrader voor ieder die heel zuinig wil rijden en daarbij ruimte en comfort op prijs stelt!
Update 07-02-2009, 60.000 km
Na 60.000 km ben ik nog steeds bijzonder tevreden met mijn keuze voor de Sirion2 1.0. Bij mijn gebruik (meestal alleen in de auto, veel snelweg, vaak fileverkeer, max. snelheid zelden boven de 100 km/u) blijft het verbruik keurig 1 op 20. Als ik al met al de gemiddelde onderhoudskosten per kilometer bereken, kom ik op nog geen € 1,22 per 100 km uit. Reken daar 5 liter benzine bij van nu ongeveer € 1,25/l, dan zijn de variabele kosten per 100 km nog geen € 7,50 (dus nog geen 7,5 cent per kilometer). Dat bevalt me prima!
Onlangs zat ik even in een Toyota Yaris achterin. Da's toch echt een stuk krapper! En het budget voor zo'n auto komt wel wat hoger uit!
Update 72699 km en Einde gebruikservaring:
Sinds januari 2007 ben ik een tevreden Daihatsu rijder. Omdat toen de 7e generatie Cuore nog niet geleverd werd, had ik destijds gekozen voor deze Sirion2 1.0 Premium. Met veel plezier heb ik deze auto gereden, zoals uit mijn review blijkt. Gemiddeld rijd ik zo’n 30.000 km per jaar, en in juni 2009 had de Sirion2 de 70.000 km tellerstand gepasseerd. Een moment om te gaan rekenen wat voordeliger zou zijn: doorrijden, of vóór de 100.000 km inruilen. De hoge inruilwaarde verraste me. De economische crisis speelde daarbij waarschijnlijk een positieve rol: de dealers willen graag nieuw verkopen, en zitten te springen om goede occasions (van na 2001). Daar is meer vraag naar, vanwege de invoering van de slooppremie voor oude auto’s. Zo kan de dealer toch nog wat omzet behalen. Mijn berekeningen wezen uit dat het nu voordeliger zou zijn om gebruik te maken van die hoge inruilwaarde, en weer nieuw te gaan rijden. Die keuze was duidelijk, en de auto is nu ingeruild. Vandaar dat ik hier deze review ga afsluiten. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn Sirion2. De achteraf berekende werkelijke kilometerprijs bij de Sirion2 is voor mij uitgekomen op all-in 18 ct/km (geen financiering, wel rente en afschrijving meegerekend). Het gemiddelde werkelijke bezineverbruik bedroeg 5,02 lt/100km (1 op 20). Lijkt mij een keurig resultaat. Als iemand ook een Sirion2 overweegt aan te schaffen, kan ik dat van harte aanbevelen.
Van mijn nieuwe auto zal ik ook een review bijhouden. Omdat mijn keuze nu is gevallen op een Daihatsu Cuore Comfort, zal ik daar mijn motivatie nader toelichten. Ook zal ik in mijn gebruikservaringen daar een en ander vergelijken met deze Sirion2.
PROBLEMEN
- 72.699 km
De auto is probleemloos (zoals van elke nieuwe auto te verwachten is). De zo nu en dan gehoorde opmerking over beslagen ramen kan ik niet onderschrijven, met de ventilatie in de goede stand is er niets aan de hand. Even de blower op 2 (desnoods 3), ventilatiestand helemaal linksom (ruiten). Zodra de motor warm is de ventilatiestand 1 slag terug (interieur + ruiten), en de boel blijft ook zonder blower schoon.
Update 14-07-2007, km stand 15490:
Nog geen problemen gehad met de auto, alles functioneert zoals het hoort. Wel merkte ik bij het wassen dat de als accessoire gemonteerde deurstrips op enkele puntjes iets los kwamen. Bij de eerste beurt is dat prima verholpen (garantie).
Update 15-02-2008, km stand 33.630
In de periode dat het zo heel veel geregend heeft, merkte ik dat het bekende euvel van beslagen ramen zo nu en dan ook de kop op stak. Informatie bij de dealer leerde mij, dat mijn auto ook tot de serie behoorde met iets te strakke ventilatiekleppen, zodat de doorstroming wat gehinderd werd. Daarbij waren aan één zijde de ventilatieopeningen nog afgedicht (fabrieksfoutje). Dat is nu door de dealer keurig verholpen: nieuwe ventilatiekleppen geplaatst, keurig onder de garantie. Overigens moet wel even duidelijk vermeld worden dat de Daihatsu importeur uit Vianen zelf in alle toonaarden over dit euvel zwijgt. Het lijkt er op dat de hoge heren in Vianen helemaal niets met de klanten zelf te maken willen hebben, en alles volledig aan de dealers overlaten. Een importeur met hart voor z’n klanten zou alle bezitters van de Sirion met dat euvel aanschrijven, dat de oplossing onder garantie gerealiseerd wordt. Maar nee, ik denk dat ze in Vianen te krenterig zijn daarvoor, en in geen enkel opzicht hun eigen dealers en klanten tegemoet willen komen. Daihatsu bezitters zijn dus afhankelijk van hun eigen dealer. Nou, over die van mij heb ik niets te klagen. De 30.000 km beurt is prima uitgevoerd voor nog geen € 200. Ook zo’n aspect van zuinig rijden!
Update 14-07-2008, km stand 45173
Probleemloos. Ook bij de 45.000 km beurt was er geen bijzonders.
Update 60.000 km
Inmiddels weer 15.000 km probleemloos gereden. Eén keer een koplamp stuk, dus beide toen vervangen. Bij de 60.000 km beurt was er weinig bijzonders. Alleen een nieuwe set ruitenwissers, maar dat is na 2 jaar dagelijks verkeer in het nederlandse weer vrij normaal, lijkt me. Zelfs de banden zijn nog prima, en hebben nog ruim voldoende profiel.
Het eerder genoemde beslaan van de ramen is destijds prima verholpen. Alleen bij extreem nat weer, en meerdere passagiers in de auto, moet de blower even aan. Wel er op letten, dat de luchttoevoer van buiten open staat, want als je die dichtdoet en de vochtige lucht van binnen alleen maar laat rondcirculeren, houdt je de wasem binnen.
Update 72.699km
Sinds de vorige keer geen problemen gehad, op 2x een lekke band na. Iemand had een lading spijkers verloren, waarvan ik er twee cadeau kreeg... Overigens is het profiel op mijn Dunlop SP10 banden na 72.699 km nog steeds prima.
- 72.699 km
Zoals uit mijn ervaringen blijkt, is de Sirion2 een goede keus! Ook al heb ik 'm nu ingeruild, in kan hem van harte aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.