BMW 120d xDrive High Executive (2015)

autoreview

BMW 120d xDrive High Executive (2015)

Signalement

Uitvoering120d xDrive High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe BMW 120d Xdrive met automaat

  • 1.500 km

Opmerking. De nieuwe 120d xdrive met automaat (2015) is nog niet in de databank van Autoweek opgeslagen. Daarom moest ik noodgedwongen het "oude" model selecteren (handgeschakeld).

Inhoudsopgave
- Inleiding
- Keuze
- Kosten en uitvoering
- Ruimte
- Eerste rijervaring ( 1000 km)
- Boordcomputer en Infotainment systeem
- Verbruik
- Waarderingen in sterren: toelichting


Inleiding
Afgelopen januari was het een belangrijke maand voor de Zwitsers en voor Nederlanders wonende te Zwitserland zoals ik. Waarom ? Omdat de vaste ondergrens voor de Zwitserse frank werd losgelaten.
Met als gevolg dat de Zwitserse frank bijna 20% meer waard werd. Anders gezegd, alle produkten uit de EU werden plotsklaps bijna 20% goedkoper.
De situatie begin Januari was zo dat mijn „oude“ BMW 123d met 190‘000 km uit 2010 nog prima in orde was en ik van plan was deze auto tot ca. 300‘000 km door te rijden. zie ook uitgebreide recentie van de 123d. Een wens voor de toekomst was bij ons ook een tweede auto.

Door de koersdaling waren in een klap echter alle nieuwe auto’s veel goedkoper. En omdat onzeker was of dit zo zou blijven, besloot ik na enig wikken en wegen in febuari een nieuwe BMW te kopen. Dat laatste stond voor mij vast omdat ik erg tevreden was over de Einser. Daar de 123d nog in zo’n goede staat is, behouden wij deze als tweede wagen. Zo konden we twee vliegen in één klap slaan.

Keuze
Nadat het besluit gevallen was, bleef de vraag, welke motorisering. De 123d heeft een fantastische motor, maar ik kende ook al de 20d motor van een kennis die een 520d gekocht had afgelopen jaar en dat vond ik een prima alternatief. Wel minder beleving dan de dubbele turbos in de 123d maar daarentegen een stuk stiller. En in prestaties nauwelijks minder. Toch viel mijn oog wel op de 125d, de natuurlijke opvolger van de 123d. Ook twee turbo’s, geen turbogat, en heel diesel ontypisch, het rîjdt fantastisch boven de 3‘000 toeren. Meer dan 220PK. Jammiejammie.
Een paar andere punten waren echter ook op mijn wensenlijstje gekomen de afgelopen jaren.
- Automaat. Komfortabeler in de file.
- 4WD. Elk jaar had ik wel een paar vervelende momenten dat ik of vast zat in de sneeuw of een bijna ongeluk tijdens gladde en sneeuwrijke dagen. In tegenstelling tot Nederland rij je in Zwitserland meestal naar boven of naar beneden, niks is vlak en als het dan glad is, zit je snel in de problemen met achterwielaandrijving.
- Stoel- en stuur verwarming. Met het klimmen der jaren wordt comfort belangrijker. De winters zijn hier vaak toch kouder dan in Nederland en met minus 10 graden in de auto stappen is niet erg aangenaam. Standverwarming is helaas niet mogelijk, behalve dan als aftersales.

De 4WD drive (xDrive bij BMW) is alleen bij twee modellen verkrijgbaar, de 118D en 120D. Nu moest ik konkreet gaan kiezen tussen 125d met achterwielaandrijving of 120d met 4WD.
Het is de 120D Xdrive geworden. Met in mijn acherhoofd dat als ik lekker wil schakelen en sportief wil rijden, er altijd nog een biturbo diesel op de parkeerplaats staat. En met de vernieuwde motor heb ik 190pk en 400NM koppel beschikbaar, dus pret ook hier gegarandeerd.

Kosten en uitvoering
Kosten. Doordat de auto’s zo goedkoop, in Zwitserse Franken wel te verstaan, zijn geworden kon ik hem lekker aankleden en toch een 8‘000 Franken sparen. In 2010 betaalde ik voor de 123d 33‘000 euro of CHF 50‘000 Franken (Wissekoers ca 1.50 in 2010). Nu bestelde ik voor een kleine 40‘000 Euro -maar voor mij dus "slechts" CHF 42.000 (Wisselkoers februari 2015 1.04 ) - de nieuwe auto. Het lijkt wel een Houdini truuk: een veel duurdere auto veel goedkoper gekocht. Dat moet het ultieme Zwitserleven gevoel zijn. Dezelfde auto kost in Nederland ongeveer 56‘000 euro met dank aan alle toeslagen die je in Nederland moet betalen. Hopenlijk dat voor jullie de BPM eindelijk eens wordt afgeschaft.

Volgende uitvoering heb ik gekozen.
• 120D Xdrive
• Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
• Model Sport (met ondermeer sportstoelen)
• Tiefseeblau Metallic
• 17“ Sterspaak
• Stof Corner Anthrazit
• High Executive Uitvoering (althans alle opties die in dit NL pakket zitten)
• stoelverwarming
• adaptieve LED verlichting en M Sportstuur
• Variable Sport Steering
• Stuurverwarming
• Comfort Access
• Achteruitrijcamera
• Automatisch dimmende binnen en buitenspiegels
• PDC voor en achter
• Real Time traffic information
• Speed Limit Info
• Internet
• Remote Services
• Online Entertainment
• Park assistent
• In delen neerklappbare achterbank
• DAB Tuner
• 12V aansluiting

Onder het motto, liever een goed gemotoriseerde en dik uitgevoerde Einser dan een kale ondergemotoriseerde Dreier.

Ruimte
Plek hebben we met zijn tweetjes werkelijk meer dan genoeg en verder behoor ik tot degenen die zijn meubels en koelkasten graag thuis laat bezorgen in tegenstelling tot de autobladen redacteurs die schijnbaar de gehele week met IKEA kasten onderweg zijn.
De einser is niks kleiner dan een limousine uit de tachtiger jaren en naar mijn weten zijn de mensen sinsdien niet met decimeters gegroeid.

Natuurlijk is de Einser geen ruimtewonder maar overdrijven is ook een vak. Om een idee te geven van de ruimte die je kunt verwachten.

Gezin met maximaal twee kinderen tot 1.75. Een Einser gaat prima, mits de ouders niet groter zijn dan 1.90 en je het compromis maakt dat je op vakantie een sleurkist op je dak moet doen. Ben je met zijn tweetjes heb je, ook als je twee meter bent, meer dan genoeg plek in de Einser. Vier gemiddelde volwassenen van 1.80 kunnen ook prima in de auto zonder dat je kniekontakt hebt met de voorstoelen of hoofdkontakt met het dak. Leg je de achterbank plat, dan heb je met zijn tweeen zeer veel ruimte voor vakantiespullen. Meer dan je ooit nodig zult hebben. De nieuwe Einser is wat dat betreft verbeterd met een meer praktische kofferruimte. In de oude Einser zijn we al eens met kampeerspullen, 2 grote en twee kleinere koffers, barbeque en een flinke voorraad levensmiddelen een maand onderweg geweest, met nog meer dan genoeg ruimte vrij. Kortom, beweeg je je binnen deze kaders, is de 1 Serie een prima auto die in kwalitatief opzicht tot de absolute top hoort. Ik overdrijf hier niet. Zowel in de pannenstatistieken (ADAC, TCS) als ook in een duitse duurtest van Autobild tot de meest robuuste auto ooit gekroont ( Google op BMW 130i Dauertest ). Het einige punt waarom BMW wel eens steekjes laat vallen is op de binnenafwerking. En die is met de nieuwe Einser bijna op ooghoogte gekomen met de „Aartsrivalen“. Niet helemaal want als je goed kijkt zie je hier en daar nog wel wat hard plastic. Maar de Einser heeft veruit het beste infotainment en navigatiesysteem op de markt, bezit superieure achterwielaandrijving of volwaardige vierwielaandrijving. Je hebt met de nieuwe Einser daarom echt wat moois in handen. De cockpit is naar de bestuurder toegedraait, een fantastische zitpositie. Echt absoluut top.
Dat biedt een A3 of een B-Klasse niet en daarom staan deze technisch voor mij een duidelijke trede lager, ondanks de mooie binnenafwerking. Waar bij Mercedes en Audi Premium bij een klasse hoger begint heb je bij BMW bij de Einser al een volwaardige topauto.

Eerste rijervaring ( 1000 km)
De nieuwe Einser is flink verandert ten opzichte van mijn oude Einser. Ik doel hiermee vooral op het karakter. De auto rijdt voornamer, stiller en stabieler. Alsof je in een Dreier rijdt. Erg volwassen, met een stille doch krachtige diesel. Ik gebruik meestal twee rijprogrammas: Comfort en Sport. Schakelen hoor je nauwelijks, de automaat houdt het toerental bij voorkeur rond de 1200 toeren. De Eco Plus mode zelfs op 1100 toeren.

De Comfort modus is de lekkerste cruise modus. Muziekje op en lekker genietend door het Zwitserse landschap. Ik werk sinds kort in Luzern en elke dag, bij mooi weer, rij ik met een dikke smile de 50km naar Luzern over landwegen met de bergen in het vizier..

Door schilderachtige dorpjes, dan weer een heuveltje, plots een inhaalmoment, de pook een tik naar links (sport) en voor je het weet ben je de traktor of vrachtwagen voorbijgesuisd. De tractie met de xdrive is enorm, de diesel één en al elasticiteit. De auto voelt sportiever en scherper als in de comfort modus doch de « oude » 123d uit 2010 blijft de sportievere auto.
In de 123d wil je meer dan 3000 toeren draaien, wil je altijd met hoge snelheid op het randje een bocht nemen. Het is de stockcar onder de hatchbacks.

De 120d nodigt veel meer uit tot lekker cruisen, net als de 325i die ik in 2008 uit. Wat de 4WD precies kan moet ik nog uitvinden. Ik zal zeker wat meer informatie posten als ik de vierwielaandrijving eens aan de tand kan voelen. Daarvoor heb ik echter sneeuw of zeer steile hellingen nodig.

Boordcomputer en Infotainment systeem
Gelukkig werk in de IT en schrik niet zo snel van al die nieuwe computersystemen. In tegendeel, ik vind het wel leuk. Tegelijkertijd denk ik dat de nieuwe systemen voor veel mensen te complex worden. Mijn vrouw gebruikt bijvoorbeeld veel minder de mogelijkheden die de auto biedt dan ik. Verdiep je je er een beetje in dat heb je al heel snel het „Wow“ effekt.
Over de systemen kan ik honder pagina’s schrijven. Maar de meeste systemen vind je ook bij andere fabrikanten. De meest plezierige zijn de Active Cruise Control, de geavanceerde LED verlichting en de speed limit info. Alles ook bij bijna alle concurrenten te vinden en youtube.

Waar BMW een stap verder gaat is het eigen Internet Portal. Daarin kun je bijvoorbeeld met Google Maps een POI opzoeken of een route plannen. Deze kun je dan doorsturen naar de BMW. Ook kun je Apps downloaden om met je mobieltje je BMW te bedienen of de locatie te zoeken waar je je BMW hebt achtergelaten. Leuk speelgoed maar niet super belangrijk. Het potentiel is natuurlijk wel groot, maar het staat naar mijn gevoel nog een beetje in de kinderschoenen.

Wat voor mij ontbreekt is bijvoorbeeld een Dropbox plugin zodat je je muziek en films kunt synchroniseren met de auto. Nu gebruik ik toch weer mijn aloude USB stick. Zoiets zou voor mij echt van meerwaarde zijn.
Of een outlook plugin met adressen en coordinaten die ik meteen in het navigatiesysteem zou kunnen laden. Of een itunes app. Etc etc.
In Zwitserland is een flate rate data abo inklusief, maar alleen in Zwitserland geldig. In het buitenland zijn veel diensten alleen over je mobieltje te aktiveren. Daar ben je in de EU beter bedient.

Internet is ook geinig, maar erg beperkt. Zonder toetsenbord is zoiets gewoon niet handig. Wellicht je mobieltje koppelen aan het systeem en dit als input gebruiken, en het grote kleurenbeeldscherm van het infotainment systeem als output.
Overigens daar wel een dik pluspunt. het beeldscherm zelf van zeer hoge kwaliteit, met enorme kleurendiepte en scherpte. Wel had ik liever een ontspiegeld beeldscherm gehad. Het beeldscherm in de vorige Einser vond ik mooier geintegreerd (in het dashboard, ipv als een tablet die half uit het dashboard steekt). Een kwestie van smaak natuurlijk.

Verbruik
Natuurlijk is 1500 kilometer te weinig om zinnige uitspraken te doen. Op dit moment is mijn gemiddelde 6.1 liter, een halve liter minder dan de 123d.
Netjes voor een auto van dik 1500 kilo, met vierwielaandrijving en 190 paardenkrachten. Ik ben benieuwd of dat zo blijft.

Waarderingen in sterren: toelichting
Natuurlijk kan ik na 1500 kilometer de auto op verschillende punten niet beoordelen. De rij eigenschappen kan ik al aardig beoordelen, over de betrouwbaarheid en de kosten ga ik uit van mijn 123d. Nul reparaties, en in Zwitserland lage wegenbelastingskosten (op basis van CC inhoud, 300 Franken per jaar plus de verplichte Vignet).

De beoordeling bij prestaties zijn subjectief. Ik zou zeggen zeer goed, maar je kunt slechts goed of uitmuntend aangeven, en het is natuurlijk geen 135i of Audi S3. Voor een diesel in deze klasse (150-200pk) zijn de prestaties echter wel bovengemiddeld te noemen.
Bijvoorbeeld nul tot hondert in 6.8 sekonden!

Het blijft een eerste indruk. Ik zal zeker bij 10'000 km een eerste update geven.

De kop is eraf

  • 11.000 km

** Update 11.000 km **
De eerste indrukken zijn eigenlijk blijven bestaan. Ik ben zeer tevreden met de auto. Het verbruik is naar beneden gegaan, 5.9 liter. Een nette waarde voor een 1500 kilo auto met vierwielaandrijving.
Opmerkingen die zijn komen bovendrijven.
Navigatie. De kleurkeuze van de kaarten vind ik niet optimaal. Bij mijn "oude" 123d vind ik dit een stuk duidelijker. Positief vind ik het verkeersinformatie systeem dat nu real time is en alle straten betreft, niet alleen de snelwegen.
Achteruitkijk camera. Is erg handig. Wel is deze erg lichtgevoelig. In het donker bij een parkeerplaats met lantaarn of sterke zon wordt het beeld slecht.
Cruise control met radar. Werkt in 98% vd gevallen prima. Bij scherpe bochten kan het zijn dat de auto gaat remmen omdat deze een tegenligger als voorligger waarneemt.

Reakties op kommentaren
@Onit
Een Audi is natuurlijk ook een prima auto. Voor mij, buiten de S modellen, alleen minder rijplezier. Wel erg mooi. Ik denk dat je met de 118i ook een prima motorisering hebt, de automaat en de achterwielaandrijving zal je denk ik wel bevallen (althans, als het niet sneeuwd ;) ). Benieuwd hoe de auto je bevalt.

@prop. Gelukkig verschillen de smaken. Als iedereen alleen op rijkwaliteiten en techniek zou letten, zouden er wel erg veel blauwwitte propellors rondrijden ;) en een beetje kleur en variatie op de weg maakt het leven toch leuker.

@Mini Mi
Zo'n Clio RS is ook niet te versmaden... Heb vroeger in mijn jonge jaren ook leuke uurtjes gehad met een kameraad die een 5 GT Turbo had, wat een heerlijk karretje was dat! En inderdaad, in Belgie heb je geen 4WD nodig!

Foutmelding cruise control / radar

  • 19.000 km

4.12. / Tijdens het rijden een foutmelding van de boordcomputer. Cruise Control / radar en PDC uitgevallen.

De auto naar de garage gebracht. Alles bleek in orde, geen beschadigingen ontdekt. Computer gereset en alles functioneerd weer naar behoren.

Verheug me op de winter om het x drive eens aan de tand te kunnen voelen.

Update 22.1.16 / 23.000 km
Een beetje xdrive gevoel kunnen hebben. Flinke pakken sneeuw gevallen. De traktie is perfekt. Hopenlijk in februari eens echt de bergen in.
De stoel- en stuurverwarming zijn heerlijke opties. We hebben al min -10 gehad, dus normaal duurt het even voordat de auto warm en is het stuur ook niet aangenaam om aan te pakken. Maar met een warme rug en handen is dat geen probleem.

Pech Onderweg

  • 103.000 km

Een paar weken geleden kwam de brief in de brievenbus. Of ik de garantie wou verlengen. Ca. 800 euro. De garantie zou naar 3 jaar of 100'000km gaan verlopen. Ik twijfelde niet en verscheurde de brief. Mijn oudere 123d die ik nog steeds in mijn bezit heb (mijn vrouw rijdt erin) heeft dik 250'000km op de teller en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad. Evenals met deze 1 serie die probleemloos en heerlijk rijdt. Tot een weekendje in April. We gingen lekker touren in het Zwarte woud. Het weer was nog niet zo optimaal, maar het zwarte woud ( we wonen net over de grens in Zwitserland) is in elke jaargetij mooi om te bezoeken. We gingen een heuvel op en in een keer begon de motor sterk te stotteren. Daarna een rookwolk onder motorkap en toen niets meer.
In de mist op een bochtige heuvelweg. De timing had beter gekund... Niets dan goeds over de Duitsers. Bijna iedereen die langs reedt hielt aan en vroeg of ze ons konden helpen. Via het noodhulp systeem wat super functioneert, had ik echter al hulp gevraagd. Dat systeem geeft de data van de motor door alsmede ook je huidige positie. Een andere vriendelijke Duitser die stopte, sleepte ons mee naar een parkeerplaats waar het wat veiliger toeven was. Een paar uur later stond onze auto bij een duitse BMW garage (gesloten, zondag) en waren wij met de taxi onderweg naar huis.
De dagen erna regelmatig contact gehad met de garage. Een forse motorschade. Wat ik begrepen had (ik ben geen techneut) is er een cilinderkop afgebroken, daardoor verschillende componenten en bedrading verbrand. Schade 8000 euro. Daar zat ik aardig in de rats. Vertrouwen weg in BMW en verwijten aan mijzelf dat ik de garantie niet verlengt had, net boven de 100'000km. God zij dank heeft BMW toch alles betaald. Dat had ik ook wel van Premium merk verwacht, maar in de tussentijd.. in principe heb je geen poot om op te staan als ze dat zouden weigeren. Inmiddels ben ik weer 10'000 km verder en rijdt de auto weer prima. Maar een vervelende nasmaak blijft. Zijn de nieuwe aluminium motoren inderdaad minder robuust dan hun voorgangers? Blijft de auto goed, was dit een uitzonderlijk geval? Mijn BMW 123d uit 2010 loopt nog steeds super, ik put daaruit maar de hoop dat ik de motor weer vertrouwen kan.

Olielekkage

  • 120.000 km

In de herfst gemerkt dat de motor olie lekt. Niet gigantisch veel, maar toch overal oliedruppels. Omdat de service toch al voor de deur stond (oliefilter) de garage voor een afspraak gebeld. Bleek dat de afdichting van de oliepan ondicht was (Ölwannendichtung) en deze vervangen moest worden. Iets wat heel sporadisch schijnt voor te komen.

Probleemloos 230'000 km aangetikt

  • 230.000 km

De auto is nog steeds in ons bezit en de laatste 130'000 km zijn probleemloos verlopen. Wel altijd de beurtjes laten doen bij de BMW garage. Verdere extra's: 1x nieuwe Xenon lampen laten wisselen, een functioneerde niet meer, dan worden beide vervangen. Batterijtjes van de afstandsbedieningen laten vervangen. Draaiwieltje rubber laten vervangen vh (sport) stuur.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.