Citroën C3 1.4 HDi Caractre (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 1.4 HDi Caractre |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
De €1 auto
- 88.000 km
Na 8 maanden rijden in een Mazda2 uit 2008 op benzine, want diesel word niet geleverd in Nederland, werd het toch langzaam aan tijd voor een Diesel, ik rijd 140 km per dag en dat word een dure kwestie op benzine.
Ik had reeds uitgerekend wat het mij zou schelen per maand en op jaarbasis en de diesel zou winnen, dus op zoek naar een dieseltje
De auto mocht niet te zwaar zijn en in het B segment vallen, we vonden bij onze plaatselijke Citroen dealer een leuke C3 Diesel uit 2007.
We gingen eens even kijken bij de dealer en raakten aan de babbel, de Caractere is zeer rijkelijk uitgerust, het had alleen geen stoelverwarming zoals de Mazda, dus we gingen rijden en dat beviel goed.
Mijn vrouw heeft nog velgen geregeld want wieldoppen da's geen gezicht, de Dezent velgen staan inderdaad er leuk en gewoon in 14 inch.
Ook heeft ze geregeld dat we nog 1 jaar garantie kregen op de C3 en dat is maar goed ook, want die hadden we echt nodig!!
We moesten wel een symbolisch bedrag van €1 betalen voor de boekhouding
Zuinig
Ja dat is die zeker, waar de Mazda 1 op 17 deed en dat heel voorzichtig het gas erop, bij de C3 kan gewoon het gas erop en dan nog 1 op 23 rijden!! dat is netjes
Comfort,
Ja die is ook dik in orde, stoelen zitten goed, alles binnen handbereik, alleen snap ik niet waarvoor er zoveel functies verstopt zitten achter het stuur? hele eilanden zitten daar met rechts de bediening van de radio, en links de cruisecontrol.
Radio is ook gelijk de boardcomputer, waarmee je diverse functies kan oproepen zoals centrale vergrendeling menu, verlichting en nog meer.
Ik wilde er een andere radio in zetten, maar de dealer raad zoiets af, hij zei dat kan wel, maar je raakt je hele boardcomputer kwijt, hij kon er wel een mediabox inzetten van €900!! nou nee laat maar ik ga wel cd's maken.
De parkeersensoren vond ik in het begin onzin, maar die ga je wel waarderen na een tijdje
Stoel,
Bij de bestuurder stoel stak iets uit een veer ofzo? de dealer ging het oplossen, de linker wang van het zitgedeelte werd weer opgevuld en klaar.
Hoe rijd zoiets?
Nou lekker, wel zijwind gevoelig door de bolhoedvorm van de auto, maar het rijd goed, zitpositie is goed en de stoel zit goed en kan in alle standen verzet worden en dat in combinatie met de in hoogte en in diepte verstelbaar stuur ideaal
Saab heeft het, maar deze auto ook, night vision, alle dashboard verlichting kan uit met 1 knop alleen de snelheidsmeter blijft zichtbaar, heb ik het gebruikt? nee maar het kan.
De C3 is een heerlijke kilometer vreter, die ik steeds leuker begin te vinden.
Prestaties,
Een 70pk en 160nm sterke motor is ruim voldoende om vlot van zijn plek te komen, bij inhaal aktie's is het toch wel lekker dat koppel
Condensor,
Op een hete dag 30+ graden deed de climate control zijn werk en goed ook om de auto tot op 20 graden te koelen, echter toen ik thuis kwam na een rit van het werk, ontplofte de condensor! en dat gewoon voor de deur? de airco zet ik ruim voordat ik thuis kom uit zodat de aircopomp door de rijwind en motor warmte weer op bedrijfs temperatuur kan komen, dealer was niet blij met dit garantie geval, maar heeft het weer opgelost
Software update,
Ook leuk, ik kreeg een brief dat de auto een software update nodig had, en dit duurt ongeveer 6 uur.
Na ongeveer 6 uur krijg ik een telefoontje van de dealer dat het iets kan uitlopen want het lukt niet, oké dat geeft niet ik heb toch vervoer van de dealer gekregen, dus dat is geen probleem.
Echter om 18:00 uur belt de dealer weer dat het toch de andere dag word, de C3 werkt niet
mee.
De andere dag mag ik de C3 weer ophalen, de software update ging om de automatische verlichting en regen sensor wat de auto rijk is, nou dat werkt goed, zo goed dat de verlichting op geen enkele mogelijkheid uit te krijgen is met de lichtschakelaar dan, wel als je het contact uit zet, nou daar is zelfs een Franse expert op af geweest, en deze heeft het opgelost door de oude software terug te plaatsen.
Cruise control,
Ja dat werkt prima, er zit zelfs een speedlimiter op, dat werkt ook perfect 80 km/h is 80 enz. voor als je niet harder mag met aanhanger ofzo (90km/h)
Maar ook hier een maar, knal je de auto op 110km/h na 10 minuten gaat de cruise uit, dus zet ik het weer aan, ha het doet het weer, oh het is weer uit, dus naar de dealer, deze meld dat het draadje in de richtingaanwijzer hendel waar ook iets van de cruise control in zit (hervat snelheid) is gesmolten, que? en dit is 3x gebeurd, daarna heb ik het maar opgegeven dat het gewoon niet werkt.
Bodemplaat los,
Sta ik in de file op een winderige dag, hoor ik een blikkerig gerammel onder de auto, ook dit gemeld aan de dealer die het niet kon vinden, die ziet mij weer aankomen met de C3, inmiddels tutoyeren de receptionist en ik elkaar dit is niet leuk meer, ik leg uit dat er toch echt iets los zit en dat de bodem plaat toch echt de oorzaak is, meneer de garantie is verlopen, u kunt het brengen maar dan moet u onderzoek kosten betalen en u mag kiezen, nou, ik ben op de grond gaan liggen en heb zelf de boutjes die onder de auto zitten zelf vast gedraaid want die zaten echt los
Was dit het? nee er komt nog een krukas keerring aan die lekte op de koppeling plaat, toen werd het tijd om van dit ding af te komen, er zullen best mensen zijn die bovenstaande problemen niet of nauwelijks beleven, maar ik had waarschijnlijk de maandagochtend versie.
Ik heb tenslotte de Citroen ingeruild op de Fiat Grande Punto in 2010
Pfff zo die is weg, ik vind het mooie auto's de lijn is mooi, maar deze was het net niet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
