Chrysler 300C 3.0 CRD (2007)

autoreview

Chrysler 300C 3.0 CRD (2007)

Signalement

Uitvoering300C 3.0 CRD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Medio september was ik toe aan een nieuwe leaseauto. Van de zomer proefritten gemaakt met de A6 en S80. Voorts heb ik al eerder kennis mogen maken met de 5-serie door deze auto van een collega te lenen. Naast deze 3 mooie auto’s bestond de keuzelijst uit een 300C. De 5 en 300C stonden als dieselversie op de lijst. Te weten een 520D en de 3.0 CRD. De andere twee auto’s betroffen benzine versies. De A6 had de 2.0T aan boord en de S80 de 2.5T. Waarom beide brandstofkeuzes zul je denken? De voorkeur gaat eigenlijk uit naar een diesel. Rijdt absoluut lekkerder. De D5 en 2.0 TDI voldeden op papier niet. De 2.0T en 2.5T daarentegen (beide turbo motoren dus) hebben op papier mooie cijfers. Vandaar deze 2 benzine versies. Na een aantal middagen rond getoerd te hebben in de 4 concludeerde ik dat alle 4 de auto’s absoluut uitstekende voitures zijn. Alle 4 de auto’s beschikten over een automatische versnellingsbak. Qua prijs zijn ze ook gelijkwaardig. Geen eenvoudige keuze dus.
Waarom is het de 300C geworden? De Europeanen zijn goede auto’s maar ook wel een beetje saai. Voorts zie je ze veel. Maar wat echt de doorslag heeft gegeven (naast het uiterlijk, ik heb voor een zwarte uitvoering gekozen) is de motor van de 300c. Wat een power en souplesse! Heerlijk doortrekken tot 160km/h en dan nog het gevoel hebben dat je met dezelfde versnelling door kan gaan tot ver boven de 200km/h. Het kan haast niet anders dan dat ik een dezer dagen een flinke prent op de deurmat aantref. Het geluidsniveau bij deze snelheden is zeer acceptabel. Laat staan bij lagere snelheden. De motor draait bij 100km/h 1800 toeren/min. Wel is de auto gevoelig voor zijwind en neemt het geluidsniveau toe als er een stevige wind staat. Het onderstel is op comfort afgesteld en dat hoort bij deze auto.
De buitenkant is zoals andere reviewers ook al hebben beschreven imposant. Ofschoon de wagen al meer dan 2 jaar op de markt is, blijft het menig nek verrekken. Er komt wat aan. De meeste mannen vinden hem erg mooi en zijn dito enthousiast over het uiterlijk. Vrouwen zijn dat bij uitzondering. Bij mij bestond nog wel enige twijfel of een dergelijke auto wel bij mijn functie of bedrijf zou passen. Het standaard model kan nog prima. Elke wijzing is fout. Af en toe zie je een versie die door welke aanpassing dan ook “over the top” is. Uiteindelijk toch de stoute schoenen aangetrokken en alle collegae (en vrienden) zijn vol lof over de auto.
Het interieur is netjes en goed afgewerkt maar de materialen zijn niet van (Mercedes) top kwaliteit. Schijnt typisch Amerikaans te zijn. Let wel, slecht is het ook niet! Als het materiaal dezelfde kwaliteit zou hebben van de 5 serie dan zou de 300C in alle opzichten een echte top limousine zijn! De gebruikte materialen van de S80 waren overigens ook niet allemaal top. En de A6 heeft weliswaar een mooi interieur maar voelt toch minder degelijk aan dan de 5-serie. Neem bijvoorbeeld de knoppen van de plafonnières en de ontgrendelknop van de middenarmsteun. Beetje flauw maar het is wel mede een excuus geweest om niet voor de A6 te gaan. Je verwacht, gelet op de hoge prijsstelling, toch topkwaliteit van Audi. Je kunt lange afstanden afleggen met de Amerikaan. Alle denkbare luxe is aan boord. Tot verstelbare pedalen, stoelen en stuurwiel aan toe. De hendel voor de cruise control is echt perfect. Hiervoor een 607 en een V70 gehad. Beiden functioneerden veel minder prettig dan dit uit de Mercedesstal geleend exemplaar. Ik heb een foto meegestuurd van het interieur bij nacht. Prima afleesbaar en sfeervol. Een andere reviewer attendeerde de lezers op de verborgen opties in de boordcomputer. Ik heb ze geprobeerd. Geheel zinloze maar wel leuke opties. De stopwatchfunctie om de 0-100 km/h te meten is echt boys toys!! Ik kom op de 7.5sec bij een beetje nat wegdek.
De auto heb ik nu 1½ maand in bezit en ik heb er 5000km op zitten. De motor reageert helaas wat traag op het gaspedaal. Had wat alerter gemogen. Ik zal het melden bij de dealer. Hopelijk kan hij er wat mee. Voor de rest geen op- of aanmerkingen. Het werkt zoals het werken moet.
Het kiezen uit de lijst automobielen was een luxeprobleem. Zoals gezegd, het zijn allemaal prima en mooie auto’s. Een foute keuze zat er volgens mij niet bij. Als ik de keuze opnieuw moet doen dan is de keuze... wederom de 300C. Zoals de Amerikanen zeggen: Most value for money.

Update na eerste kleine beurt 20.000km
Ik heb de auto nu ruim 7 maanden en de eerste kleine beurt is achter de rug. Om maar met de uitkomsten van die kleine beurt te beginnen: geen bijzonderheden! Moter loopt (uiteaard) nog als een zonnetje. En belangrijker nog, er zijn geen bijzondere mankementen. Alleen de ruitewissers willen nog wel eens spontaan aangaan als ik de richtingaanwzijer gebruik. Er zit zo’n multi functionele hendel in de auto (Mercedes heb ik mij laten vertellen). Dealer kent de oorzaak en ik maak nieuwe afspraak om het te verhelpen.
Dit is mijn eerste Amerikaan en de eerste kilometers zijn toch wel belangrijk om een vertrouwd gevoel te krijgen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de auto. De auto zit vol gadgets en snufjes die uiteraard allemaal kapot kunnen gaan. Dit heeft zich gelukkig niet voorgedaan. Zie ook andere reviews van dure middenklasse auto’s met veel elektonica waar het een en het ander na een aantal kilometers toch de nodige hoofdbrekens bezorgen.
Een collega heeft de auto meegenomen op wintersport. Zelf ben ik er ook meer op wintersport geweest en het is een subliem reismobiel. De update 300C heeft een andere cruise controlhendel gekregen. Ik ben nog steeds van mening dat het Mercedesexemplaar uitstekend en handig werkt. Voor wat betreft de update: ik heb de auto nog niet in het echt gezien maar het interieur is er op een aantal punten op vooruit gegaan en dat ziet er op de foto in ieder geval goed uit. De harde middenconsole van mijn model doet bijvoorbeeld toch wel een beetje afbreuk aan het comfortgevoel.
Recentelijk even op de Autobahn geweest en het maximum uitgeprobeerd. De top ligt nu op 232 echte kilometers. Als er op dat moment de ruimte was geweest, lees een kilometer vrije baan dus geen voorgangers, dan was de teller naar 235 gegaan of iets meer. Hoe dan ook, meer dan voldoende. Het mooie is dat de 200 km/h eenvoudig wordt gehaald. De 510nm en 219pk’s laten weten dat ze er zijn. Daarna gaat de niet geringe cv-waarde parten spelen.
Mijn 0-100km/h sprint is blijven steken op 7.16 sec. Dit was met zomerbanden. Met de winterbanden kom ik niet verder dan 7.9. Toch bijna een seconde verschil. Zoals eerder geschreven: totaal irrelvant maar wel leuk...
Kortom, zeer tevreden en ik kijk uit naar de volgende 20.000 kilometers.

PROBLEMEN

Geen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.