Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero 1.2 16V Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Dacia Sandero 1.2 16V Lauréate (2009)
- 4.300 km
Na steeds meer problemen met de vorige auto ingegaan op de inruilkorting van de dealer en deze actie auto besteld. Op de dag van vertrek op onze vakantie de auto op kunnen halen dankzij een snelle afhandeling van de dealer en de verzekeringsmaatschappij.
Na een rondje in de omgeving is de auto zijn eerste nacht direct richting zuid Frankrijk mogen rijden. De achterbak en achterbank vol met spullen voor 2 weken kamperen. Alles paste hier zonder al teveel propwerk in terwijl de hoedenplank op zijn plaats kon blijven.
De eerste 1200 kilometers waren voornamelijk allemaal snelwegkilometers. De auto kon goed meekomen met het overige verkeer. Ook bij klimmen op de tolwegen bleef de auto mooi op snelheid (als je maar boven de 3500 toeren bleef) terwijl een aantal andere auto's toch terug zakte in snelheid.
Qua snelheid hebben we de heenweg voornamelijk rond de 120 gezeten aangezien aangeraden werd de eerste 1000km onder de 120 te blijven. Verbruik lag hier ergens rond de 6.3 L/100km
De lokale ritten door de bergen en dorpjes verliepen allemaal zonder problemen. Met inhaalmanoeuvres dien je alleen wel even rekening te houden dat je niet de snelste bent. De auto rijdt prettig en comfortabel, pas bij hoge snelheden wordt het rol en motor geluid overheersender (120km/u), maar we zijn een oude diesel gewend, dus dit word niet als storend ervaren.
Het verbruik op de voornamelijk lokale 90km/u wegen en de dorpjes en vele rotondes lag rond de 5.6 L/100km wat ik toch aardig acceptabel vind. Ik moet er dan wel bij vermelden dat ik redelijk rustig gereden heb en je bij 90km/u (en de lagere snelheden) toch aardig laag in de toeren blijft wat wel meehelpt aan het verbruik natuurlijk.
Bij een klim de Mont Ventoux op stijgt het verbruik wel snel naar de 9+ L/100km, maar dat is niet vreemd bij zo'n steile trage klim. Hier ging de helft ongeveer in zijn 2 en de andere helft in 3.
De terugweg vanaf de zuid kust hebben we met de maximaal toegestane snelheid gereden (tomtom snelheid). Hier werd een verbruik van 6.8 L/100km gehaald. Niet slecht met toch redelijk doortrappen om de 130 ook berg op aan te houden.
EERSTE INDRUK NA DE VAKANTIE
De auto rijdt prettig en soepel en biedt veel ruimte en gemak voor het geld.
De stoel, het stuur en de spiegels zijn goed in te stellen voor een prettige positie. De auto reageert goed bij snelle stuurreacties/is goed onder controle te houden en ook een noodstop op de snelweg heeft ie goed doorstaan waardoor de airbags niet uitgetest hoefden te worden.
Er heeft zich nog geen enkel kraakje voorgedaan ondanks alle hobbel weggetjes en strakke haarspeldbochten en de auto is relatief makkelijk schoon te houden (handig al dat plastic ;-) )
MINPUNTEN/OPMERKINGEN
- Ruitensproeier:
Bij Dacia is het standaard dat de ruitenwissers niet aan gaan als je de ruitensproeier gebruikt. Je moet dus eerst sproeien en dan handmatig de wissers aanzetten. Ik vind het persoonlijk een irritante extra handeling, maar het 'positieve' eraan is dat je de ruit eerst goed nat kan maken en dan pas gaat wissen, en mocht je tankje leeg zijn, je dat zelf ziet en de ruitenwissers dus niet aanzet.
- Afwijking van de snelheidsmeter:
128km/u op de teller is 120 echte (tomtom) km/u. Elke teller heeft een afwijking, maar dit is voor mijn gevoel wel aan de hoge kant. Gelukkig zit deze afwijking alleen op de snelheidsmeter en niet op de kilometerteller. Hectometerpaaltjes tellend zit er ongeveer 2% afwijking op de afgelegde afstand, niet anders dan onze vorige auto in ieder geval.
- Stuurbekrachtiging:
De stuurbekrachting had van mij persoonlijk iets sterker gemogen. Nu dien je met inparkeren nog goed grip op het stuur te houden met je hand in plaats van dat de auto handig met een licht handje is in te parkeren. Dit zal deels ook gewenning zijn natuurlijk.
- Toerental:
3750 toeren bij 120 begint toch wel aardig lawaai te produceren, maar hier in het westen van NL mag je die snelheid toch bijna nergens rijden, dus dan heb je er geen last van.
- Geen lendesteunen:
Zowel op de Dacia site als in de proefrit auto had de bestuurdersstoel lendensteunen. Ons was verteld dat we dezelfde uitvoering en dus dezelfde auto als van de proefrit zouden krijgen. Het blijkt alleen zo te zijn dat sinds maart de Sandero niet meer geleverd wordt met lendesteunen (ook niet als optie). Kleine tegenvaller aangezien we die beide als prettig ervoeren.
- Boordcomputer:
De boordcomputer kan alleen een gemiddeld rit verbruik geven, geen huidig verbruik.
WAARDERINGEN
Comfort: Een stevige zit, maar daar houden we allebei wel van. Verder zijn de extraatjes als elektrische ramen en spiegels en de airco natuurlijk comfort verhogend.
Prestaties: Auto kan goed meekomen. Alleen met inhalen is het geen snelheidsmonster.
Betrouwbaarheid: Kan ik nog weinig over zeggen. Tot nu toe nog geen problemen gehad op een sterretje in de voorruit na die bij reparatie verder scheurde. Voorlopig nog tevreden dus!
Gebruikskosten: Brandstofverbruik ligt op een verwacht niveau. Verder lage wegenbelasting (Seat hiervoor was een diesel die iets meer verbruikte als deze). Over de overige kosten kan ik nog weinig zeggen maar die schat ik relatief gezien ook niet heel hoog in.
Sandero 1.2 (deel 2)
- 8.400 km
Een kleine update aan het verhaal.
De auto is tot nu toe steeds gebruikt voor het dagelijkse woon werk verkeer (door mijn vriendin) en in de weekenden voor familiebezoek en uitjes (dan mag ik er in rijden!).
Na 8400 km op de teller nog steeds geen problemen. Het verbruik ligt op 6.3L/100km waarbij veel in de spits op de snelweg wordt gereden. Dit verbruik kan nog wel iets omlaag aangezien mijn vriendin vaak pas bij 3000 toeren schakelt, ook als er langzaam/constant gereden wordt. Zelf kom ik in ieder geval met rustig optrekken wel onder de 6L/100km in de stad.
Olie en koelvloeistof nog allemaal in orde. Verder valt er weinig te controleren aan de auto. De auto is vergevingsgezind wat betreft wat te hard een bocht in sturen of met drempels nemen. Rammeltjes of rateltjes zijn er nog steeds niet. Het enige wat ik een beetje mis is een instelbare interval voor de ruitenwissers voor, maar dat vergeef je de auto heel snel met de aanschafprijs in het achterhoofd.
Reacties op de vragen
- 8.800 km
Als reactie op onderstaande vragen even alles op een rijtje aangezien dat ook weer extra informatie voor de review is:
De kilomtertellerafwijking is voor mijn gevoel wel erg groot, maar na beter vergelijken met huurauto's zit de Sandero er inderdaad tussenin, dus het is meer een gevoel dan dat het echt een 'slecht' punt is.
Het verbruik komt inderdaad rechtsreeks vanaf de boordcomputer. Ik heb op verschillende fora gelezen dat dit verbruik aardig dicht bij de werkelijkheid in de buurt ligt. Sinds de laatste tankbeurt probeer ik nu bij hetzelfde tankstation en pomp te tanken en ben ik begonnen met de kilometerstand en het aantal getankte liters bij te houden. Het verbruik wat hier na een paar tankbeurten uitrolt zal ik over enkele weken laten weten.
Wegligging: Ik vind de wegligging soms iets beter dan de huur clio's en corsatjes die ik voor mijn werk meekrijg, en veel beter dan een festia die ik 1x mee heb gehad. Het gedrag ligt (logisch) erg dicht bij die van de clio, en de corsa lijkt in de bochten net iets sneller rechtdoor te willen met het gas erop. De Clio en Corsa zijn alleen wel een stuk beter geisoleerd (minder rol- en motorgeluid). Punt om rekening mee te houden is wel dat huurauto's niet altijd lief behandeld worden...
Mijn verdere ervaring met Renault zijn een Mégane (sedan) uit 2003, Scenic uit 2001 en een Laguna uit '96. De wegligging van de Mégane en Laguna zijn in mijn herinnering wel een stuk beter, van de Scenic opzich ook, al hangt die in de bochten wat meer wat toch je rijgedrag (zeker met bijrijders) beinvloed.
Wat de lak betreft: Van dichtbij is de lak niet erg mooi, vlekkerig, alsof die te dik/vochtig is gespoten (dit was al bij aankoop en heb ik inderdaad bij andere Dacia's ook gezien), maar beschadigingen hem ik nog niet gezien. Nog niets op de randen van- of op de portieren zelf qua beschadigingen van andere auto's. Ook is er nog niets beschadigd bij de achterbak waar de relatief hoge tilrand blijkbaar noga snell lakschade met zich meebrengt wegens kratjes en andere ladingen die de boel beschadigen.
Verbruik
- 12.500 km
Ik zou nog even terugkomen op het verbruik volgens de boordcomputer en dat volgens de pomp (en de gereden kilometerstand). De boordcomputer is direct na het tanken gereset en de volgende keer met tanken volgt hier het verbruik uit. En voor het verbruik aan de pomp is alles ook omgerekend naar L/100km.
Ik heb nu een paar keer achter elkaar bij exact dezelfde pomp getankt (per tankstation zit er al flink verschil tussen de pompen), en daarbij wijkt het verbruik maximaal 0.1L/100km naar boven af. De boordcomputer heeft de afgelopen tijd waarden tussen de 6.1 en 6.5, ofwel verbuiken van zo'n 6.2 - 6.6L/100km. Erg netjes vind ik zo. Met de koude sneeuwmaanden lag het verbruik wel boven de 7L/100km en duurde het ook een stuk langer voor de motor goed warm was (niet voor er warme lucht van de verwarming afkwam). Als de motor koud is zie je ook wel dat het verbruik in het begin wat hoger is totdat deze warm is waarna het verbruik terugloopt, waar dus ook een groot deel van het 'koude' wintergebruik aan te danken valt.
Nog steeds probleemloos
- 20.000 km
Even een kleine update:
De 15000km beurt a €65 is de auto zonder problemen doorgekomen, er was niets op aan te merken.
Het is wel zichtbaar dat het dashboard van wat mindere kwaliteit is, dit begint er wat doffer en minder mooi uit te zien, maar geen scheuren oid. Hopelijk werkt schoonmaken met wat interieurspray hierbij, tips hiervoor zijn welkom.
Het verbruik in de winter lag ruim 0.5L hoger dan nu in de zomer, zonder files meegerekend. In de winter bleven we rond de 6.3 steken, nu wordt de 5.7 gehaald, dit is bij woonwerkverkeer gemeten, dus zeg 70-100km/uur, vrijwel allemaal snelweg.
Het 'zelfdenkende' gaspedaal waar veel 1.2 rijders last van hebben is ook aanwezig op deze auto. Ik heb er eigenlijk geen last van, een kwestie van gewenning en ben het ook al bij huurautotjes als een Clio en Corsa tegengekomen, dus zo uniek is het niet. Wel is het opvallend dat eigenlijk al vanaf het begin bij loslaten van het gas in de versnelling de motor afremt tot 1500 toeren en daarna hierop blijft draaien, de auto remt dus niet altijd af op de motor tot een stationair getal. Rond de 1500 toeren voel je ook duidelijk dat de 'remkracht' weg is en blijft de auto op deze waarden doorrijden. In de garage deden ze dit af als smoes dat je koppel bij 1500 toeren ineens minder wordt en de auto dan minder afremt, maar dat verklaart het blijven rijden met dit toerental ipv rustig richting stationaire waarden terug te lopen niet. Ik heb er verder geen last van, dus maar zo gelaten. (even voor de duidelijkheid, ik rijd dan niet bergaf oid, als ik ontkoppel mindert de auto wel vaart)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.