Dacia Sandero 1.4 Lauréate (2008)

autoreview

Dacia Sandero
Dacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoDacia SanderoRenault SanderoDacia SanderoDacia Sandero

Signalement

UitvoeringSandero 1.4 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst27.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

15-07-2008: Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt. De 8 jaar oude Astra gaat de deur uit en een nieuwe Dacia Sandero 1.4 MPI, uitvoering Lauréate, komt er voor in de plaats. De belangrijkste redenen waren zijn leeftijd, een aantal potentiële technische ’kwaaltje’ die er aan zaten te komen en de verweerdheid van de rode unilak. De Sandero kwam na een testrit beter uit de verf dan een Clio Business Line. D.w.z. Sandero had de betere zit (stoel) en het stuurde ook zwaarder dan de Clio. Qua ruimte is de Sandero iets groter, maar dat is marginaal.

Vanuit de uitrusting gezien zit op de Lauréate eigenlijk alle speeltjes die ik wenselijk vindt. Uiteraard het optiepakket ’Exclusive’ er bijgenomen. Dit geeft je de airco en radio voor de halve prijs waardoor er nog ruimte was voor een metallic lak (Blue Electrique).

Na het bepalen van de uitvoering, opties en kleur hadden we een onverwachte meevaller. De dealer (ABD Drachten) had op voorhand reeds een aantal combinaties besteld waaronder onze keuze. Kortom, de levertijd is beperkt tot twee à drie weken (i.p.v. medio oktober...)

04-08-2008: Afgelopen donderdag de auto is de auto afgeleverd. De eerste 250 kilometers zijn vooral lokaal verreden. Dit beperkt de snelheid en maakt het inrijden onder wisselende snelheden en belastingen eenvoudiger. Tijdens het rijden is vooral de souplese van motor opvallend. Als dieselrijder ben ik wel wat gewend, maar ook deze motor is nu al heerlijk. Ook onderin het toerenbereik trekt de motor al lekker. De airco heeft voldoende capaciteit om de auto snel af te koelen, met de hoge temperaturen van donderdag en vrijdag was dat prettig. Ook prettig is dat ik geen verschil in beschikbaar vermogen merk bij het wel/niet gebruiken van de airco.

Gezien de doelmarkt (het oosten van Europa) was te verwachten dat het met het veercomfort goed zou zijn. Dit is dus inderdaad het geval. Soepel, maar niet zweverig. Klinkerwegen en verkeersdrempels lust hij rauw. Een bijkomend geruststellende gedachte is dat er een stalen beschermplaat onder de motor zit, dus mocht een drempel toch wel erg steil afvallen, dan kost je dat niet direct je carter. De afwerking is verder in orde. Alles sluit keurig aan en is rammelvrij, zelfs op de klinkerwegen.

Bij een rit in het donker valt ook op dat de koplampen een opvallend groot gebied verlichten. Waarschijnlijk ook een doelmarkt erfenis. Gecombineerd met de mistlampen voor is dit ideaal voor rijden in het buitengebied waar weinig tot geen straatverlichting aanwezig is, maar waar je niet continue met grootlicht kunt rijden.

Gelukkig is er ook een minpunt te melden, namelijk de ruitenwissers. Bij de eerste regenbuien valt pas op hoe miniscuul die dingen zijn, namelijk nog geen 49 cm lang! Dit wordt nog versterkt doordat de de linker en de rechterwisser dezelfde beweging maken. D.w.z. de rechterwisser stopt dus ook op 12 uur. Gebruikers van de Logan hebben al ontdekt dat op dat model de Bosch 608S set (met bladen van 60 en 55 cm) past. Op basis van wat meetwerk zou op de Sandero deze set (lees maten) ook moeten passen. Opvallend is overigens dat de achterruitenwisser naar verhouding juist een joekel is. Hij veegt bijna de hele achterruit schoon!

Over het verbruik kan ik verder nog niks zinnigs zeggen. Pas als de motor is ingelopen en de eerst 2000 km op de teller staan kan ik me daarvan een beeld gaan vormen. De eerste beurt is overigens pas na 15.000 km of één jaar (wat het eerst komt).

03-07-2010: Bijna twee jaar rijdt ik in de Sandero. De auto voldoet keurig aan de verwachtingen. Uiteraard zijn er ook zaken die beter kunnen. De belangrijkste zijn:
- De motor -> de 1.6 was een beter keuze geweest. De 1.4 is wel erg minimaal qua versnellen e.d.
- Het gaspedaal -> Hij staat wat hoog. Zeker als ik er een tijdje niet in gereden heb (i.v.m. tweede auto) dan is het altijd weer wennen en spierpijn bij lange afstanden
- De achterbank -> Hij kan niet helemaal plat. Dit is lastig omdat voor mij hobby een platte achterbank veel praktischer is. Stomweg niet op gelet bij het kopen.
- Het geluidsniveau -> Tja, hier zie je de prijs terug. Je kunt hem niet bepaald stil noemen in het interieur.
Verder is het een kwestie van starten en rijden maar.

De kosten zijn tot nu toe ook erg laag geweest. 1 controle beurt van 45 euro... en twee setjes ruitenwissers (een setje per jaar).
Ook het verbruik is niet slecht. Gemiddeld toch 1:15 (gemengd verbruik) met uitschieters naar 1:11 en 1:18.

PROBLEMEN

  • 27.000 km

Nog steeds geen problemen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.