BMW M135i High Executive (2013) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | M135i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 70.200 km |
(Bijna) nostalgie
- 70.000 km
Introductie
Deze review schrijf ik op 26 december om 02:10 omdat ik niet kan slapen en er achter ben gekomen dat ik eindelijk fatsoenlijk op AutoWeek kan inloggen. Dit is dus een beetje uit de losse pols, so bare with me - ik zal proberen de review van tijd tot tijd te updaten.
Ik heb deze auto in november 2021 gekocht, als derde eigenaar. Het betreft een BMW M135i met handbak en (alleen) achterwielaandrijving - de combinatie die ik zocht.
De auto is door een Nederlandse BMW-dealer op verzoek van een klant bij een Duitse dealer ingekocht toen deze zo’n zes maanden oud was. Er zijn twee eigenaren geweest (op de Duitse dealer na), en zij hebben voor zover ik weet de auto als tweede of derde auto gebruikt. Ik ben een enorme zeikerd als het gaat om de staat van de auto (noem het perfectionisme of een (andere) afwijking), en heb dit exemplaar gekocht omdat deze er voor zijn leeftijd ‘perfect’ bij stond.
Reden voor aanschaf
Op het moment van aanschaf reed mijn vrouw een Audi van haar werk. Beter gezegd: ik reed daarin dagelijks naar kantoor (even los van corona) omdat zij vrijwel fulltime thuis werkt (de leaseauto wordt bij haar als onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket gezien - het is niet relevant wat je met de auto doet). Dat is zo’n 90 km enkele reis. Tegenwoordig doe ik dat nog steeds, maar dan met een Tesla Model 3. Daar kan ik ook nog wel een review over schrijven overigens…
Als tweede auto reden we een Volkswagen up! in de private lease. Vraag me niet waarom, maar destijds vond ik dat (private lease) een goed idee. Prima auto overigens. Die auto erbij was (en is nog steeds) niet nodig, maar wel handig voor het ophalen van ons zoontje bijvoorbeeld als het regent. En als het droog is.
Mijn ouders hebben ‘altijd’ BMW gereden. Ik ben zelf autoliefhebber (petrol head is wat overdreven) en wilde zelf ook ooit een keer zo’n auto rijden. Lees: zes-in-lijn met achterwielaandrijving. En handbak, want dat is stoer :).
Dat moest dan uiteraard een BMW worden, en wel de Z4 coupé (E86). Aangezien ik daar niet echt een mooi exemplaar van kon vinden (nog steeds op zoek trouwens, eventueel voor erbij), trok mijn aandacht naar de 1-serie. Een in mijn ogen niet zo’n mooie BMW. Echter, het bleek een logische keuze. Ik wilde namelijk een niet al te grote BMW met zescilinder (dat heb ik nou twee of drie keer gezegd, daar zal ik mee stoppen).
Ik zal de rest van deze introductie wat kort houden, want het wordt nogal een lang verhaal zo. Uiteindelijk kwam ik deze BMW tegen, Valencia Orange met beige leer (mooie combinatie - ik zal een keer een foto uploaden), full options (voor zover dat kan bij BMW), waaronder elektrisch bedienbare stoelen, stoelverwarming, schuif-/kanteldak en Harman Kardon. Als kers op de taart een M Performance pakket (bovenop de standaard ‘M’-uitvoering), dat volgens mij bestaat uit iets dikkere uitlaten, alcantara op het dashboard en wat carbon in het interieur. Omdat het af-fabriek is vind ik het mooi - ik vind het belangrijk dat alles origineel is (iets met dat perfectionisme misschien).
Hoe rijdt dat dan
We zijn aangekomen bij het daadwerkelijke onderwerp. Het is inmiddels 02:48 dus ik zal dit wat kort houden en later uitbreiden. Mocht je dit een anti-climax vinden: dat ben ik met je eens.
Hij rijdt zoals je van een kleine BMW verwacht. Hij is wendbaar, en goed geveerd. Eigenlijk veel comfortabeler dan ik dacht. Uiteraard is het onderstel sportief afgesteld, maar het is geenszins hard. Ik zou het juist heel uitgebalanceerd willen noemen. Van mij had het nog wel iets harder gemogen, maar dat geeft eigenlijk aan dat-ie met de huidige afstelling geschikt is voor dagelijks gebruik (incl. kind op de achterbank). Ik weet trouwens niet of hier nog een (zwaarder) sportonderstel op kon worden besteld destijds.
De auto is weliswaar inmiddels tien jaar oud, maar heeft natuurlijk ‘niets’ gelopen. Dan verwacht je dat alles functioneert en er (nog) niets kapot gaat. En dat klopt. Alles werkt - en de bouwkwaliteit valt in positieve zin op. Ik weet niet of er op bouwkwaliteit tegenwoordig wordt bezuinigd (dat lijkt soms zo, in algemene zin); dat gold in elk geval niet voor dit type 1-serie. Niet dat er geen harde plastics zijn gebruikt (dat had wel meer premium gemogen) - ik heb het vooral over hoe de deuren sluiten, de knopjes aanvoelen als je die gebruikt e.d.
Wel moet ik vermelden dat er iets is gesneuveld: volgens mij het inlaatspruikstuk (ik zal de factuur een keer checken). Dat heb ik bij de dealer laten vervangen (daar is hij ook in onderhoud trouwens), voor zo’n EUR 650. Volgens de dealer vanwege ouderdom.
Wat tegenvalt is het geluidssysteem, van Harman Kardon. Ik hoop dat het standaard systeem beter is, want dit is niets. Ik heb al moeite om naar Radio 1 te luisteren (en nee, dat komt niet door het motorgeluid). Misschien dat ik de instellingen moet veranderen, maar ik vind dat als alles op ‘standaard’ staat, er in elk geval naar te luisteren moet zijn.
Ik zal afronden (en later dit deel van de review uitbreiden), maar dat kan natuurlijk niet zonder de motor te benoemen! Die is in één woord geweldig. Dit was voor mij de voornaamste reden om deze auto te kopen, en de auto stelt op dit vlak niet teleur. Hij trekt vanaf 1750 toeren aan één stuk door (mede door de turbo uiteraard), en heeft echt een fantastisch geluid. Ik heb liever dat het geluid uit de motor komt dan uit de uitlaten, en dat gaat voor deze auto zeker op. Ik tank trouwens E98.
Als je een raceauto verwacht, dan is dat het zeker niet (vooral vanwege het toch wel comfortabele onderstel), maar als je nog een keer een fijne BMW wil rijden met een topmotor, dan zou ik deze zeker aanraden.
Mijn vrouw wil overigens een wat minder opvallende auto voor erbij. Mocht die er komen, dan houd ik deze BMW zeker aan, want van dit type auto kan ik nog lang geen afstand doen.
Verdieping
- 70.200 km
Ik had beloofd mijn review uit te breiden. Dat doe ik in etappes, waarvan dit de eerste is. Op dit moment is het onduidelijk hoeveel er volgen.
Allereerst dank voor de reacties die ik heb ontvangen. Ik heb geprobeerd op jullie te reageren maar omdat ik nieuw ben moeten mijn reacties blijkbaar eerst door de ballotagecommissie.
Een van de nadelen van deze auto is dat er geen water- of olietemperatuurmeter in zit (ook niet in de boordcomputer). Dat is bij een 116i misschien minder problematisch, maar bij een M135i vind ik dat vrij onhandig. Er zijn grotere problemen in het leven, maar ik vond dit het vermelden waard.
Ik rijd 90% van de tijd op de snelweg met deze auto - 's ochtends 100 km/h, 's avonds ongeveer 130 km/h. Dat levert mij sinds aanschaf een gemiddeld verbruik op van ongeveer 1 op 11.
Verder een aantal plus- en minpunten op een rij:
+ geweldige motor
+ degelijk gebouwd (voor zover ik dat kan beoordelen) (zie mijn opmerking hierboven)
+ airconditioning koelt goed en snel
- voorbumper (en voorruit) gevoelig voor steenslag
- geen water- of olietemperatuurmeter
- weinig beenruimte achterin (voor mij niet relevant als tweede auto, maar dit kun je geenszins een gezinsauto noemen)
Tot slot.
Ik lees soms reacties op deze site waarbij de voor- en tegenstanders van elektrisch rijden lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan. Echter, bij ICEVs en elektrische auto's is die tegenstelling er denk ik niet. Het zijn wat mij betreft twee werelden die op dit moment naast elkaar bestaan.
Wij rijden nu enkele jaren elektrisch (Tesla Model 3) en deze BMW. Beide auto's hebben voor- en nadelen. De kwaliteitsbeleving van de Model 3 (uit 2019) is wat mij betreft niet goed. Ook kan ik een aantal positieve kanten van de Model 3 benoemen.
Dat zijn echter eigenschappen die aan de betreffende auto (of het betreffende model) kunnen worden toegeschreven, maar ze zeggen vrij weinig over "elektrisch versus ICE". En over dat laatste gesproken: ook die concepten hebben beide voor- en nadelen, waarbij het ene concept in mijn beleving niet beter is dan het andere concept. Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen (al mag iedereen de ander proberen te overtuigen).
Elektrisch rijden vind ik heerlijk op de A2 waarbij ik 30 minuten niet met autorijden bezig hoef te zijn (en laadstress heb ik nooit gehad), maar op zaterdagochtend stap ik het liefst in de BMW om met mijn zoontje de wereld te ontdekken.
Uiteraard maakt elektrisch rijden de vakanties anders. Onze Model 3 (zonder warmtepomp) maakt dat we ervoor kiezen te overnachten op weg naar wintersport. Met de Passat (die mijn vrouw na de Audi "kreeg") konden we met één stop (niet voor het tanken overigens) naar Oostenrijk of Zwitserland rijden - en dat deden we ook (zonder kind). Nu staan we om de twee uur aan een bakje koffie. Het een was of is (wat ons betreft…) niet beter dan het ander.
Het is anders, dat wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.