BMW Z4 Roadster 2.5si (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Z4 Roadster 2.5si |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 117.500 km |
KM-stand laatst | 122.400 km |
speeltijd
- 117.800 km
De aankoop:
Na jaren van dromen en Z4-kontjes na te kijken met de gedachte "OOIT"... heb ik eindelijk een Z4 gekocht.
Na het nodige opzoekingswerk en desk-research, geld tellen en het aangeraden vrouw-overtuigen ben ik twee weken geleden een Z4 2.5si uit 2006 gaan bezichten en gaan testrijden. Dezelfde dag nog heb ik toegehapt en overgegaan tot de aankoop. Vorig weekend ben ik er dan met de nieuwe nummerplaten om geweest.
De wagen:
type: E85
bouwjaar 2006 (post-facelift)
motor: N52 2.5si 6-in-lijn, dubbele vanos
vermogen: 155kw (211pk) (> 5kw gereduceerd vermogen omwille van belgisch belastingssysteem)
M-pakket: M-sportophanging, M-sportzetels, M-sportstuur
uitrusting: leder/verduisterende en inklapbare spiegels, automatische kap,sportknop, xenon, turbine style velgen, manuele versnellingsbak
De status:
Ik heb deze zo'n €2000 onder mijn vooraf vastgelegde budget gekocht, rekening houdend met potentiële kosten. Er zijn reeds een aantal zaken vervangen die gebruikelijk zijn bij dit model, en er zitten er nog eentje aan te komen.
Er is reeds een vanos vervangen, het links raammechanisme is vervangen, de wagen stond steeds binnen/droog, ...
De motor klinkt zuiver, ook in koude stand.
In België moet een wagen nu eerst gekeurd worden voor verkoop, en daarbij kwam de opmerking dat er wat speling zat op een paar ophangingsrubber links vooraan. Dat zal dus de eerst kost zijn, maar zou wel moeten meevallen. Voor de rest was alles in orde.
De koplampen zijn lichtjes mistig, dus dat zal wat polijstwerk/UV-sealing vragen. De hele wagen mag wel eens goed gekuist worden, een werkje voor dit weekend. De velgen achteraan hebben wel wat gebruikssporen, alsook wat blaasjes onder de verf rond de naaf (achteraan), deze zal ik dan ook eens laten herspuiten. De lak ziet er op zich wel goed uit, maar ik ben nu op zoek naar een goede polijstset om dit zelf te kunnen controleren. Hier en daar zitten er een klein krasje, maar dat zou ik wel moeten kunnen wegwerken.
Het rijden:
Ik heb de wagen nog geen week in mijn bezit en het weer is nog niet schitterend geweest. Ik kan niet wachten tot de lente er is en het langer licht is.
De terugweg naar huis van waar ik de wagen kocht was zo'n 200km lang. Ik heb rustig gereden en me hoofdzakelijke aan de snelheidsbeperkingen gehouden. De rit was 75% autosnelweg. Gemiddeld verbruik lag hierbij op 7,5 l/km (= 1 op 13,3km) wat me wel aangenaam verrastte. uiteraad interesseert de autosnelweg me niet met deze wagen, maar het is goed om weten dat ik geen nier zal moeten verkopen als ik toch eens de snelweg op moet.
Momenteel heb ik dus nog maar een 300km in het totaal gereden.
Ik rijd de wagen rustig warm en trek dan wel geregeld eens door tot 6000+ toeren. De 6-in-lijn klinkt fantastisch (ben 4-pitter diesels gewend van bmw) en nodigt iedere keer weer uit tot optrekken. De banen ligger er nu wel wat vettig en vuil bij en het is wachten tot het wat droger is en er niet meer gestrooid wordt om er echt mee buiten te komen, maar tot nu toe is het één en al plezier.
De sport-ophanging is best wel hard en de run-flatbanden helpen daar ook niet bij. De wagen heeft van de verkoper net nieuwe achterbanden gekregen, maar ik had liever meer korting om er dan zelf nieuwe op te leggen, dan gingen de runflats er onmiddelijk van. Zoals ik al vaker gelezen heb is het stuur-gedrag niet ideaal door de banden. Spoorvorming en ongelijke wegoppervlakken willen wel de wagen graag sturen waardoor je moet gaan corrigeren. Ik ga er geen grote afstanden mee doen, de run-flats gaan er dus allemaal af zodra ik nieuwe voorbanden nodig heb. Misschien vind ik wel een set 18" ellipsoid velgen (ook standaard Z4 velgen) die er o zo lekker onder staan.
Ik update deze review naarmate de km's achter me gaan liggen. Maar met de nakende winter zullen dat er toch minder zijn dan verhoopt. Een winter zoals vorig jaar zou nu wel goed uitkomen.
excuses
- 119.800 km
Het was dan wel een zachte winter, maar er leek dit keer geen einde aan te komen. Ondertussen heb ik er reeds een paar (letterlijk) duizend km opzitten sinds mijn vorige post. Tijd voor een update. Ik zoek steeds excuses om een ritje te gaan doen. Jaarlijks rij ik zo'n 40.000 à 45.000km, maar de km's in de Z4 neem ik er maar al te graag bij.
Het is de derde wagen voor ons twee-persoonsgezin en puur als "speelgoedje" gekocht. Zo komt ie nauwelijks buiten als het regent en wordt ie niet gebruikt voor lange afstanden. Al let ik nu wel meer op de kwaliteit van de wegen die naar mijn bestemming lopen. Een betonnen wegdek probeer ik te vermijden waar mogelijk, want door de wel erg harde M-ophanging is het comfort dan ver te zoeken. Er zitten nog steeds runflat banden onder, wat ook niet bevorderlijk is voor het comfort. Dit gaan er deze zomer waarschijnlijk wel van....
Ik merk wel een groter verschil met de Z4 wanneer ie warm is of niet. Met mijn vorige wagens heb ik misschien niet zo veel van gemerkt of er niet veel op gelet. Alles is prima met een koude motor, starten gaat ook steeds zonder problemen, maar het gaat allemaal zo veel soepeler en vlotter eenmaal op bedrijfstemperatuur. Ook gaat ie wat stinken naar benzine als je wat te korte ritjes gaat doen (wordt gestart in een garage) zonder dat ie helemaal warm loopt. Ik zorg dat ik nu gewoon mooi een ritje maak alvorens naar de beenhouwer te gaan.
De kap gaat heerlijk vlot op en dicht, maar elke keer denk ik, hopelijk gaat de motor niet stuk. De vorige eigenaar hield de wagen naar verluid steeds in de garage, maar wat verstopte leidingen en water gaan de hydraulische motor soms goed tekeer, al heb gaat ie bij dus nog steeds heerlijk soepel. Sta je even stil, dan kan je de kap in minder dan 10sec open of dicht doen.
Ik ben 1m90, wat me wel de limiet lijkt voor deze wagen. Ik heb de stoel en stuur goed gepositioneerd, maar van mij mocht ie nog een paar cm langer zijn. Met de kap open gaat de wind goed door de haren. Als ik mijn hoofd 5cm intrek is er nauwelijks nog wind. Voor mij is autostrade met de kap open dus niet ideaal, maar misschien moet mijn vrouw dan maar rijden en kan ik er naast zitten :)
Afgelopen weekend heb ik zelf bekerhouders geplaatst (10min werk). Nu hebben die twee afdekplaatjes tenminste wel een functie. Maar ondanks alle vijsjes goed aan te spannen, rammelt er nu toch wel wat op een slecht wegdek. Ik zal nog wel eens uitzoeken hoe ik dat kan oplossen.
De radio werkt prima, voor de enkele keren dat ie aan stond. De 6-in-lijn klinkt me te lekker om de radio aan te zetten.
Ik vraag me gewoon af hoe ik moet reageren als ik een mede-Z4 op de baan tegenkom. Hoor ik te zwaaien of met de lichten te knipperen? Rijden met deze wagen lijkt als lid te zijn van een club.
Waar zijn de meetings nu? ;)
het eerste jaar
- 122.400 km
Het eerste jaar met de Z4 zit er ondertussen bijna op, en het was een goed jaar...
Bij de aankoop was er een aanmerking op het keuringsbewijs dat er rubbers aan de voorste ophanging bijna aan vervanging toe waren. Deze heb ik afgelopen zomer laten vervangen bij een bevriende bmw liefhebber en amateur-garagist. Hij heeft meteen ook de draagarmen vervangen, de afvoerleidingen uitgeblazen en de overige gevoelige punten nagekeken. Toen de wagen bij hem op de brug stond, bleek plots hoe slecht mijn voorste banden er aan toe waren.
Dit waren run-flatbanden die de vorige eigenaar blijkbaar zelf heeft verlegd. Ze waren schuin afgesleten, wat er op wijst dat ze langs achteren lagen (veel meer camber achteraan), maar hij had te eveneens kruiselings verwisseld waardoor ze in de verkeerde richting gemonteerd waren. Ze waren ook reeds aan het open-splijten, wat niet zichtbaar is als je de wagen niet op de brug zet of er onder kan gaan liggen. Achteraan lagen er nog redelijk nieuwe runflat banden... maar de runflats moesten er af. Vier nieuwe non-runflats en een uitlijning later is het rijgedrag veel stabieler en meer voorspelbaar. Er zijn geen krachten meer doorheen de stuurkolom op een oneffen wegdeg en de wagen trekt niet scheef bij spoorvorming of slechte stukken. Ik kan nu gewoon rijden met een paar vingers op het stuur, wat voorheen toch wat riskant leek.
Gecombineerd met de nieuwe ophangingsrubbers lijkt het wel een nieuwe wagen qua wegligging en durf ik in vlug bochtenwerk ook veel strakker in te sturen. Nu pas besef ik dat het initiële weggedrag echt niet correct was en ik vraag me af of de vorige eigenaar wel weet wat de wagen kan. De sportophanging voelt ook niet meer te hard, maar net goed. Nu mis ik zelfs een zelfde ophanging op mijn dagelijkse wagen.
kostprijs rubbers + draagarmen en werk en plaatsing nieuwe banden + uitlijning was zo'n €350... bij bmw zelf was dat waarschijnlijk een veelvoud
Ik zorg dat ik steeds ritten doe waarbij de motor mooi op temperatuur kan komen en trek meestal wel eens door wanneer op bedrijfstemperatuur. Na redelijk goed doorrijden en 5000km verder heb ik nog geen olie moeten toevoegen. Het was ook al een paar duizend km geleden eer de vorige eigenaar olie had toegevoegd of onderhoud had laten uitvoeren. Ik zal dus met een jaarlijks onderhoud voldoende hebben.
Ik heb een aantal rondritten gedaan met andere cabrio's en ook een z4-meeting. Qua prestaties zit de 2.5si erg dicht bij de 3.0i. Ook kreeg ik de opmerking dat de 2.5si eerder zeldzaam is... maar ik denk dat er eerder weinig te koop staan ipv rondrijden.
Bij fris/koud weer kan da kap ook gewoon open, de verwarming werkt uitstekend en ik heb nog geen zetelverwarming gemist... maar stiekem had ik het toch wel graag erbij gehad.
Verder mis ik een cruise control wat, maar vind ik de geluidsinstallatie super. Al moet ik wel zeggen dat de radio zelden op staat en ik meer geniet van het geluid van de zespitter. De radio is dus eerder voor langere stukken en niet de plezierritten.
Met winter in zicht ben ik nog aan het twijfelen of ik de Z4 uitschrijf tot aan het voorjaar en zo enkele honderden euro's uitspaar aan belastingen en verzekering... of toch stiekem ga rijden gedurende de winter. Maar misschien moeten er dan toch maar winterbandjes bijkomen. Verder twijfel ik nog over de aankoop van een hardtop, maar daar is geen haast bij.
conclusie... runflats op een Z4 e85/86 zijn bagger... de rubbers in de ophanging verslijten wat sneller door de harde m-ophanging, maar die moeten niet duur zijn om te vervangen... de zomer is te kort maar open rijden kan meer dan je denkt :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster 3.0si / Aut / Navi / Ellipsoid wheels / M-suspension / 265pk / ONLY 79980KM!
- 2006
- 79.980 km

BMW Z4 Roadster 3.0si Exclusieve M-Sporteditie Carbon Zwart /New England Imola Red M-Sportonderstel M-Stoelen
- 2007
- 161.901 km

BMW Z4 Roadster 2.5i Executive M-Sport Cruise Control Sportpakket Facelift Cruise Control 18 Inch Breedset Historie
- 2006
- 168.679 km