BMW 125d (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 125d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
En zo is diesel wél leuk
- 18.000 km
Een nieuwe werkgever, een nieuwe auto. Voor velen herkenbaar: De vorige auto beviel super, maar als zakelijk rijder heb je niet altijd de keuze hem mee te kunnen nemen, of het is een bewuste keuze voor iets nieuws te gaan.
Mijn autohistorie is als volgt:
- VW Polo 1.4 (85PK benzine)
- Citroën DS3 (120PK benzine)
- Ford Galaxy (140PK diesel)
De Galaxy was een tijdelijke wagen, en tevens een goede manier om eens voor een langere periode met diesel te rijden, wat ik sinds mijn rijlessen niet meer heb gedaan. Echt langzaam was hij niet te noemen, maar de DS3 was duidelijk vlotter. Koppel had het blok wel, maar het kwam er pas rond de 1900 RPM in, en wanneer vermogen gevraagd was, was het altijd voor mij ook na een paar maanden nog immer een raadsel of terugschakelen nu sneller was, of toch maar doorhalen in de toeren. Een eigenschap die me niet beviel, zeker niet in combinatie met een trage gasrespons. Dat moest anders.
Kijkende naar een nieuwe auto had ik eigenlijk vooral oog voor de Volvo V40, een erg mooie auto, met heerlijke 5 cilinder diesels, wat een pracht geluid brengen die voort! Een verademing als je gaat dieselen. Echter, bij een proefrit viel de 1.6d vooral op als niet vooruit te branden op de snelweg. Voor in Nederland nog acceptabel, maar met 95% van de KM's in Duitsland een afknapper. Middels Youtube beelden viel me ook al op dat de 177 D4 PK's lang niet zo snel waren als de 184 120D PK's. BMW kwam in the picture, en na een proefrit was ik om. De ergonomie was nét wat beter, de navi en de bediening er van was veel beter, de (sport) stoelen boden meer steun. Het voelde gewoon goed.
Omdat het budget het toe liet viel de keuze op een 125d. Gewoon, omdat het kan. De belofte van de twee turbo's sprak me enorm aan: Het koppel van een diesel, de powerband van een benzine. 218 PK en 450 Nm op de achterwielen. Sneller dan het meerendeel op de weg, zelfs in Duitsland.
Wat opties betreft zit er het volgende op:
- Xenon verlichting (+ adaptieve belichting)
- Oyster leder sportstoelen
- Houtinleg
- 17" Turbinevelgen
- Midnight Blue metallic lak
- Navi professional
- Harman Kardon geluidssysteem
- Schuifdak
- M-Sportonderstel
- M-Sport stuurwiel/schakelpook
- Variable Sport Steering
- Overige zaken als opbergpakket, PDC, climate control, dimmende binnenspiegel
Een wagen zoals ik hem eigenlijk alleen maar kon dromen. Ondanks dat lijkt DAB+ me nog wel wat, en had het wel handig geweest om niet over de verwarrende optie van "aanpassende cruise control" heen te lezen, waardoor ik nu met enkel een limiter zit.
Van voorpret was weinig sprake, na 4 weken werd de auto onverwachts geleverd. Het moest maar... Wat een verademing in vergelijk met de Ford! Eindelijk weer een auto waar ik echt lekker in zat, met goede muziek. Daar de stoelen in de Ford niet echt naar wens waren had ik daar het meest naar uit gekeken. Ik kan die ook een ieder aanbevelen. De gewone BMW stoelen zijn niet slecht, maar qua verstelbaarheid en ondersteuning laten ze te wensen over. De elektrische lendesteun is echter niet aan mij besteed. Deze heb ik besteld vanwege de lange ritten, waarbij ik zeker wilde zijn goed te zitten, maar eigenlijk is hij voor mij overbodig.
Wat rijden betreft is de auto een genot. De limiet van 1500 km lang hooguit 150 rijden is ook een regelrechte straf. Bij dit model kunnen ze eigenlijk de Eco-Pro modus het beste verplichten voor de eerste periode, want in comfort zit je zo aan de 180, om over de sport modus maar te zwijgen.
Ondanks dat ik tijdens het inrijden al een idee kreeg van wat er onder de motorkap lag, blijft het me verbazen: Wat een beul van een diesel! Hoewel, een "beul" doet vooral denken aan botte kracht. De souplesse van het blok is bizar, de krachtopbouw een toonbeeld van finesse. Enkel het geluid is niet om over naar huis te schrijven. Maar op de snelweg blijft dit dusdanig op de achtergrond, dat het hem snel vergeven is.
Ter illustratie: In de stad kan je in comfort modus eenvoudig met het verkeer mee komen door bij de 1550 RPM op te schakelen, waarmee je tussen de 1050 en 1550 ridjt zonder kracht tekort te komen. Bij rustig rijden in Eco Pro loop je echter het risico de boel op te houden bij het stoplicht, hetgeen bij mij onder asociaal weggedrag valt. De Sport modus resulteert overigens in een onbehouwen lancering. Leuk als je als eerste bij het volgende rode licht wilt staan, of de vorige groene golf mee wilt pakken, maar comfortabel voor de bijrijder is het niet.
Eenmaal op de buitenweg is de auto zelfs in zijn 6 echt vlot. Het koppel doet daarin zijn werk goed, ook bij 80 km/h. Vanaf 67 km/h kan je overigens comfortabel in zijn 6 rijden. Minder dan 1100 toeren in zijn 6 doet het blok geen plezier. Moet er echt vlot ingehaald worden, dan kan er altijd naar de 4 worden teruggeschakeld, wat resulteert in een krachtexplosie die elke inhaalactie tot een peulenschil maakt.
Op de snelweg valt vooral op hoe hij zonder enige moeite in z'n 6 van de 150 naar de 220 toe trekt, wateen lekkere cruise snelheid is voor de auto. Van 220 tot 245 doet hij iets langer over, ondanks dat het eigenlijk ook nog vrij moeiteloos gaat, en je hem duidelijk in voelt houden eens hij z'n topsnelheid heeft bereikt.
Zoals eerder gesteld, het is een formidabel flexibel blok, met z'n piekvermogen hoog in de toeren. Je weet waar je aan toe bent, en kan hem dus rijden als een benzine, indien je voor sportief gaat, maar ook als diesel, om gewoon op het koppel mee te komen.
Tot zover hetgeen dit model uniek maakt.
Wat er verder enorm bevalt aan de auto is het onderstel. Het is voor mij perfect in balans, en zou niet harder moeten zijn. In bochten is hij scherp, en geeft het meer dan genoeg vertrouwen. RWD maakt het feest compleet, en met een regenbui wil de auto zich in Sport+ zeker wel laten verleiden tot een stapje opzij. Het gewone onderstel deed de neus net iets teveel duiken in bochten en opritten, wat me niet beviel. De 17" velgen staan hem prachtig, en ik zou ze ook niet groter willen hebben, om niet het laatste beetje comfort weg te nemen.
Het sturen voelt kunstmatig aan, een veelgelezen kritiekpunt, maar het is wel precies. De sport stand is ideaal bij hoge snelheden, maar bij rustig cruisen houd ik het liever op comfort, wat gelukkig niet te licht is.
Het Harman Kardon geluidssysteem is erg mooi in balans. Tot mijn verbazing kan er enkel Treble en Bass worden ingesteld, maar in feite is het genoeg voor mijn eisen, het klinkt immers van zichzelf al echt enorm goed. Het hifi systeem van Citroën bood net wat meer "oempf", maar het H&K systeem is duidelijk beter in finesse, en zet je het harder, dan valt ook direct het verschil in kwaliteit op. Een genot!
Zijn er dan geen nadelen? Jazeker: De auto laat zich te makkelijk verleiden tot hoge snelheden. Met de DS3 was het vanaf de 150 al leuk, boven de 170 ging je voor je gevoel goed hard, ondanks dat hij ook met 190 nog zeer stabiel was. Met de 125d gaat het voor je gevoel pas bij de 220 echt hard. Zelfs de topsnelheid voelt nog comfortabel aan. Een machtig gevoel, maar het geeft geen spanning, zeker niet omdat er een rustige diesel onder de kap ligt. Het verbruik ligt overigens op 1 op 15.7 volgens de boodcomputer. Naar mijn mening echt heel netjes. De DS3 presteerde namelijk 1 op 10 bij dezelfde trajecten (stad + Autobahn met vrije snelheid). Voor een auto die dan 300kg zwaarder is en veelal op hogere snelheden rijdt valt het me niet tegen.
Verder is het enige échte nadeel wat ik heb kunnen vinden dat de openingen bij de kofferklep vuil doen ophopen. Denk aan bladeren enzo. Verder is het een fantastische machine.
Duitse degelijkheid?
- 60.000 km
Met 60.000 km op de teller is het tijd voor een update, er valt immers genoeg te schrijven.
Kort na de eerste grote beurt doken de eerste twee problemen op:
- Het leder raakte zijn kleur kwijt op de wang waar ingestapt wordt
- De motor begon te klinken naar een koude 1.9 TDI
Het lederprobleem was merkwaardig, omdat er relatief weinig in- en uitgestapt wordt vanwege de vele lange afstanden. Daarnaast veegde ik de kleur van het leer af terwijl ik er het met BMW Lederpflege aan het verzorgen was.
De motor was ook opeens een stuk luider geworden bij 90% van de ritten. Met het commentaar van een mede Autoweekbezoeker in gedachten ben ik direct gaan kijken of het iets met de bekende kettingproblemen te doen heeft, maar het geluid was dusdanig anders dat het minder dringend leek. Het geluid uitte zich als een erg sterk, rauw, agrarisch gekletter vanaf de 1300 toeren. Op snelwegtempo was er weinig meer van te merken.
Bij de 50.000 km vielen de speakers in de rechter deuruit. Eerst bij 50% van de ritten, later permanent. Het betreft hier het verder overigens fantastisch klinkende Harman Kardon systeem. Door de balans wat naar rechtsachter te zetten viel dit nog wel op te vangen tot de 60.000 beurt, die de auto graag al bij 57.000 wilde hebben.
Een paar duizend kilometer voor de beurt dook op de snelweg de melding "Drivetrain issues, continue the journey at moderate speed. Full performance not available. Have the problem checked by service."
Voor een screenshot (niet zelf gemaakt) verwijs ik naar de volgende link:
http://i900.photobucket.com/albums/ac201/rdsh/IMG_3516_zpsd8e20d62.jpg
Het probleem dook op als het gas bij 130 nog werd ingetrapt, ook als gewoon in z'n 6 op koppel werd geaccelereerd. Geen leuk vooruitzicht met nog zo'n 1000km te gaan in dat weekend. Het gereduceerd vermogen was niet te bemerken, maar desondanks voorzichtig aan gedaan. Op de terugweg naar München nog één keer de melding gehad (daar waar hij voorheen herhaaldelijk werd getoond) en de auto dus toch maar de sporen gegeven, aangezien het probleem niet verder reproduceerbaar leek te zijn.
Van het bovenstaande is melding gemaakt bij de dealer. Het leer moet nog worden bijgekleurd worden, de speakers doen het inmiddels weer als vanouds. Wat betreft de aandrijfproblemen heeft de dealer echter niks merkwaardigs kunnen vinden. Er zijn twee blikjes dieseladditief gegeven om de motor te helpen zichzelf te reinigen. Ik was sceptisch, temeer omdat ondanks de stadsritten de snelwegritten toch zouden moeten voorkomen dat er werkelijk vervuiling optreedt door een te lage verbrandingstemperatuur. Nu 2000 KM verder moet ik toegeven dat de motor een stuk rustiger loopt, voor mijn gevoel bijna benzine-achtig. Zelfs koud is hij uiterst beschaafd, een verademing! Of daarmee ook de drivetrain-issues melding definitief tot het verleden behoort is nog even afwachten. Dat wordt wel weer getest bij de volgende grote rit, dan eventueel weer met de zomersloffen er onder.
Valt er dan niets positiefs te melden? Zeker wel, de auto rijdt nog altijd heerlijk en het 25d blok is voor een veelrijder echt een droom. De boordcomputer geeft een gemiddelde van ruim 1 op 15 aan over de afgelopen 60.000 km. Onder Nederlandse omstandigheden is 1 op 20 echter goed haalbaar, daar ik zelden op provinciale wegen rijd en op de lange afstand 130 km/h eerder mijn gemiddelde is dan de gereden topsnelhed.
Het geluidssysteem is nog steeds een genot, DVD-audio klinkt ook erg goed. Al verbaaste het me wel dat het 5.1 signaal over de front speakers wordt gezonden. Het geeft een mooi breed en ruimtelijk geluidsbeeld, maar geen surround ervaring. Na de eerste grote beurt is iDrive ook flink vlotter geworden. Een tweede update zal echter niet volgen, aangezien de leasefirma dit niet wil betalen. Persoonlijk vind ik het te schofterig voor woorden dat met een installatie die voor ruim 3000€ op de lijst staat er na nog geen twee jaar reeds ruim €200,- voor een kaart- en softwareupdate wordt gevraagd. Je mag verwachten dat dit bij de Navi Professional prijs zit inbegrepen, op z'n minst gedurende de leaseperiode. Vrekkigheid ten top dus.
Verder is er nog geen kraakje te bespeuren en zitten de stoelen nog altijd fantastisch. Aangezien de ruimte geen issue is, kan ik me geen betere C-segmenter als kilometervreter voorstellen, even los van de prijs natuurlijk. Of ik er privé één zou kopen is echter wel de vraag, de betrouwbaarheid heb ik inmiddels van 5 naar een meer realistische 3 sterren gezet, ik hoop dat het bij een volgende terugblik naar 4 gezet kan worden.
Eén ding wat ik ook graag anders zou zien zijn de winterbanden. 16" Alpine 4's doen een grote afbreuk aan het rijcomfort. In de lease ga ik er geen grote meerprijs voor betalen om van de snelheidsbegrenzing af te zijn en een significant betere bochstabiliteit te hebben, maar voor een privé wagen zou ik me niet dusdanig beperken. Dat is werkelijk zonde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.