BMW 118d Upgrade Edition (2012)

autoreview

BMW 118d High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering118d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar een halve ton

  • 35.000 km

Rijden doe ik mijn hele rijbewijs al in een BMW
Vroeger 320 E30 en 525 E34
Daarna 1 serie 2007 E87 3d 118d High exe
Daarna 1 serie 2010 E87 5d 118i High exe M-onderstel
Momenteel 1 serie juli 2012 F20 5d 118D bus.

Ik wilde eerst voor de 3d f20 gaan, helaas kwam die pas in september 2012 uit. Omdat ik moet leasen was die 20% bijtelling wel erg aantrekkelijk.
Verder opties zoals de meeste in leaseland. Claxon, handbediende ramen, rechter spiegel, toerenteller, mee afsluitende tankdop, zonnekleppen en verstelbare hoofsteunen.
Belangrijker is dat het wederom een echte BMW is. Zodra je instapt, gaat zitten, het stuur vastpakt en gaat rijden voelt het altijd weer vertrouwd. Hoe oud je beemertje ook is, dat blijft toch herkenbaar

Afwerking is beter als in de vorige 1 serie E87, echter had ik toen leder sportinterieur was wel erg mooi. Appels met peren!. Verdere materialen zijn absoluut beter, voelt allemaal hoogwaardiger aan. En er is wat slimmer nagedacht over de indeling. Heb wel sportstoelen geen leder en die zitten geweldig, eindelijk bekerhouders. I-drive is okay, had al kennis gemaakt in de vorige 1 serie die nagenoeg hetzelfde is. Ben een van de weinige die I-drive van de vorige generatie erg kon waarderen. Ergens logischer omdat je het geheel als een muis bewegend door de structuur van je onboard system stuurt. Gewoon simpel nadenken. Zeggend op alle afkrakers alsof je elke dag in een nieuwe auto stapt. Je weet na een paar x heus wel hoe iets werkt. Soort hervorming in de communicatie met je auto op je ipad zitten toch ook geen knoppen!

Mega irritant vindt ik de variabele sturing, Hoezo mag ik zelf niet sturen! Vooral in lange bochten lijkt dit systeem mijn stuur vast te houden, relaxed met je handje corrigeren resulteert in schokbeweging, omdat je het stuur uit positie moet trekken. Heb hier al meermaals over geklaagd maar schijnt niet voor te komen.
Ik vindt dit niet bij BMW horen want rijden doe je daar zelf! of het werkt bij mij niet goed!

Automaat was niet mijn eerste keus echter is mij dit boven verwachting goed gebleken. Wat rijdt die lekker, soepele overbrenging en 8 trappen is gewoon meesterlijk. Ik rijdt doorgaans nog wel in de manuele stand. Vooralsnog mis ik mijn koppeling wel omdat je niet kan spreken over geen vertraging. Die is er wel degelijk alleen niet zo heftig als de traditionele automaten. Gewoon een prima automaat die bovengemiddeld presteert. Overweging comfort/sportief rijden blijft een moeilijke keus als je gewend bent te schakelen.

Qua ruimte is het geheel een stuk ruimer geworden natuurlijk is een 3 deurs praktischer omdat je maar 1 deur hebt. Maar die extra deuren zijn voor de passage gieren wel handig.
Mijn mountainbike en snowboard past er prima in en soms ook nog een leuke vrouw. Een kindermand is niet weggelegd voor dit beemertje al ik me prima kan voorstellen dat er drie van die manden in kunnen. Zie nog veel families rondtrekken in alto's, jumbo's, 205/206 jes, en noem maar op. Liever krap in een straaljager dan opgepropt in een jumbojet. Ruimte zat!

Vermogen is prima in orde. Natuurlijk komt een BMW pas tot zijn recht boven de 200PK maar er is een lekker koppel en is met uitbreken goed te controleren, al het wel een beetje nat moet zijn.
Bij droog weer is de grens goed te benaderen zoals bij de meeste BWM's voel je dat prima aankomen. Het strak insturen van een bocht is uiterst precies waardoor je op verschillende manieren bochten kan insturen. Je komt altijd goed uit.
Vermogen is behoorlijk linear en je bent meestal als eerste weg bij een stoplicht. Maar de bochten gemiddeld 2x harder nemen blijft toch subliem, zeker omdat het geheel comfortabeler is geworden.
Je blijft lachen na wat bochtenwerk.
Echter overweeg ik wel een sportsetje dempers en veren te monteren. Mijn vorige model 1 serie had een m onderstel die was een stuk extremer in bochten, maar zonder sportonderstel dus niet te evenaren/verglijken. Hier kom ik dus nog op terug.

Electronisch mis ik de sleutel in het contact. Ben altijd de sleutel kwijt, een vaste plek voor je sleutel vinden is moeilijker dan een Idrive systeem uitpluizen. Sinds waneer is een sleutel in je contact steken een belemmering tot last geworden? Qua geluid klinkt mijn techno afgewisseld met de Beatles wederom fantastisch; audio uitbreiding adviseer ik iedereen aan. Idrive blijft gewoon een prima interface je zou niet anders meer willen. Airco heb ik meestal niet aan omdat ik liever mijn raam open heb, en airco toch een paar pk vermogen scheelt. Voicecontrol is wel leuk spelen vooral omdat ik veel namen vreemd heb opgeslagen worden ze vreemd uitgesproken.
BMW maakt file rijden geweldig!!

Vebruik is eigenlijk niet interessant gezien we toch worden uitgemolken en menig mens toch blijft tanken zolang motoren olie nodig hebben. Hervorm de auto eerst maar eens en verban olie en bio/palm uit de verbrandingsmotor! Als je altijd zuinig rijdt met een BWM is rijden vooralsnog niet geweldig maar een must. 1 op 14-15 is mijn gemiddelde en dat is twee keer minder als bij benzine. Vorige was een 118i bij 1:8-9

Optisch was het neusje absoluut nog wennen. Ze/het heeft vele gezichten waardoor ik het toch ben gaan waarderen. Ook weer ergens goed gedaan door BMW, zeker omdat de vorige 1 serie ook enkele jaren nodig had om geaccepteerd te worden. Heb andere wielen laten monteren omdat de keus niet bevredigend was in soort velgen zonder M-pakket. Ik heb een beetje spijt dat ik niet voor de 3deurs ben gegaan want die is net effe wat mooier gestyled. Maar dat is persoonlijk.

Problemen of systeem errors? Net 5000km geleden eerste beurt gehad en geen bijzonderheden. Auto is alleen maar soepeler gaan rijden. Heb ooit een 306 sw voorloper gehad maar die stond vaker bij de garage als dat ik er zelf mee kon rijden (momentopname). Motor klinkt in koude toestand erg grauw maar dat is maar effe. Verder blijft het een diesel en die moet kachelen. Momenteel staat de teller op 35000 en ik verwacht absoluut geen fabrieksfout te hebben.

Geheel bekeken is het weer een slimme stap van BMW de 1 serie naar een hoger platform te krijgen. Geen allemansvriend want het blijft een achterwiel aangedreven auto. Maar een stuk toegankelijker gemaakt voor de gemiddelde rijder. Jammer dat ze de opties letterlijk uitkleden, je lijkt heel veel keus te hebben maar je bent afhankelijk van je pakketvorm. Dus je keusgebied wordt zeker beperkt, mits je echt diep in je porto grijpt.
Mijn grootste kritiek heb ik op de variabele sturing of het werkt bij mij niet goed of ik kan gewoon niet rijden.
Verder uitstekende auto neergezet maar mis wat hardcore.
Vooralsnog is dat erg persoonlijk want BMW is echt nog een BWM lagere zit, contact met de auto, vertrouwde stoelen, en vertrouwde lijnmotor maar vooral de rij ervaring. Het bewijs dat ze daar alle moeite in stoppen om hierin toch voorop te blijven lopen en daar uniek in blijven zijn. Goed gedaan!!!

Laatste ervaring

  • 65.000 km

Heb het Beemertje door kunnen kachelen tot ongeveer 60.000km. Het is me goed bevallen totaal probleemloos. Echter is de stuurcorrectie me niet bevallen. In tussentijd wel een belangrijke software update gehad en het probleem was tijdelijk weg. Heb zo'n vermoeden dat het boardsysteem bij een foutieve code snel weer op de oude configuratie draait. Ik denk letterlijk een kleine maand van dit genot heb kunnen genieten.
De automaat heeft degelijk een vertraging die ik uiteindelijk niet kon waarderen, buiten alle verdere voordelen deze biedt.
Auto is alleen maar lekkerder gaan rijden en lof omtrent i-drive verbetering in de interne sytemen althans. Werkt zeer correct en probleemloos. Vooralsnog vindt ik de knoppen eromheen een extra last behalve als je vanaf start naar een bepaalde source wilt gaan, verder erg omslachtig. Mijn complete beeld over deze auto is positief mijn vorige review blijft staan. Qua model moet je echt wat style-tuning doen om de auto wat mooier te maken. Standaard is het geen vooruitgang. Dan blijft het oudere beestje beter in mijn gezichtsveld.

Heb in tussentijd na lang dienstverband en vele Beemertjes afscheid genomen van werkgever en dus ook mijn lease contract.
Alle lof voor BMW Financial goede service en juiste filosofie.
Gelukkig heb ik mezelf kunnen oriënteren op een nieuwe (oudere) Beemer en die heb ik uiteindelijk ook maar gekocht. Wederom een 1 serie hetzij meer hardcore zie mijn volgende review van nieuw naar oud!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.