
Chevrolet Tacuma 1.6 Spirit (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tacuma 1.6 Spirit |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 199.695 km |
KM-stand laatst | 207.467 km |
Slagschip
- 201.695 km
De Chevrolet Tacuma. Absoluut een seksloze auto die weinig of zeg maar geen lust voor het oog is. Voor ons echter waren wij op zoek naar een tweede auto die bij voorkeur wat groter was dan onze Mitsubishi Colt. Dus meer een gezinsauto. Vanwege ons beperkte budget kwamen we toch snel bij auto's terecht met mankementen of grote reparaties aan te pas moeten komen. Zodoende onze eerste ervaringen met de Tacuma.
Aanschafprijs: 1600,-
Een goedkope auto was het zeker, maar bij aanschaf was er ook bekend dat er olie lekkage aanwezig is. Ook de winterbanden (helemaal versleten) en het slot wat tikt wanneer je hem open of dicht doet geeft eigenlijk weinig tot geen vertrouwen in de auto. Prijs zou zodoende hier ook vandaan komen. Omdat ons budget de wensen over laat toch een gokje gewaagd met de aanschaf van deze auto.
Ervaring op de weg:
De eerste ervaringen op de weg zijn over het algemeen stabiel te noemen. Auto start en schakelt naar behoren. Doet wat hij moet doen en brengt je van A naar B. Door het grote formaat van de Tacuma voel je je nog net niet de baas op de weg. De ingebouwde cruise control maakt een hoop goed (auto legt momenteel met name snelweg kilometers af). Zodoende het hendeltje omhoog duwen en vooral makkelijke kilometers maken. Het is een auto om rustig mee te rijden, snel optrekken bij het stoplicht of net te snel een bochtje/ drempel pakken zit er hiermee niet in. Daarom rijden wij met de Tacuma ook rustig waardoor we het momenteel toch wel als een prettig rijdende auto ervaren.
Verbruik:
Het verbruik van de auto is lichtelijk te zeggen 'hoog'. Heb hier nog niet volledig mijn blik op geworpen maar met een tank van 60 liter had ik hier wat hogere verwachtingen van. Ook kan dit misschien komen door de winterbanden met hogere temperaturen of het onderhoudt wat al een tijdje niet is gedaan. Vooral op de korte afstanden zie je de benzinemeter teruglopen. Op de snelweg valt dit dan wel weer mee. Ook de wegenbelasting is vrij fors in verband met de hoge CO2 uitstoot waar je rekening mee dient te houden bij aanschaf.
Eerste garagebezoek:
In verband met bovengenoemde punten hebben wij besloten om na enkele weken in het bezit van de Tacuma naar de garage te gaan om te kijken wat de schade is. Hieruit viel gelijk op dat de filters al lang niet vervangen zijn en hoogstwaarschijnlijk een onderhoudsbeurt al lang geleden is. De olielekkage is schoongespoten en advies was om na één week terug te komen. Na dit gedaan te hebben advies gekregen om 4 weken later weer te komen (komende week) omdat de lekkage zo minimaal is dat ze nog niet kunnen achterhalen waar de lekkage vandaan komt. Dit wordt dus nog vervolgd. Advies van de garage was dan ook om na het oplossen van de lekkage gelijk een onderhoudsbeurt in te plannen zodat er wat achterstallig onderhoud opgelost kon worden. Word dus vervolgt!
Lekkage
- 203.265 km
Tweede garagebezoek:
Auto is naar de garage geweest voor de olie lekkage. Nadat de auto de vorige keer schoon is gespoten kwam snel de conclusie om de krukaspositiesensor vervangen. Hier kwam dan ook de voornaamste lekkage vandaan. Nadat deze vervangen was ben ik tot twee maal toe teruggekomen om de overige lekkage op te lossen. In eerste instantie was er enige twijfel ontstaan waar deze vandaan kwam omdat dit lastig te achterhalen vanuit de garage. Na de tweede keer terug te zijn gekomen hebben ze de kleppendekselpakking vervangen. Deze lekkage was 'gering maar om de auto in goede staat te houden en verdere lekkage te voorkomen deze al vervangen. Tegelijkertijd wat extra onderhoud laten doen waarna totale kosten van de beurt op +/- 600 euro uitkomt.
Ervaring op de weg:
De kilometers op met name de snelweg zijn nog steeds prettig rijden. Kilometer of 80 is dan ook gemakkelijk afgelegd en met enkele aanpassingen van de stoel (zitvlak wat aangepast kan worden en rugsteun) kan je gemakkelijk wat comfortabeler zitten op de lange afstanden. Over enkele weken gaan we op vakantie met de auto dus hoop algeheel gezien dan wat extra te kunnen delen over de algehele ervaringen zowel eventueel de bergen/heuvels in. Gezien de (weinige) pk's die de auto bezit zal dit nog wel een uitdaging worden. Zo heeft hij bij het optrekken in de 5 soms nog wat moeite om wat meer toeren te maken en zo wat sneller vooruit te komen.
Verbruik:
Zodoende na wat meer kilometers te hebben gereden wat meer informatie over het gebruik. Auto komt inclusief de korte ritten en stukken binnenstad op ongeveer 1-10 uit. Is dus lichtelijk hoog te noemen. Bij verbruik op de snelweg op de cruise control valt dit dan echter weer mee (bij een snelheid van 100kph). Verbruik komt dan ongeveer op 1-13. Gezien de winterbanden die er tot op heden nog op zitten verwacht ik dat het totale verbruik nog wat lager uit zal vallen.
Toekomst:
Voor de komende maanden heeft de Tacuma nog wel wat 'langere' ritjes op de planning staan. Zodoende enkele keren richting het westen van het land (wonen bijna op de Duitse grens) en ook een vakantie in het verschiet. Waar dat heen gaat is echter nog even afwachten. Voorlopig blijft de auto nog even in het bezit. Toekomstige apk kosten zitten er echter ook aan te komen, de banden (huidige zijn redelijk aan het slijten), gok de remblokken/ schijven voor gezien die regelmatig een piepend geluid maken bij het harde remmen. Of de distributieriem er dan ook al aan moet geloven is nog even afwachten gezien die er ongeveer 85 duizend kilometer onder zit. Zal er met name aan liggen wat de komende kilometers van dit jaar nog gaan doen. Word dus vervolgt!
Einde nabij
- 207.467 km
Na bijna 9 maanden hebben wij afscheid genomen van de Tacuma. Hierna heeft hij nog enkele maanden meegereden met mijn broer waarbij de auto kapot was gegaan en dus van de Tacuma gebruik kon maken. Zelf vertoeven we dus weer met 1 auto en doen we de rest met de fiets.
Vrienden vakantie:
Afgelopen maanden zijn we nog op vrienden vakantie geweest. Hierbij kwam de Tacuma goed van pas, achterin heb je veel beenruimte ook voor volwassenen. De kofferbak ruimte viel net wat tegen als je met meerdere mensen weg gaat. De auto is groot van buiten maar veel van deze ruimte gaan verloren aan de beenruimte achterin, voor de ritten die wij eerder hebben gemaakt was dit dus geen probleem. Verbruik bij een zware auto valt tegen, denk aan 1-7. Zijn uiteindelijk minder ver gegaan dan oorspronkelijk de bedoeling was maar heeft de auto prima gedaan.
Broer:
Zoals boven genoemd heeft mijn broer nog enkele maanden met de auto gereden. Hij omschreef het als 'prettige auto met fijne zitting'. Hij heeft verder geen problemen gehad met de auto behalve de accu die het richting het einde begon te begeven. Accu was leeg nadat ze de auto 1,5 week niet hadden gebruikt. ANWB erbij en kon weer vertrekken. Hij heeft de auto uiteindelijk op 7 maart ingewisseld voor een nieuwe(re) auto.
Iemand anders mag dus met de Tacuma op pad om nieuwe kilometers op de teller te zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Europa stevig aan het stuur in de elektrische leasemarkt
Skoda laat zevenzits EV los op de Nürburgring
De Mercedes SLK was niet de eerste moderne klapdak-cabrio
Test: Volvo XC60 (2025) – Kan met kleine update weer even mee
De eerste Renault Clio begint zeldzaam te worden - In het wild
Lezersreacties (6)
Reageren



Gezien het uiterlijk snap ik dat ze snel het straatbeeld uit zijn verdwenen, maar over het algemeen is hij wel prettig in gebruik en zeeën van ruimte binnenin wat wel erg prettig is.

Er zijn betere te koop.....🙈

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.