BMW 118d Business + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Business + |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 400.000 km |
Oranje boven!
- 34.000 km
Na 4 jaar met veel plezier in de eerste 1-serie te hebben gereden was de keus voor een nieuwe eigenlijk niet moeilijk. Gelukkig was het mogelijk om nog voor 1 juli 2012 de nieuwe 118dA afgeleverd te krijgen (met alle hulp van de dealer!) zodat 20% bijtelling van toepassing is. Samen met een uitgebreidere standaarduitrusting (Bluetooth, iDrive en USB-aansluiting om maar wat te noemen) en een aantrekkelijk Business+ pakket bleek het mogelijk om een rijker uitgeruste 118d te gaan rijden waarvan de catalogusprijs nauwelijks hoger was en de leaseprijs nagenoeg gelijk! Daarnaast gold ten tijde van de bestelling een meerprijs van € 0,00 voor de 8 traps automaat dus heb ik ook maar besloten om eens uit te vinden hoe dat is. Kortom: meer voor minder!
Belangrijkste opties:
- sportstuur
- schuif-/kanteldak
- climate control
- sportstoelen
- lichtpakket en opbergpakket
Exterieur
Net zoals de eerste 1-serie is de huidige 1-serie een auto mét kraak en smaak. Niet iedereen vind het een mooie auto maar ik vind hem weer heel geslaagd. Net als de vorige een ontwerp wat in het echt veel beter tot z’n recht komt dan op de foto en waar je naar blijft kijken omdat je steeds weer nieuwe dingen ziet. Niet saai en goed gelukt, zij het wel met wat minder karakter dan de vorige 1-serie.
Interieur
Het interieur is weer op en top BMW: herkenbaar, eenvoudig van opzet en met een rustige uitstraling zodat een prettige werkplek is ontstaan. Wat wel jammer is dat er buiten de Urban Line en Sport Line geen keuze was uit bekleding m.u.v. leer. Het is nu wel erg donker allemaal.
Het scherm van de iDrive is prima geplaatst midden boven op het dashboard, goed af te lezen ook als de zon er op staat (en dat gebeurt nog wel eens met het schuif-/kanteldak). Het sportstuur ziet er goed uit, pakt prima vast en de knoppen laten zich lekker bedienen. De knoppen bij de radio zijn wat minder: ze zitten niet allemaal even recht en er lijkt wat meer speling op te zitten dan nodig. Maar ik gebruik ze weinig dus heel erg is dat niet. De pook van de automaat blijft een mooi stuk speelgoed: mooi om te zien en prettig in het gebruik.
De stoelen zijn volgens mij nauwelijks anders dan in mijn vorige 118 en dus nog steeds top: de sportstoelen zijn in alle goede richtingen verstelbaar en zitten, ook na een lange dag, heerlijk. De ruimte voorin is groot genoeg zolang er niemand achter me hoeft te zitten. Alleen het schuifdak zorgt ervoor dat de hoofdruimte niet kleiner had moeten zijn (eigen schuld!).
Achterin wordt er, mede door de aanwezigheid van achterportieren, veel minder geklaagd dan voorheen. Maar goed, voor de ruimte achterin heb ik deze auto ook niet gekozen.
De kofferbak is een forse slag groter en waar ik bij de vorige 1-serie nog wel eens moest passen en meten is het nu eigenlijk helemaal goed. Groot genoeg, lekker vierkant en goed toegankelijk. Ook de ruimte in de middenarmsteun is groter en er kan nu een bril met koker in. De kaartenvakken in de deur hebben een dwarsstuk waardoor wegenkaarten niet goed passen.
Gebruik/bedieningsgemak
Omdat de driedeurs nog niet beschikbaar was voor 1 juli heb ik de vijfdeurs. Mijn passagiers vinden dat geweldig, maar zelf heb ik toch wel moeite met in- en uitstappen. Ik heb de stoel vrij ver naar achteren staan en het stuur maximaal uitgetrokken zodat er in combinatie met de niet al te grote opening van het portier maar een kleine ruimte overblijft om in te stappen; ik moet me toch wel een beetje naar binnen laten vallen. Ineens snap ik het concept van 1 grote deur links en 2 deuren rechts: iedereen tevreden!
iDrive bevalt erg goed en is inderdaad makkelijk in het gebruik. Toch mis ik nog wat dingen. De mogelijkheid om het volume van de verkeersinformatie in te stellen heb ik nog niet gevonden als die er al is. Nu is het geluidsniveau toch nog geregeld te hard als ik de USB-stick afspeel (een probleem wat mij vorige 1-serie ook had). Ook mis ik de weergave van de nummers die afgespeeld worden; in het landschap van de navigatie lijkt daarvoor toch nog genoeg ruimte te zijn. Gelukkig maakt de software minder vaak fouten dan voorheen.
Wel is het uitkijken bij het gebruik van iDrive omdat het wel kan afleiden tijdens het rijden.
De knopjes voor voor- en achterruitverwarming zitten wat onhandig en ook is het lampje voor de regensensor niet te zien achter het stuur. De cruise control is erg makkelijk om te bedienen op het stuur en de gekleurde indicatie bij de snelheidsmeter is vermakelijk.
Aan de automaat ben ik snel gewend, gelukkig nog geen enkele keer ‘gekoppeld’ met het rempedaal! Heel fijn is dat de P-stand door middel van een aparte knop gaat zodat je niet via R(everse) hoeft.
Dat de sleutel niet meer ergens ingestoken hoeft te worden voor het starten vind ik nog steeds niet een voordeel, het systeem op de vorige 1-serie was prima. Plus dat het af en toe voorkomt dat de auto de sleutel niet (meer) vindt en je hem voor de stuurkolom moet houden om de auto toch te starten. Geen verbetering maar ook geen nadeel.
De EcoPro modus is een leuke gadget die door het aangeven van de ‘gewonnen’ kilometers aanzet tot ontspannen rijden. Helaas gebeurt dit niet consequent: als de tank vol is spaar je harder dan wanneer de tank leeg raakt en dat klopt niet helemaal. Zeker als de tank leger raakt is het soms frustrerend om te zien hoeveel kilometers je weer kwijtraakt als je voor een verkeerslicht moet remmen. En uiteindelijk lijkt er ook weinig relatie te zijn tussen het werkelijk verbruik tussen twee tankbeurten en de hoeveelheid kilometers die zijn gewonnen in de EcoPro modus.
Het allergrootste nadeel en grote ergernis is het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof. Omdat ik xenonverlichting heb moet dat regelmatig. In de oude 1-serie zette ik een trechter in de vulopening en goot zonder veel moeite 5 liter naar binnen. Helaas hebben ze nu een vulopening die meteen de hoek omgaat zodat er geen trechter meer in past. De vulopening is kleiner en dus moet ik veel voorzichtiger mikken en door de bocht loopt het minder snel weg. Dan past er ook nog maar 4 liter in zodat het opletten geblazen is als een jerrycan met 5 liter is gekocht. Kortom: het kost meer tijd, het is veel gevoeliger voor morsen en het moet vaker gebeuren. Kom op BMW: dat had beter gekund!
Rijden
Ja, de vorige 1-serie was scherper dan deze. Maar het is ongelooflijk hoe weinig scherpte is ingeleverd vergeleken met de enorme toename van het comfort! De balans is in deze 1-serie veel beter (terwijl ik geen enkel probleem had met mijn vorige). Kortom: het kilometervreten is nog fijner dan het toch al was (op de dagelijkse rit naar het werk en terug) en nog steeds is het zeer vermakelijk om de binnenwegen te ontdekken en onverwacht een bocht in te duiken die toch wat krapper is dan deze eerst leek. Het is dus weer een ideale auto: geweldig om in alle rust en comfort de verplichte reizen te maken en geweldig om buiten de snelweg de rest van de wereld te ontdekken. En helemaal geweldig als die twee gecombineerd kunnen worden, wat ik zo veel mogelijk probeer. Dus een super wegligging, heerlijk sturen en comfortabel ook nog.
Minpunten zijn toch wel het geluid van de motor (iets te brommerig) en de banden. Ik ga de volgende keer om stillere zomerbanden vragen als die er zijn.
En de automaat? Die bevalt prima, maar als ik de verhalen in de pers mag geloven is het ook een van de beste ‘klassieke’ automaten die er zijn. Schakelen gaat lekker soepel en zacht en bij gas geven is de bak lekker alert. Heerlijk comfortabel. Maar ik durf nog niet te zeggen dat ik nooit meer zelf nwil schakelen.
Het is leuk om te merken dat de gasrespons, stuurbekrachtiging en dergelijke wijzigen door de keuze tussen Sport, Comfort en EcoPro. Ik rij het woon-/werkverkeer meestal in de EcoPro modus en behalve dat het een lekker zuinige auto wordt, kun je nog steeds erg vlot meekomen met de rest van het verkeer. Zodra je het gaspedaal helemaal intrapt gaat het zonder inhouden voluit. Een stoplichtsprint hoeft dus helemaal niet in de Sport stand.
Verbruik
Ondanks dat de motor gelijk is aan mijn vorige 118d, er nu een automaat en bredere wielen onder zitten, is het verbruik toch weer een stuk minder geworden: in de eerste 34000 km nu 5,03 l/100 km (1 op 19,87). Benieuwd of ik de 5 l/100 km ga halen.
Problemen
Vrij vlot na de aflevering ging de regensensor kapot. Helaas was alles van slag en kon ik alleen nog wissen door elke keer met de hand 1 slag te maken. De regensensor deed niets meer en de continu stand kreeg ik niet meer uit als deze eenmaal aan stond (anders dan door de auto te stoppen en af te sluiten). Ook het sproeien van de voorruit zorgde voor continu werkende ruitenwissers die niet meer uit gingen. Helaas was ik net iets te vroeg, de hele unit moest vervangen worden maar de nieuwe units werden pas vanaf een week later uitgeleverd (het probleem was blijkbaar al wel bekend en een oplossing gereed). De keus was om door te rijden en te gokken dat het niet veel zou regenen of mijn gloednieuwe auto tijdelijk in te ruilen voor een leenexemplaar. Het werd de eerste optie en gelukkig regende het niet teveel. Voor de reparatie is de auto een dag bij de dealer geweest en sindsdien doen de ruitenwissers het weer, zij het dat de regensensor te traag is dus daar moet ik nog naar laten kijken.
Conclusie
Helemaal tevreden!
Nog steeds tevreden
- 240.000 km
Na bijna een kwart miljoen kilometers nog steeds erg tevreden met deze auto. Nog geen echte problemen gehad eigenlijk. Behalve de medemens die voor de nodige deukjes en krasjen zorgt ziet alles er nog goed uit en is er nauwelijks slijtage.
Het verbruik is erg afhankelijk van de route en gemiddelde snelheid (maar dat is eigenlijk ook wel logisch). Ik haal nu gemiddeld makkelijk 1 op 19 en dat is ok.
De automaat blijft een genot, maar als ik af en toe in een handgeschakelde auto rij valt me dat ook niet tegen dus als er een forse meerprijs voor is weet ik niet of ik het weer zou doen.
Ondanks dat deze 1-serie praktischer is dan de vorige loop ik toch af en toe tegen beperkingen aan: met z'n drieën op vakantie is een uitdaging en mijn fiets paste met veel moeite achterin.
Andere kleine ergernissen zijn gebleven: ruitensproeiervloeistof bijvullen, de regensensor die wat traag is (ook in de snelste stand), het geluid van de banden. Daar is bij gekomen de motorkap die zich nooit in 1 keer laat openen en de updates van de navigatie die niet erg up to date zijn (maar wel prijzig).
Bij de volgende beurt een rammeltje en een kraakje laten oplossen en dan kunnen we nog probleemloos veel leuke kilometers toevoegen!
10 x de wereld rond!
- 400.000 km
Ruim 12 jaar ben ik nu de berijder van mijn 118dA waarvan meer dan 8 jaar als eigenaar. Door de steeds wisselende regelgeving rondom bijtelling & subsidies en de mogelijkheid om een kilometervergoeding te krijgen in plaats van een lease-auto heb ik aan het einde van de looptijd besloten de auto van de lease-maatschappij te kopen. De prijs was reëel, ik had gehoopt op iets minder.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over die keuze. Zelfs met 4 ton op de teller rijd ik nog steeds met heel veel plezier en tot nu toe zonder problemen.
De goede (sport)stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden, een heerlijk stuur- en rijgedrag, de fijne motor met lekker veel trekkracht, het schuifdak en mijn eigen muziek vanaf een USB-stick zorgen voor veel fijne kilometers. En de kleur blijft geweldig!
Het afgelopen jaar tweemaal naar Zwitserland gereden en met een verbruik van minder dan 5 liter per kilometer is er niets te klagen.
Twee storingen: de ruitenwisser/regensensor sloeg een keer op hol en het slot van de achterklep ging kapot (gelukkig had de dealer in Goes nog een tweedehands 1-serie staan waar ik het slot direct van kon overnemen).
De grootste uitgaven blijven normaal gesproken de banden en remmen. Maar door lekkage zijn beide koplampen inmiddels vervangen (duur) en ook twee reactiestangen in de voorwielophanging (viel mee). Het roetfilter is ook vervangen, maar veel later dan gemiddeld. Verder alleen normaal onderhoud via de BMW dealer.
Nadat iemand achteruit rijdend zijn trekhaak in mijn voorbumper had gezet is die niet meer helemaal strak teruggezet, maar als je het niet weet valt het waarschijnlijk niet op.
Voor passagiers en bagage is het nog steeds geen praktische auto, maar daar heb ik maar zelden last van, de vele heerlijke kilometers wegen daar helemaal tegen op.
Ik ga de garage vragen welke zaken extra controle nodig hebben maar zolang er geen grote reparaties aankomen wil ik graag nog doorrijden. Het is maar de vraag of ik in mijn volgende auto ook zoveel plezier zal hebben met rijden, tot zolang blijft 'Take the long way home' van Supertramp mijn favoriete rij-nummer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.