BMW iX M60 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX M60 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Waarom heeft iedereen het fout ?
- 1.000 km
Rare titel misschien, maar als je de 101 reacties op de rij-impressie van de BMW iX M60 hier op Autoweek leest, dan is dit wel zo'n beetje de meest negatief beoordeelde auto op heel Autoweek. En toch heb ik er één gekocht.
Je zou denken dat ik er behoorlijk spijt van zou moeten hebben. Een beetje spijt heb ik er ook wel van. Maar dat ligt niet aan de auto. Maar aan het moment van aanschaf. Ik bestelde de auto in Oktober 2022 en moest toen rekening houden met een levertijd van 1 jaar. Als ik tenminste een goede prijs wilde. Aangezien ik nog een best acceptabel vervoermiddel had heb ik er toen maar één besteld.
Ik kreeg in de zomer van dit jaar bericht dat de auto eind Augustus geproduceerd zou worden, en dus wat eerder zou komen. En verkocht toen in Juli mijn 2021 M3 Competition, en ging om te overbruggen 6 weken in een Tesla Model 3 die ik over had rijden. Om te wennen aan een EV. Die Model 3 beviel eigenlijk best goed. Zelfs zo goed dat ik dacht : waarom heb ik eigenlijk zo'n dure BMW besteld.
Begin September kreeg ik te horen dat mijn auto was geproduceerd, maar er bleek een probleem met ontbrekende onderdelen te zijn door een fabriek in Slowakije of Slovenie die was afgebrand half Augustus. Dus helaas heeft de auto nog 3 maanden ergens in een weiland bij de fabriek op onderdelen gewacht. En inmiddels daalden de prijzen voor EV's zodat ik eigenlijk a la minute een iX M60 uit voorraad zou kunnen krijgen voor dezelfde prijs als waar ik al een jaar op aan het wachten was.
Maar die hadden allemaal niet het prachtige Castanea rood-bruine leren interieur. Die de mijne wel had.
De week voor kerst kwam hij dan eindelijk. Mijn iX M60.
Een waardeloze auto als je de reacties op Autoweek mag geloven. En daarom ook de titel. Iedereen heeft het HEEL HEEL HEEL HEEL erg fout.
Dit is een geweldige auto. Die alles in één auto verenigd wat je maar kan wensen. Subliem comfort. Dit was voor mij de hoofdreden om mijn M3 weg te doen. De echte M3 en niet de Tesla Model 3. De echte M3 was best acceptabel qua comfort. Op goede gladde wegen. Maar op slechte stukken asfalt was het toch echt niet best. En ik ben nu de 50 gepasseerd en verlang toch iets meer comfort.
De iX biedt niet iets meer comfort, maar het meeste comfort dat ik ooit heb mogen genieten. En levert daarbij prestaties die gewoon op M3 niveau liggen. En heeft een prachtig afgewerkt interieur dat toch nog net een stukje hoogwaardiger aandoet dan mijn BMW M3. En zeer veel hoogwaardiger dan een Tesla Model 3. Alhoewel ik best tevreden met die Tesla was, was na 1 minuut iX voor mij 100% duidelijk dat dit absoluut een heel ander niveau is dan een Tesla. En weliswaar 3 keer zo duur als een Model 3, maar ook zeker zijn meerprijs waard.
Ik denk dat je een iX M60 eerder moet zien als een discount Rolls Royce Cullinan, dan als een te duur alternatief voor een Tesla. Leuke auto's die Tesla's maar als je budgettair niet beperkt bent wil je toch echt wat anders.
Negatief aan de iX : misschien het verbruik dat me toch een beetje tegenvalt. In de Tesla Model 3 zat ik rond de 16 kWH/100 km en bij de iX rekende ik eigenlijk met zo'n beetje 50% meer. Helaas is de realiteit momenteel zo rond de 30 KwH/100 km. Maar het was ook nogal stormachtig deze week.
En het verbruik boeit me eerlijk gezegd ook niet zo.
Ik heb ook geen EV gekocht vanwege milieu of kosten overwegingen. De reden dat ik een EV wilde is de enorme soeplesse en direkte kracht van de elektromotoren.
En dat is iets dat je bij een iX M60 in elk geval altijd krijgt.
Dus ik ben 100% happy en tevreden met mijn elektrische monster. En ik vindt hem nog mooi ook eigenlijk.......
Foto´s toegevoegd
- 1.000 km
Foto´s toegevoegd nu. Autoweek vind de voorkant waarschijnlijk niet al te mooi want in de foto daarvan boven de review wordt de helft afgesneden. Maar goed we moeten het daar maar mee doen.
Dan nog een paar opmerkingen over de keuze voor de iX M60. Waarom een iX ? En waarom dan een M60 ?
Ik wilde graag een EV omdat die gewoon erg lekker rijden. Opladen en zo is in mijn situatie geen enkel probleem dus als je dan gewoon de lekkerst rijdende auto wil, kom je m.i. gewoon bij een EV uit. En ik wilde graag een forse SUV. Dan blijft er eigenlijk niet zo heel veel over : Audi Etron, Mercedes EQS SUV(de EQE was er vorig jaar ten tijde van het bestellen nog niet), Tesla Model X, en dan dus de BMW iX.
Audi Etron vindt ik mooi, maar is zeer inefficient, en al te lang op de markt.
Mercedes EQS SUV is wel een erg groot slagschip, en te groot voor mij. Tesla Model X heb ik niet eens overwogen want Tesla is me kwalitatief toch wat te dubieus. Dus blijft eigenlijk de BMW iX over : nieuwer en moderner en efficienter dan de Audi, en voor mij is het uiterlijk geen reden om hem te laten staan.
Dan waarom een M60, en niet gewoon een 40 of een 50 ?
Eigenlijk is de IX die je wilt een iX 45. Maar die bestaat (nog) niet. Een IX met een accu van zo ongeveer 95 kWH en ongeveer 400 PK vermogen.
Als die er was geweest had ik die besteld. Want ik heb geen 619 PK nodig in een SUV.
De iX 40 heeft een te kleine accu. En valt daarom af.
Dan de iX 50. Die is eigenlijk prima en had ik ook willen hebben. Snel en krachtig genoeg en de grote accu. Alleen op het moment dat je een 50 een beetje gaat aankleden met opties wordt het prijsverschil met een M60 kleiner en kleiner.
En op de iX 50 is luchtvering - die eerder standaard was - niet meer leverbaar, en - voor mij nog belangrijker - de achteras besturing is eveneens niet meer leverbaar op de iX 50. Beide zaken zijn standaard op de iX M60. En zeker die achteras besturing is op een grote auto als de IX toch wel echt een must voor mij.
Dus dan kom je uit bij de M60. Na wat extra korting tov de iX 50 is het prijsverschil nihil en zou iedereen de M60 kiezen.
1 jaar verder
- 25.000 km
Inmiddels ben ik 1 jaar en 25000 km verder met mijn iX M60. Hoe heeft de auto het gedaan en hoe is ie bevallen ? Zou ik hem nog een keer kopen met de kennis van nu ?
Problemen : zoals verwacht en conform ervaringen met eerdere BMW's geen problemen gehad. Maar dat mag natuurlijk ook eigenlijk niet bij een auto in deze prijsklasse.
Verbruik : gemiddeld over het hele jaar 2024 volgens de app 26 kWH/100 Km. Dit is eigenlijk best netjes voor een > 2600 kilo tank met meer dan 600 PK. De BMW app geeft ook maandelijks aan wat het verbruik van de community (ik neem aan hetzelfde model auto in dezelfde omgeving) is : ik zit hier het hele jaar zo binnen +/- 4 % van het community verbruik, dus het cijfer van 26 kWH/100 KM is behoorlijk representatief. Op zich netjes maar in de winter - dat is nu - is het helaas aanzienlijk hoger en kan het zelfs bij korte ritjes met voorverwarmen oplopen tot zo'n 50 KwH / 100 km. En dan ben ik blij dat ik niet voor de IX 40 met de kleine accu heb gekozen.
Plussen :
- Ik ben redelijk verwend qua auto's die ik heb mogen rijden, maar ik heb nog nooit een auto gereden die als dagelijks vervoermiddel in de buurt komt van dit apparaat. Ik zou ook echt niet weten wat beter is dan deze iX. De auto is extreem comfortabel, stil, krachtig en ligt als een blok op de weg.
Dit zal wellicht ook gedeeltelijk komen doordat het ding bijna 2700 kilo weegt, maar op de snelweg als het regent en waait ga je deze auto echt waarderen. Je merkt er namelijk bijna helemaal niets van, en de auto rijdt alsof hij op rails rijdt.
- Driving assistant professional / zelfrijdende funkties. Ik kom net terug van een reis naar Oostenrijk en heb daarbij zeker > 80% van de tijd de auto zelf laten rijden en sturen. Werkt fantastisch en betrouwbaar. De eerste keer dat ik vertrouwen heb in zo'n systeem. Geweldig. Ook zeker in de file. Gewoon niets hoeven te doen. De auto regelt het. Ja ik weet dat ook andere merken dit hebben (voor veel minder geld), maar de manier waarop het in deze BMW werkt is superieur. Veel beter ook dan in mijn voorgaande recente BMW's
- Een algemene EV-plus die voor alle EV's geldt is het voorverwarmen en koelen van het interieur waardoor nooit meer ijs gekrabt hoeft te worden, of in een bloedhete auto ingestapt te worden. Super.
- Een andere algemene EV-plus die voor de meeste EV's geldt is de kracht, soeplesse, en de manier waarop de elektromotoren altijd direkt reageren. Geweldig.
- Bowers en Wilkins 1600 W audio installatie. Is standaard op de iX M60 en op de andere versies een optie van rond de 5000 Euro. Zou ik dat er voor betalen : Nee. Maar ik ben wel blij dat het erop zit. Ik zit regelmatig alleen in de auto en kan hem dan lekker hard zetten. Super.
Dan komen we bij de minnetjes :
- De middenconsole en de binnenkant van de deurgrepen aan de portieren voelen te hard-plastic aan voor een auto in deze prijsklasse
- De hoedenplank rammelt af en toe iets op slecht wegdek bij koude temperaturen. Mag niet in deze prijsklasse.
- Dan een algemeen EV minpunt. Range. In de winter met name. Deze über EV heeft een accu van 110 kWH brutto / 105 kWH netto. En toch kom ik in de winter bij korte stukken er niet eens 300 km ver mee bij laden tot 80 %. En aangezien je hem ook niet helemaal leeg wilt rijden moet ik effektief om de 200 km laden in de winter (zeg maar tussen de 15 % en 80 % accu). En stel je eens voor dat ik de iX40 had gehad met een 75-80kWH accu. Dan ben je helemaal altijd aan het laden. Dit vindt ik toch wel een dingetje. Nu kan ik laden op mijn werk en ook thuis. Dan maakt het allemaal niet zoveel uit en is het niet bezwaarlijk. Maar stel eens dat ik dit niet zou kunnen. Dat ik een paar honderd meter moet lopen om een laadpaal te vinden. Die dan ook nog eens bezet kan zijn of het niet goed doet. Dat zou toch wel erg bezwaarlijk zijn.
Maar goed in mijn situatie past mijn eerste EV prima, en er komt ook geen auto met verbrandingsmotor meer voor mij. Want de primaire reden voor mij om een EV te willen is het superieure aandrijfconcept : soepel snel stil en krachtig. Daar komt zelfs de 510 PK 6-cilinder van mijn M3 niet bij in de buurt. Dus voor mij : ééns EV altijd EV.
Maar ook een beetje noodgedwongen. Want nu komen we bij het grootste minpunt. Wat pas een minpunt wordt als ik de auto zou verkopen. Wat ik om die reden ook zeker de eerste 4 jaar niet ga doen. Het grootste minpunt heet restwaarde. Dit is een über EV. Kataloguswaarde ca. 150.000 Euro. Nu heb ik er dat bij lange na niet voor betaald. Tigduizenden Euro's minder gelukkig. Maar dan nog. Als je ziet waar dit soort über EV's momenteel voor worden aangeboden dan schrik je wel. Dit geldt voor de Porsche Taycan, maar ook zeker voor de top-specificatie BMW iX versies. Ik zag 2 weken terug een 2-tal IX M60 van 1 jaar oud met allebei ca. 3000 km op de teller (dealer-demo's) aangeboden voor rond de 85000 Euro. Als je zo'n auto kan kopen voor een dergelijke prijs : DIREKT DOEN WANT HET IS EEN GEWELDIGE AUTO !!!!! Maar zou ik hem nieuw nog opnieuw kopen ??? Ja hoor maar dan graag nog voor ca. 10000 Euro minder dan ik 1 jaar terug betaalde. Maar goed dat is wijsheid achteraf. Ik hoop in elk geval nog een jaar of 4 in deze geweldige auto te kunnen doorrijden en zal jaarlijks een update doen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.