BYD Tang (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tang |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 150 km |
KM-stand laatst | 15.166 km |
Verrassende rijervaring in deze BYD 7-zitter!
- 15.166 km
De BYD Tang is een indrukwekkende elektrische 7-zitters SUV die zowel in prestaties als in technologie uitblinkt. Deze auto biedt een uitstekende rijervaring, dankzij een krachtige 4WD (duomotor), waardoor hij snel en responsief is, zelfs voor een grote gewichtige SUV als deze. Dankzij het gewicht rijdt de auto stabiel op de weg en in de bochten.
Het interieur is modern en comfortabel, met kwalitatief goede materialen. Het biedt veel opslagruimte, zitruimtes zijn ruim. De derde rij is prima voor kinderen tot ca. 12 jaar. De afwerking is opvallend mooi (LED verlichting, panoramadak, schuifdak, moderne leren stoelen, voorste rij stoelen zijn voorzien van zowel verwarming als ventilatie (helaas geen massagefuntie), uitstekend geluidsinstallatie met 12 speakers met DIRAC-Live softwaresysteem, etc...)
Een pluspunt is o.a. de volledigheid in opties zonder extra kosten. Ik kon enkel kiezen voor één uitvoering met alle beschikbare opties, ook inclusief 22 inch wielen.
Verder biedt deze versie veel ruimte, zelfs als de derde rij opengeklapt is.
BYD onderscheidt zich ook in type accu, LFP blade battery van eigen makelij. Voordeel hiervan is dat de accu veiliger en duurzamer is (tov nikkel) en minder gevoelig is voor volledig ontladen tot 0% of volledig opladen tot 100%.
Een ander groot voordeel is de concurrerende prijskwaliteit verhouding. Eind 2023 en in 2024 heeft BYD deze versie van BYD Tang met korting aangeboden ivm de komst van de facelift versie (BYD Tang Flagship).
BYD app is modern, uitgebreid en reageert snel op acties. Via de app kan de auto ontgrendeld, voorverwarmd en gestart worden (app is zonder abonnement).
Een minpunt is de trage 1-fase laadmogelijkheid, waardoor de accu ruim 24 uur over doet om vol te laden als deze nagenoeg leeg is. De snellaadfunctie maakt dit goed, alhoewel deze niet de kroon spant op de markt. Huidige software biedt ook geen Carplay of Android Auto optie. Het is wachten op een update.
Actieradius is wel beperkt door relatief hoog verbruik, mede door gewicht van ca. 2500 kg. Ik rijd veel op de snelweg waardoor ik in de zomer ca. 400km kan bereiken met een volgeladen accu en nu midden in de winter 300-330 km. Bij meer stadsgebruik zou een volle accu wel 450 tot 500 km kunnen opbrengen.
Met betrekking tot betrouwbaarheid ben ik bijzonder verrast en tot nu toe tevreden. Online lees ik dat verschillende nieuwe elektrische automerken te maken hebben met softwaremankementen en kinderziektes. Ten opzichte van wat er terug te lezen is bij andere merken, heb ik bij deze BYD Tang weinig klachten (wel is de DAB radio enkele keren voor één of enkele dagen verdwenen en komt dit vanzelf weer terug. Of logt Spotify vanzelf uit, wat tot nu toe tweemaal gebeurd is in half jaar tijd).
Al met al is deze eerste versie BYD Tang (88 kwh accu met 1 fase lader) een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een ruime en goed uitgeruste elektrische SUV, gezien de competitieve prijs. Het is een ideaal vakantievoertuig voor gezinnen met 5 tot 7 personen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BYD Tang AWD Executive 86 kWh | 400 KM rijbereik | Stoelverwarming-ventilatie | 22" LMV |
- 2023
- 27.823 km

BYD Tang AWD Executive 86 kWh | Panoramadak | Trekhaak |
- 2023
- 1.388 km

BYD Tang AWD Executive 86 kWh - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - ELEKTRISCHE ACHTERKLEP - PANORAMADAK - VASTE TREKHAAK (1.500 GEREMD TREKGEWICHT) - PARKEERSENSOREN VOOR EN ACHTER - 360 GRADEN CAMERA - 1-FASE LADEN
- 2023
- 38.656 km