BMW 118d Business (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 1.920.000 km |
Eindbeoordeling BMW 118d Business
- 1.920.000 km
Aan alles komt een einde, dus zo ook aan mijn tijd in deze BMW. Hierbij de 'eindafrekening'.
118d, Businessline, Navi-pro, sportstoelen, schuifdak, Xenon, hifi.
IN de zomer van 2011 de nieuwe BMW F20 min of meer uit het boekje gekocht. Er was op het moment dat ik moest bestellen van de Leasemaatschappij precies 1 auto in NL en die stond op een demo-podium in Hilversum. Op basis van de ervaringen met eerdere ritten in de 1-serie, de boekjes en mijn bezoek aan die deem-auto mijn huidige auto besteld. Ik kon niet proefrijden, was nog geen rijdend exemplaar in NL.
Ai, dat had ik beter niet kunnen doen, hoofdzakelijk vanwege het onderstel.
Kort samengevat de oude 1:
Standaard onderstel: hard
Sport onderstel: heel hard
M-onderstel: stuiteren :)
Dus op basis van die ervaringen het gewone onderstel gekozen om wat comfort te behouden. Helaas had BMW zonder goede communicatie het onderstel van de F20 aangepast naar standje 2CV. Zeker icm de bijtellingsfietswieltje rolt de auto behoorlijk over zijn lengteas en is het geen schim van wat het kan zijn. De latere garageautos die ik meekreeg tijdens beurten etc hadden allemaal 17" en sportonderstel en die reden wel zoals ik dat zou verwachten. Jammer!! Zou iedereen adviseren absoluut op zijn minst proef te rijden met een sportonderstel.
Helaas was ik 1 van de allereersten in NL met dit model. Er zaten de nodige kinderziektes in:
- navi harde schijf gecrashed binnen 4 weken
- lekkende achterruit
- airco verdeel kleppen niet goed gemonteerd (weken naar gezocht door garage, netjes opgelost!!)
- windgeleider open dak verloren met 90km/u
- geluidsisolatie motorcompartiment/cabine niet goed gemonteerd
- nieuwe versnellingsbak ivm kapotte achteruit op 171.000km
En last but not least; ik had een van de gevallen waarbij het geluid van de motorketting hinderlijk hard hoorbaar is in de auto. BMW erkent dit deels, maar een echt bevredigende oplossing hebben ze niet.
Wat ik WEL prettig vond aan de auto;
De navi PROF is erg prettig, sportstoelen is de beste optie die je kunt bestellen voor relatief klein bedrag, de motor is heerlijk soepel, Idrive werkt super en achterwielaandrijving is in lastige situaties nog steeds het prettigste om de boel onder controle te houden (gladheid!).
Ook erg prettig vond ik de klantbenadering van Autobedrijf Kalfsbeek. Ondanks al het gezeik wat ik met de auto heb gehad hebben ze mij altijd keurig geholpen en alles gedaan binnen hun mogelijkheden om mij tevreden te stellen. TOP!!
Tussen de kuren door was het een prettige reisauto. Soepel rijdend, goede geluidsinstallatie en heerlijke stoelen.
Zou ik nu weer een 1-serie nemen; nee! In vergelijking tot andere autos blijft de rust aan boord toch achter (te rumoerig) en ik heb er teveel dingetjes mee gehad. Zal ongetwijfeld exemplarisch zijn, maar toch....
De nieuwe auto wordt een A3 2.0 TDI limousine Sport Edition. Tijdens de proefrit was deze duidelijk stiller binnen en stuurde (uiteraard ivm ander type onderstel) veel strakker. Ben zeer benieuwd hoe deze auto gaat bevallen en of Audi dezelfde hoge kwaliteitsstandaard bij hun dealers&personeel heeft als BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.