BMW iX xDrive50 (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX xDrive50 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30.247 km |
KM-stand laatst | 45.277 km |
Hoe doet een iX50 het bij -31 Celsius
- 45.277 km
Na de BMW iX40 kwam de iX50
Na de positieve ervaringen met de volledig electrische BMW iX3 en iX40, toch besloten de iX40 om te ruilen voor een jong gebruikte iX50. De enige motivatie was de in sommige gevallen wat beperkte accucapaciteit, verder beviel de iX40 prima! Zou ik minder kilometers per dag rijden (vaak meer dan 300) dan was de 40 voor mij een perfecte keuze.
Inmiddels de iX50 2,5 maanden in bezit al weer ruim 15K kilometers gereden waaronder een barre winterse tocht naar Trondheim, met als uitschieter een temperatuur van -31 graden tijdens een zonnige dagtocht. Daarnaast een werkbezoek aan Noord Italië en Parijs en natuurlijk het gewone woon-werkverkeer.
Afschrijving
Om meteen maar het grootste (en enige) pijnpunt te benoemen: De afschrijving, die is echt duizelingwekkend hoog. Gelukkig heb ik mijn iX40 ook als demo gekocht waar in 5 maanden al ruim 30K van de nieuwprijs was afgeschreven toen ik deze aanschafte, helaas zette het tempo van afschrijving ook daarna nog even vrolijk door…
Deze enorme afschrijving is toch echt wel een negatief aspect van de BMW iX40 en iX50. Wellicht dat dit tempo van afschrijven na een jaar wat meer normaliseert, maar we zullen het zien… Dit beeld zie je overigens ook bij de Mercedes EQS en EQE. Hoewel deze Duitsers formidabele auto’s zijn krijg ik toch het idee dat de nieuwprijzen echt te hoog zijn ingezet.
Verschillen tussen de iX40 en iX50
De iX50 heeft een iets hoger uitrustingsnivo dan mijn vorige iX40, dit zijn de extra’s:
- Laserlicht
- Luchtvering
- Vierwielsturing
- Warmte werende voorruit
- Stoelventilatie
- 50% grotere accu
- 35% sneller laden
- 60% meer vermogen
Daarnaast heeft de auto een net iets andere kleur nu donkergrijs en de vorige was zwart.
Om de review een beetje compact te houden zal ik de belangrijkste verschillen benoemen en aangeven of ik de optie zou aanvinken bij aanschaf. Daarnaast heb ik nog wat bevindingen over het winterverbruik opgenomen.
Laserlicht
Het grootste verschil merk je tijdens het rijden met dimlicht. Doordat de lichten adaptief zijn, en specifieke zaken uitlichten en andere zaken juist wee niet is de licht opbrengst veel groter en lijkt het bijna alsof je overal met grootlicht rijdt, zonder dat tegenliggers knipperen. kortom erg prettig, en het maakt ’s avonds rijden veel minder vermoeiend.
Daarnaast is het bijzonder om te zien, dat vanaf circa 60 km/u het laserlicht elementen in de koplamp bij schakelen waardoor de lichtintensiteit en reikwijdte bijna verdubbelt: echt spectaculair.
Echt een verbetering tov de standaard led-lichten en zou de optie bij aanschaf zeker aanvinken.
Luchtvering
Dit was in het begin even wennen omdat ik altijd in eco modus rij en in deze stand is de vering wat soepeler, waardoor de auto wat minder strak aanvoelt dat de standaard schroefveren op de iX40.
Maar na enige gewenning rijdt het heerlijk en wordt vrijwel elk hobbeltje geabsorbeerd; wat een comfort.
Als je wat vlotter door de bocht gaar dan wordt de vering strakker en ligt de auto zeer strak op de weg en geeft veel vertrouwen.
Aanvankelijk stond ik wat sceptisch tegenover deze optie, maar na een aantal duizend kilometer ben ik het erg gaan waarderen en zou ik het deze optie wel aanvinken, uiteraard wel een beetje afhankelijk van de meerprijs, want de standaard vering is ook gewoon erg goed en comfortabel.
Vierwielsturing
Maakt de draaicirkel aanmerkelijk korter en thuis kan ik nu zonder een keer extra te steken in één keer in en uit parkeren. Maar ook zonder de vierwielsturing is het prima te doen. Maar gezien de meerprijs is dit niet een optie die ik zelf zou aanvinken.
Warmtewerende voorruit
Nog niet echt met felle zon gereden maar merkte in Italië wel dat het iets uitmaakte, zon voelt minder fel. Omdat de meerkosten beperkt zijn, zou ik de optie waarschijnlijk aanvinken.
Stoelventilatie
Het effect ervan heb ik nog niet kunnen merken omdat het niet echt warm is, maar ik heb wel het gevoel dat deze optie icm stoelverwarming voor iets betere vochthuishouding zorgt. Ik ben benieuwd naar de werking op een warme zomerdag.
50% grotere accu
Dit was voor mij de belangrijkste reden om de overstap te maken naar de iX50. En de 50% extra maakt het gebruik van de auto voor mij veel gemakkelijker en zorgelozer. Ik hoef zelfs in de winter nooit meer tot 100% te laden om mijn dagelijkse ritten te doen, en bij lange tochten naar het buitenland is het rekening houden met laadstops niet meer aan de orde: ik ben namelijk zelf degene die graag na 2,5 á 3 uur rijden een stop maakt. In de zomer was dat met de iX40 ook mogelijk, maar de grote accu met dito bereik maakt dat je nauwelijks meer nadenkt over waar je wanneer gaat laden.
Als je veel kilometers op één dag rijdt, en het lastig is om tussendoor even bij te laden, of je maakt veel lange trips naar het buitenland dan is de grotere accu wel erg prettig, maar niet persé noodzakelijk. Aanwezigheid van goede laadinfra structuur maakt ook veel uit.
Voor mijn zakelijke Noorwegen reis met veelal temperaturen fors onder het vriespunt is de grotere batterij echt wel prettig. Daartegenover staat dan wel weer dat de laadinfrastructuur in Zweden en vooral Noorwegen echt top is: zelfs in de kleinste gehuchten kom je Tesla superchargers en (veel duurdere)concurrenten tegen.
Wel een verschil is dat in Nederland de 11 kwh palen bij parkeerplaatsen veel meer aanwezig lijken te zijn. Waarschijnlijk komt dit omdat veel Noren thuis kunnen laden en er veel meer snelladers zijn. Zo staan bij een gemiddeld winkelcentrum al snel 20 tot 40 Tesla superchargers.
35% sneller laden
Ik vond de iX40 ook een prima laadsnelheid hebben, maar het gaat nu wel weer een stuk vlotter, en tot circa 70% zit je altijd boven de 100 kwh laadsnelheid. Tot 80% duurt ongeveer even lang, maar je komt bijna 50% verder met de geladen stroom.
Door de accu voorverwarming is de laadsnelheid ook met -20 Celsius bijna altijd maximaal. Merk wel dat bij als je Tesla Superchargers aanvinkt in de navigatie het voorverwarmen niet altijd start (concurrentie dingetje?). Dan even controleren en indien nodig even handmatig aanzetten.
60% meer vermogen
Van 325 pk naar 525 pk is leuk, maar het had van mij niet gehoeven. Ik ben niet echt een circuitrijder, maar rij wel graag door. De iX40 is al een hele snelle auto. Het grootste verschil merk je vanaf circa 60km/u dan accelereert de iX50 echt el een stuk sneller door, maar zoals gezegd, bij de iX40 was dat ook al meer dan toereikend. Ergo, een iX40 met grotere batterij zou voor mij ook prima zijn.
Verbruik: Wat doet al dat extra vermogen en gewicht met het verbruik in de praktijk?
Ik heb nog wat te weinig en onder vergelijkbare omstandigheden gereden om echt iets te kunnen zeggen over verschillen in gebruik. Maar ik als ik een aantal representatieve ritten met elkaar vergelijk lijkt het er op dat de iX50 circa 1 kw/h per 100 km afgelegde afstand meer verbruikt. Op een vrijwel windstille dag en een temperatuur van 12 graden, over een snelweg rit van ruim 100 km (snelheid van 105 km/u), verbruikte mijn iX40 17,5 kw/h per 100 km en mijn iX50 verbruikte in dat geval 18,4 kw/h per 100km.
De reis naar Noorwegen (4.279 km gereden) liet een heel ander beeld zien, mede veroorzaakt door vlot doorrijden in Duitsland en erg lage temperaturen in Zweden (gemiddeld -5 graden) en Noorwegen (gemiddeld tussen de -10 en -20 graden celsius overdag). Gunstig voor het verbruik zijn dan weer lage snelheden in Noorwegen.
Over de gehele reis lag het gemiddelde verbruik op 26,6 kw/h per 100 km.
Kun je met een iX50 rijden als het -31 graden vriest?!
Qua temperatuur was de tocht over de hoogvlakte van Lillehammer naar Trondheim zowel heen als terug spectaculair laag: heen -28 Celsius en terug bizarre -31 Celsius rond het middaguur(zie foto). Ondanks een snelheid van maximaal 90 km/u over besneeuwd en be-ijsde wegen resulteerde dat in een gemiddeld verbruik van 29,7 kw/h over een afstand van 354 km. Als je de auto even parkeert en alleen de verwarming aan laat staan, zie dat dit alleen al rond de 7 á 9 kw/h kost om de auto op temperatuur te houden.
Verder heeft de auto geen enkele moeite met de temperatuur. Alles blijft normaal functioneren en ook de temperatuur van het interieur blijft ondanks de eco-stand behaaglijk op de ingestelde 21 graden.
Wel bevroor tijdens deze rit de ruitensproeier installatie, ik vermoed dat een deel van deze installatie niet verwarmd is (schijnt bij de Mercedes EQS wel zo te zijn). Bij het eerstvolgende tankstation trof ik een nieuwe Volvo XC90 met hetzelfde euvel. Toen samen maar ruitensproeier vloeistof gekocht die bestand is tegen -30 Celsius… en dat werkte prima (na ontdooid te zijn in een parkeergarage).
Ondanks, of dankzij het forse gewicht van de auto is de wegligging in combinatie met de Goodyear 235/60R20 winterbanden en vierwiel aandrijving prima, en heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat de auto last heeft van de gladde wegen. Maar zoals gezegd, ik gedraag mij niet echt als Max Verstappen, maar rij wel door.
Kortom erg tevreden met de aanschaf, maar hoop wel dat de afschrijving nu een beetje begint te normaliseren… Wens jullie veilige kilometers en zie uit naar jullie reviews!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.