Citroen Visa Special (1986)

autoreview

Citroën Visa

Signalement

UitvoeringVisa Special
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf1993
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 31%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij starte ineens niet meer,,.

  • 60.000 km

Nadat ik van de kunstacademie kwam. Had ik even geen auto. Totdat mijn vader mij belde en zij dat er bij Wout Wetering in Augustininga een mooie rode Visa te koop stond. Wij erheen en wat mijn vader en ik overeen kwamen was de zelfde smaak voor auto's. Het vertrouwde twee cilinder motortje erin en twee leuke schapen vachtjes op de stoelen.

Ook hiervoor betaalde ik weinig, en ik had weer een auto. Van origine was het een Peugeot 104 maar dan wat meer opgehoogd op de wielen en wat apartigheden zoals bediening satellieten en 1 ruitenwisser voor. De bediening satellieten leken meer op twee cola blikjes aan de zijkanten van het stuur waarop alle knopjes zaten. Geen interval op de ruitenwissers, nee dat deed je dan maar handmatig zelf.

Tot dat mijn Visaatje het niet meer deed. De motor reageerde niet meer en hem onder het viaduct van Marum geparkeerd en naar huis gelopen. Ik leg het probleem bij mijn vader uit. De volgende dag ga ik met mijn vader naar de auto. Had een spanningzoeker bij mij. En ik zei toen tegen mijn vader starten maar... toen ik de spanningzoeker in de bougiekabel had gedaan... kreeg ik een behoorlijke klap stroom door mij heen. Oei! Wat was dat? Hoe kan dat? Toen kwam ik via via Citroen connecties erachter dat de ontstekingsmodule het niet meer deed. Dus ik naar een autosloperij en dat ding uit een sloopVisa gehaald. Toen weer in die van mij gezet... En wat denk je? Hij liep gelijk weer. Nog een jaartje plezier van gehad en uiteindelijk ingeruild op een BX...

Veel later heb ik een andere Visa gekocht in Duitsland. Toen leek het mij heel aantrekkelijk om die als tweede auto naast de XM te hebben. Maar daar ben ik toen behoorlijk mee bedrogen. Wat bleek deze mensen in Osnabruck ,weet ik nog waar ik hem had gekocht, hadden de motors omgewisseld. Ik had het ook wel kunnen weten want er stond een andere Visa bij hun op het erf. Kwam wel een nieuw kenteken op etc met het invoeren... Maar ik Woude motor wel omwisselen door Eend it Something in Bad Nieuweschans. Nee hoor hij deed alleen maar in eenden, Dyane's en Ami's...

Dus toen maar ingeruild op een Acadyane. En kreeg de Visa een tweede leven door een hobbyist die hem zelf al reparerend weer ombouwde met een goeie motor.. Dat is dus niet aan mij besteed...

Nou deze Acadyane viel na een half jaar heel erg tegen. Het tijdperk van hoe ik het rijden in mijn Dyane destijds leuk vond, "omdat het goedkoop was", is ineens voorbij. Iedere keer was er iets mis mee. En liep ik bij eend it something de deur plat. Om de twee drie maanden kun je € 500,- onderhoud en reparaties rekenen. Het lijkt wel alsof je al betalend er voor zorgt dat de Dyane een lang leven beschoren is omdat ik er iedere keer geld aan uit moet geven. Een dure hobby dus. Niks goedkoops meer aan te beleven op die manier... terwijl dat dat het leuke juist was...

Daarnaast moet je een goeie stalling hebben voor zo'n auto. En dat had ik ook niet echt. Totdat de Acadyane niet hoger op kon schakelen dan zijn derde versnelling... dus heb ik hem maar ingeruild.

Op een hele leuke rood witte eend. Die de bijnaam kwek kwek had. Toen ik die een half jaar had miste ik iets. De vering leek wel enigszins te veel te waggelen. Na een half jaar begon de ellende weer opnieuw. Altijd uitlaat stank in de auto... Ja nee dat hoort er nou eenmaal bij. Altijd lag er water in.

Totdat ik op een middag naar de supermarkt wou en ik niet goed kon zien hoeveel benzine er in de tank zat. Ook dat was een euvel dat de benzine meter het niet deed. Zo'n driehonderd meter van huis begint de eend te stuiteren en te bokken. En hij stopt... Ik probeer hem te starten... Slaat aan en wil dan maar achteruit terug naar huis rijden. Ineens stuitert de eend en gaat te snel achteruit en staat daarna helemaal stil. hij wil niet meer voor of achteruit, en ik kan de versnellingspook niet meer bewegen... Ik bellen met Erwin van Eend it something,.. Ja hoor laat maar staan je hebt de versnelling eruit gereden... Dan heb je te snel achteruit gereden. Hij haalt de eend daar vandaan de opvolgende dag met een oplegger. De zoveelste € 500,-

Dan is er een moment dat ik al eendrijdend tot de ontdekking kom dat ik de pook steeds meer naar rechts draaiend naar voren moet bewegen om hem in zijn 4 te schakelen. En dat de uitlaat heel veel rammelt. Ik uiteindelijk weer naar Erwin. Hij inspecteert de boel en zegt, oh ik zie het al je versnellingspook zit wat scheef. Hij kijkt onder de eend. Oh ik zie het al je uitlaat hangt wat scheef in de ophangrubbers. Nou zegt ie zo is ie wel weer klaar dacht ik zo... Totdat ik zeg, er is nog één ding de motorkap wil niet meer goed dicht. Hij bekijkt de boel... Oh jee laat hem maar staan je motor zit los en je bent door je chassis gezakt... Dat was dus de oorzaak van de versnellingspook en de uitlaat... Oke dat gaat nog een keer weer opnieuw € 1500,- kosten. ??? Totdat ik zeg ik ben helemaal klaar met dit eendengedoe. Wat wil je er nog voor betalen? € 1750,-. Oke verkocht.

Toen voor dat geld een Peugeot 106 gekocht. Wat ook weer een confronterende ontdekking was. Mijn vader was op een gegeven moment ook aan een ander autootje toe. Waarmee ik hem overhaalde de stap naar een AX te nemen. Toen zei hij nog, dit is niet een Citroën... hij had een Axel... Ik daar tegenin gaan met zo van ja maar dit en ja maar dat... Hij is inmiddels overleden, maar toen in die Peugeot reed moest ik wel aan hem denken hij had wel gelijk, reed dat bijna hetzelfde als die AX van toen... Hij voldeed wel goed. Maar dat was toen wel het definitieve afscheid van het typische Citroen rijden. Overhellend scheef hangen in de bocht, het knorrende tweepittertje, het op dak, het pookje in het dashboard... Inmiddels is Eend rijden een dure hobby... Voor de elite.... Maar dan is wat mij betreft de lol eraf... Het ging dus om het goedkope aan dit mobiele wonder...

Ik weet nog van mijn jeugd dat mijn vader niet anders deed dan iedere keer maar die stomme Dyane kopen... Op een gegeven moment reed ik naar Leeuwarden met de groene Dyane van mijn vader destijds... Parkeerde hem zo langs de gracht... Ik dacht kunnen we nou niet es een gewone auto krijgen? totdat ik er ook nog weer een keer mee reed tijdens mijn studie. Ik weet nog dat ik met een volle Dyane de a7 op reed. Mijn vader was achter in het land met het hooi bezig. Ik knorde voorbij. En zag mijn vader staan in het land langs het kanaal. En stak de hooivork groetend omhoog. Toen zijn een van mijn mede passagiers, is dat jou vader!? Jazeker... Hij wachtte mij op toen ik voorbij kwam knorren. Ik was sowieso van verren te herkennen als eenden knor geluid.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.