BMW 118i Business + (2012)

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie driedeursBMW 1-serie driedeursBMW 1-serie driedeurs

Signalement

Uitvoering118i Business +
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

fun met 20% bijtelling

  • 14.000 km

In verband met een grotere privé auto voor het gezin en de hoge bijtelling in combinatie met weinig privé kilometers besloten om goedkoper te gaan rijden.

Dan kun je rationeel kiezen voor 0%, 14% en 20% modellen van andere merken, maarrrr dan mis je duidelijk het plezier van een BMW. Eenmaal gewend aan de kwaliteit en dynamiek van zo'n auto ben je niet snel tevreden met een ander merk.

Om die reden gekozen om van een 3-serie naar een 1-serie te gaan, met 20% bijtelling. Keuze was budgetgestuurd, opgave was om zoveel mogelijk auto en KW's te krijgen. Het werd:

de 118i met automaat, business+ met upgrade (leer, xenon, etc) sportstoelen en sportonderstel, 17-inch lichtmetaal.

Gedachte was: een echte BMW met dito prestaties, maar dan een flinke besparing op de bijtelling.

Zou dit in de praktijk ook zo uitpakken?
Altijd gewend groter en dikker te rijden en dan nu downsizen.... hmmm..

Maar ja goed voor de portemonnee en thuis staat er nu wel een mooie X3 op pad.

Na 14.000 km zelf wennen aan het idee van kleiner, de (ik noem het positief "verassende") reacties van vrienden en collega's denk ik dat er wel overheen ben.

90% van de tijd rij ik alleen. De cockpit oogt zeer volwassen en doet nauwelijks onder voor de nieuwe 3. En de 118i Automaat schiet bijna iedereen voorbij als een raket. Smeuige motor, heerlijke automaat, in Sportstand is het een monstertje. Met dezelfde rust, dezelfde ruimte en plezier als mijn vorige 3-serie.

De snelweg is natuurlijk geen circuit, maar even uittesten is overigens bijna niet bij. Wanneer is er een stuk snelweg of klaverbald vrij? Ingehouden zoek je een kans om die potente en hitsige vermogen kwijt te kunnen. Het is welhaast onmogelijk. De weg is tegenwoordig vol met eco-rijdende koreanen, japanners, chinezen, etc. Het wordt er niet fraaier op.

Dus dan ook maar in ECO stand rijden, achter de meute. En dat bevalt in de 1-serie ook uitstekend. In blauwe cijfers geeft de boordcomputer aan hoeveel extra kilometers je dat op een tank oplevert. Het wordt zowaar een sport om het getal zo hoog mogelijk te krijgen. Well done!

Dan maar knallen op de invoegstrook, van 0-120 in luttele seconden. Heerlijk geluid en wat een kracht.

Samengevat:
Positief: het is een echte BMW. Geen problemen, nieuw voorruit na steenslag bij 13.000 km.
Negatief: de motor "pruttelt" soms bij stationair draaien en dat is niet BMW waardig.

Prestaties TOP, beleving KOFFIEMOLEN

  • 20.000 km

Zo'n klein motortje met turbo klinkt toch minder solide dan de ouderwetse blokken.
Ze hadden wat mij betreft iets meer aan die sound mogen doen. Het klinkt een beetje zielig bij koude start en stationair toerental.

De prestaties echter liegen er niet om. In de sportstand is de acceleratie gewoon geweldig! Van 0-100 geeft een racy geluid.

Als het druk is op de snelweg of op de A2, rij ik vaak in ECO-stand. Bij ongeveer 120 kmh, is het verbruik tussen de 5.6 en 6.2 liter!

Zoals gezegd bij koude start is het een beetje pruttel-de-pruttel motor. De laatste tijd geeft de display een melding dat de ontsteking niet actief is of dat ik de vergrendelknop goed moet indrukken om de auto in de R of D te zetten. Maar dat doe ik al. Vervolgens hort en stoot de motor en slaat soms af. En soms rijd ik hortend en stotend de straat uit. Na 1 minuut is het over. Maar wel vreemd.

Verder is het ruitenwisserbald van de achterruitenwisser voor de helft los! Van de winter geen enkele last en nu in voorjaar opeens los. Ik reed laatst achter een andere 1-serie van november 2012 en die had ook een kapot wisserblad achter.

Twee zaken die ik niet gewend ben van vorige BMW's.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.