BMW 118d Business + (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Business + |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 144.534 km |
ervaringen
- 26.000 km
Na 5 jaar en 180.000 probleemloze kilometers met een Volvo C30 1.6 D toe aan een nieuwe lease auto.
Al snel mijn "favoriet" uitgekozen, nieuwe serie BMW 1. Volvo V 40 viel af in verband met te late introductie, Mercedes A sprak me niet aan en was veel duurder in de lease (ik lease via Alphabet = BMW, kan waarschijnlijk aan hogere restwaarde bij BMW liggen).
Er is al veel gezegd over de styling van de BMW, ach over smaak valt niet te twisten.
Gelet op kilometrage per jaar moest ik een diesel uitzoeken, en bij de introductie van dit model was de 8 trap automaat "gratis".
Omdat ik per jaar toch wel een 40.000 km afleg, gekozen voor wat extra luxe.
Volgende optiepakketten:
Metallic lak: zwart metallic, vooral mooi als die pas gewassen is (plm. 2 uur, daarna stof!, maar ja is niet anders;
16 inch lichtmetalen wielen V-spaaks: bewust geen upgrade naar 17 of 18 inch, uit reviews blijkt dan stoterig karakter;
Uitbreiding instrumentenpaneel met 640x160 pixel resolutie: staat mooi; jammer dat temperatuur in airco display monochroom is;
Bekleding stof/leder: zwart leer met grijs stof, i.c.m. alu sierlijsten chique;
Interieurlijsten Aluminium;
BMW sportstoelen: na de prima Volvo zetels wilde ik perse garantie op lekker zitten;
Elektrisch verwarmde voorstoelen: auto staat altijd buiten, 's ochtends snel lekker warm, heb je dit eenmaal, wil je nooit meer anders;
Harman Kardon Hifi speakerset met 12 speakers: i.c.m. I Pod aansluiting waan je jezelf in een concert zaal, fantastisch geluid, zuiver, geen enkel spoor van vervorming;
Grijze baan in voorruit: detail, hort erbij;
Keyless go, ontgrendelen en vergrendelen van portier zonder sleutel: gemak;
Park Distance Control (PDC) voor- en achterzijde (incl. optische weergave: werkt prima, bij aanhoudende "piep" blijft er altijd nog plm. 20 cm speelruimte over;
BMW Individual hemelbekleding Anthrazit: interieur is hiermee af;
Levering zonder typeaanduiding: enige optie die niets kostte!;
Rokerspakket: ik rook niet, maar een asbakje voor papiertjes etc. is wel zo handig;
Comfortpakket: ach ja, kon er ook nog wel af;
Zichtpakket: luxe, binnen en buiten "ruimteschip effect"'; bij ontsluiten van de auto verlichting in de portiergrepen en een mooie blauwe gloed van binnenuit.
Urban Line i.c.m. Business + pakket: maakt de auto i.c.m. sierlijsten voor en achter "af", xenon lampen geven de Beemer zijn kenmerkende "smoel" en een zee van licht!
Al met al kon de lease maatschappij plm. 42.000 euro aftikken bij een basisprijs van 35.000 euro. Ik dacht toen nog dat dit wel eens mijn laatste lease auto kon worden, vooruit dan maar.
De auto vanuit de brochure plus diverse tests gekocht, eerste meters gemaakt na aflevering.
Ervaringen zijn positief en liggen in lijn met eerdere reviews.
De combinatie van 118 D, 143 pk en de 8 traps automaat is ideaal: de motor is na de start snel warm (geen motortemperatuurmeter)en tokkelt er dan rustig en stil op los. De automaat is al veel geprezen en zorgt ervoor dat er altijd bij maximaal koppel schokloos en snel opgeschakeld wordt; bij afremmen zet de automaat altijd het juiste verzet in, ideaal. Omdat ik nogal eens in de file beland, is het irritante ontkoppelen voorbij, wat wel storend kan werken is het start / stop systeem, maar dat kan je eenvoudig uitschakelen.
Je kunt hem manueel schakelen maar tegen de automaat kun je gewoon niet op: voegt dus weinig toe.
Bij 120 km kruissnelheid draait de motor plm. 1800 toeren.
Het via de draaiknop bedienen van vele functies is na een korte periode van gewenning ideaal: je hebt een opgeruimd dashboard om je heen, geen zee van knopjes, de bediening via het menu is simpel. Groot pluspunt is dat je via 8 aparte voorkeuzetoetsen een aantal functies kunt voor progammeren (telefoon, routebegeleiding, audio bronnen etc).
Je merkt dat er over veel zaken goed is nagedacht: zo is via een aparte knop op het stuurwiel (lekker klein!) de cruise control met stappen van 10 km in te tellen. Maak ik driftig gebruik van want op mijn dagelijks traject varieert de maximum snelheid van 80 via 100 naar 120 en 130 en dan weer 120 of 100 etc. etc. etc.
Zijn er dan geen minpuntjes?
Ja: de setting tussen sport / comfort / eco mode moet je elke keer weer instellen. Ik rijd meestal in de eco modus, de auto is dan zeer soepel, stil, maar in het verkeer nog altijd met een druk op het gaspedaal veel sneller qua acceleratie dan de overige weggebruikers om je heen.
Mede door een rustige rijstijl rij ik na 26.000 km plm. 1.000 km op een tank, d.w.z. 4.9 liter / 110 km. Via de lease maatschappij krijg ik teruggekoppeld dat ik zo bijna 10% zuiniger rijd dan andere gebruikers van dit soort auto's. Ik moet er wel bij zeggen dat 90% snelwegritten zijn, ik denk dat bij meer stadsverkeer het verbruik ongunstiger wordt. Vergeleken met mijn vorige auto (Volvo C 30, 1.6D) ongeveer net zo zuinig, maar wel meer comfort en luxe om je heen.
Negatief: na 3000 km hield de regensensor ermee op. Heb dat in een eerdere review ook gelezen, schijnt een productiefout te zijn. Uiteraard zonder probleem vervangen, gelukkig net in een droge periode.
De winterbanden zitten erop (Vredestein): ik merk geen verschil met de standaardzomerbanden. Ook nog geen last gehad van extreem ijs en sneeuw, ik denk wel dat de achterwielen meer moeite krijgen met grip in dit soort weersomstandigheden dan in de Volvo. Die trok je probleemloos overal doorheen, nadeel is dan weer wel dat je de aandrijfkrachten veel beter voelt.
Conclusie: 26.000 heerlijke kilometers, dat mag ook wel na zo'n investering.
Ik zal regelmatig een update (en foto's) plaatsen.
Auto geeft aan dat over 8000 km de eerste beurt aan de orde is (bij Volvo standaard na elke 20.000 km).
update
- 109.598 km
Er valt eigenlijk in aanvullig op mijn eerder verslag weinig nieuws te melden.
De BMW doet wat íe moet doen, nml. rijden!
Buiten de reguliere beurten niets te melden, ik rijd nog steeds op de eerste setjes zomer / winterbanden.
Omdat ik veel snelweg kilomters draai, is het verbruik (via tankpas) momenteel over 109.598 km totaal 5.443 d.w.z. 1 op 20.
De remmen (blokken / schijven) zitten er ook nog origineel onder, het enige dat ik heb moeten vervangen is het blad van de de achterruit wisser.
Er rammelt of kraakt niets, starten en rijden.
Inmiddels een echter BMW liefhebber, vorig jaar een Z4 (E85) gekocht voor het "freude am fahren" gevoel.
afscheid....
- 144.534 km
In verband met einde loopbaan deze BMW moeten inleveren bij de lease maatschappij. Heerlijke auto geweest.
Ik heb er ruim bijna 2.100 uur in doorgebracht (gem snelheid plm. 70 km), gemiddeld verbruik 4.8 liter / km: rustig rijden, veel snelweg kilometers, Eco Pro stand. Volgens de lease mij reed ik 10% zuiniger dan het gemiddelde, maar ik moet zeggen dat ik de auto uitsluitend zakelijk reed (dus geen korte ritjes in stadsverkeer) en het ook een beetje een sport vond om zuinig te rijden.
Auto heeft me nooit in de steek gelasten, instappen en rijden. Van binnen nog als nieuw, geen slijtage plekje te zien, geen kraakje of rammeltje; automaat schakelde nog steeds vloeiend.
De volgende berijder gaat er nog veel plezier aan beleven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.