BMW 118i Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 750 km |
BMW 118iA Business (F20)
- 750 km
Specificaties en uitrusting
---------------------------
- BWM 118i Business (F20)
- Automaat (8 versnellingen)
- 16 inch lichtmetalen velgen styling 378
- Oyster interieur (leer) met houtinleg
- Automatische airco
- Licht en regensensor
- Key-less entry en go
- Hifi-actief systeem
- Navigatie professional
- Xenon verlichtingspakket
- Park Distance Control (PDC) achter
De auto is voor alleen voor zakelijk gebruik en vervangt een Audi A4 1.9TDI. Privé rijd ik een Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale Aut.
Aflevering BMW Amsterdam
------------------------
De aflevering bij BMW Amsterdam was een feestje. Een fles lekkers, een keurige rondleiding en kennismaking met de serviceafdeling, goede uitleg over van alles en de auto die onder een doek in een mooi verlichte ruimte klaarstond. Hulde!
Motor 118i
----------
De 1,6 twinscroll turbo motor is krachtig en bijzonder stil. Bij een koude motor en bij hoge toeren is hij wel hoorbaar, maar in het gewone verkeer en met muziek op de achtergrond moet je een blik op de toerenteller werpen om te zien wat hij doet. Als je hem hoort dan klinkt hij niet echt als een zware motor, wat hij - ondanks zijn goede prestaties - natuurlijk ook niet is. Hij loopt trillingvrij. Ook stationair is het toerental stabiel (dit dus in tegenstelling tot berichten van anderen). Een ‘turbogat’ heb ik niet echt kunnen ervaren, hij pakt onderin goed op en accelereert bijzonder soepel. Daar zorgt de automaat overigens ook voor. Op papier heeft de auto bovengemiddelde prestaties en in de praktijk is dat niet anders. Echt sportief heb ik er nog niet mee gereden (ivm inrijden), maar de motor geeft je het gevoel alle situaties aan te kunnen en over voldoende reserve te schikken.
Automaat
--------
De automaat schakelt bijzonder snel en prettig. Je merkt er eigenlijk in het meegaan met het verkeer weinig van. Alleen bij een koude motor en langzaam accelereren merk je dat hij opschakelt. Hij heeft eigenlijk altijd de juiste versnelling te pakken. Ook de kick-down is goed, hoewel ik vanwege het inrijden het gas nog niet echt diep heb ingetrapt. De vele versnellingen (acht!) maken dat hij ook op de snelweg in de tussenacceleratie nog wel eens één of twee versnellingen terugschakelt om zo optimaal van het beschikbare koppel en vermogen gebruik te maken. Het geheel is daardoor erg vlot. Eigenlijk bijna ongemerkt omdat het allemaal zo stil en soepel gaat. In de achteruitkijkspiegel en op de kilometerteller zie je pas hoe hard het gaat. Kortom de bak in combinatie met de 1.6 turbo motor (118i) is een perfect koppel. Een absolute aanrader!
Verbruik
--------
De tank van deze auto is (ten opzichte van wat ik gewend ben) klein: 52 liter. Het gemiddelde verbruik van de eerste tank viel mij voor deze B label - 20% bijtelling auto ronduit tegen: 1 op 11. Dat is niet eens zoveel beter dan mijn Renault Grand Espace 3,5V6 (label G en niet eens meer verkrijgbaar)! Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik bijzonder veel file heb gereden (zeker 10 uur!), de stoelverwarming veel aan heeft gestaan (bijzonder aangenaam), ik nauwelijks gebruik heb gemaakt van de cruise control en dat ook de Sport knop en de sport instelling van de automaat veelvuldig uitgeprobeerd zijn. Ik verwacht dat het wel zal verbeteren. Maar 1 op 16/17 lijkt me alleen haalbaar in Eco-pro modus, voorbeeldig ‘nieuw rijgedrag’ en met hoofdzakelijk snelweg. De actieradius zal in de praktijk zo rond de 500 km uitkomen en dat betekent dus vaak naar de pomp. Voor het saldo Freebees is het overigens wel weer voordelig ;-)
Start-stop automaat
-------------------
Van de start-stop automaat heb ik (nog) niet veel gemerkt. Dat zie ik toch even als iets positiefs. Het is mijn eerste auto met zo’n systeem en ik was zeer benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Ik vraag me wel af hoe het in de zomer werkt, want ik heb de indruk dat door de lage buitentemperatuur hij het nog niet zo vaak gedaan heeft. Je kunt het niet standaard uitzetten. Je moet een knop indrukken.
Verlichting, -sensor en regensensor
-----------------------------------
De Xenon verlichting is erg goed. Groot licht geeft een enorme zee van licht. De verlichtingsensor werkt goed en snel ook bij tunnels. De regensensor doet het perfect (mijn ervaringen zijn wel eens anders). Ook bij het mistige weer de afgelopen week, werkte het prima. De sproeier geeft heel veel tegelijk, de koplampsproeiers zorgen zelfs voor een hoop water op de motorkap. Bovendien doet hij het automatisch twee keer. Op zich allemaal prima, maar ik kan me voorstellen dat de voorraad zo snel opraakt en dat is lastig in de periode dat er veel zout gestrooid gaat worden en de ruiten snel vuil worden.
Geluid
------
De auto is over het algemeen bijzonder stil. Dat geldt met name voor de motor. Rolgeluiden hangen af van het wegdek, maar vallen niet echt op (op 16inch en het standaard onderstel). Eigenlijk is er alleen maar windgeruis te horen bij hogere snelheden >120km/u. Door de stilte valt dit dan wel weer op. Niet dat het hinderlijk is. Het is meer relatief gezien het punt waar de meeste verbetering mogelijk is.
Wegligging en stuurgedrag
-------------------------
De wegligging van de auto is bijzonder goed. In een rechte lijn ligt de auto als een dijk op de weg. Het standaard onderstel is behoorlijk comfortabel maar geeft ook het gevoel een goed contact met de weg te hebben. Het overhellen in bochten valt mij mee. De besturing is direct, maar wat gevoelloos. Ik heb het vermoeden dat daar de elektrische stuurbekrachtiging (de standaard versie) debet aan is. Dit is dan eigenlijk ook het enige echte minpuntje dat ik kan noemen als het gaat om de rijbeleving. De bekrachtiging is wel goed, niet te licht en niet te zwaar. Het dikke sportstuur ligt erg goed in de hand. Het zoekende gedrag en last van spoorvorming heb ik (in tegenstelling tot andere berichten) totaal niet. De auto staat op 16 inch run-flat zomerbanden van Pirelli. NB. Met een andere auto (Renault Laguna II GT) heb ik iets dergelijks ervaren. Na een bandenwissel van Continentals naar Michelins was het weg…
Zitpositie en stoelen
---------------------
De stoelen en het stuur zijn goed verstelbaar in zowel de lengte als hoogte. Ik heb het stuur en de hoogte van de stoel uiteindelijk zo in weten te stellen dat alles op het dashboard zichtbaar is. Dat was wel even passen en meten, maar de hele zit is nu erg goed. De lage zit, maakt dat de voorkant minder goed te overzien is - zonder overigens PDC vóór echt noodzakelijk te maken. De middenarmsteun is niet verstelbaar. Achterin is het vrij krap.
De stoelen zijn van het standaardtype (geen sportstoelen en handmatige verstelling). Ze zitten prima - ook tijdens een langere rit (ervaring tot circa 3 uur). Desondanks kan de zijdelingse steun beter. Daarom zijn de sportstoelen toch wel een aanrader, denk ik. De stoelverwarming (op leer) werkt goed en snel en is op stand 3 behoorlijk warm.
Automatische airco
------------------
De schoonblaas stand van de automatisch airco werkt snel en goed. De airco zelf heb ik nog niet getest. De verwarming is prima en hoef je eigenlijk niet bij te regelen.
Keyless entry en go
-------------------
Keyless Go is standaard op alle modellen. Keyless entry is een optie, die ik op mijn Renault erg handig vind. Bij BMW werkt het systeem bij het sluiten net even anders. Dan moet je je vinger op de portiergreep leggen. Bij Renault is weglopen voldoende en dat is toch handiger.
Interieur en afwerking
----------------------
Het Oyster interieur is licht beige (ook de hemelbekleding en de achterkant van de stoelen). De combinatie met houtinleg geeft het een luxe uitstraling. Het leer is van een mooie kwaliteit. Het dashboard is wel zwart, maar dat voorkomt ook weerspiegeling in de voorruit. De materialen zijn over het algemeen mooi. De afwerking is goed, maar daar zit nog wel ruimte voor verdere verbetering. Knopjes zouden nog net even mooier kunnen aansluiten. Voor extra lampjes en opbergruimtes, sjorogen, bagagenetten, etc. moet bij BMW extra betaald worden. Het zicht naar achteren is voldoende, de neerklapbare hoofdsteunen achter zijn niet echt nodig in combinatie met de uitstekend werkende Park Distance Control.
Navigatie en iDrive
-------------------
De Navigatie Professional is erg mooi groot en werkt redelijk snel. De kaarten zijn duidelijk. Het systeem zit redelijk handig in elkaar, mits je er wat tijd in steekt om het allemaal te begrijpen. De voorkeuzetoetsen van de radio kunnen ook voor de navigatie en telefoon gebruikt worden. Het systeem kan ook met de stem bediend worden. Veel ervaring heb ik er nog niet mee, maar het werkt prima. BMW Live heb ik niet aanstaan, omdat mijn huidige telefoon ‘tethering’ niet ondersteunt. Providers schijnen er ook lastig over te doen.
Geluidsysteem
-------------
Het Hifi-actief systeem heeft een grote speaker centraal in het dashboard en speakers in de zijpanelen van de deuren (niet bij de spiegels). Het klinkt over het algemeen erg goed. Er is voldoende bas aanwezig zonder dat deze ‘bonkerig’ wordt. De hoge en midden tonen zijn voldoende transparant en gedetailleerd. De plaatsing van het stereo beeld is wel vrij centraal. Waarschijnlijk omdat de speakers in de zijpanelen zitten. M.i is het geluid ten opzichte van het standaard systeem zeker een klasse beter. MP3 bestanden (andere formaten heb ik niet geprobeerd) worden probleemloos afgespeeld via een USB stick (32GB ‘merkloos’) onder de middenarmsteun. De meeste sticks zullen er zonder problemen inpassen. Via de USB aansluiting in het dashboardkastje kunnen bestanden op de interne harde schijf worden gekopieerd. Er is bij het afspelen van MP3 bestanden (vanaf de stick) tussen de nummers een korte onderbreking (van ongeveer 0,1 sec). Ze lopen dus niet in elkaar over en dat is bij een live album vervelend.
Conclusie
---------
Ten opzichte van mijn vorige auto (Audi A4 1.9TDI) is dit, op het verbruik en de actieradius na, in alle opzichten de betere auto. Deze BMW is wel een dure auto in de aanschaf (bijna 46.000 euro). In de lease komt hij iets gunstiger uit, door de hoge restwaarde. Hij geeft je absoluut het premium gevoel, in deze klasse is er m.i. op dit moment niets beters te krijgen…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.