BMW 118i Cabrio Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i Cabrio Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 98.888 km |
Weer een cabrio
- 85.000 km
Omdat er weinig te lezen valt over deze BMW leek het me zinvol om mijn bevindingen te schrijven. Ik dacht dat het een kort verhaal ging worden maar dat is niet gelukt.
De zoektocht:
De Volvo V70 2.4T werd 20 jaar en had 460000 km op de teller, dus ik vond dat hij wel met pensioen mocht, ondanks dat hij nog prima reed. En ook na 7 jaar is het wel weer tijd voor wat anders.
Ik rijd ongeveer 13000 km per jaar dus het moest een benzine uitvoering worden.
Ik had in eerste instantie geen specifieke voorkeur voor de opvolger, en als je in een praktische station rijdt is een station ook een logische stap.
Dus een aantal stations bekeken en gereden, waaronder de V70 van 2010 met 2.5 T vijfcilinder, Mazda 6 met 2.0 en 2.4 motor, BMW 3 serie, Honda Accord, Mercedes C.
De motor van mijn eigen Volvo, de 2.4 met lage druk turbo is 1 van de beste motoren waar ik mee heb gereden (los van onbetaalbare alternatieven), onderin het koppel van een dikke diesel en bovenin de pk's van een benzine motor, en dat met het karakteristieke vijfcylinder geluid.
Ook niet raar dat ik de V70 met 2.5T de fijnste auto vond uit het lijstje hierboven. Auto voelt heel solide aan, motor is lekker vlot met veel koppel, dus een goede kanshebber.
Maar, dit model is weer een stap hoger in mrb dan mijn eigen volvo, en het zou natuurlijk ook leuk zijn om wat kosten te besparen. Daarnaast zijn de interessante modellen met de goede opties en niet te veel kilometers schreeuwend duur.
Een nette, die dan ook al 10 jaar oud is, gaat zo over de €15000. Dat heb ik er niet voor over.
De andere auto's in het lijstje waren prima vervoermiddelen, maar ik had niet het wauw gevoel dat het 'm moest worden.
Nu is voor mij de keus ook wat beperkt, met een lengte van 2.04m pas ik niet overal in. Maar toch ook eens gekeken in de wat kleinere klasse, die het beter doen qua verbruik en belasting.
Als eerste een C30 1.8 sport getest. Een Volvo, dus vertrouwd, echt een hele fijne auto, totdat je op de snelweg komt..... Met een 5-bak draait de motor 3500-3800 toeren op de snelweg en ook op een rumoerige manier. Dus die viel af. Ook de 2.0 heeft een 5-bak, alleen de 2.4 heeft een 6-bak, maar die zijn slecht te vinden.
Vervolgens gereden met een Honda Civic 1.8, ook een erg leuke auto die goed stuurt en waar alles goed aan voelt, een motor die graag toeren draait, en een probleemloze reputatie, maar op 1 of andere manier zag ik mij toch niet rijden hier mee.
De BMW 1 serie ging uiteraard ook door mijn hoofd, ooit een 118D gehad en probleemloos 450000 km mee gereden, maar een gewone 118 of 120 sprak me niet voldoende aan. En toen kwam de cabrio variant ineens in beeld! Dat veranderde de zaken. Deze zie je niet veel, voor mij een pluspunt, en de eerste minuut van de proefrit was ik verkocht.
Ik kwam voor een proefrit bij de Renault in Tiel met een BMW 318 van 2009, keurig ding, deed alles netjes, maar kreeg er geen warme gevoelens bij. En dat was met de 118 cabrio duidelijk anders! Deze auto voelt aan zoals het moet in een bocht, zo uitgebalanceerd, heel strak op de weg, ondanks dat het een cabrio is. Alles voelde goed aan, koppeling, bak, remmen, sturen. Dak open (in januari heb je dan best bekijks), ook dat ging prima met mijn lengte. We hebben ooit een 206CC gehad, best leuk, maar kan niet in de schaduw staan van de BMW. Bij deze cabrio is alles ook goed in proportie, alle lijnen kloppen, ik vind de E90 cabrio een stuk minder geslaagd, net als de audi en vw cabrio's.
Dus blij naar huis, met wat huiswerk. Want wat is het verschil tussen een 118 en een 120; dat bijkt alleen 30 pk te zijn boven de 4000 toeren, dus ja, is leuk maar niet nodig. De 125, 130, 135 6 cylinder modellen zijn uiteraard nog leuker, maar een knappe is moeilijk te vinden en zijn ook best aan de prijs.
Toen bleek dat er in de 118 een N43 motor zit, zeker niet met een probleemloze reputatie. Oprekkende nokkenasketting, bobines die stuk gaan, injectoren die stuk gaan, vanos stuk, allemaal wat je niet wilt.
Maar ja, wat zijn de alternatieven, wat zijn de andere plussen en minnen van de auto, en uiteindelijk de knoop doorgehakt, en een potje voor deze mogelijke kosten gereserveerd.
Dat verhaal met die nokkenasketting snap ik echt niet. Ik rij liever 3% duurder - want dat zal het hooguit zijn met een dunnere lichtere ketting - en dan gewoon probleemloos tot de 2 1/2 ton doorrijden. Dat lijkt mij pas milieubewust: dingen die lang heel blijven. Maar het hoort blijkbaar in deze tijd, want andere merken hebben dit probleem ook.
En toen stond hij op de oprit;
Daar stond hij dan, zwart - zoals dat hoort bij BMW - nette 17 inch wielen met bijna nieuwe conti premium contact 6 (gelukkig geen RFT), 85000km, bruin leer met verwarming, 6-bak, audiobediening op het stuur, windvanger, automatisch airco, cruise control, meer hoeft er niet in. Xenon was leuk geweest, maar helaas.
Ze hadden een nieuwe apk afgegeven, half jaar garantie, kleine beurt, zat een hikje in de motor, dus 1 nieuwe bobine.
Toen kon het feest beginnen. Lekker sturen met de cabrio, elke rotonde, elke snelweg afrit of klaverblad geeft een smile op mijn gezicht.
Zoals ik met elke auto doe, is een grote inspectie en: uitlijnen, daar bleek dat 1 achterwiel niet goed spoorde en daarna was bij net iets stabieler op de snelweg. Verdere inspectie leverde op dat de bougies nog nooit vervangen waren - ondanks dat die op een factuur stonden - en dat bij flexibele uitlaatstuk lekte. En hij had net een verse APK ?!?
Bougies heb ik laten vervangen en zagen er vreselijk uit, niet raar dat een bobine dan ook stuk gaat. Er is voor de N43 motor een speciale bougiesleutel nodig omdat de bougieschacht niet recht is, dus dit heb ik laten doen. De motor startte daarna ook wat makkelijker.
Ik heb over de lekkende uitlaat gereclameerd en is onder garantie vervangen. Dit schijnt vaker voor te komen en er is een los flex deel te koop voor rond de €60.
Verder bleek er weinig loos te zijn na inspectie samen met de uitlijnspecialist en de monteur bij de BMW specialist. Het oordeel was unaniem; net ding, gen gekke dingen, een goede basis. Want, kritisch als ik ben, er was nog wel het een en ander te verbeteren. Als een garage een auto aflevert en hij is volgens hen 100%, dan is dat bij mij maar 80%.
Ik ben een lijstje gaan bijhouden met alles wat ik tegen kwam wat niet naar mijn zin was. Dus kapot lampje bij de zonneklep, los paneeltje op de stuurkolom, etc. Voor de meeste mensen geneuzel, maar niet voor mij.
Daarnaast wat preventief onderhoud ingepland om er zeker van te zijn dat er niet iets in slechte staat is wat op termijn problemen kan geven. Ook het polijsten van de lak en een audio upgrade stond op het lijstje.
Dus aan de slag met nieuwe olie in het differentieel, nieuwe olie in de versnellingsbak, verse koelvloeistof, olie voor de stuurbekrachtiging...... Eehh, dat is dus elektrisch bij deze auto. En gelukkig merk je daar niks van.
De auto heeft de standaard stereo, er zijn 4 audio uitvoeringen mogelijk, maar meerprijzen zijn van dien aard dat er bijna altijd standaard spul in zit. En dat klinkt erg; standaard. Niet eens tweeters in de deuren. De radio zelf is best aardig, met CD, aux en USB, maar het knopje op het stuur waardoor je denkt dat er een carkit in zit, die zit er dus standaard niet in.
Uiteindelijk voor een 1-din Alpine radio gekozen, met een set Gladen speakers en een extra versterker. Radio heeft BT, dus streamen vanaf de telefoon, USB die alles afspeelt, carkit, en met een extra kitje ook stuurbediening en geluid van de parkeersensoren en tank leeg, etc.
De radio heeft ook een DSP met tijdcorrectie, werkt best goed, maar ik had er ook tijdelijk een Audison bit one DSP in, en dat is echt een klasse beter. Maar met de huidige configuratie is het concertzaal waardig! Misschien nog een kleine subwoofer erbij alhoewel de 20cm Gladen woofers het best goed doen.
Dan, hoe is het om zo'n auto dagelijks te rijden?
Zoals gezegd, elke rit levert weer een blij gevoel op, wat stuurt dit mooi! Alles klopt gewoon, hoe alles aanvoelt. En dan valt pas op hoe weinig je dit model ziet rijden. Ook wel weer leuk, geen 13 in dozijn auto. Je valt wel op met deze auto, dus onopvallend ergens naar toe lukt niet.
Ik pas er met mijn lengte precies in, de stoel staat dat wel tegen de achterbank aan. Die achterbank is zowiezo alleen geschikt voor mensen zonder benen, dus met twee personen is de auto vol. En dat is ook wel eens een voordeel. Het voordeel van de achterbank is wel dat de auto van binnen redelijk ruim is, in tegenstelling tot een tweezitter cabrio. Nu kun je je jas of tas daar kwijt.
De vering/demping is best stevig, dat is wel iets waar je aan moet wennen, maar het is gelukkig niet stuiterig als koreaanse autootjes. Het is ook inherent aan het stuurgedrag en het totaalconcept.
Ten opzichte van de volvo turbo motor is het wel een beetje behelpen, in het lage toerengebied gebeurt er weinig, motor gaat mooi door de toeren heen, maar spannend is het nooit. Dan was een 6 cylinder echt leuker geweest. Ook het motorgeluid is niet bijzonder, alleen met de kap open klinkt er een redelijk aardige brom.
Het verbruik zit tussen de 1 op 12.5 en 1 op 13.5, niet heel gunstig, ondanks weinig files en stadsverkeer. Het verschil tussen E5 en E10 is merkbaar, met E5 gaat alles net iets makkelijker en het verbruik is iets gunstiger. Gelukkig woon ik dicht bij de duitse grens dus ik haal daar regelmatig E5 wat daar ongeveer 25 cent goedkoper is dan de goedkoopste E10 in NL.
De kofferbak is echt heel goed bruikbaar, dus voor de dagelijkse dingetjes prima.
Met de kap open is het uiteraard veel leuker rijden! Tot ongeveer 70 per uur kun je met alle ramen naar beneden prima rijden, daarna moet de windvanger wel omhoog en op de snelweg ook met de ramen omhoog. Dat is uiteraard minder cabrio gevoel, dus ook regelmatig van werk naar huis over binnenweggetjes met alles open en genieten van de geluiden om je heen en de geuren (wat ook koeienstront kan zijn). De kap gaat vlot en probleemloos open en dicht (tot nu toe tenminste), met de 206CC best wat gezeur gehad met de kap.
Zijn er ook nadelen? zeker!
Het behoeft geen uitleg dat deze auto op sommige vlakken minder praktisch is. Gipsplaten halen of een kast bij Ikea gaat niet. In ons geval is er nog een andere auto die groter is en voor lange ritten wordt gebruikt.
Ik rij alleen woon-werk en wat ritjes hier in de buurt en fun-ritjes. Ik denk ook dat ik na twee uur snelweg niet zo soepel ga uitstappen, maar dat komt ook door mijn lengte, het past precies maar de stoel verstellen om even anders te zitten dan kan niet.
De andere nadelen zullen cabrio rijders bevestigen; er is iets meer windgeluid bij hogere snelheden tov een gewone auto, ook meer geluid als je bv op de snelweg een vrachtwagen inhaalt, dan blijkt dan die banden best veel herrie maken.
En het zicht naar rechts achter is echt slecht, daar zit een enorme dooie hoek. Wat ook minder handig is: als het regent blijven de druppels op de achterruit liggen. Ik rij al weet ik hoe lang stations en hatchbacks, dus ben gewend aan een wisser op de achterruit, helaas, daar moet je aan wennen.
Ook bleek de automatisch dimmende spiegel het heel beroerd te doen. Komt misschien door de hoek van de achterruit, maar zodra je de binnenverlichting aandoet wordt de spiegel wel donker.... Gelukkig is een handbediende spiegel er zo op de klikken, en ik vind het zowiezo handiger om zelf te bepalen wanneer de spiegel donker moet zijn.
De regensensor op de voorruit doet het wel goed, in tegenstelling tot andere BMWs die ik heb (gehad).
De versnellingsbak blijft een dingetje, als het koud is schakelt hij echt beroerd. Best irritant als je vooraan bij het verkeerslicht staat, licht gaat op groen en je krijgt m niet in de versnelling! Om deze reden had ik de olie al vervangen, maar het is niet veel beter geworden. Volgens een engels forum zou MTL redline olie DE oplossing moeten zijn, dus die gaat er binnenkort in.
Er zit ook een CDV in (clutch delay valve) die moet voorkomen dat met te abrubt willen wegrijden de motor afslaat. Het zorgt echter voor een vertraging met het op laten komen, waardoor de auto soms schokkend wegrijdt. Dus die moet er nog tussen uit.
Ik heb inmiddels ook de motorolie ververst na 10000km (het blijkt dat ik toch vaker deze auto pak dan verwacht, met 10000km in een half jaar als gevolg). Er zit nu castrol magnatec in, en meteen viel op dat de motor soepeler draait, makkelijker op toeren komt en iets sterker onderin is. Ook is het verbruik iets gunstiger, het zit nu steeds tegen de 1 op 14. Het advies met deze motoren is om na maximaal 10000km de olie te verversen, dat zou de d-ketting ten goede komen.
Ik heb de lak gepolijst, met de spullen van Scholl zijn hele goede resultaten te behalen op deze lak, ook de velgen gepolijst, die zijn er ook goed van opgeknapt. Binnenkant netjes gemaakt, stoelen in het vet gezet, het is nu mijn auto geworden.
storing ????
- 98.888 km
Ja, en toen was ik ook aan de beurt.... Motor rottig lopen, niet lekker op toeren komen, en foutmelding. Van het ene op het andere moment. Ik had al vrij snel het vermoeden dat er een bobine was uitgevallen, en ik kon gelukkig thuis komen. Meteen op onderzoek uit, en inderdaad een stukke bobine. Voor de zekerheid maar alle vier vervangen, en inderdaad, hij liep weer als een zonnetje. En ook beter dan hij ooit gedaan heeft. Net wat soepeler en sterker onderin, en stationair sloeg hij nog wel eens een klap over, dat is nu ook weg.
Kosten vielen mee, alles zelf gedaan, bobines online gekocht, Delphi werd geadviseerd, voor €120 was het weer klaar.
Verder nog eea aangepast in de instellingen van de computer, dat kan allemaal mooi bij BMW, er zijn er genoeg die daar de apparatuur voor hebben. Belangrijkste: start/stop blijft nu staan op de instelling waar je m op zet. Dus elke keer als ik nu in de auto stap staat hij nog uit. Volgens mij beter voor de motor. Ook knipperen bij op slot stond uit, nu niet meer. En als ik op auto druk van de verwarming blijft de airco uit. Ik ben er vast nog een paar vergeten, maar het zijn de details waar je dan blij van wordt.
Hoe bevalt hij na bijna een jaar: elke rit is weer feest, zeker als er bochten in de weg zitten, dat ding gaat er zoo mooi doorheen! De motor doet het goed, maar het blijft een atmosferische motor, dus de tsi achtige blokken hebben gewoon meer koppel onderin. Als je vlot wilt rijden moet je boven de 3000 toeren gaan.
Het verbruik zit rond de 1 op 12,5 en 1 op 13,5, met gematigde rijstijl en een mix van alles wat je tegen kunt komen.
[Aanvulling]: Vlak na het schrijven van de review op 4 oktober merkte ik dat de bak beter is gaan schakelen. En gaandeweg werd het steeds beter. Ook bij lage temperaturen gaat het nu goed. Het rapportcijfer is van een 5 naar een 8.5 gegaan! Dus voorlopig laat ik het zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.